EbbeJ

VW Touran lakkorrektion + Anmeldelse af Iron Cut

21 innlegg i emnet

Hej,

En af mine venner ringede til mig, for nogen tid siden og sagde, at kofangerne på bilen var begyndt at ruste, trods at det jo var plastik. Jeg blev hurtigt klar over, at der var tale om flyverust, da mange biler i DK har dette på grund af den hårde vinter. Sneplovene har kørt i døgndrift, så der er blevet efterladt rigtigt meget på vejene.

Vi havde en god tid i forvejen aftalt, at bilen skulle poleres, men nu havde jeg så også flyverusten at arbejde med.. Jeg har før brugt kraftige flyverustfjernere, men ikke en PH-neutral som denne, og den har vist sig at være ganske effektiv.

Brug af clay vil i langt de fleste tilfælde udelukkende fjerne selve metalpartiklen, men ikke de misfarvninger som den må have medført.

BILLEDER OG VIDEO AF IRON CUT I BRUG FINDES LÆNGERE NEDE :)

Lidt billeder umiddelbart efter den grundige vask:

DSC_0056.jpg

DSC_0061.jpg

DSC_0062.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0072.jpg

Efter vasken og før brug af Iron Cut fjernede jeg tjære, hvilket der var en del af:

DSC_0151.jpg

DSC_0159.jpg

DSC_0160.jpg

DSC_0163.jpg

Aquartz Iron Cut i aktion:

DSC_0077.jpg

DSC_0084.jpg

DSC_0085.jpg

DSC_0091.jpg

DSC_0099.jpg

DSC_0170.jpg

DSC_0173.jpg

DSC_0181.jpg

DSC_0186.jpg

DSC_0190.jpg

Video: (SE HELE KLIPPET)

Aquartz Iron Cut i brug

Efter fjernelse af flyverust med Iron Cut: (før clay)

DSC_0207.jpg

DSC_0209.jpg

DSC_0210.jpg

Lidt kort om lakkorrektionen..

Bilen led af mange ridser og især af dybere vaskeridser fra vaskehaller/anlæg. Efter at have prøvet diverse puder af, synes jeg kun at uldpude og en heavy-cut compound kunne cut'te hurtigt og effektivt nok, så det blev valget. Der blev selvfølgeligt taget lakmålinger løbende.

Således så skaderne typisk ud over hele bilen, hvor dørene var de værste:

DSC_0200.jpg

DSC_0196.jpg

Så gik poleringen ellers igang.. Her er jeg ved at finde den rigtige polish/pad kombination..

DSC_0253.jpg

Og det endte med uld. Her et billede hvor jeg er igang med bagklappen:

DSC_0341.jpg

Jeg sagde vist noget om, at dørene var ret slemme...

DSC_0360.jpg

DSC_0365.jpg

DSC_0367.jpg

DSC_0370.jpg

DSC_0372.jpg

DSC_0378.jpg

DSC_0385.jpg

DSC_0354.jpg

Der blev også ordnet lidt detaljer diverse steder på bilen. Her et lille udpluk:

DSC_0267.jpg

DSC_0273.jpg

Tidligere ejer havde vidst været på noget, der var blevet malet med en grøn farve:

DSC_0279.jpg

DSC_0311.jpg

DSC_0312.jpg

Herefter blev lakken poleret igen med en finishing polish, tørret af med IPA og fik 1 lag Collinite 476s. Dagen efter et lag mere.

DSC_0414.jpg

DSC_0416.jpg

DSC_0426.jpg

DSC_0448.jpg

DSC_0403.jpg

DSC_0417.jpg

DSC_0420.jpg

DSC_0431.jpg

DSC_0437.jpg

DSC_0452.jpg

Venligst,

Ebbe Jørgensen

10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert Ebbe:-)

Den holderen du brukte når du polerte bakluken:

DSC_0341.jpg

Er denne holderen mulig å få kjøpt noen plass, for Bernhard har ikke lyst til å sitte i bagasjerommet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron Cut kommer fra ?

så ut som en bra sak det der Ebbe..

bilen ble bra den, hvilken produkter brukte du på korrigeringen av denne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la også merke til den flotte "holderen" til baklappen :)

Siden jeg også har en Touran, undres jeg om hvordan du gjorde det med innsiden av dørhåndtakene? Hvilke metode og produkter? Mine håndtak (innsider) er riktig dårlige med masse av risser og skraper :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven det så ut som den Iron Cut guffa fungerte bra! Er også litt interessert i å vite hvor den kommer fra :)

Så også ut som bra korrigering på touranen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :) Har lest mye bra om Iron Cut, må prøves ja ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er denne holderen mulig å få kjøpt noen plass, for Bernhard har ikke lyst til å sitte i bagasjerommet?

LooooooooL :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hard vinter i Danmark? :blink:

Pent arbeid :)

Jeg har forresten brukt en krykke til å holde bagasjeluken åpen, kan jo justeres til de fleste biler...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet og kred for innsats, resultat samt info om Iron Cut

Jeg har lagt merke til at sølv / sølv-grå biler får omtrent halvparten til en tredjedel mindre cred enn blå/svarte/røde biler - selv om arbeidet er det samme, korrigeringsnivået er det samme og blankheten er den samme. go figure...

Hadde et slikt 50/50-bilde blitt postet på en svart bil så hadde det vært 50+ kommentarer og 30 kred tvert:

DSC_0370.jpg

DSC_0372.jpg

DSC_0378.jpg

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0341.jpg

- Heh, tænkte nok at det ville blive kommenteret : o ) Havde glemt min 'rigtige' holder, og var derfor nødsaget til at anvende min vens nabo. Heldigvis er timelønnen lav i Danmark :D En cola, så var han tilfreds.

Iron Cut kommer fra ?

så ut som en bra sak det der Ebbe..

bilen ble bra den, hvilken produkter brukte du på korrigeringen av denne?

- Iron Cut kommer fra et firma der hedder Aquartz. Det bliver fremstillet i Korea men, ejeren af firma'et bor på Cypern. Der har også været lidt posts på DW omkring produktet. Det kan købes direkte ved Aquartz, men også ved f.eks. i4detailing.co.uk.

Jeg må ikke udtale mig om den heavy-cut compound endnu, da den stadigvæk er en prototype, men den er god. Finish blev foretaget med Menzerna's 85RE.

Jeg la også merke til den flotte "holderen" til baklappen

Siden jeg også har en Touran, undres jeg om hvordan du gjorde det med innsiden av dørhåndtakene? Hvilke metode og produkter? Mine håndtak (innsider) er riktig dårlige med masse av risser og skraper

- Der er brugt Meguiars M105 til dørhåndtag. Nemt at arbejde med, men husk at arbejde det grundigt igennem.

Dæven det så ut som den Iron Cut guffa fungerte bra! Er også litt interessert i å vite hvor den kommer fra :)

Så også ut som bra korrigering på touranen ;)

Kig længere oppe :)

Bra jobba Har lest mye bra om Iron Cut, må prøves ja

- Det virker rigtigt godt.

Hard vinter i Danmark? :blink:

Pent arbeid :)

Jeg har forresten brukt en krykke til å holde bagasjeluken åpen, kan jo justeres til de fleste biler...

- Alt er relativt ; o ) Men, vi er ikke gearet til så store mængder. Jeg har en holder der er special lavet til formålet, men glemte den i dagens anledning ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at sølv / sølv-grå biler får omtrent halvparten til en tredjedel mindre cred enn blå/svarte/røde biler - selv om arbeidet er det samme, korrigeringsnivået er det samme og blankheten er den samme. go figure...

Hadde et slikt 50/50-bilde blitt postet på en svart bil så hadde det vært 50+ kommentarer og 30 kred tvert:

Det er helt sant! Men det er jo fordi det ser mye mer imponerende ut på en mørk bil. De ser værre ut enn lyse biler før polering og bedre ut etter polering. Derfor synes jeg det er mest morsomt å polere biler med mørke kraftige farger :)

Men fantastisk jobb uansett! Dette så utrolig bra ut, og ekstreme 50/50! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og flott 50/50 bilder. Cred på vei fra meg..

Til Brynjar: Jeg får ikke lov av deg å fungere som holder etter at jeg sovnet sist og du holdt på i 3 timer etterpå for å vekke meg... Rett skal være rett.... :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat. :D

Aquartz Iron Cut er ihvertfall ut som et MÅ HA produkt.

Endret av Morten83
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeide!

Nydelige 50/50 bilder, noe av det beste jeg har sett av 50/50 på sølv! :thumbup:

Den der Iron Cut skulle jeg hatt når jeg holdt på med min bil i mai... Brukte Clay til å ta rustflekkene og det tok maaange timer...

x2 her, velfortjent cred er gitt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte litt på det Essie sa og det stemmer jo, men noe av greia er vel kanskje at det er vanskeligere å få frem hvor ille en sølvfarget bil faktisk er, og at da korrigerinen ikke virker så omfattende.. For å snakke for min egen del så se feks på den svarte BMW'n jeg tok, det er vel den mest omfattende korrigeringsjobben jeg har gjort til dags dato og den fikk jeg 10 cred for tror jeg det var, men andre jobber som jeg har vært laaaangt unna samme grad av korrigering så har jeg fått 30 creds.. Så det et vel ingen logikk i det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikkert biltypen det kommer an på Bernhard; hvem gidder vel å lese om bmw'er, spesielt "Singh Edition".. B)

Ebbe: Flott resultat, ville nok sperret opp øynene om jeg hadde sett denne i trafikken. :)

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig utført jobb Ebbe, flotte bilder og et veldig godt resultat :)

takk for fin info om produktet.

Vi hadde satt pris på om du kunne laget en liten tråd om dette produktet under "tester" også slik at vi finner det igjen blant alle trådene

Keep up the good working B)

mvh

Ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte litt på det Essie sa og det stemmer jo, men noe av greia er vel kanskje at det er vanskeligere å få frem hvor ille en sølvfarget bil faktisk er, og at da korrigerinen ikke virker så omfattende.. For å snakke for min egen del så se feks på den svarte BMW'n jeg tok, det er vel den mest omfattende korrigeringsjobben jeg har gjort til dags dato og den fikk jeg 10 cred for tror jeg det var, men andre jobber som jeg har vært laaaangt unna samme grad av korrigering så har jeg fått 30 creds.. Så det et vel ingen logikk i det :)

ahem.. 16 kreds faktisk :) Og jeg kommenterte vel ikke så innmari, men var som sedvanlig i særdeles fremoverbøyd positur i ren og skjær glede over hva som er mulig fra din side :)

Saab'n jeg og Ole Gunnar tok sammen var også relativt jævlig i lakken noe før og etterbildene viste, men da folket leser at det ble fikset med 1 compound (Mark V Uno på orange über / orange scholl) så høres det ut som en "lettvinn" jobb allikevel

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikkert biltypen det kommer an på Bernhard; hvem gidder vel å lese om bmw'er, spesielt "Singh Edition".. B)

Hør med Peik hva Singh Edt er ;)

ahem.. 16 kreds faktisk :) Og jeg kommenterte vel ikke så innmari, men var som sedvanlig i særdeles fremoverbøyd positur i ren og skjær glede over hva som er mulig fra din side :)

Saab'n jeg og Ole Gunnar tok sammen var også relativt jævlig i lakken noe før og etterbildene viste, men da folket leser at det ble fikset med 1 compound (Mark V Uno på orange über / orange scholl) så høres det ut som en "lettvinn" jobb allikevel

Sist jeg tittet så var det 10 der :) Men som du sier så kan jobber ofte virke lettvindte fordi man ikke kjører på med 13 forskjellige midler.. Jeg er heller langt derifra misfornøyd med alle de credene, men jeg skjønte bare ikke helt logikken i ting, og da når jeg får 6 cred for å slenge ut ett flåsete innlegg i en annen tråd så blir jeg enda mer forundret.. Men uansett søkv og lyse biler er mer jobb å skape den WOW, så den ble sykt blank effekten enn på en svart /mørk bil..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra resultat med gode bilder. Credz på vei :)

Hvor får man tak i dette Iron Cut greiene? Så jo rett å slett genialt ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive