Dette er et populært innlegg bjorke 379 Skrevet 16 Juli, 2010 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 2002 Porsche 911 Carrera 4S Guards Red I løpet av en liten uke har jeg fått gleden av å jobbe på dette prakteksemplaret av en 911, nemlig en 2002 mod 996 Carrera 4S i fargen Guards Red uten metallic. Bilen tilhører en skikkelig Porsche og -bilpleieentusiast som nettopp har kjøpt den og ønsket best mulig utgangspunkt for å selv holde den like fin. Bilen, med 8 år og bare 33000 km på telleren var er så i si helt strøken bortsett fra noe slitt lakk. Interiøret så nesten nytt ut, og etter en grundig gjennomgang vil jeg si det ser ut som det akkurat har kommet fra fabrikk. Bilen er rellativt original, bortsett fra ettermontert FVD-sportseksos som virkelig setter prikken over-i-en på en så lekker bil. Denne utgaven skiller seg ut fra en standard Carrera 4 ved å ha turbokarosseri, større bremser og en helt utrolig grom lyd som får selv en 996 Turbo til å høres kjedelig ut.. Eieren hadde lest noe her inne, og vi ble sammen enige om at han satte igjen bilen en uke hos meg for en grundig gjennomgang både inn og utvendig. Under følger bildene i sånn ca. kronologisk rekkefølge. Bilen ved ankomst. Startet med å skru av skiltholdere for å kunne komme til skikkelig med både vask og polering. Som dere ser har denne vært under maskinen før(hologrammer), jeg fant en del forsøk på å fylle i sår underveis,poleringsrester og enkelte kanter hadde mistet litt lakk pga. for grove kombinasjoner ved maskinpolering. Pga. den er en US-import, har den fått ny bakfanger hvor lakkereren ikke har truffet riktig på fargen. Denne forskjellen var veldig tydelig etter en vask, men ble jevnet ut etter noen dager med maskinpolering. Under en liten video av bilen før shine(ikke skyt meg for mine videoferdigheter, dette er første gang! I tillegg må det nevnes at bilen ikke tar nedi på vei ut garasjen ) Deretter var det tid for en grundig vask av bilen. Her startet jeg med å spraye inn bilen med Joker 1000 avfetting på alt av karosseri og felger for å løse opp mest mulig før jeg la skum. Skumblandingen besto av VP Orange Prewash blandet 50/50 med CG Green Clean og deretter fylt opp med varmt vann til halve flasken var full. Mens skummet lå og virket på bilen gikk jeg over alt av plast og gummi/emblemer og dørhengsler med en Swissvax Detail Brush og CG Grime Reaper. Motorrommet ble sprayet inn med CG Grime Reaper og vasket før jeg skyllet av med vann. La så på ett nytt lag med Joker 1000 før jeg begynte med felger/dekk og hjulbrønn. Dette skulle vaskes senere, men ville ha et ok utgangspunkt å jobbe med. Så jeg sprayet inn alt dette med CG Sticky Gel og lot det virke noen min før jeg begynte å vaske med div. børster. Så ble bilen spylt grundig av før jeg vasket bilen med Swissvax Car Bath. Så en ny spyling før clay med Swissvax Paint Rubber. Ikke mye som satt igjen i lakken før clay. Etter jeg hadde clayet hele bilen sprayet jeg den inn med VP Citrus Tar & Glue Remover(lot virke i 5 min før avspyling) for å være sikker på at den var 100% ren før jeg tørket den og kjørte den inn i garasjen. Etter jeg fikk tørket den skikkelig startet jeg med interiøret. Som sagt var dette i rimelig strøken stand. Skinnet var dog litt tørt og skrek etter skinnkrem. Startet her med å ta ut alle løse gjenstander før jeg støvsugde alt. Deretter tok jeg ut alle matter og setene bak for å lettere kunne rengjøre de. Siden omtrent alt av interiør var i skinn, bestemte jeg med for en god rens av skinnet med Swissvax Leather Cleaner før jeg impregnerte det med Swissvax Leather Glaze som fikk herde 1 døgn før jeg la Swissvax Leather Milk to ganger med en dags mellomrom. Stoffmattene ble impregnert med 303 Fabric guard. Resten av interiøret som var i plast med først vasket med Swissvax Plasctic Wash før en runde med Swissvax Quick Interior Finish for en original, matt finish. Startet som sagt med å støvsuge hele interiøret før jeg tok ut alle mattene. Slik så mattene ut foran. Startet etter støvsuging med å spraye på CG Green Clean 1:10 og startet med å skrubbe. Deretter sprayet jeg på litt vann og tørket de av med en MF og hengte de til tørk i sola. Etter de hadde tørket ble de sprayet inn med 303 Fabric Guard. Så lagt under halogenlys for at impregneringen skulle få herde skikkelig. Etter alle mattene var tatt begynte jeg med å rense skinninteriøret. Tok først ut baksetene for å se hva slags forskjell man kunne få. Sprayet først på rikelig med Swissvax Leather Cleaner før jeg jobbet inn rensen med en Swissvax Leather Brush. Tørket av med en ren klut. Deretter ble skinnet satt inn med Swissvax Leather Glaze. Denne ble lagt i tynne lag. Ett sete tatt, skinnet ble vesentlig mørkere kun etter dette. Etter setene hadde ligget inne over natten ble de satt inn med Swissvax Leather Milk. Så var det tid for å fortsette med resten av interiøret. Startet med pedalene og fothvileren først. Disse ble sprayet inn med Swissvax Plastic Wash og skrubbet godt. Deretter en runde med Swissvax Quick Interior Finish(ikke på pedalene) Tok så resten av plast og vinyl med Plastic Wash før en runde med Quick Interior Finish. Så var det resten av skinnet som skulle tas med denne flotte trioen Leather Cleaner sprayes inn. Børstet... Og tørket av. Resultatet. Mye skitt som sitter i setene selv om de ser relativt rene og pene ut. Forstatte så med Leather Cleaner.. Før: Etter: Deretter ble alt av skinn satt inn med Leather Glaze. Glaze'n fikk så herde 1 døgn. Etter det la jeg Swissvax Leather Milk. Tok så vinduer innvendig med Swissvax Crystal. Åpnet deretter panser, og støvsugde der før jeg satte inn alt av stoff med impregnering. Alt av plast der fikk en runde med Swissvax Nano Express. Ga undersiden en runde med Swissvax Shield. Deretter åpnet jeg motorlokket igjen, og slik så det ut da. Swissvax Motor Shine ble brukt til å forsegle delene, detter var 1 av 2 lag som ble lagt for skikkelig dekning. Den nedre listen fikk Nano Express. Innstegslistene så også litt slitne ut, og polerte de derfor med Swissvax Metal Polish før Swissvax Shield. Før. Etter Metal Polish. Etter dette var det tid for å begynne med resten av bilen. Jekket opp bilen og satte den på bukker(Takk for hjelpen Gøran) før jeg tok av hjulene. Startet så med hjulene. Dekk og felg ble sprayet inn med CG Sticky Gel og fikk virke før jeg vasket over med Swissvax Wheel Brush. (Prøvde også å vaske på innsiden av eikene, men der satt det så godt fast og jeg ville bli sittende resten av uken for å få de rene) Etter vask fikk jeg over felgene med VP Citrus Tar & Glue Remover og en MF for å fjerne asfaltrester. Så var det tid for å få tilbake litt av glansen som engang var i felgene. Framsidene ble polert med Swissvax Cleaner Fluid Pro, mens innsidene fikk Cleaner Fluid Regular etterfulgt av 2 lag Swissvax Autobahn lagt over 2 dager. Gikk over dekk på begge sider med Swissvax Pneu og en Pneu-kost. De begynte å se bra ut Deretter ble hjulene trillet inn i garasjen igjen, og fikk herde der inne resten av oppholdet. Så var det tid for hjulbrønn. Her sprayet jeg først på CG Grime Reaper som fikk virke noen min før jeg vasket. Så ble alt av plast behandlet med Swissvax Nano Express og calipper fikk en runde med Cleaner Fluid før Swissvax Autobahn. Hjulmutterne fikk seg også en vask. Da var det på tide og begynne med lakken. Den hadde som vist tidligere blitt "rubbet" og viste tydlige spor av det. Lakken var veldig sticky, og alt jeg prøvde av komboer gjorde at maskinen ville hoppe og spytte polish... Prøvde masse forskjellig før jeg kom fram til noe som tok ripene og var ok å jobbe med. Fant til slutt ut av å kjøre maskinen(roterende, DA tok ikke alt) på ikke mer enn 1500 RPM med Scholl S03+ og Scholl Gul/Uber Gul ga en lengre kjøretid og tok alle ripene. Etter hvert pass brukte jeg en padbrush for å fjerne alle rester i paden slik at den var helt ren (slik at polishen ikke klumpet seg) før jeg begynte på neste panel. Denne komboen ga noen microswirls men tok alle riper. Etter dette kjørte jeg Flex DA med samme kombinasjon før en runde med Orange Scholl(RIP) og S30+ som ga en vanvittig glans. Noen førbilder. Litt kombotesting på panseret. Så et par 50/50's før Scholl S30+ Etter på førerdør. Litt vasnkelig å ta skikkelig bilder av denne lakken, men forskjellen var stor Skjerm bak før. Etter. Før. Etter. Panseret var et kapittel for seg selv.. Men ble bra det også Lekkert.. Passasjerdør. Skjerm bak passasjerside. Etter en runde med roterende. Etter to. Speil 50/50. Ting begynte å se bra ut. Så var det på tide å begynne litt lengre ned. Her ble det polert med liten Scholl Bakplate og Scholl blå pad etterfulgt av orange pad og S30+. Endelig kunne avisen brukes til noe fornuftig.. Bakfanger før. Etter. Før. Etter. Etter all polering var unnagjort satte jeg hjulene på bilen igjen og rygget den ut for å spyle av poleringsrestene. Tok en kjapp titt på lakken for å sjekke at den så bra ut, og det gjorde den Fant frem noen svartsekker som jeg teipet fast på hjulene slik at jeg ikke skulle få såpe på de nyvoksede felgene. Skumla så bilen med CG Greenclean og CG Grime Reaper og gikk over alle kriker og kroker med en Swissvax Detail Brush for å være sikker på at ingen rester lå igjen. Så ble den spylt av igjen, og fikk en vask. Deretter tørk og klar for Cleaner Fluid og Swissvax Zuffenhausen. Zuffenhausen legges på Så fikk den ligge på og godgjøre seg i en liten halvtime før jeg tørket den av. Gikk så over gummi med Swissvax Seal Feed, Plast Protecton og Nano Express. Alle vinduer la jeg Rain-X på. Siste sjekk ute før etterbildene(takk mamma ) Litt Metal Polish.. Eksos fikk og Swissvax Metal Polish før ett lag med Autobahn. Finito! Tilslutt satte jeg på et Swissvax-merke før eier glad og fornøyd dro med bilen Her en liten ettervideo. Ja, bilen ser oransje ut. Men det er den altså ikke...hehe (lagt ut med eiers tillatelse og med varm motor på slutten) Og helt tilslutt kommer noen bilder tatt av Mads Almås. Takk for titten, og en takk til Bernhard, Brynjar, Dag, Gøran og Mads for hjelp underveis Bo 82 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Veldig mye fine detaljer her Bo. bra jobb og et prikkfritt resultat. Ser ut som du har hatt en koselig uke i garasjen Og ikke minst en god og informativ writeup som står i stil til jobben på denne tysker tøsen Og til slutt kred er gitt og Takk skal du ha, var en fin start på ferien... Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanso 0 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Seriøst bra jobba!!! Dine SS-tråder er en enorm inspirasjonskilde for meg. Du bruker ingen snarveier (som jeg ser i alle fall, he he...). Brukte du DA på mye av bilen? Jeg har vært gjerrig på cred til nå men her er det påkrevd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 veldig fin bil og tilsvarende bra resultat, skikkelig godjobb dette cred er seff gitt Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeo 112 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 S&S i en klasse for seg selv, som vanlig detta her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats 16 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Du er i en klasse for deg selv! Nydelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Fantastisk grundig jobb dette Man vet aldri når man møter på sticky lakk, men det taklet du jo fint Creds fra meg. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
East 157 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 nå snakker vi detailing...cred er servert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Hei! Ser du bruker Swissvax Leather Glaze før Leather Milk. Er det noen spesiel grunn til at du gjør det i denne rekkefølgen? Ser i denne tråden at man bruker Lather milk før Glaze.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClearCoatChristR 17 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Ble litt usikker på deg etter denne tråden Bo....... Lager du musikk eller magi?! Denne ble syykt bra! Eieren fikk jo en ny Porsche! Jeg skal forresten hilse til moren din og si takk jeg også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Ekstremt strøken jobb Bo! Dette må være det beste du noen gang har gjort, så her vanker det cred og vel så det Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 helt nydelig.. denne tråden er nok ganske inspirerende for både n00bs og viderekomne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Utrolig bra jobb, på en nydelig bil. Dette er akkurat slik en sportsbil skal være, rød og blank Cred. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
garrett_T4 23 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 SSSSSSStrøkent Gøy å se at folk legger så mye tid i en writeup + creds Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AudiRS2 50 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Ahhh... Nice! Cred gitt. Vanskelig å finne gode comboer på sticky lakk ja. Men dette ble jo superbra. Håper virkelig eier vet å ta vare på den videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sruben 16 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Dette var en nydelig detailing, en pryd for øyet (og sjelen he he) hele write-up'en Velfortjent cred fra meg også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killbox 9 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Et heftig (!) stykke arbeid. Virkelig kredverdig Bilen ble strøken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maarten 3 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Fantastisk! Likte godt både writeup, bilder og video!! Spesielt de bildene på slutten, sikle sikle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 (endret) Fantastisk one week resultat.. sjelden og se en så flott rød bil.. kjempeflott jobb.. cred er herved gitt.. Endret 16 Juli, 2010 av jkkarl Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 16 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2010 Kjempebra jobba Bo.. Utrolig flott write-up og mye pene bilder.. Likte denne veldig veldig godt.. Takker:-) Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.