Hans Marius

Audi RS2

36 innlegg i emnet

Audi RS2

IMG_2644.jpg

Bilen er altså en 1995 mod Audi RS2, blå av farge, som har knappe 140 000 km på telleren. Den er i veldig god stand, både utvendig og innvendig, og eier ville som sagt heve standen på lakken et par hakk. Det er en kollega av meg som eier bilen, og blir bare kjørt på godværsdager, dermed kunne jeg ha den hos meg i 5 dager for å slippe stress, og kose meg max med den :)

Bilen er lakkert opp igjen en gang før, i samme Nogaroblau perleffekt (LZ5M) som originalt, og jeg var derfor litt skeptisk på om denne lakken var like myk som noen av skrekkeksemplene på omlakkerte Audier her inne (ref Bernhard sin jobb på RS4’en).

Med en gang jeg fikk se bilen skjønte jeg at den var holdt godt vare på, og at det her hadde vært håndpoleringsmiddler inne i bildet. Så da var bare spørsmålet hvor mye riper som hadde blitt skjult, for jeg kunne ikke se så alt for mange verken vaskeriper eller RDS i sola. Siden lakken var så bra som den var, ble det ikke de beste 50/50 bildene, men noen ble det da.

Produktliste:

Vask

1 stk stor pressending til å ha bilen stående på under vask

Mac 124 Prickbort

Autosmart Tardis

Bilthamber Surfex HD 1:16 og 1:3

Autosmart Safe Wheel 1:3

SS Foam Cannon

Karcher K6.50

2BM m GG

Poorboys SS&S

Dodo Juice Supernatural Shampoo

Meguiars NXT Tech Wash

Chemical Guys Maxi Suds II

Mother’s ullhanske

Billig Rema 1000 vaskehanske til hjulbuer osv

Meguiars Vaskehanske

Bilthamber Autofoam

Swissvax Wheel Brush

Swissvax Detail Brush

Mother’s felgbørste

EZ wheel brush

Meguiars dekkbørste

Dodo Juice Supernatural Drying towel

Chemical Guys Miracle Dryer

Scandicshine Dehydrator towel

Micropack drying towel

Clay

Bilthamber Soft clay

Rennende vann som lube

Lakkpleie

Scholl S03 Gold

Scholl S17+

Meguiars MG#83

Meguiars MG#80

3M FCP

Swissvax CFP

Medium Godkjemi ullpute

Medium Sonus Blå

Medium Uber Orange

Medium Meguiars Gul

Medium Uber Sort

Medium 3M Grønn

Medium Scholl Gul

Liten Godkjemi ullpute

Liten Uber Orange

Makita roterende

3M medium bakplate

Scholl liten bakplate

Kestrel DAS6 DA

Sonus liten bakplate

Meguiars Final Inspection

Menzerna Final Inspection

3M GPAC

3M 233 maskeringstape

Optimum No Rinse blandet som clay lube (1:20)

Biltema børste

Trustfire LED lykt

2x500W arbeidslamper

Grit Guard Pad Washer

3M Kontrollspray

3M Sliperondellholder 36 mm

3M 9 micron våtslipepapir 36 mm

3M Trizact halvmånepad

3M Trizact P3000 150 mm våtslipepapir til halvmånepad

Clas Ohlson mikroskop med 10x forstørring og 10-100x forstørring

MASSE microfiberkluter

Gummi/vinyl/vinduer/chrom/alu

Chemical Guys New Trim Look

1Z Gummi Pflege

Swissvax Pneu

Swissvax Pneu kost

Nanolotus Vindusrens

Nanolotus svampen

Nanolotus Ruteforsegling

Meguiars NXT Metall Polish

Mothers Power Cone

Black & Decker Drill

Q-tips

LSP

Swissvax Concorso

Annet

CRC Multilube

3M Sitrusrens

3M VHB tape

Canon EOS 500D

Kamerastativ

Sony DCR-HC17

Swissvax klistremerke

DCN skiltplater

Så til selve jobben.

Aller først startet jeg med å demontere skilter på bilen. Disse var festet med sterk dobbeltsidig tape, dermed brukte jeg først 3M GPAC til å løsne tapen.

Så noen bilder av inspeksjon av bilen før vask.

IMG_1691.jpg

IMG_1693.jpg

IMG_1694.jpg

IMG_1695.jpg

IMG_1696.jpg

IMG_1697.jpg

IMG_1698.jpg

IMG_1699.jpg

IMG_1700.jpg

IMG_1701.jpg

Bilen var ikke veldig møkkete, da den kom rett fra garasjen der den har tilbrakt den aller meste av tiden den har vært i kollegaen min sitt eie, men noe støv var det.

IMG_1702.jpg

IMG_1703.jpg

IMG_1704.jpg

Eieren hadde også misstanke om at det var en viss nabokatt som hadde tatt seg noen turer på både panser og tak. Dette stemte nok ganske bra…

IMG_1705.jpg

IMG_1706.jpg

IMG_1707.jpg

IMG_1708.jpg

IMG_1709.jpg

IMG_1710.jpg

Eksosstussene blir jevnlig behandlet med Megs NXT Metall Polish, og jeg fant noen rester fra sist runde på stussene.

IMG_1711.jpg

IMG_1712.jpg

IMG_1713.jpg

IMG_1714.jpg

IMG_1715.jpg

IMG_1716.jpg

IMG_1717.jpg

IMG_1718.jpg

En liten krabat som hadde fått haik på turen.

IMG_1719.jpg

IMG_1720.jpg

IMG_1721.jpg

IMG_1722.jpg

IMG_1723.jpg

Laget også en liten film for å vise hvordan bilen så ut før vask:

Brukte pressending på vaskeplassen for at det ikke skulle sprute opp grus og lignende fra bakken, om jeg kom til å peke i bakken med HT spyleren.

IMG_1727.jpg

IMG_1729.jpg

Før selve vasken brukte jeg 3M GPAC for å fjerne det som var igjen av tape fra den dobbeltsidige tapen.

IMG_1731.jpg

IMG_1732.jpg

IMG_1734.jpg

IMG_1735.jpg

IMG_1736.jpg

IMG_1737.jpg

IMG_1738.jpg

IMG_1739.jpg

Så til vasken.

Startet med å legge på Autosmart Smart Wheels 1:3 på felgene. Dermed fikk nedre del av bilen en runde med Mac Prickbort. Den fikk ligge i ca 5 min å godgjøre seg, før jeg la på et lag med Bilt Hamber Auto foam skum med foam cannon. Denne blandingen fikk da ligge en stund, mens jeg blandet opp en ny dose til foam cannon. Denne gangen 150 ml Meguiars NXT Tech Wash, og 50 ml Chemical Guys Maxi Suds II. Resten av beholderen ble fylt opp med varmt vann.

Så ble bilen spylt med HT fra topp til tå (edit tå til topp).

IMG_1745.jpg

IMG_1747.jpg

IMG_1748.jpg

IMG_1750.jpg

IMG_1752.jpg

IMG_1753.jpg

IMG_1755.jpg

IMG_1756.jpg

IMG_1760.jpg

IMG_1762.jpg

IMG_1763.jpg

IMG_1764.jpg

IMG_1765.jpg

IMG_1766.jpg

IMG_1770.jpg

IMG_1771.jpg

IMG_1772.jpg

IMG_1775.jpg

IMG_1776.jpg

IMG_1779.jpg

IMG_1780.jpg

IMG_1781.jpg

IMG_1782.jpg

IMG_1783.jpg

Deretter gikk jeg over hele bilen med Bilthamber Surfex HD blandet 1:3. Brukte så sterk blanding for å være sikker på at jeg fjernet alt som var av beskyttelse og gammel polish, slik at jeg kunne se hva jeg egentlig hadde å gjøre med. Surfexen fikk så ligge i 5-6 min, før bilen igjen ble spylt med HT.

IMG_1789.jpg

IMG_1790.jpg

Tunga rett i munnen, og begge hendene på flaska!

IMG_1796.jpg

IMG_1802.jpg

IMG_1804.jpg

IMG_1805.jpg

IMG_1806.jpg

IMG_1808.jpg

Ikke så mye beskyttelse igjen nå nei…

IMG_1815.jpg

IMG_1816.jpg

IMG_1817.jpg

Så gikk jeg i gang med litt grundigere felgvask. Brukte igjen Autosmart Smart Wheel blandet 1:3 sammen med div børster på felg, og Surfex 1:3 med megs dekkbørste på dekksider. Lot Smart Wheel’en ligge i 5 min på hver felg, før det ble spylt av.

IMG_1819.jpg

IMG_1820.jpg

IMG_1822.jpg

IMG_1824.jpg

Woot???

IMG_1825.jpg

IMG_1826.jpg

IMG_1827.jpg

IMG_1828.jpg

IMG_1829.jpg

IMG_1832.jpg

IMG_1836.jpg

IMG_1843.jpg

IMG_1847.jpg

IMG_1840.jpg

IMG_1838.jpg

IMG_1849.jpg

IMG_1850.jpg

Da var det tid for håndvasken. Brukte her Dodo Juice Supernatural såpe i bøtta sammen med Mothers ullhanske. Lagde såpeblandinga før jeg så på etiketten til supernatural såpa, og så at det nok var litt mye med de 5 sprutene jeg hadde brukt... Holdt vist egentlig med 1 sprut per 3’dje liter, men pytt pytt… Dette var første gang jeg hadde testet denne såpa, og syntes den var helt OK egentlig. Grei glid, og bra med skum. Lukt kan jeg ikke si noe om, da jeg har vært så forkjølet i det siste at jeg ikke kjenner noe som lukter godt lenger :P Vasket bilen fra tak og ned, med spyling med HT innimellom for å hindre at såpa skulle tørke på lakken.

IMG_1860.jpg

IMG_1861.jpg

IMG_1865.jpg

IMG_1868.jpg

IMG_1869.jpg

IMG_1871.jpg

IMG_1877.jpg

IMG_1879.jpg

Etter håndvask gikk jeg i gang med å vaske dørkarmer og bensinlokk. Her brukte jeg først Surfex HD blandet 1:16, men syntes det gikk litt sent, og tok frem blandinga 1:3. Da ble det fart i sakene skal jeg si deg! Brukte Surfex sammen med Swissvax detail brush i dørkarmene. Denne comboen er jeg veldig fornøyd med, da den løser opp både olje og annen møkk veldig effektivt, og det blir rent og pent. Etter dette brukte jeg Megs vaskehanske i dørkarmene, sammen med en blanding med Poorboys SS&S i vaskevannet. Deretter spylte jeg med rennende vann for å fjerne det som var igjen av såpe og lignende.

IMG_1906.jpg

IMG_1907.jpg

IMG_1908.jpg

IMG_1909.jpg

IMG_1880.jpg

IMG_1881.jpg

IMG_1883.jpg

IMG_1885.jpg

IMG_1888.jpg

IMG_1889.jpg

IMG_1893.jpg

IMG_1894.jpg

IMG_1895.jpg

IMG_1897.jpg

IMG_1898.jpg

IMG_1900.jpg

IMG_1901.jpg

IMG_1902.jpg

IMG_1903.jpg

IMG_1904.jpg

IMG_1905.jpg

Så var det Tardis time B) Siden også denne bilen var såpass lav at jeg verken kom til med verken kost eller vaskehanske, og Porsche felgene hadde noen spesielle bolter som jeg ikke hadde nøkkel til, og dermed ikke kunne ta av. Så var det tur for å skumme ned bilen igjen med foam cannon. Nå med blandingen jeg hadde gjort klar tidligere, med NXT Tech Wash og Maxi Suds II. Skummet hele bilen, og gikk deretter over alle sprekker og lister med Swissvax Detail brush. Skummet så på nytt felgene og hjulbuene og ventet 5 min. Deretter ble også de spylt av.

IMG_1915.jpg

IMG_1916.jpg

IMG_1917.jpg

IMG_1918.jpg

IMG_1921.jpg

IMG_1922.jpg

IMG_1910.jpg

IMG_1911.jpg

IMG_1912.jpg

IMG_1913.jpg

IMG_1914.jpg

IMG_1930.jpg

IMG_1931.jpg

IMG_1935.jpg

IMG_1936.jpg

IMG_1937.jpg

IMG_1938.jpg

IMG_1939.jpg

IMG_1942.jpg

IMG_1943.jpg

IMG_1949.jpg

IMG_1950.jpg

IMG_1958.jpg

IMG_1959.jpg

IMG_1960.jpg

IMG_1966.jpg

IMG_1967.jpg

IMG_1971.jpg

IMG_1972.jpg

Da var det klart for clay. Er veldig godt fornøyd med Bilt Hamber Auto Clay, både soft og regular, ettersom hvor ille lakken er. Men som regel har jeg ikke behøvd å bruke noe annet enn soft. Den ble også benyttet her, med rennende vann som lube.

IMG_1973.jpg

IMG_1975.jpg

IMG_1976.jpg

IMG_1977.jpg

IMG_1978.jpg

IMG_1979.jpg

IMG_1980.jpg

Generelt lite møkk igjen i clayen.

IMG_1985.jpg

Flushet så over bilen med rennende vann for at minst mulig vann skulle feste seg til lakken. Deretter bar det inn i verkstedet or å tørke bilen, da det selvfølgelig skulle begynne å regne når jeg skulle tørke…

Til tørk ble både Dodo Juice Supernatural Drying Towel (som har blitt lyseblått etter vask), og Micropack WW drying towel. IMG_1987.jpg

IMG_1988.jpg

IMG_1989.jpg

IMG_1990.jpg

IMG_1991.jpg

Etter grundig tørk brukte jeg trykkluft i alle sprekker og rundt lister for å få ut alt vann som sitter igjen der, og det er mye… Deretter fikk bilen stå og lufttørke det siste som var igjen til dagen etter. Da ble bilen først kjørt ut i sola for inspeksjon. Nå så jeg at det var litt mer å ta enn det først hadde sett ut som. Noe vaskeriper og noe RDS, men generelt var lakken holdt veldig godt ved like.

Lakkinspeksjon

IMG_1992.jpg

IMG_1993.jpg

IMG_1994.jpg

IMG_1995.jpg

IMG_1996.jpg

IMG_1997.jpg

IMG_1998.jpg

IMG_1999.jpg

På bakfanger var det noe mer dype riper som sikkert har kommet ved inn/utlasting av varer i bagasjerommet. Fant også ei feit ripe rett bak bakdøra på høyre side.

IMG_2000.jpg

IMG_2001.jpg

IMG_2002.jpg

Dagen etter var det første jeg gjorde å fjerne det som var igjen av limrester fra den dobbeltsidige tapen som hadde holdt skiltene. Testet først med 3M GPAC, men hoppet fort over til 3M Sitrusspray da det gikk mye fortere. Gnikke litt med sitrusspray og en MF klut, så gikk det ganske lett bort.

IMG_2006.jpg

IMG_2007.jpg

IMG_2008.jpg

IMG_2009.jpg

IMG_2010.jpg

IMG_2011.jpg

IMG_2012.jpg

IMG_2013.jpg

IMG_2015.jpg

IMG_2016.jpg

Så ble bilen maskert etter alle kunstens regler.

IMG_2003.jpg

IMG_2004.jpg

IMG_2017.jpg

Combotesting

Så var det klart for litt combotesting. Som sagt var jeg redd for at lakken skulle være smørrmyk, det var den heldigvis ikke :) Lakken var nærmere medium hard, men også på denne lakken var det lett å lage riper med MF. Tapet opp og gjorde klar for noen 50/50 med div comboer.

Med megs polisher kjørte jeg en ”mini” zenith runde, der jeg startet med å spre på 800 rpm 1 pass, deretter 1 pass på 1200 RPM, for så og gå opp på 15-1600 RPM med medium press, og deretter 1 pass på 1200 RPM med lite press. Med S17+ spredde jeg på 800 RPM 1 pass, deretter rett opp på 17-1800 RPM 3-4 pass med medium press(lite press på siste runden), og deretter rett av. Med S03 Gold på ull spredde jeg på 800 RPM 1 runde, deretter 3-4 pass på ca 2000 RPM og så rett av.

Først en liten filmsnutt igjen av lakkens tilstand etter vask:

Så noen bilder av den generelle tilstanden:

IMG_2018.jpg

IMG_2019.jpg

IMG_2020.jpg

IMG_2021.jpg

IMG_2022.jpg

Så etter 1 runder med roterende og Scholl S17+ på orange uber. Korrigert til høyre.

IMG_2023.jpg

IMG_2024.jpg

IMG_2025.jpg

IMG_2026.jpg

IMG_2027.jpg

IMG_2028.jpg

IMG_2029.jpg

Så etter 2 runder med S17+ og orange uber.

IMG_2030.jpg

IMG_2031.jpg

IMG_2032.jpg

IMG_2033.jpg

IMG_2034.jpg

IMG_2035.jpg

IMG_2036.jpg

Etter litt div prøving og feiling kunne jeg oppsummere med følgende:

- S17+ på orange uber tok en god del vaskeriper, men det sitter fortsatt igjen en del. Ingen hologrammer eller kjørespor av denne comboen.

- S03 Gold på orange uber tok noe mer, men la igjen litt kjørespor.

- 2 runder med S03 Gold på gul Scholl tok det meste, men var fortsatt litt RDS igjen, men la igjen litt hologrammer.

- 3M FCP på grønn 3M skjulte MYE riper. Trodde først den tok nesten alt, men etter wipedown var veldig mye av ripene fortsatt til stede… Denne comboen tok litt mindre enn S03 Gold på gul Scholl.

- 3M FCP på gul Scholl la igjen mye kjørespor, og tok ca det samme som de to forrige comboene.

- S03 Gold på godkjemi ull tok så å si alt av både vaskeriper og RDS på en runde. La igjen noe hologrammer.

Fant ut at denne comboen var den beste siden bilen skulle bli så strøken som over hode mulig. Fant ut at den beste måten å kjøre denne comboen var å starte med å spre på 800 RPM en runde, deretter 3-4 harde runder på 2000 RPM. Slippe opp litt press på siste runden, og deretter rett av. På noen steder måtte jeg kjøre flere runder med denne comboen, men for det meste holdt det med en runde. Denne comboen var for øvrig en drøm å kjøre med. Ull padden var meget god å bruke, og blir jo ikke så varm som skumpadder, og S03 Gold var veldig god å bruke den også. Så å si ingen støvutvikling, du kunne drive en god stund før den tørket, den cuttet bra og avsluttet utrolig bra til å være en så grov rubbing.

Korrigering

Under følger noen før/etter bilder med denne comboen :)

IMG_2037.jpg

En ert var nok.

IMG_2038.jpg

IMG_2039.jpg

Før:

IMG_2040.jpg

IMG_2043.jpg

IMG_2044.jpg

IMG_2045.jpg

Under:

IMG_2047.jpg

IMG_2048.jpg

IMG_2049.jpg

Buffe rester:

IMG_2053.jpg

IMG_2055.jpg

Sjekke før wipedown:

IMG_2058.jpg

Wipedown med 3M GPAC:

IMG_2059.jpg

IMG_2060.jpg

IMG_2062.jpg

Buff:

IMG_2063.jpg

IMG_2065.jpg

Ny sjekk med LED:

IMG_2066.jpg

Litt dårlig buff.

IMG_2068.jpg

Mye bedre.

IMG_2069.jpg

IMG_2070.jpg

IMG_2071.jpg

Litt hologrammer igjen.

IMG_2078.jpg

Men veldig ripefritt.

IMG_2080.jpg

IMG_2082.jpg

Før:

IMG_2085.jpg

IMG_2084.jpg

Etter:

IMG_2088.jpg

Før:

IMG_2109.jpg

IMG_2110.jpg

IMG_2111.jpg

Etter: Litt igjen.

IMG_2113.jpg

IMG_2115.jpg

Ellers ok!

IMG_2116.jpg

IMG_2117.jpg

Fant likegodt ut at jeg skulle prøve å våtslipe ripa da den ikke så ut til å være for dyp…

IMG_2119.jpg

Utstyret:

IMG_2120.jpg

IMG_2122.jpg

Etter noen drag med og mot ripa med 3M sliperondell og 9 micron slipepapir.

IMG_2123.jpg

Etter en runde med ull. Fortsatt mye slipemerker igjen.

IMG_2124.jpg

Etter to nye runder med ull var alle slipemerkene borte. Heretter kommer jeg til å bruke P3000 kornet papir etter 9 micron papiret…

IMG_2126.jpg

IMG_2127.jpg

IMG_2128.jpg

Noen dårlige 50/50 bilder.

IMG_2131.jpg

IMG_2133.jpg

IMG_2137.jpg

IMG_2138.jpg

IMG_2139.jpg

IMG_2140.jpg

IMG_2141.jpg

IMG_2142.jpg

IMG_2143.jpg

IMG_2148.jpg

IMG_2149.jpg

Før:

IMG_2151.jpg

Etter:

IMG_2150.jpg

IMG_2153.jpg

IMG_2163.jpg

Før:

IMG_2230.jpg

IMG_2229.jpg

IMG_2231.jpg

IMG_2233.jpg

50/50

IMG_2234.jpg

IMG_2236.jpg

Etter:

IMG_2241.jpg

IMG_2242.jpg

IMG_2243.jpg

Før:

IMG_2244.jpg

IMG_2245.jpg

IMG_2246.jpg

Etter:

IMG_2247.jpg

IMG_2248.jpg

IMG_2249.jpg

IMG_2251.jpg

Som dere kan se av dette bildet, så ser det ut som det er noen som har prøvd å våtslipe store deler av bilen før, og ikke helt klart å fjerne alle merkene etterpå.

IMG_2252.jpg

Men de ble da borte etter jeg var ferdig ;)

IMG_2259.jpg

IMG_2260.jpg

Her var det en del å ta tak i…

IMG_2264.jpg

Etter tre runder med ull var det fortsatt en god del igjen av denne ripa.

IMG_2265.jpg

IMG_2266.jpg

Dermed ble det våtslip! Her etter 35 drag med ripa med 9 micron slipepapir.

IMG_2269.jpg

IMG_2270.jpg

IMG_2271.jpg

Og her etter 15 drag mot ripa med P3000 3M Trizact papir på 3M halvmånepad.

IMG_2272.jpg

IMG_2273.jpg

Fortsatt litt igjen av ripa, men mer turte jeg ikke å ta…

IMG_2274.jpg

Her etter 1 hard og 1 medium runde med ull etter våtslip. STRØKENT!!!

IMG_2275.jpg

IMG_2276.jpg

IMG_2277.jpg

IMG_2279.jpg

Under dørhåndtak brukte jeg Scholl S03 Gold på gul applicator pad. Dette fungerer greit, og får i alle fall dempet en del av ripene. Synes det går mye senere med Megs Scratch-x så har nesten sluttet helt å bruke den…

IMG_2280.jpg

IMG_2281.jpg

IMG_2282.jpg

Etter:

IMG_2283.jpg

IMG_2284.jpg

IMG_2285.jpg

Før:

IMG_2287.jpg

IMG_2288.jpg

Etter:

IMG_2291.jpg

IMG_2293.jpg

IMG_2294.jpg

Så en hau med random poleringsbilder.

IMG_2343.jpg

IMG_2344.jpg

IMG_2345.jpg

IMG_2347.jpg

IMG_2348.jpg

IMG_2349.jpg

Mellom hver runde med ull og So3 Gold brukte jeg børste og fingrene for å fjerne rester som satt igjen i padden for å få best mulig cut hele veien.

IMG_2350.jpg

IMG_2351.jpg

IMG_2352.jpg

IMG_2353.jpg

IMG_2354.jpg

IMG_2355.jpg

Fosterstilling skal til for å komme til alle steder!

IMG_2356.jpg

IMG_2357.jpg

Mens andre ganger holder det å sitte på gulvet…

IMG_2359.jpg

IMG_2360.jpg

Mens igjen andre ganger ikke…

IMG_2366.jpg

IMG_2367.jpg

IMG_2368.jpg

IMG_2369.jpg

Alle skal få…

IMG_2376.jpg

Er det bra nok da tro?

IMG_2384.jpg

IMG_2386.jpg

Liten ullpad på trange steder…

IMG_2402.jpg

IMG_2403.jpg

Ser bra ut!

IMG_2412.jpg

IMG_2413.jpg

Så var det baklyktene som stod for tur.

Før:

IMG_2415.jpg

IMG_2416.jpg

IMG_2417.jpg

Etter:

IMG_2418.jpg

IMG_2419.jpg

IMG_2420.jpg

IMG_2421.jpg

IMG_2422.jpg

IMG_2423.jpg

IMG_2424.jpg

IMG_2427.jpg

Så igjen en liten film av korrigering, samt tilstanden før og etter korrigering:

Holofjerning/polering

Etter korrigeringa, stod hologramfjerning, samt fjerning av MF riper for tur. Testet diverse comboer.

- Megs MG#80 på orange uber med roterende. Denne comboen førte til riper, noe det virket som grunnen til var at MG#80 ikke var kraftig nok til å korrigere riper som padden laget.

- Megs MG#83 på orange uber med roterende. Denne comboen lagde nok litt mindre riper enn den forrige, men den klarte ikke å legge igjen hologramfritt utseende. Enten laget den egne hologrammer, eller så klarte den ikke å fjerne de som var der fra før.

- Scholl S17+ på orange uber med roterende. Så å si samme resultat som forrige combo.

Klarte ikke å korrigere bort de ripene som ble etter MG#80 på orange pad med noen av de comboene jeg testet, dermed ble det kjørt en ny runde med ull på testområdet.

- Megs MG#80 og 83 på hver sin runde på Megs gul med roterende. Begge disse comboene resulterte i nesten det samme som de andre. Muligens noe mindre riper, men ikke tilfredsstillende finish.

- MG#83 på blå sonus. Denne comboen klarte ikke å fjerne MF riper, og lagde noen få riper selv også.

Nå begynte jeg å bli litt irritert og bestemte meg for å teste den nye DA maskin mi. Testet følgende:

- Megs MG#83 på blå sonus. Denne comboen lagde ikke nye riper og fjernet hologrammer, men klare ikke å fjerne MF riper.

Hadde først tenkt til å teste med orange uber, men måtte slå det ifra meg da bakplata til DA maskina var for stor. Dermed testet jeg i stede Megs gule polish pad som passet perfekt.

- Megs MG#83 på megs gul. BINGO. Denne comboen tok både MF riper og hologrammer, samt at den ikke lagde nye riper.

Spredde produktet på trinn 5 en runde, før jeg gikk opp til 6 og jobbet 3-4 pass til produktet var brutt ned. Ikke helt zenith metoden, men det funket.

Noen bilder av DA runden:

IMG_2431.jpg

IMG_2432.jpg

IMG_2433.jpg

IMG_2434.jpg

IMG_2435.jpg

IMG_2436.jpg

IMG_2479.jpg

Vask runde 2

Etter runden med DA maskina ble bilen kjørt ut for å vaskes igjen. Startet med å spyle av hele bilen med HT, for deretter å dynke hele bilen med Bilthamber Surfex HD 1:3. Etter dette hadde fått ligge et par minutter, ble bilen skummet med foam cannon som ikke var helt i form. Karcher skrukoblinga hadde rett og slett sprukket på langs, og dermed sprutet det nesten mer vann ut der, enn ut av foam canonen… Så ble bilen igjen spylt med HT, før jeg gikk i gang med håndvask igjen med Mothers ullmitt og Poorboys SS&S i bøtta. Vasket også dørkarmer og lignende med dette. Brukte også Swissvax Detail brush i alle sprekker og rundt detaljer for å fjerne alle polishrester.

IMG_2489.jpg

IMG_2491.jpg

IMG_2492.jpg

IMG_2493.jpg

IMG_2494.jpg

IMG_2495.jpg

IMG_2496.jpg

IMG_2497.jpg

IMG_2498.jpg

IMG_2499.jpg

IMG_2500.jpg

IMG_2501.jpg

IMG_2502.jpg

IMG_2503.jpg

IMG_2505.jpg

IMG_2506.jpg

IMG_2507.jpg

IMG_2508.jpg

IMG_2512.jpg

IMG_2518.jpg

IMG_2519.jpg

IMG_2520.jpg

IMG_2521.jpg

IMG_2522.jpg

IMG_2523.jpg

IMG_2529.jpg

IMG_2530.jpg

IMG_2543.jpg

IMG_2544.jpg

IMG_2546.jpg

IMG_2547.jpg

IMG_2548.jpg

IMG_2549.jpg

IMG_2550.jpg

IMG_2551.jpg

IMG_2553.jpg

IMG_2554.jpg

IMG_2555.jpg

IMG_2556.jpg

IMG_2557.jpg

IMG_2558.jpg

Høyglanspolering

Så ble bilen kjørt inn i verkstedet igjen for å bli tørket, og deretter polert med Swissvax CFP på sort uber. Surfex HD 1:3 tar veldig effektivt polish støv og oljer slik at du ser hvordan lakken egentlig ser ut.

Noen bilder følger:

IMG_2559.jpg

IMG_2560.jpg

IMG_2567.jpg

Bittelitt smårusk som satt igjen, men dette satset jeg på at ble borte etter SV CFP. CFP ble som sagt kjørt på sort uber pad, startet med å spre 1 pass på 800 RPM, deretter opp på 13-1400 RPM 2-3 pass med medium/lite press, så rett av.

IMG_2569.jpg

IMG_2570.jpg

Etter CFP.

IMG_2571.jpg

IMG_2572.jpg

IMG_2573.jpg

Så ble vinduene renset med Nanolotus Vindus rens på Nanosvampen, og deretter forseglet med Nanolotus Ruteforsegling.

Etter rens:

IMG_2574.jpg

Etter forsegling:

IMG_2575.jpg

LSP

Så ble hele bilen vokset med Swissvax Concorso US versjon med SS rød applicator. Dette gjaldt også dørkarmer og alt annet av lakk. Da det har vært litt kaldt for voksen, skulle jeg kjappe meg å varme den opp litt. Det endte slik… :P

IMG_2576.jpg

Ingen skade skjedd, men det ble i alle fall varmt nok.

Etter første lag med Concorso.

IMG_2577.jpg

IMG_2578.jpg

IMG_2580.jpg

IMG_2581.jpg

IMG_2585.jpg

IMG_2587.jpg

IMG_2588.jpg

Dekkstrekk :)

IMG_2590.jpg

IMG_2591.jpg

IMG_2592.jpg

IMG_2593.jpg

IMG_2594.jpg

IMG_2595.jpg

Som sagt, alle skal få…

IMG_2596.jpg

IMG_2597.jpg

IMG_2598.jpg

Etter lag nummer to, ble bilen buffet med Green Monster MF. Min yndlings MF til buffing av voks (i alle fall SV voks). IMG_2599.jpg

IMG_2600.jpg

IMG_2601.jpg

Imens lag nummer to fikk herde, gikk jeg over smådetaljene. Startet med å polere Audi ringene og RS2 merket i front med Megs NXT Metall Polish og q-tips. Deretter fikk all plast i fronten Chemical Guys New Trim Look med q-tips, og annen plast med gul applicator pad. Plasten i motorrommet fikk også en kjapp runde med New Trim Look.

IMG_2618.jpg

IMG_2615.jpg

IMG_2602.jpg

IMG_2603.jpg

IMG_2604.jpg

IMG_2605.jpg

IMG_2606.jpg

IMG_2607.jpg

IMG_2608.jpg

IMG_2610.jpg

IMG_2611.jpg

IMG_2617.jpg

IMG_2616.jpg

IMG_2612.jpg

IMG_2613.jpg

IMG_2614.jpg

IMG_2621.jpg

Skulle egentlig gå over alle gummilister med Swissvax Seal Feed, men da jeg fikk dårlig tid ble det “bare” 1Z Gummi Pflege.

IMG_2619.jpg

IMG_2620.jpg

Siden jeg hadde vasket bort all olje fra alle dørhengsler, brukte jeg CRC Multilube på dem. Denne blir transparent etter den har størknet, og dermed mye penere enn svart olje…

IMG_2622.jpg

IMG_2623.jpg

IMG_2624.jpg

Felgene fikk en kjapp runde med Mothers Power Cone med NXT Metall Polish, men dette har jeg ingen bilder av. Dekksidene fikk pneu, og det har jeg bilder av…

IMG_2625.jpg

IMG_2626.jpg

IMG_2629.jpg

IMG_2631.jpg

Fuktet så en MF klut med IPA og gnudde forsiktig på et lite felt under den venstre lykta. Her skulle det nemmelig på et vist klistremerke som måtte sitte litt godt :)

IMG_2633.jpg

IMG_2634.jpg

IMG_2635.jpg

IMG_2637.jpg

Det ferdige resultatet

Da var det til slutt klart for noen sluttbilder av resultatet. Bilen ble blå og blank kan du si!

IMG_2638.jpg

IMG_2639.jpg

IMG_2640.jpg

IMG_2641.jpg

IMG_2642.jpg

IMG_2643.jpg

IMG_2644.jpg

IMG_2645.jpg

IMG_2646.jpg

IMG_2647.jpg

IMG_2648.jpg

IMG_2649.jpg

IMG_2650.jpg

IMG_2651.jpg

IMG_2653.jpg

IMG_2654.jpg

IMG_2655.jpg

IMG_2656.jpg

IMG_2657.jpg

IMG_2660.jpg

IMG_2661.jpg

IMG_2662.jpg

IMG_2663.jpg

IMG_2664.jpg

IMG_2665.jpg

IMG_2666.jpg

IMG_2667.jpg

IMG_2668.jpg

IMG_2670.jpg

IMG_2671.jpg

IMG_2672.jpg

IMG_2673.jpg

IMG_2674.jpg

IMG_2683.jpg

IMG_2684.jpg

Legger også ved noen bilder av interiøret som jeg ikke trengte å ta, da dette er forholdsvis strøkent fra før.

IMG_2685.jpg

IMG_2686.jpg

IMG_2687.jpg

IMG_2688.jpg

Til slutt en film igjen av påføring av voks, samt resultatet av jobben:

Brukte i overkant av 35 timer på jobben, og var ganske utslitt på slutten. Men siden jeg hadde hatt den over så mange dager, var den aller meste av tiden kos med en digg bil. Hadde egentlig også bestilt lakk som skulle brukes til å legge i noen steisprut, men lakken har ennå ikke kommet... Så det er mulig det blir en ny runde når lakken kommer.

Heldig som jeg var fikk jeg tilbud om å kjøre bilen tilbake til eier(ca 10 mil), noe jeg selvsagt takket ja til. Den turen alene, var nesten verdt poleringa… For en bil. Jeg nøt hvert sekund av turen!

Eier virket meget godt fornøyd, og da kan ikke jeg si annet enn at jeg er fornøyd jeg heller! Tror nok dette er den beste jobben jeg har gjort hittentil.

Nå har jeg brukt mer enn tre dager på å skrive denne writeupen, så jeg håper virkelig folket på DCN setter pris på den. Dere har jo selv sagt at det aldri blir for mange bilder, så da får dere mange bilder :) Takk for titten!

Endret av gomega
45

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall Flott jobb!!!!!!!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at den siste filmsnutten ikke har blitt godkjent på youtube enda, men det kommer nok etter hvert ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig flott jobb dette her.

Ufattelig nøye i hvert ledd, og det vises jo også på resultatet :)

Takk for at du går igjennom kombotestingen din å forteller litt hva som fungerer og ikke.

+ :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her har jo tatt helt av... Syke greier! B) Veldig bra utført jobb med tanke på sluttresultat og worklog :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du gjort en sykt bra jobb! Kongebil, og et resultat som det står respekt av :thumbup:

Cred for flott utført arbeid, og en utfyllende tråd, med bra writeup!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent, bare synd du ikke fikk tatt så mange bilder :D

Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja denne writeupen satte jeg virkelig pris på :thumbs:

Detajerte gode beskrivelser i alle ledd og et strøkent resultat.

+cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb Hasse... Cred fra meg, minus for å ikke ha renset puten du ligger på når du polerer nedre paneler :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så verst dette her nei - savner litt mer dybde i lakken egentlig

Neida, dette ble :thumbs: så det jomer etter! Seff cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb på en hinsides rå bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent Gomega - Rett og slett imponerende :D

Cred på den ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pedantisk utført og dokumentert! Helt rått" :blink: Kjempe innteresant og innspirerende. Cred fra meg :)

Endret av steinbra
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen få bilder, hehe. Nesten ingen produkter du brukte heller ;)

Ufattelig bra jobb. Cred fra meg. Syns denne kvalifiserer til DCN pro detailer. :thumbs:

Hva syns du om DAS6 maskinen? Er den noe satse på som DA maskin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven for en nice writeup :D Skikkelig fin bil oxo :D

CREDZ :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall Flott jobb!!!!!!!

Takk! : )

Skikkelig flott jobb dette her.

Ufattelig nøye i hvert ledd, og det vises jo også på resultatet : )

Takk for at du går igjennom kombotestingen din å forteller litt hva som fungerer og ikke.

+ :thumbup:

Takk for det Thomas(?)

Tenkte at på denne bilen var det verdt å få med hver minste detalj ;)

Det her har jo tatt helt av... Syke greier! B) Veldig bra utført jobb med tanke på sluttresultat og worklog :thumbup:

Hehe, ja det tok vel egentlig litt greit av : P Men takk for det Bo!

Her har du gjort en sykt bra jobb! Kongebil, og et resultat som det står respekt av :thumbup:

Cred for flott utført arbeid, og en utfyllende tråd, med bra writeup!

Takk LarsØ, og ja helt enig. Kongebil (B

Strøkent, bare synd du ikke fikk tatt så mange bilder :D

Cred gitt.

Ja synd det der gitt : P

Ja denne writeupen satte jeg virkelig pris på :thumbs:

Detajerte gode beskrivelser i alle ledd og et strøkent resultat.

+cred : )

Det er bra! Det frister til å gjøre det samme en gang senere, men tror nok det må bli litt mindre bilder da...

Flott jobb Hasse... Cred fra meg, minus for å ikke ha renset puten du ligger på når du polerer nedre paneler :P

Ja du har rett i det Bernie! Burde egentlig tatt en runde med MIMO'en på den også : P

Ikke så verst dette her nei - savner litt mer dybde i lakken egentlig

Neida, dette ble :thumbs: så det jomer etter! Seff cred :)

Ja ble ikke så veldig blank egentlig....

: P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holly snikies det var en greit dokumentert bilpleie dokumentar gitt...

Knalljobb dette her... virkelig en DCN style bilprepp av den gode sorten ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb på en hinsides rå bil!

Tusen takk :)

Strøkent Gomega - Rett og slett imponerende :D

Cred på den ;)

Takk for det Ole Gunnar! Ble fornøyd selv også...

Pedantisk utført og dokumentert! Helt rått" :blink: Kjempe innteresant og innspirerende. Cred fra meg : )

Tusen takk for rosende ord : )

Noen få bilder, hehe. Nesten ingen produkter du brukte heller ;)

Ufattelig bra jobb. Cred fra meg. Syns denne kvalifiserer til DCN pro detailer. :thumbs:

Hva syns du om DAS6 maskinen? Er den noe satse på som DA maskin.

:rolleyes:

Takk Geir!

Brukte en del utstyr, og tok en del bilder ja...^^

Synes egentlig ikke DAS6 maskinen var så verst. Har hørt en del negativt om at den rister noe forferdelig, men den var slettes ikke så ille. Syntes faktisk Flex DA'en ristet værre, men det var jo sikkert også pga at den har tvungen rotasjon og er sterkere. Den er jo ikke så alt for kraftig, så rotasjonen stopper veldig fort ved press. Men dette gjør jo egentlig ikke noe for min del, da den bare er for holo fjerning og finish :)

Dæven for en nice writeup : D Skikkelig fin bil oxo : D

CREDZ : D

Takk for deet : )

holly snikies det var en greit dokumentert bilpleie dokumentar gitt...

Knalljobb dette her... virkelig en DCN style bilprepp av den gode sorten ;)

Takker Truls! DCN style FTW ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Underholdning på høyt nivå B) Pene biler og pen farge! Flott jobba og mange bilder, det liker vi :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk writup og en knall jobb.

Hvilke combo brukte du på lyktene? På min så kjørte jeg MG 80 på hvit sonus... Ble ikke 100% fornøyd, men glassene ble varme, så torde ikke prøve noe annet.

Disse bilene er helt utrolige til å være så gamle!

Cred såklart!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive