Akkarbelling

2007 Volvo C30

25 innlegg i emnet

Dette er mitt første forsøk på å polere en bil på ”ordentlig”. Polerte min forrige bil (95’ Volvo 850) en god del ganger med Turtle Wax polering og masse polergarn med dette regnes vel ikke :P ?

Vask

HT

SS Gritgurdbøtte

Megs Gritguardbøtte

Stjarnagloss Prewash 1:1

Prickbort

Megs NXT Car Wash

SV Waschpudel

Før vask:

4639365636_01a901ecb1_b.jpg

4638771829_9fe5689da2_b.jpg

Grunnet varierende mengder med regn ble det ikke tatt noen bilder under vaskingen. Regner med at de fleste uansett har sett bilvasking før B) ?

Clay

SV Paint Rubber Blue

SV Quick Finish

Stjarnagloss Prewash og Prickbort hadde gjort en god jobb med å fjerne asfalt så var ikke behov for så mye claying. Clay ble stort sett kun brukt på sideskjørtene og nederst på dørene.

4638827255_a506c4f80e_b.jpg

Ble litt rødmaling på clayen da jeg kom over ett liten område på ene hjulbuen hvor forrige eier hadde fylt maling i en ripe.

Rubbing

Kelstrel DA-Maskin

3M Blå maskeringstape

SV Cleaner Fluid påføringspute

SV Quick Finish

Poorboy’s Quick Detailer +

Swissvax Cleaner Fluid Medium

Menzerna (Det var Menzerna som var på den gråe flaska Trogha?)

Poorboy’s SSR2

Sonus SFX-2 Paint Polishing Foam Pad

Masse MF

Da jeg aldri verken har rubbet eller polert med maskin før, så hadde jeg ikke planer om å utføre korrigering på hele bilen. Hadde tenkt til å eksperimentere litt på panseret med noen forskjellige rubbinger for å se hvilken effekt de hadde. Startet med å maskere fronten av bilen med 3M tape. Tapet opp en testspot på panseret for å prøve ut Swissvax Cleaner Fluid Medium på hvit Sonus SFX-2 Pad. Prøvde først med maskinen på hastighet 4. Ble en liten forbedring, men ikke noen voldsom forskjell. Gikk så over samme stedet ett par ganger med maskinen på hastighet 5 og 6 og mer press. Dette tok lit mere swirls, men langt fra nok. Tapet også opp en liten testspot på panseret for å teste ut en flaske Menzerna som jeg har fått av Trogha. Gikk først over på hastighet 6 og deretter på hastighet 3. Ble cirka samme resultat som SV CF Medium. Muligens at rubbingen hadde vært mer effektiv på en grovere pad som f.eks gul Sonus?

Prøvde også å rubbe litt med Poorboys SSR2 for hånd på ene sideskjørtet, men klarte ikke å se noen forskjell etterpå. Denne egner seg kanskje ikke særlig bra for hånd? SV Cleaner Fluid påføringspute er vel kanskje heller ikke rett redskap for å rubbe for hånd.

4638977165_4766910af5_b.jpg

Deler garasje med denne saken som fyller 40 år i år B)

4639392434_539ef5f956_b.jpg

Hologrammer på panseret.

4639408290_80cfd33564_b.jpg

Swirls er det mye av på bilen.

4639414466_493c6f10c8_b.jpg

En god del dypere riper ved bagasjelokket.

4639553536_029d1373ae_b.jpg

Lakkskade på bakfangeren.

4639425326_1cf2a7e11f_b.jpg

4639430330_2436cb97a0_b.jpg

4638864991_aca179c2ef_b.jpg

Eksperimentering med CF Medium.

4638870741_95450b19db_b.jpg

CF Medium påført.

4638882449_95295a2232_b.jpg

Har polert med CF Medium på høyresiden av tapen. Har ikke gjort noe på venstre side.

4639501564_38d0e3430e_b.jpg

50/50

4639511970_7244211b40_b.jpg

En viss forbedring er det ihvertfall

4639517304_4b845a49cc_b.jpg

CF Medium påført på resten av panseret.

4638923999_f508558b8e_b.jpg

Venstre forskjerm

4639569758_a1105ac6ec_b.jpg

4639559760_30219418e1_b.jpg

Maskinen

4639005461_9f04432f63_b.jpg

Noe av utstyret

Cleaner Fluid/Voksing

Kelstrel DA-Maskin

Swissvax Cleaner Fluid Regular

Swissvax CF Påføringspute

Sonus SFX-3 Final Finish Foam Pad

Swissvax Mirage

Swissvax voks påføringspute

SV Quick Finish

Masse MF

Ga opp rubbingen og gikk videre til å påføre SV Cleaner Fluid. Dette ble gjort med maskin på hastighet 2 med lite press. Orange Sonus pad ble benyttet. Cleaner Fluid var ganske oljete i konsistensen og var noe herk å fjerne. Polerte stort sett ett halvt panel av gangen for så å fjerne CF med en gang. Brukte CF påføringspute på de stedene som var mindre tilgjengelig for maskinen.

Swissvax Mirage ble deretter lagt på, og dette fikk stå i 20 minutter før det ble fjernet. Dette fikk herde i cirka 4 timer før bilen ble tatt ut av garasjen.

4639574720_c844049d0a_b.jpg

4639579252_b0fe3a501c_b.jpg

Påføring av SV Mirage.

4639548052_5e98f2e392_b.jpg

Ferdig!

4639601852_53795f1ae9_b.jpg

4639619422_c121b873c0_b.jpg

4639626412_9b399a4fda_b.jpg

4639022867_f82f3943b1_b.jpg

4639030231_df387d6938_b.jpg

4639035311_6027bc7f90_b.jpg

4639042575_093e8a5e36_b.jpg

4639061755_769b70ed7b_b.jpg

4639068721_bfb90f84e2_b.jpg

Konklusjon

Er rimelig godt fornøyd med tanke på at dette var første forsøk på å polere en bil med maskin. Har tidligere kun polert med grønn Turtle Wax polering og polergarn. Fikk overhodet ikke til rubbingen, men dette kunne kanskje ha fungert bedre med en grovere pad? Skal lese da-maskinpoleringsguide som ligger her ett sted på forumet, slik at jeg er bedre forberedt til neste gang. Har en svart Asko vaskemaskin som er ganske ripete. Godt mulig at jeg tester ut litt rubbing på den før jeg går løs på bilen igjen med poleringsmaskin, Bilen fikk ikke fjernet noe særlig med swirls, men den ble i hvert fall blank!

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo grei forbedring ut fra 50/50 bildene, ser ut som du fikk vekk litt matthet i lakken. Må huske på at disse produktene ikke tar altfor mye, og sammen med en noe fin pute og DA-maskin må du ha tålmodighet om du skal fjerne alt av riper...

Et lite tips kan være å jobbe på mindre område omgangen. Får du litt varme i panelet går gjerne korrigeringa raskere også. Hvilke Menzerna polish hadde du?

Hva synes du om Stjärnagloss sin prewash?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble blank den B) Mitt tips for å fjerne mer med CF Medium er å gå ned til en cutting pad, jobb på mindre områder og bruk mye mer press på maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo grei forbedring ut fra 50/50 bildene, ser ut som du fikk vekk litt matthet i lakken. Må huske på at disse produktene ikke tar altfor mye, og sammen med en noe fin pute og DA-maskin må du ha tålmodighet om du skal fjerne alt av riper...

Et lite tips kan være å jobbe på mindre område omgangen. Får du litt varme i panelet går gjerne korrigeringa raskere også. Hvilke Menzerna polish hadde du?

Hva synes du om Stjärnagloss sin prewash?

Takker for tips Ad|oS! Menzerna polishen er jeg faktisk veldig usikker på, har fått den hos Trogha. Kanskje han kan svare hvis han ser denne posten?

Er godt fornøyd med Stjärnagloss Prewash sålangt. Den henger på lakken og fjerner mye dritt, Tar ikke like mye asfalt som Prickbort, men det er det vel heller ingen andre avfettinger som gjør? Er jo også ganske greit at man kan blande den mildere og bruke den som insektfjerner. Ser også på andre utenlandske forum at flere er fornøyd med denne. Kommer garantert til å kjøpe mer.

Bilen ble blank den B) Mitt tips for å fjerne mer med CF Medium er å gå ned til en cutting pad, jobb på mindre områder og bruk mye mer press på maskinen.

Takker for tips Bjorke! Skal kjøpe inn litt flere pads, sånn at jeg har litt bedre utvalg til neste polering. Panseret og taket på bilen er ganske mykt, så turte ikke å bruke så alt for mye press. Er redd for å lage bulk. Får prøve å gå litt hardere til verks neste gang

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette ble bra :) Enda ikke forstått cleaner fluid.Hvorfor brukes det før voks når det er så oljete? Er det for å gi feste for voks og at en må ta wipedown etter det er brukt på bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette ble bra :) Enda ikke forstått cleaner fluid.Hvorfor brukes det før voks når det er så oljete? Er det for å gi feste for voks og at en må ta wipedown etter det er brukt på bilen?

Takker :) Cleaner Fluid renser lakken og gir bedre feste for voksen hvis jeg har skjønt det riktig

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel vært noe frem og tilbake angående årsaken til at man skal bruke Cleaner Fluid. Ved bruk av CFP står det, som Bernhard observerte tidligere, at bilen skal vaskes igjen før voksing. Dermed går dette litt på tvers av hva man antar ut fra produktbeskrivelsen som sier at den "nærer lakken" da vask fører til noe fjerning av oljene. Renser visst også lakken noe...

At du skulle få bedre heft med denne var pga noe sånn som at CF legger seg nedi porene i lakken, og dermed gir et flatere underlag for voksen slik at den får bedre heft. Men skjønner ikke helt da hvorfor du ikke bare kan bruke en vanlig fin polish...

Uansett, CFP gir hvertfall litt ekstra for utseende så lenge du ikke vasker vekk oljene den tilfører før du vokser bilen. Blir noe lignende å se en bil i sola før wipedown etter polering. Ser veldig bra ut, men så ser du litt av hvert etter wipedown igjen

Regner med at Dag eller noen andre i gjengen hans kommer med et skikkelig svar her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble veldig blank og fin, Alexander! Fin tråd med mye god info :) Cred! ;D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble veldig blank og fin, Alexander! Fin tråd med mye god info :) Cred! ;D

Mange takk skal du ha Hans :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjekt å visst mere om cleaner fluid.men ska søke litt siden jeg ser gang på gang at det guffa funker :)

Ble ihvertfall bra på denne bilen også.Synd med lakkskada på bakfangeren da.Fine biler dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjekt å visst mere om cleaner fluid.men ska søke litt siden jeg ser gang på gang at det guffa funker :)

Ble ihvertfall bra på denne bilen også.Synd med lakkskada på bakfangeren da.Fine biler dette.

Har en tilsvarende skade på høyresiden på frontfangeren. Men har planer om å få det omlakkert i løpet av den kommende måneden. Spier ikke annet enn havregryn for tiden for å få råd til å finansiere omlakkeringen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en tilsvarende skade på høyresiden på frontfangeren. Men har planer om å få det omlakkert i løpet av den kommende måneden. Spier ikke annet enn havregryn for tiden for å få råd til å finansiere omlakkeringen :P

Havregryn er mest energi for pengene :) cred fra meg også for en god førstejobb og fordi du spiser billig for å ha råd til lakk ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Havregryn er mest energi for pengene :) cred fra meg også for en god førstejobb og fordi du spiser billig for å ha råd til lakk ;)

Hehe, takk skal du ha B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 stk blank Rød c30... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjalp jo dette her :) Utrolig fint med rød blank Volvo iallefall :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk folkens :) Ble imponert over blankheten i lakken da jeg kastet ett blikk i speilet i det jeg kjørte gjennom Lavangsdalen og fikk se de snødekte fjellene speile seg i bakskjermen og døren B) Var synd jeg ikke hadde kamera så jeg fikk fanget det synet i ett bilde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette her syntes jeg... rødt og vakkertt :)

CF er et "less is more" produkt, det skal svært lite til pr panel...

Korrigeringen kommer etterhvert. Litt trening så er det en lek..

PS: gleder meg til Amazonen skal under paden jeg ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var jo en flott start, røde biler er fine biler :D

Den grå/lilla er 106ff (fin) og den hvite er Power Gloss (grov), vet ikke helt hvordan PG funker med DA maskin i.fht nedbryting av slipemidler da det er "diminishing" produkter, 106ff funker fint med DA......var brennsikker på at du hadde roterende.. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette her syntes jeg... rødt og vakkertt :)

CF er et "less is more" produkt, det skal svært lite til pr panel...

Korrigeringen kommer etterhvert. Litt trening så er det en lek..

PS: gleder meg til Amazonen skal under paden jeg ;)

Takk Truls :)

Det spørs om Amazonen kommer under paden med det første. Fattern har store planer om å få den omlakkert i den nærmeste fremtid. Har mange lakkskader rundt om kring som ikke kan fikses med polering. Dette er den 5 siste Amazonen som ble produsert og har ikke mer enn 130k på telleren B)

Dette var jo en flott start, røde biler er fine biler :D

Den grå/lilla er 106ff (fin) og den hvite er Power Gloss (grov), vet ikke helt hvordan PG funker med DA maskin i.fht nedbryting av slipemidler da det er "diminishing" produkter, 106ff funker fint med DA......var brennsikker på at du hadde roterende.. :lol:

Takk Trond B) Blir nok å investere i roterende etterhvert, men skal lære meg å bruke DA-maskinen først B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for blankere bil og at du deler dine erfaringer med oss. ;)

Når det gjelder Cleaner Fluid fra Swissvax har det som Adjos sier, spriket litt i forklaringer på hva denne egentlig gjør. Oljer som gir heft sier noen Swissvax representanter, Dag svarte tidligere at oljer ikke har med heft å gjøre, men at det gir næring til lakken.

Til vi får en entydig forklaring, behandler jeg CFP og CF medium som en vanlig polish og CF som en ordinær lakkrens. Næring får lakken av voksen etter min mening, og oljer på lakken før voks gir dårligere heft enn en ren avfettet overflate.

Skal man fylle porene og gi en glattest mulig overflate, funker sikkert Autoglym SRP også bra. Den har filler i seg og gir veldig god heft for EGP i hvert fall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive