Tyggern

Vålergarasjen: 2005 A6 3,0tdi "pusses"

27 innlegg i emnet

Da var det duket for litt arbeid på en sort Vag igjen, hadde fått servert noen ”rykter” om at den kunne være myk i lakken. Men det er jo bare en utfordring… (viste seg å være feil, hardheten altså. Eller?)

Bilen en 2005 Audi A6 3,0TDI quattro med mye utstyr ankom med eier og han ville være med litt for å se hva som blir gjort og hvordan. Samt at han skulle ta innvendig med litt instruksjoner på skinnpleie og vask innvendig, men jeg lekte meg med maskiner og pads utvendig……..

Dette er ingen komplett jobb, og den er heller ei egentlig ferdig.

Men jeg legger den ut siden det er lov å gjøre ”feil” innimellom, og jeg skal jo gjøre det rett igjen å da kommer det en oppdatering..

PS... På noen bilder er det en liten "grønn" prikk... note to my self: TØRK AV OBJEKTIVET!!! :D

Dette er produktene som ble brukt….

washiiII:

Prickbort Mac 124

KCL Micro royale blandet 1:5

ValetPro Orange prewash (foam cannon)

Chemical Guys Maxi suds II (foam cannon+vaskebøtte)

Swissvax detalj kost

Swissvax washpudel

(Felger)

Valetpro Billbery safe wheel cleaner

Swissvax Wheel brush

Vikan kost

EZ-mini kost

Tørk:

Blå Scandicshine tørke microfiber

Clay:

Optimum No rinse wash & shine blandet i ca 1:16 for clay lube

Swissvax Panint rubber gul

Blå Scandicshine tørke microfiber

Korrigering

Flex 3403 VRG (roterende)

Flex XC 3401 VRG (dual action)

Pads:

Scholl Gul

Scholl blå (stor+liten)

Scholl Orange (stor+liten)

Über sort (6,5” til DA)

Über Grønn

Über blå

3M Grønn (liten)

Scholl S03+

Scholl S17

Scholl S30

Scholl S40

Scholl CF02 (wipe down)

3M Fast cut plus

Swissvax rosa microfiber til buff av “rester”

LSP:

Chemical guys EZ-creame glaze

Chemical guys Jetseal 109

Swissvax Shield Luxury car wax

C hemical guys new look trim gel

Swissvax pneu

Swissvax Autobahn

DAG 1…………………

Bilder av bilen ved annkomst “vålergarasjen”

IMG_5760.jpg

IMG_5761.jpg

IMG_5762.jpg

Av en eller annen grunn må vi ha vert veldig ivrige etter å komme i gang å ta fatt på dagens oppgave for det er veldig lite bilder av før vask og av selve vasken. Men noen er det jo…

Startet med å legge Prickbort på nedre paneler og hele fronten, dette fikk som ved standard rutine stå i ca 5 min, før vi la på KCL Micro royale over hele bilen. Dette fikk ikke stå lenge for da dukket solen opp og da er det bare å få på skum og helst litt ”tykt” for at det ikke skulle tørke ut på den sorte lakken. Klina til med en god denge OPW og ca fire press på gallon pumpa med Maxi Suds også ikke helt fult med vann. Så brukte vi opp hele flaska……. Felger fikk et lag med Bilbery før skummet riktig nok. Bildene er vel etter at det har stått ca 5 min…. NØYE spyling med HT

Håndvask har jeg ikke klart å ta bilder av, men runde to med bilbery og koster er med..

IMG_5764.jpg

IMG_5765.jpg

IMG_5766.jpg

IMG_5767.jpg

IMG_5768.jpg

IMG_5769.jpg

IMG_5776.jpg

IMG_5774.jpg

IMG_5775.jpg

SÅ bar det inn i garasjen for tørk og claying med paint rubber og ONR. Har lagt merke til at etter litt bruk med paintrubbern og ONR så løser den seg opp…. Merkelige greier. Flere som har opplevd dette? Aldri brukt den sammen med noe annet en ONR, kan det være den som lager rare ting etter hvert? Også til noen inspeksjons bilder…

En del swirls men ikke den værste bilen jeg har sett, og ble en del claymerker så jeg. (hadde hjelp til dette og det kan virke som det ble verst der hjelpe holdt på, kan hende han tok litt mye i når han holdt på eller at det var litt lite claylube der, men var godt med merker der jeg hadde hold på også.

Da var jeg ganske sikker på at vi hadde med myk lakk og gjøre, men det viste seg og ikke stemme helt.

IMG_5777.jpg

IMG_5778.jpg3

IMG_5780.jpg

IMG_5781.jpg

IMG_5783.jpg

Så var det over til litt kombo testing….

Hoppet rett på S17 og blå scholl, siden det var litt å ta i.

Det ga bra resultat på dørene i det minste, bare et hint av hollogrammer….

IMG_5784.jpg

IMG_5785.jpg

IMG_5786.jpg

IMG_5787.jpg

IMG_5791.jpg

IMG_5792.jpg

Så kjørte jeg en liten test på panseret, der tok det lite og på langt nær nok til å få vekk alle swirls.

Så da ver det frem med led lykta og løfte på litt lister og se i panelskjøter og jaggu fant jeg ikke tegn på lakk skøter/overspray.. Det viste seg at begge sidene på på bilen er opplakkert fra front til bak.

DAG 2

Fant bevis i ”takrenna” og under lister på dørene samt bak baklysene…

Så da tok vi frem S03+ og gul scholl for å give løs etter hvert. Var også noe RDS som var ganske dype som jeg ikke ble kvitt helt, men mye mindre synlig ble de…

Etter blå+s17

IMG_5793.jpg

IMG_5798.jpg

IMG_5803.jpg

Så etter GUL og Scholl, var litt mer hollogrammer da men ikke noe som ikke lot seg fikse enkelt.

IMG_5806.jpg

IMG_5807.jpg

Da var det kvelden alt siden noen skulle ut på festligheter denne kvelden og andre måtte være hjemme å passe barn…. Det ende med at de lekte og sov mens jeg bare skulle ta en rask spyling av volvoen………. (ref. bilpleieloggen)

Litt mere inspeksjonsbilder og noen random bilder under arbeid.

Fremgang ble som følger:

Panser og bakluke S03+ og gul scholl. Spre kjapt 2-3 pass på ca 1500rpm med godt med press så litt opp på trykket og kjøre 2-4 pass ettersom hvor mye en måtte ha vekk. Det ble fulgt opp med S30+ og orange spre raskt og kjøre 2 pass med godt med press før 1-2 pass nesten uten press, da var det så godt som tørt, virket som flatene brukte mye polish ble veldig fort tørt og måtte bruke godt med produkt, men allikevel kjentes den ikke ”sticky” ut altså ikke noe voldsomt med ”styring” eller ”Hopping” på maskinen. Det var bare akkurat som om det ble veldig fort brutt ned. Testet også kjøre de med S40 og blå über etter dette, men også den ble veldig fort borte…..

Bilens sider og fangere S17 og Blå scholl etterfulgt av S30 og orange. De ble kjørt med samme fregangsmåte som over sett bort fra at jeg rakk 2-3 pass på slutten med S30 her.

Hele bilen fikk så smake på CF02 som Wipedown, før sjekk etter hollogrammer. Her ble jeg skremt en liten stund, da det kan virke som om det ligger igjen litt CF02 som fordamper i løpet av noen minutter. Så på de første bildene kunne det se ut som en blanding av hollogrammer og microswirls…

Buffet så lett over og da var det borte…… (kan godt si jeg pustet lettet ut da)

Random work pics…

IMG_5835.jpg

IMG_5838.jpg

IMG_5839.jpg

IMG_5840.jpg

IMG_5842.jpg

IMG_5843.jpg

IMG_5844.jpg

IMG_5845.jpg

IMG_5846.jpg

IMG_5847.jpg

IMG_5849.jpg

IMG_5855.jpg

Denne Karen var innom for å “låne” noe også…. Han hadde tatt en rask vårshine og lagt på nytt lag med voks, ser godt ut dette!!

IMG_5851.jpg

IMG_5852.jpg

DAG 3

Kjørte jeg ferdig med S30 og orange på sider og bakluke.

Eier vasket med qtips og ONR før Qtips og S30 rundt merker på bakluke mens jeg fortsatte med maskin. Måtte kjøre bakluka med CFP og grønn pad da jeg ikke kom til med scholl. Og scholl ull tok ikke nok. (må nok ha liten gul pad også) for det var en del lit dypere riper etter at det er lukket igjen ved å ta inne ved skiltet og kanten under. Ble godt med hollogrammer av det…..

IMG_5865.jpg

IMG_5862.jpg

Her er litt bilder av den ”skulte” lakkskjøten og en ørliten fargeforskjell til bakskjermen.

Etter fulgt av litt random arbeidsbilder igjen med wipedown og maskin kjøring.

IMG_5861.jpg

IMG_5860.jpg

IMG_5857.jpg

IMG_5856.jpg

IMG_5878.jpg

Før wipedown….

IMG_5867.jpg

IMG_5868.jpg

IMG_5869.jpg

IMG_5870.jpg

IMG_5871.jpg

IMG_5872.jpg

Så etter wipedown, her kan dere på noen av bildene se noe som kan ligne microswirls, men disse forsvant etter noen minutter og lett buff til… her var det lett å bli lurt… virker som det ikke var helt ”rent” og det skremte meg. Nesten sikker på at helvete var løs….. (ikke enda)..

Slik så det ut etter wipedown. Første etter første tørk og hjerte hopp… det andre etter en lett buff til og noen minutter.. Mens jeg gjorde dette fikk eier kose seg litt med blant annet pneu og Autobahn på felgene.

IMG_5874.jpg

IMG_5876.jpg

Da var det klart for litt LSP, tenkte gå en litt annen gang denne gangen eller enn det jeg har gjort i det siste, så tenkte gå tilbake til to tidligere favoritter. EZ-creame glaze og Jetseal før voks. EZ-creame ble lagt med DA på lav fart og buffet av panel for panel.

Jetseal la jeg for hånd med en NY rød SS pad, og det var her det gikk galt…… på de flatene som var omlakkert endte jeg opp med microriper….(kommer tilbake til dette). Men først noen bilder av EZ og jobb.

IMG_5880.jpg

IMG_5881.jpg

IMG_5882.jpg

IMG_5883.jpg

IMG_5884.jpg

IMG_5885.jpg

IMG_5886.jpg

Det blir jo blankt da………….

IMG_5889.jpg

IMG_5891.jpg

IMG_5892.jpg

IMG_5893.jpg

IMG_5895.jpg

Så var det frem med jetseal etter litt kveldsmat…..

IMG_5896.jpg

IMG_5897.jpg

IMG_5898.jpg

IMG_5899.jpg

IMG_5900.jpg

IMG_5902.jpg

Denne buffet jeg av og gikk å la meg med god samvittighet og disse herlige speilbildene i minnet…

Godt fornøyd med meg selv……. Så dum kan en bli….

IMG_5903.jpg

IMG_5906.jpg

IMG_5907.jpg

IMG_5909.jpg

IMG_5912.jpg

DAG 4

Planen i dag var egentlig bare litt kos med voks siden nå hadde jo jetseal fått en 16-17 timer herding..

Og det var da jeg fant disse forbanna microripene, planen var egentlig bare å se over bilen med lampe og ta litt rester om det var det…. Da oppdaget jeg noe helt annet. På de omlakkerte flatene var det masse microriper og etter lange studier så jeg at de var i det mønsteret jeg la på jetseal…..¨

Her har jeg tydeligvis vert litt hardhendt med padden for å få lagt det ”tynt” på og hatt litt mye press på puta. Den var jo helt ny og tatt rett ut av plasten. I tillegg til dette forøkte jeg litt redning av krisen ved å teste å kjøre sort über og scholl S40 på Flex DA. Men det klarte ikke å få bukt på de. Her tørket jeg av i motsatt retning av de eksisterende ripene for å se om det ble laget nye. Jeg måtte over på roterende og grønn über med S40 før de ble borte. Saken var at bilen måtte ut, og vi hadde ikke tid til å kjøre hele bilen. Jeg hadde bare fått testet litt før han kom. Så vi avtalte ny mini runde om noen uker, free of charge selvfølgelig….

Så vi klina på SV Shield fort å galt før han kjørte. Slik at lakken har litt beskyttelse før vi rekker å ta den en gang til….

Huff og huff

IMG_5913.jpg

IMG_5917.jpg

Gjorde ferdig det andre små tingene også da. CG new trim gel er helt rå. Digger den.

Den har blitt en ny favoritt og utrolig drøy, med akkurat det utseende jeg liker..

IMG_5918.jpg

IMG_5919.jpg

IMG_5920.jpg

Her er noen ”feridig” (så langt) bilder. Og jeg kunne fint lagt ut bilder av denne uten at folk ville skjønt at det var ”små” feil på den. For det syntes bare i spessielt lys, og eieren så det nok ikke før jeg viste han det….

IMG_5921.jpg

IMG_5922.jpg

IMG_5923.jpg

IMG_5924.jpg

IMG_5925.jpg

IMG_5926.jpg

IMG_5927.jpg

IMG_5929.jpg

Takk for titten og det kommer en update her om noen uker…..

Endret av Tyggern
14

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar av meg hatten for ærlig write-up og nyttige delte erfaringer. Å bruke deg som detailer er en trygghet for at ting blir gjort skikkelig. Cred for bra utført jobb. Blir bra å se det endelige resultatet etter strafferunden om litt ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare nevne at den døra det er bilde av som var den verste, er tatt og den døra ved siden av.

så tok vek de verste microripene før jeg ga den fra meg satt nesten i bilen når jeg buffet av voksen :D

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier bra jobba Torgeir..

De mikroripene tror jeg ikke du skal sove spes dårlig over..

Liker veldig godt dreining disse write-up'ene dine har tatt.. Er lærerike og flere gode bilder.. me like :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin writeup dette her! Blir nok fort riper i den bilen der etter vask igjen også vil jeg tro, når du lagde riper med påføringspaden...

Lurer litt på hvorfor du ikke la på Jetseal også med DA? Minimerer risikoen for ripene hvertfall ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel noe av det værste det der å finne riper etter at sealer er lagt på... ikke noe moro gitt..

men det ble da blankt og de værste ripene er jo long gone, så det vanka kred på denne også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en jobb!thumbs.gif Cred fra meg. Nyttige tips var det også siden jeg har mitt eget lille svarte VW problem i garagen..wacko.gif

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier bra jobba Torgeir..

De mikroripene tror jeg ikke du skal sove spes dårlig over..

Liker veldig godt dreining disse write-up'ene dine har tatt.. Er lærerike og flere gode bilder.. me like :thumbs:

Sove godt gjør jeg vel stor sett altid :D

Og takk for hyggelige tilbakemeldinger, prøver så godt en kan og lærer stadig noe nytt.. (noen ganger "the hard way")

Har vel egentlig tenkt litt for meg selv og snakket med en som lakerer og kommet frem til at det ikke kan være lenge siden bilen ble lakkert. Da det kan virke som lakken er mer "seig" en myk siden den var såpas hard og korrigere. Samt at den spiste produkt....

Fin writeup dette her! Blir nok fort riper i den bilen der etter vask igjen også vil jeg tro, når du lagde riper med påføringspaden...

Lurer litt på hvorfor du ikke la på Jetseal også med DA? Minimerer risikoen for ripene hvertfall ;)

Takk, han har kjøpt bilpleie saker av meg og ketil for en del kroner så den får nok en del stell. er ikke lenge siden han kjøpte den.

Og grunnen til at det ikke ble DA var at det var sent på kvelden og jeg ikke hadde pads som var rene.... (ca 23.30). og det er jo egentlig bare kose jobb......

det er vel noe av det værste det der å finne riper etter at sealer er lagt på... ikke noe moro gitt..

men det ble da blankt og de værste ripene er jo long gone, så det vanka kred på denne også :)

Takk for det truls, håper de er long gone og ikke kommer tilbake på en stund..

Nei det er ikke spessielt gøy..... 2 timer før bilen skal hentes og du egentlig bare skal ha på litt voks så er den klar...............

For en jobb!thumbs.gif Cred fra meg. Nyttige tips var det også siden jeg har mitt eget lille svarte VW problem i garagen..wacko.gif

hyggelig.

Ja de kan være litt "tricky" disse nyere VAG bilene. en vet liksom aldri hva en får....

kan jo variere fra KNALL HARD... til super myk.....

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet Torgeir, og fordømt kjedelig med microriper etter rød app-pad...

Jeg kjørte test på panseret på en sølv Pajero i går, og opplevde det samme med at lakken "spiste" produkt, og den er ikke opplakkert. Hvis den er det så er det i såfall over to år siden, og uten at noen vet om det... Men S30+ og orange Scholl lager vei i vellinga den, men måtte kjøre den på en litt annen måte enn på de tre-fire andre bilene jeg har testet den komboen på hittil (rett opp på 4.5 på metabo, 4 pass og rett av). Sticky-myk, men ikke verre enn at en 1-stegs med S30+ skal fikse det meste.

Kred gitt øff kørse

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb Torgeir. :thumbup:

Må si meg enig med mange andre her at writeupen din er utrolig bra! Du går grundig tilverks, og dokumenterer på en slik måte at man tar med seg mye lærdom, hva gjelder produktvalg, og fremgangsmåte. Flott at du deler erfaringer med oss andre her!

Gleder meg til endelige ferdigbilder, selvom bilen så veldig bra ut på de som var her.

Velfortjent grønn knapp :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott writeup Torgeir.

Cred for vel utført jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall resultat som alltid Torgeir..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet Torgeir, og fordømt kjedelig med microriper etter rød app-pad...

Jeg kjørte test på panseret på en sølv Pajero i går, og opplevde det samme med at lakken "spiste" produkt, og den er ikke opplakkert. Hvis den er det så er det i såfall over to år siden, og uten at noen vet om det... Men S30+ og orange Scholl lager vei i vellinga den, men måtte kjøre den på en litt annen måte enn på de tre-fire andre bilene jeg har testet den komboen på hittil (rett opp på 4.5 på metabo, 4 pass og rett av). Sticky-myk, men ikke verre enn at en 1-stegs med S30+ skal fikse det meste.

Kred gitt øff kørse

Får vel lære meg at jeg får spare "musklene" til annen jobb.... og ikke gni for hard..... :D

Klarer du 1-stegs med S30 er du heldig... digg jobb da.

Kjempejobb Torgeir. :thumbup:

Må si meg enig med mange andre her at writeupen din er utrolig bra! Du går grundig tilverks, og dokumenterer på en slik måte at man tar med seg mye lærdom, hva gjelder produktvalg, og fremgangsmåte. Flott at du deler erfaringer med oss andre her!

Gleder meg til endelige ferdigbilder, selvom bilen så veldig bra ut på de som var her.

Velfortjent grønn knapp :D

takk for bruk av grønn knapp.

Jeg gjør så godt jeg kan da, og skriver det jeg husker.

Vet at det er erfaringene andre deler som, kan redde meg innimellom.. at en har lest noen som har prøvd noe osv..

Flott writeup Torgeir.

Cred for vel utført jobb :)

så søtt mr.B takker. :blink:

Knall resultat som alltid Torgeir..

Hyggelig å høre Petter...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt med de microswirlsene, men det tar du knekken på i neste runde. Det var ikke lett å se de heller synes jeg.

Cred for fin writeup og din grundighet i tilleg til jobben selvsagt :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tråd Tyggern. Sikker på det ikke er green monster som er den stygge ulven her? Jeg har litt blandende erfaringer med den som måtte korrigeres igjen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt med de microswirlsene, men det tar du knekken på i neste runde. Det var ikke lett å se de heller synes jeg.

Cred for fin writeup og din grundighet i tilleg til jobben selvsagt :D

Takk Ole Gunnar, nei de er ikke lett å se, og viser seg kunn ved spesielt lys. og da kan du ikke se alt på en gang heller.

Den vanlige mannen i gata hadde nok ikke sett det, men skal det være så skal det være,

Flott tråd Tyggern. Sikker på det ikke er green monster som er den stygge ulven her? Jeg har litt blandende erfaringer med den som måtte korrigeres igjen..

takk for det, jeg så helt tydelig at det var fra paden....

kunne se de i "konsentrasjoner" i det mønsteret jeg la på Jetseal. jeg prøver også så godt det lar seg gjøre buffe av på tvers av den retningen jeg legger på, da er det enklere å vite hva som lager krøll for deg.. også da alt i "rette" linjer, ikke i sirkler.

I tillegg testet jeg å gni ganske hardt med MF for å se om det ble verre...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så uansett veldig bra ut Torgeir, men veldig synd med de microripene... Vet akkurat hvordan du har det! Men tipper du fikser lett opp i de senere ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan IPA gjøre lakken mykere og dermed mer utsatt for microriper når du tørker av?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så uansett veldig bra ut Torgeir, men veldig synd med de microripene... Vet akkurat hvordan du har det! Men tipper du fikser lett opp i de senere ;)

shitt happens, men det er heldigvis enkelt å fikse :)

Kan IPA gjøre lakken mykere og dermed mer utsatt for microriper når du tørker av?

Så vidt meg bekjent har vel ikke isopropanol noe i seg som "løser" lakk.

Men tørker den for fort kan man vel lett få flekker og skjolder.

har du riper etter wipedown var mest sansynlig der før wipedown også, oljene kan skjule f.eks micro swirls fra pad om lakken er veldig myk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb som vanlig Torgeir. Må si du har blitt ivrig i tjenesten :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive