bjorke

SS: 2002 Porsche 911 Carrera 4S

56 innlegg i emnet

2002 Porsche 911 Carrera 4S Guards Red

I løpet av en liten uke har jeg fått gleden av å jobbe på dette prakteksemplaret av en 911, nemlig en 2002 mod 996 Carrera 4S i fargen Guards Red uten metallic. Bilen tilhører en skikkelig Porsche og -bilpleieentusiast som nettopp har kjøpt den og ønsket best mulig utgangspunkt for å selv holde den like fin. Bilen, med 8 år og bare 33000 km på telleren var er så i si helt strøken bortsett fra noe slitt lakk. Interiøret så nesten nytt ut, og etter en grundig gjennomgang vil jeg si det ser ut som det akkurat har kommet fra fabrikk. Bilen er rellativt original, bortsett fra ettermontert FVD-sportseksos som virkelig setter prikken over-i-en på en så lekker bil. Denne utgaven skiller seg ut fra en standard Carrera 4 ved å ha turbokarosseri, større bremser og en helt utrolig grom lyd som får selv en 996 Turbo til å høres kjedelig ut..

Eieren hadde lest noe her inne, og vi ble sammen enige om at han satte igjen bilen en uke hos meg for en grundig gjennomgang både inn og utvendig. Under følger bildene i sånn ca. kronologisk rekkefølge.

Bilen ved ankomst. Startet med å skru av skiltholdere for å kunne komme til skikkelig med både vask og polering. Som dere ser har denne vært under maskinen før(hologrammer), jeg fant en del forsøk på å fylle i sår underveis,poleringsrester og enkelte kanter hadde mistet litt lakk pga. for grove kombinasjoner ved maskinpolering. Pga. den er en US-import, har den fått ny bakfanger hvor lakkereren ikke har truffet riktig på fargen. Denne forskjellen var veldig tydelig etter en vask, men ble jevnet ut etter noen dager med maskinpolering.

DSC_0007.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0047.jpg

DSC_0001.jpg

DSC_0025.jpg

DSC_0026.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0010.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0013.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0021.jpg

DSC_0030.jpg

DSC_0031.jpg

DSC_0032.jpg

DSC_0033.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0038.jpg

Under en liten video av bilen før shine(ikke skyt meg for mine videoferdigheter, dette er første gang! I tillegg må det nevnes at bilen ikke tar nedi på vei ut garasjen )

Deretter var det tid for en grundig vask av bilen. Her startet jeg med å spraye inn bilen med Joker 1000 avfetting på alt av karosseri og felger for å løse opp mest mulig før jeg la skum.

DSC_0049.jpg

DSC_0050.jpg

Skumblandingen besto av VP Orange Prewash blandet 50/50 med CG Green Clean og deretter fylt opp med varmt vann til halve flasken var full.

DSC_0052.jpg

DSC_0053.jpg

DSC_0054.jpg

Mens skummet lå og virket på bilen gikk jeg over alt av plast og gummi/emblemer og dørhengsler med en Swissvax Detail Brush og CG Grime Reaper.

DSC_0055.jpg

DSC_0070.jpg

DSC_0056.jpg

Motorrommet ble sprayet inn med CG Grime Reaper og vasket før jeg skyllet av med vann.

DSC_0065.jpg

DSC_0066.jpg

La så på ett nytt lag med Joker 1000 før jeg begynte med felger/dekk og hjulbrønn. Dette skulle vaskes senere, men ville ha et ok utgangspunkt å jobbe med. Så jeg sprayet inn alt dette med CG Sticky Gel og lot det virke noen min før jeg begynte å vaske med div. børster.

DSC_0074.jpg

DSC_0072.jpg

DSC_0076.jpg

DSC_0077.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0079.jpg

DSC_0080.jpg

Så ble bilen spylt grundig av før jeg vasket bilen med Swissvax Car Bath.

DSC_0081.jpg

DSC_0084.jpg

DSC_0085.jpg

Så en ny spyling før clay med Swissvax Paint Rubber.

DSC_0071.jpg

DSC_0088.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0092.jpg

DSC_0091.jpg

Ikke mye som satt igjen i lakken før clay. Etter jeg hadde clayet hele bilen sprayet jeg den inn med VP Citrus Tar & Glue Remover(lot virke i 5 min før avspyling) for å være sikker på at den var 100% ren før jeg tørket den og kjørte den inn i garasjen.

DSC_0093.jpg

DSC_0094.jpg

Etter jeg fikk tørket den skikkelig startet jeg med interiøret. Som sagt var dette i rimelig strøken stand. Skinnet var dog litt tørt og skrek etter skinnkrem. Startet her med å ta ut alle løse gjenstander før jeg støvsugde alt. Deretter tok jeg ut alle matter og setene bak for å lettere kunne rengjøre de. Siden omtrent alt av interiør var i skinn, bestemte jeg med for en god rens av skinnet med Swissvax Leather Cleaner før jeg impregnerte det med Swissvax Leather Glaze som fikk herde 1 døgn før jeg la Swissvax Leather Milk to ganger med en dags mellomrom. Stoffmattene ble impregnert med 303 Fabric guard. Resten av interiøret som var i plast med først vasket med Swissvax Plasctic Wash før en runde med Swissvax Quick Interior Finish for en original, matt finish.

Startet som sagt med å støvsuge hele interiøret før jeg tok ut alle mattene.

DSC_0104.jpg

DSC_0116.jpg

DSC_0106.jpg

DSC_0056.jpg

Slik så mattene ut foran.

DSC_0096.jpg

Startet etter støvsuging med å spraye på CG Green Clean 1:10 og startet med å skrubbe.

DSC_0098.jpg

DSC_0099.jpg

Deretter sprayet jeg på litt vann og tørket de av med en MF og hengte de til tørk i sola. Etter de hadde tørket ble de sprayet inn med 303 Fabric Guard.

DSC_0136.jpg

Så lagt under halogenlys for at impregneringen skulle få herde skikkelig.

DSC_0140.jpg

DSC_0141.jpg

DSC_0142.jpg

Etter alle mattene var tatt begynte jeg med å rense skinninteriøret. Tok først ut baksetene for å se hva slags forskjell man kunne få. Sprayet først på rikelig med Swissvax Leather Cleaner før jeg jobbet inn rensen med en Swissvax Leather Brush.

DSC_0118.jpg

Tørket av med en ren klut.

DSC_0121.jpg

DSC_0130.jpg

Deretter ble skinnet satt inn med Swissvax Leather Glaze.

DSC_0124.jpg

Denne ble lagt i tynne lag.

DSC_0126.jpg

DSC_0127.jpg

Ett sete tatt, skinnet ble vesentlig mørkere kun etter dette.

DSC_0128.jpg

Etter setene hadde ligget inne over natten ble de satt inn med Swissvax Leather Milk.

DSC_0047.jpg

DSC_0048.jpg

DSC_0050.jpg

Så var det tid for å fortsette med resten av interiøret. Startet med pedalene og fothvileren først. Disse ble sprayet inn med Swissvax Plastic Wash og skrubbet godt.

DSC_0002.jpg

DSC_0009.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0010.jpg

Deretter en runde med Swissvax Quick Interior Finish(ikke på pedalene)

DSC_0018.jpg

Tok så resten av plast og vinyl med Plastic Wash før en runde med Quick Interior Finish.

DSC_0023.jpg

Så var det resten av skinnet som skulle tas med denne flotte trioen :)

DSC_0026.jpg

Leather Cleaner sprayes inn.

DSC_0030.jpg

Børstet...

DSC_0031.jpg

Og tørket av.

DSC_0035.jpg

Resultatet. Mye skitt som sitter i setene selv om de ser relativt rene og pene ut.

DSC_0033.jpg

Forstatte så med Leather Cleaner..

DSC_0036.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0041.jpg

Før:

DSC_0039.jpg

Etter:

DSC_0040.jpg

Deretter ble alt av skinn satt inn med Leather Glaze.

DSC_0043.jpg

DSC_0045.jpg

DSC_0046.jpg

Glaze'n fikk så herde 1 døgn. Etter det la jeg Swissvax Leather Milk.

DSC_0001.jpg

Tok så vinduer innvendig med Swissvax Crystal.

DSC_0055.jpg

Åpnet deretter panser, og støvsugde der før jeg satte inn alt av stoff med impregnering.

DSC_0061.jpg

DSC_0058.jpg

Alt av plast der fikk en runde med Swissvax Nano Express.

DSC_0060.jpg

Ga undersiden en runde med Swissvax Shield.

DSC_0071.jpg

Deretter åpnet jeg motorlokket igjen, og slik så det ut da.

DSC_0065.jpg

Swissvax Motor Shine ble brukt til å forsegle delene, detter var 1 av 2 lag som ble lagt for skikkelig dekning. Den nedre listen fikk Nano Express.

DSC_0067.jpg

DSC_0086.jpg

Innstegslistene så også litt slitne ut, og polerte de derfor med Swissvax Metal Polish før Swissvax Shield.

DSC_0081.jpg

Før.

DSC_0082.jpg

Etter Metal Polish.

DSC_0083.jpg

Etter dette var det tid for å begynne med resten av bilen. Jekket opp bilen og satte den på bukker(Takk for hjelpen Gøran) før jeg tok av hjulene.

DSC_0108.jpg

DSC_0109.jpg

DSC_0110.jpg

Startet så med hjulene. Dekk og felg ble sprayet inn med CG Sticky Gel og fikk virke før jeg vasket over med Swissvax Wheel Brush. (Prøvde også å vaske på innsiden av eikene, men der satt det så godt fast og jeg ville bli sittende resten av uken for å få de rene)

DSC_0113.jpg

DSC_0114.jpg

DSC_0114.jpg

DSC_0116.jpg

DSC_0117.jpg

DSC_0118.jpg

Etter vask fikk jeg over felgene med VP Citrus Tar & Glue Remover og en MF for å fjerne asfaltrester.

DSC_0119.jpg

DSC_0120.jpg

Så var det tid for å få tilbake litt av glansen som engang var i felgene. Framsidene ble polert med Swissvax Cleaner Fluid Pro, mens innsidene fikk Cleaner Fluid Regular etterfulgt av 2 lag Swissvax Autobahn lagt over 2 dager.

DSC_0126.jpg

DSC_0127.jpg

DSC_0128.jpg

DSC_0149.jpg

Gikk over dekk på begge sider med Swissvax Pneu og en Pneu-kost.

DSC_0129.jpg

De begynte å se bra ut B)

DSC_0165.jpg

DSC_0158.jpg

Deretter ble hjulene trillet inn i garasjen igjen, og fikk herde der inne resten av oppholdet. Så var det tid for hjulbrønn. Her sprayet jeg først på CG Grime Reaper som fikk virke noen min før jeg vasket.

DSC_0133.jpg

DSC_0137.jpg

DSC_0157.jpg

DSC_0151.jpg

Så ble alt av plast behandlet med Swissvax Nano Express og calipper fikk en runde med Cleaner Fluid før Swissvax Autobahn.

DSC_0174.jpg

DSC_0195.jpg

DSC_0205.jpg

DSC_0178.jpg

DSC_0198.jpg

Hjulmutterne fikk seg også en vask.

DSC_0176.jpg

Da var det på tide og begynne med lakken. Den hadde som vist tidligere blitt "rubbet" og viste tydlige spor av det. Lakken var veldig sticky, og alt jeg prøvde av komboer gjorde at maskinen ville hoppe og spytte polish... Prøvde masse forskjellig før jeg kom fram til noe som tok ripene og var ok å jobbe med. Fant til slutt ut av å kjøre maskinen(roterende, DA tok ikke alt) på ikke mer enn 1500 RPM med Scholl S03+ og Scholl Gul/Uber Gul ga en lengre kjøretid og tok alle ripene. Etter hvert pass brukte jeg en padbrush for å fjerne alle rester i paden slik at den var helt ren (slik at polishen ikke klumpet seg) før jeg begynte på neste panel. Denne komboen ga noen microswirls men tok alle riper. Etter dette kjørte jeg Flex DA med samme kombinasjon før en runde med Orange Scholl(RIP) og S30+ som ga en vanvittig glans.

Noen førbilder.

DSC_0003.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0021.jpg

DSC_0134.jpg

Litt kombotesting på panseret.

DSC_0006.jpg

Så et par 50/50's før Scholl S30+

DSC_0043.jpg

DSC_0045.jpg

DSC_0049.jpg

DSC_0051.jpg

DSC_0068.jpg

DSC_0085.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0076.jpg

Etter på førerdør.

DSC_0078.jpg

Litt vasnkelig å ta skikkelig bilder av denne lakken, men forskjellen var stor :)

Skjerm bak før.

DSC_0093.jpg

Etter.

DSC_0094.jpg

Før.

DSC_0098.jpg

DSC_0106.jpg

Etter.

DSC_0112.jpg

DSC_0117.jpg

Panseret var et kapittel for seg selv..

DSC_0128.jpg

DSC_0134.jpg

Men ble bra det også :)

DSC_0138.jpg

DSC_0149.jpg

DSC_0153.jpg

Lekkert..

DSC_0157.jpg

DSC_0158.jpg

:)

DSC_0168.jpg

DSC_0173.jpg

Passasjerdør.

DSC_0180.jpg

DSC_0183.jpg

DSC_0184.jpg

DSC_0187.jpg

Skjerm bak passasjerside.

DSC_0202.jpg

DSC_0204.jpg

Etter en runde med roterende.

DSC_0206.jpg

Etter to.

DSC_0214.jpg

Speil 50/50.

DSC_0009.jpg

DSC_0012.jpg

Ting begynte å se bra ut.

DSC_0016.jpg

Så var det på tide å begynne litt lengre ned. Her ble det polert med liten Scholl Bakplate og Scholl blå pad etterfulgt av orange pad og S30+.

DSC_0023.jpg

Endelig kunne avisen brukes til noe fornuftig..

DSC_0024.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0032.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0040.jpg

DSC_0041.jpg

DSC_0067.jpg

DSC_0070.jpg

Bakfanger før.

DSC_0084.jpg

DSC_0085.jpg

Etter.

DSC_0093.jpg

Før.

DSC_0101.jpg

DSC_0105.jpg

Etter.

DSC_0109.jpg

Etter all polering var unnagjort satte jeg hjulene på bilen igjen og rygget den ut for å spyle av poleringsrestene.

DSC_0159.jpg

DSC_0161.jpg

Tok en kjapp titt på lakken for å sjekke at den så bra ut, og det gjorde den B)

DSC_0176.jpg

Fant frem noen svartsekker som jeg teipet fast på hjulene slik at jeg ikke skulle få såpe på de nyvoksede felgene.

DSC_0178.jpg

DSC_0179.jpg

Skumla så bilen med CG Greenclean og CG Grime Reaper og gikk over alle kriker og kroker med en Swissvax Detail Brush for å være sikker på at ingen rester lå igjen.

DSC_0181.jpg

DSC_0183.jpg

Så ble den spylt av igjen, og fikk en vask. Deretter tørk og klar for Cleaner Fluid og Swissvax Zuffenhausen.

DSC_0199.jpg

Zuffenhausen legges på :wub:

DSC_0200.jpg

Så fikk den ligge på og godgjøre seg i en liten halvtime før jeg tørket den av. Gikk så over gummi med Swissvax Seal Feed, Plast Protecton og Nano Express. Alle vinduer la jeg Rain-X på.

Siste sjekk ute før etterbildene(takk mamma :rolleyes: )

DSC_0205.jpg

Litt Metal Polish..

DSC_0206.jpg

Eksos fikk og Swissvax Metal Polish før ett lag med Autobahn.

DSC_0210.jpg

DSC_0211.jpg

Finito!

DSC_0244.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0251.jpg

DSC_0258.jpg

DSC_0266.jpg

DSC_0262.jpg

DSC_0271.jpg

DSC_0274.jpg

DSC_0275.jpg

DSC_0234.jpg

DSC_0277.jpg

DSC_0285.jpg

DSC_0278.jpg

DSC_0289.jpg

DSC_0291.jpg

DSC_0287.jpg

DSC_0291.jpg

DSC_0292.jpg

DSC_0305.jpg

DSC_0309.jpg

DSC_0319.jpg

DSC_0340.jpg

DSC_0354.jpg

DSC_0364.jpg

DSC_0367.jpg

DSC_0360.jpg

DSC_0320.jpg

DSC_0314.jpg

DSC_0355.jpg

Tilslutt satte jeg på et Swissvax-merke før eier glad og fornøyd dro med bilen :)

DSC_0346.jpg

DSC_0375.jpg

Her en liten ettervideo. Ja, bilen ser oransje ut. Men det er den altså ikke...hehe

(lagt ut med eiers tillatelse og med varm motor på slutten)

Og helt tilslutt kommer noen bilder tatt av Mads Almås.

_DSC0088.jpg

_DSC0066.jpg

_DSC0065.jpg

_DSC0059.jpg

_DSC0036.jpg

_DSC0038.jpg

_DSC0042.jpg

_DSC0044.jpg

_DSC0070.jpg

_DSC0048.jpg

_DSC0026.jpg

_DSC0034.jpg

_DSC0020.jpg

_DSC0017.jpg

_DSC0014.jpg

_DSC0002.jpg

_DSC0011.jpg

_DSC0007.jpg

Takk for titten, og en takk til Bernhard, Brynjar, Dag, Gøran og Mads for hjelp underveis :)

Bo

81

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig mye fine detaljer her Bo. bra jobb og et prikkfritt resultat.

Ser ut som du har hatt en koselig uke i garasjen :)

Og ikke minst en god og informativ writeup som står i stil til jobben på denne tysker tøsen :)

Og til slutt kred er gitt og Takk skal du ha, var en fin start på ferien... :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seriøst bra jobba!!!

Dine SS-tråder er en enorm inspirasjonskilde for meg. Du bruker ingen snarveier (som jeg ser i alle fall, he he...).

Brukte du DA på mye av bilen?

Jeg har vært gjerrig på cred til nå men her er det påkrevd!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veldig fin bil og tilsvarende bra resultat, skikkelig godjobb dette :)

cred er seff gitt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S&S i en klasse for seg selv, som vanlig detta her :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er i en klasse for deg selv! Nydelig! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk grundig jobb dette :) Man vet aldri når man møter på sticky lakk, men det taklet du jo fint :) Creds fra meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå snakker vi detailing...cred er servert

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Ser du bruker Swissvax Leather Glaze før Leather Milk. Er det noen spesiel grunn til at du gjør det i denne rekkefølgen? Ser i denne tråden at man bruker Lather milk før Glaze..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt usikker på deg etter denne tråden Bo.......

Lager du musikk eller magi?!

Denne ble syykt bra! Eieren fikk jo en ny Porsche!

Jeg skal forresten hilse til moren din og si takk jeg også! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekstremt strøken jobb Bo! Dette må være det beste du noen gang har gjort, så her vanker det cred og vel så det :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt nydelig.. denne tråden er nok ganske inspirerende for både n00bs og viderekomne ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra jobb, på en nydelig bil. Dette er akkurat slik en sportsbil skal være, rød og blank B)

Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SSSSSSStrøkent ;)

Gøy å se at folk legger så mye tid i en writeup

+ creds

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahhh... Nice!

Cred gitt.

Vanskelig å finne gode comboer på sticky lakk ja. Men dette ble jo superbra. Håper virkelig eier vet å ta vare på den videre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en nydelig detailing, en pryd for øyet (og sjelen he he) hele write-up'en :thumbs:

Velfortjent cred fra meg også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et heftig (!) stykke arbeid. Virkelig kredverdig :) Bilen ble strøken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk! Likte godt både writeup, bilder og video!! Spesielt de bildene på slutten, sikle sikle ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk one week resultat..

sjelden og se en så flott rød bil.. kjempeflott jobb..

cred er herved gitt..

Endret av jkkarl
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobba Bo.. Utrolig flott write-up og mye pene bilder..

Likte denne veldig veldig godt.. Takker:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive