Hans Marius

Hans Marius sin Husaberg 450(solgt)

39 innlegg i emnet

Ja siden lappen forhåpentligvis er like rundt hjørnet, og Omegane ble solgt ble det handlet sykkel default_smile.png

Valget falt på en 2004 mod Husaberg FE 450 supermotard.
Jeg er tredje eier tror jeg, og sykkelen har gått 100 timer. Med sykkelen fulgte det også med ekstra felgsett med ispigg, samt mye plastdeler. Så har egentlig komplett kåpesett til den for å bruke om vinteren wink.gif Forrige eier hadde kjøpt helt nytt eksosanlegg til 08/09 mod Huaberg, som skulle være litt mer åpent, samt at det var mye penere wink.gif Han hadde også montert tenningslås og nytt skiltoppheng. Synes sykkelen er nesten helt slik jeg vil ha den, så det eneste jeg har planer om er å bytte handguardsene, samt muligens bytte fremskjerm. Kommer til å prøve å holde denne så strøken som overhodet mulig, så kommer også til å bytte diverse smådeler som fort blir slitt, som f.eks dekselet rett overfor girpedalen, da det har flasset bittelitt lakk der. Siden det ikke er mer enn litt over en uke siden jeg kjøpte sykkelen, har jeg ikke rukket å verken vaske eller gjort noe annet med den, så den er litt møkkete på bildene. Men "bear with me", grundig shining kommer etter hvert wink.gif

Så litt bilder av sykkelen default_smile.png
IMG_3964.jpg
IMG_3956.jpg
IMG_3957copy.jpg
IMG_3959.jpg
IMG_3960.jpg
IMG_3963.jpg
IMG_3953.jpg

Hittentil er jeg meget godt fornøyd med den sykkelen. Meget bra drag, og morro å kjøre default_smile.png Gleder meg LITT til å få lappen kjenner jeg :rolleyes:

Endret av Hans Marius
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med ny sykkel, gromt leketøy det der :) men husk at MC-lappen er bare et midlertidig sertifikatog altfor lett å miste...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med ny sykkel, gromt leketøy det der :) men husk at MC-lappen er bare et midlertidig sertifikatog altfor lett å miste...

Takk for det, og du har helt rett i det egentlig :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

knall tøff sykkel :) . en kamerat har noe lignende om ikke lik. gi et hint når du finner ut hvordan en kan få plast greiene blank og fin .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

knall tøff sykkel :) . en kamerat har noe lignende om ikke lik. gi et hint når du finner ut hvordan en kan få plast greiene blank og fin .

Takk skal du ha :)

Will do ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nytt leketøy :) Prøvde en sånn en fra nordmøre for noen år siden.den gikk 5 ganger mere enn jeg haddde godt av ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftig leketøy, gratulerer med motorsykkel.:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det moped :D hehe neida, bare tuller :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nytt leketøy :) Prøvde en sånn en fra nordmøre for noen år siden.den gikk 5 ganger mere enn jeg haddde godt av ;)

Takk :) Ja den går ganske bra ;)

Tusen takk!

er det moped :D hehe neida, bare tuller :P

Ja det er moped som drar fra bilen din :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en flott og artig Mc, har noen turer på Husaberg, og det er ARTIG! Du får prøve å holde samme fart med Husaberg´n som du hadde på Øvelseskjøringen i går, ellers blir du medlem av Swissvax sykkel team du og :lol: Mission impossible!! :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer så mye med sykkel! Det der er moro det! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gratulerer med en syk sykkel.. bråker fælt og går helt utrolig bra de der.. eneste som er litt stress på de litt "eldre" modellene er at når du kjører så må mann jasse opp og ned på turtallet..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med skikkelig leketøy for gutta!

Her har du morro hele året, og det er ikke all verden av utgifter om du skulle gå på nøtta heller. Noen kroner i plast, så er du på veien igjen.

Med denne sykkelen har du det jo skikkelig morro innenfor fartsgrensene faktisk, men forhjulet varer nok dobbelt så lenge som bakhjulet ;)

Lykke til med oppkjøring!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en flott og artig Mc, har noen turer på Husaberg, og det er ARTIG! Du får prøve å holde samme fart med Husaberg´n som du hadde på Øvelseskjøringen i går, ellers blir du medlem av Swissvax sykkel team du og :lol: Mission impossible!! :fun:

Takk for det Kim Andre! Spørs nok om jeg må prøve det ja, da jeg ikke helt kan se meg selv som medlem av noen som helst slags sykkelteam :P

Gratulerer så mye med sykkel! Det der er moro det! :D

Takker! Moro er det så absolutt :)

gratulerer med en syk sykkel.. bråker fælt og går helt utrolig bra de der.. eneste som er litt stress på de litt "eldre" modellene er at når du kjører så må mann jasse opp og ned på turtallet..

Takk Brynjar. Ganske høy lyd fra denne ja, men fy for rå lyd også B) Har ikke rukket å kjørt så mye med denne enda, men det virker i alle fall som den har såppass med bånddrag at du ikke trenger å "jasse" på turtallet heller :)

Gratulerer med skikkelig leketøy for gutta!

Her har du morro hele året, og det er ikke all verden av utgifter om du skulle gå på nøtta heller. Noen kroner i plast, så er du på veien igjen.

Med denne sykkelen har du det jo skikkelig morro innenfor fartsgrensene faktisk, men forhjulet varer nok dobbelt så lenge som bakhjulet ;)

Lykke til med oppkjøring!

Takk! Du har rett i det, og siden jeg fikk med ekstra plast så er det jo ganske greit :) Og ja, det er nok bakhjulet som får det mest ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig tatt meg tid til å sette meg ned for å skrive en ordentlig writeup på klargjøringen av den nye MC-en min. Klargjøringen har egentlig gått over 3 helger nå, og jeg har både gjort kosmetisk og mekanisk klargjøring.

Startet første helga med å vaske sykkelen godt fra topp til tå. Her ble det som vanlig benyttet diverse lurium på flaske, og diverse redskaper.

Vask

Rekkefølgen var som følger:

Dynke felger i en blanding med Bilberry 1:3, samt Surfex HD blandet 1:3 på dekk. Så ble resten av sykkelen dynket i Prickbort.

Dette fikk så stå og kose seg en liten stund før jeg ladet foam cannonen med en såpeblanding fra forrige vask, som tydeligvis ikke funket skikkelig. Dermed ble det laget en ny blanding med sterk konsentrasjon av Bilthamber Autofoam sammen med en liten dash med Sonax Glansvask. Dette funket så mye bedre :)

Dette fikk så stå i ca 8 min før det ble spylt av med HT. Deretter satte jeg i gang igjen med felgene. Denne gangen også med Bilberry og Surfex i samme blanding, på felg og dekk. Brukte her SV Wheel kost og EZ brush på felger og eiker, mens jeg brukte Megs dekkbørste på dekk. Brukte også felgrensen på brmsecaliper.

Etter jeg kunne si meg fornøyd med felger og dekk, gikk jeg videre til resten av sykkelen. Her brukte jeg også Surfex HD blandet 1:3 sammen med SV detail kost på alle steder der det var olje og lignende. Dette siden jeg har gode erfaringer med surfex på denne typen møkk.

Så etter det meste av motor og lignende var i alle fall oljefritt gikk jeg videre til bøttevasken. Til dette brukte jeg Nanolotus sin chenille vaskehanske, sammen med en god slump med Poorboys SS&S med 2BM. Vasket så hele sykkelen med denne comboen.

Når jeg var ferdig med dette steget var sykkelen så å si helt ren, men det satt fortsatt igjen noen asfaltflekker som ikke Prickbort hadde klart å fjerne. Dermed ble det en liten runde med Autosmart Tardis på disse flekkene, etterfulgt av avspyling med HT etter noen minutter.

Etter denne runden ble sykkelen tørket med CG Miracle Dryer, for deretter å bli kjørt opp i verkstedet for videre jobb.

Så er det vel på tide med litt bilder :)

IMG_4125.jpg

IMG_4126.jpg

IMG_4127.jpg

IMG_4128.jpg

IMG_4129.jpg

IMG_4130.jpg

IMG_4131.jpg

IMG_4132.jpg

IMG_4133.jpg

IMG_4134.jpg

IMG_4135.jpg

IMG_4136.jpg

IMG_4137.jpg

IMG_4138.jpg

IMG_4139.jpg

IMG_4140.jpg

IMG_4141.jpg

IMG_4142.jpg

IMG_4143.jpg

IMG_4144.jpg

IMG_4145.jpg

IMG_4146.jpg

IMG_4147.jpg

IMG_4148.jpg

IMG_4149.jpg

IMG_4150.jpg

IMG_4151.jpg

IMG_4152.jpg

IMG_4153.jpg

IMG_4154.jpg

IMG_4155.jpg

IMG_4156.jpg

IMG_4157.jpg

IMG_4158.jpg

IMG_4159.jpg

IMG_4160.jpg

IMG_4161.jpg

IMG_4162.jpg

IMG_4163.jpg

IMG_4164.jpg

IMG_4165.jpg

IMG_4166.jpg

IMG_4167.jpg

IMG_4168.jpg

IMG_4169.jpg

IMG_4170.jpg

IMG_4171.jpg

IMG_4172.jpg

IMG_4173.jpg

IMG_4174.jpg

IMG_4175.jpg

IMG_4176.jpg

IMG_4177.jpg

IMG_4178.jpg

IMG_4179.jpg

IMG_4180.jpg

IMG_4181.jpg

IMG_4182.jpg

IMG_4183.jpg

IMG_4184.jpg

IMG_4185.jpg

IMG_4186.jpg

IMG_4187.jpg

IMG_4188.jpg

IMG_4189.jpg

IMG_4190.jpg

IMG_4193.jpg

IMG_4194.jpg

IMG_4195.jpg

Korrigering

Så var det klart for inspeksjon av ”lakken”. I dette tilfellet er det jo ikke lakk, men plast det er snakk om, så her gjaldt det å ha tunga rett i munnen. Plast som dette tåler ekstremt lite varme, så det er ikke snakk om verken høyt turtall eller hardt press her.

Startet dermed ganske mildt, med Scholl S30+ på blå sonus på DA maskin. Dette tok som ventet ikke veldig mye, men for å ikke risikere noe kjørte jeg denne comboen 3-4 runder for å se om jeg ble fornøyd med resultatet, før jeg gikk videre til neste combo.

Altså, dette ble for svakt. Gikk så opp til S17+ på hvit sonus med DA. Også denne ble kjørt 3-4 runder for å sjekke hva jeg kunne oppnå med denne. Var fortsatt ikke helt fornøyd, og gikk dermed i stede for å kjøre med sterkere combo, over til roterende. Ladet også her med en veldig mild combo til å begynne med. Startet med Scholl S30+ på blå uber.

Når jeg kjørte DA maskina var det ikke’no problem å kjøre på full fres, men roterende ture jeg ikke å kjøre på mer enn maks 1200 RPM, og det med lite press. Var fortsatt ikke helt fornøyd med resultatet, og fant ut at jeg skulle blande litt produkter, og brukte dermed en ert med S30+ og en ert med S17+. Etter 2-3 runder med denne comboen kunne jeg allerede se at det ikke var mye mer som skulle til for at det skulle gå galt. Kjente at padden begynte å lugge litt, og plasten kjentes såpass varm ut, at jeg ikke tok sjansen på å kjøre lenger. Dermed ble det med denne comboen. Etter å ha kjørt den 3-4 runder så jeg at det nok ikke var mulig å ta så mye riper i selve plasten. Det beste jeg kunne gjøre, var å fjerne rennemerkene som hadde blitt etter avfettinga, samt å dempe en del swirls. Men derimot på klistremerkene så jeg at jeg kunne fjerne en god del. Å få noen gode bilder av dette viste seg dog å bli et problem.

Først litt før bilder:

IMG_4196.jpg

IMG_4197.jpg

IMG_4198.jpg

Her er et meget dårlig forsøk på 50/50.

IMG_4199.jpg

IMG_4200.jpg

Her 50/50 på klistremerkene. Betydelig bedre ”korrigering”.

IMG_4203.jpg

IMG_4204.jpg

IMG_4205.jpg

IMG_4206.jpg

IMG_4207.jpg

Før andre siden:

IMG_4210.jpg

IMG_4211.jpg

Etter:

IMG_4212.jpg

IMG_4213.jpg

Som dere ser blir ikke resultatet like blankt som på billakk, men om dere har sett nye plastdeksler så vet dere at de ikke er det da heller. Så dette er nok det beste jeg klarer å få til. Etter runden med S17+ og S30 med roterende, kjørte jeg en refining runde med DA og Megs MG#80 på hvit sonus. Til slutt ble det SV CF for motorsykkel for hånd.

Eksosanlegg

Så var det over til eksosanlegget. Som dere så på bildene før her, så har både forrige eier og jeg brent noe av kjørebuksa på anlegget, så det satt en del størknet stoff på det. Dette ble først fjernet med stålbørste, før det ble polert opp igjen med Mothers power cone og litt div metall polisher, men i hovedsak SV sin. LSP ble SV Autobahn.

Først bilder etter runden med stålbørsten:

IMG_4216.jpg

Så etter polish :)

IMG_4218.jpg

IMG_4217.jpg

Litt riper igjen, men jeg skal ta denne en gang til senere da det allerede har kommet på nytt brent stoff <_< Tror nok jeg kommer til å ta en runde med P3000 våt først da jeg regner med det fjerner ripene som er.

Sete

Neste steg var forsegling av sete. Til dette brukte jeg Nanolotus sin universalforsegling. Dusjet denne jevnt over sete, og fordelte videre med kost. Lot dette så stå å trekke i ca en time, før jeg buffet av det lille som var igjen.

IMG_4219.jpg

IMG_4220.jpg

Felger

Egentlig tok jeg ikke felgene før helga etter, men for at ferdigbilder skal komme til slutt i tråden, legger jeg denne seansen inn her.

Siden jeg skulle bytte bakdrev og dermed uansett skulle av med bakfelgen, tok jeg meg tid til å polere den. Felgene er i litt så som så stand, da det er en del riper igjennom lakken. Dette misstenker jeg er pga at forrige eier har vært litt uforsiktig når han har hatt av felgene.

Men uansett ble felgene glattere, noe blankere, og de var i alle fall klare for beskyttelse. Kjørte en to-steg på felgene som bestod av en runde med Scholl S17+ på liten orange uber pad, etterfulgt av en runde med S30 på grønn uber. Før denne runden måtte jeg fjerne restene av et avballanseringslodd som satt igjen. Dette ble gjort med 3M din Sitrus Spray.

Til min store overraskelse (og glede) fant jeg ut at eikene var lakkerte med klarlakk, og dermed er mye enklere å holde fine. Disse ble polert med SV CF for motorsykkel for hånd. Til slutt fikk både felger og eiker LSP i form av SV Autobahn.

IMG_4263.jpg

IMG_4264.jpg

IMG_4265.jpg

IMG_4266.jpg

IMG_4267.jpg

IMG_4268.jpg

IMG_4269.jpg

IMG_4270.jpg

IMG_4271.jpg

IMG_4272.jpg

IMG_4273.jpg

IMG_4274.jpg

IMG_4281.jpg

IMG_4283.jpg

IMG_4284.jpg

Mekanisk

Denne runden på sykkelen bestod ikke bare av lakk/plast pleie, for som sikkert mange vet så trenger disse typen sykler en god del vedlikehold.

Dermed ble det også byttet olje, oljefilter samt at luftfilter ble vasket og behandlet med luftfilterolje. Hadde også en pipelyd når jeg bremset, og dermed ble ”stemplene” i bremsecaliperne smurt med fett.

IMG_4260.jpg

IMG_4261.jpg

IMG_4286.jpg

IMG_4280.jpg

IMG_4279.jpg

IMG_4285.jpg

LSP

Så var det endelig tid for LSP. Dette var selvfølgelig Bike Sheen :) Denne fikk ligge i ca 30 min, før den ble buffet av. Plastskjermen fikk store mengder med CG Bare Bones, mens resten av den svarte plasten fikk CD New Trim Look. Speil ble renset og forseglet med Nanolotus Pro.

IMG_4221.jpg

Resultat

Etter den første runden på sykkelen, har jeg byttet fremskjermen til motard skjerm, byttet over skjermstiveren fra enduro skjermen til denne, byttet til ny gummi på håndtakene, kjøpt på et speil til og satt på blåe felgkant klistremerker. Har også vasket den og lagt på et lag til med Bike Sheen på lakk/plast. Dermed kommer det her ferdigbilder fra to fotoseanser, så derav forskjellen ;)

IMG_4223.jpg

IMG_4224.jpg

IMG_4225.jpg

IMG_4226.jpg

IMG_4228.jpg

IMG_4229.jpg

IMG_4230.jpg

IMG_4231.jpg

IMG_4232.jpg

IMG_4233.jpg

IMG_4234.jpg

IMG_4235.jpg

IMG_4236.jpg

IMG_4238.jpg

IMG_4240.jpg

IMG_4244.jpg

IMG_4252.jpg

IMG_4259.jpg

IMG_4368.jpg

IMG_4369.jpg

IMG_4371.jpg

IMG_4372.jpg

IMG_4374.jpg

IMG_4384.jpg

IMG_4394.jpg

IMG_4396.jpg

IMG_4397.jpg

IMG_4399.jpg

IMG_4406.jpg

IMG_4407.jpg

IMG_4408.jpg

IMG_4410.jpg

IMG_4411.jpg

Vært litt varmt her ja :P

IMG_4412.jpg

Alt i alt er jeg fortsatt veldig fornøyd med sykkelen, og synes den begynner å bli veldig nærme slik jeg vil ha den. Men jeg har allerede begynt å få lyst på mer krefter, som det f.eks er i en 650 ;) Men det for nok vente litt i alle fall.

Synes i alle fall det gjorde mye med de blåe felgklistremerkene, samt SM skjermen.

Nå blir den nok riktignok ikke veldig mange turer til før vinteren, men håper i alle fall det er mulig å kjøre på åpningen av SV sine nye lokaler på Lillehammer så jeg kan kjøre dit. Ellers kommer den nok til å få stå i ro i vinter tror jeg, om jeg ikke finner ut jeg vil teste ut ispigghjulene :)

Håper dere likte tråden, og det ikke ble for mange bilder :)

Hans Marius out --

11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe tråd :) Moro med litt avbrekk fra kun biler her inne :)

Ikke tvil om at du har lagt ned noen timer her, og det kommer du til å få igjen for senere.

Må si jeg er litt misunnelig, har siklet en stund på crosser, men ikke alle som er like fornøyde med å oppgradere sertifikatet :)

+ :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo knall!

Fin sykkel, og en fin jobb :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekos anlegget og felgene ble riktig så:wub:.

Hva bruker du til å rengjøre power conen etter bruk? Tror nemelig jeg må ha en sånn.:)

Kred for detail av detaljer, samt mange fine bilder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent og pent. Moro å se hvordan man kan detaile en sykkel oxo. Flotte bilder med øye for detaljer default_biggrin.png

Kan det noen gang bli for mye bilder?

Kred og skryt gitt thumbup.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe tråd :) Moro med litt avbrekk fra kun biler her inne :)

Ikke tvil om at du har lagt ned noen timer her, og det kommer du til å få igjen for senere.

Må si jeg er litt misunnelig, har siklet en stund på crosser, men ikke alle som er like fornøyde med å oppgradere sertifikatet :)

+ :thumbup:

Takk for det :) Greit med et lite avbrekk ja, men fy så mye mer jobb det er med å få alt som er synlig rent på en sykkel...

Ble noen timer ja, ikke sikker på akkurat hvor mye, men det nærmer seg nok 50 inkludert tiden jeg brukte på å ta bilder!

Lappen er det bare å ta, kommer ikke til å angre ;)

Dette ble jo knall!

Fin sykkel, og en fin jobb :D

Takk for det ;)

Ekos anlegget og felgene ble riktig så:wub:.

Hva bruker du til å rengjøre power conen etter bruk? Tror nemelig jeg må ha en sånn.:)

Kred for detail av detaljer, samt mange fine bilder.

Takk så mye :) Ja ble godt fornøyd med eksosanlegget i alle fall! Vil som sagt prøve å få det 100% neste gang.

Hittentil har jeg ikke rengjort power conen, da jeg egentlig ikke har syntes der har vært nødvendig. Men tipper det funker med f.eks Surfex, ekker kjanskje bilberry? Kan teste om jeg husker det :) Den er i alle fall et verktøy som er et must om du skal polere crom. Går sååå mye raskere om du hekter den på dremmelen!

Rent og pent. Moro å se hvordan man kan detaile en sykkel oxo. Flotte bilder med øye for detaljer default_biggrin.png

Kan det noen gang bli for mye bilder?

Kred og skryt gitt thumbup.gif

Tusen takk! Ble ganske fornøyd med en del av bildene ja, og nei det kan vel kanskje ikke bli for mye ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive