ØyvindBraaten

Chevrolet Colorado LS Pantherblack

30 innlegg i emnet

Endelig var det dags igjen for en liten writeup. Har vært kjempe travelt siden jul så har liksom ikke hatt helt tid til å knipse bilder. Føler at jeg er noe rusten på writeup'n slik at denne kanskje fremgår som veldig lite.

Før påske kjøpte jeg meg nytt kamera for å kunne holde følge med gærningene her inne, på writeups! Valget falt på en Canon EOS 500D med 55-200IS objekt ekstra. Ikke fått testet spesielt mye, eller lært meg kamera slik at disse bildene er kjørt på auto.

Så til bilen. En svært lojal kunde av meg som forøvrig er billakkerer ringte fortvilt og forklarte at maskeringstapen hadde glippi noen steder noe som førte til lakkstøv. I utgangspunktet ville han kun fjerne lakkstøvet, men omsider da jeg fleipet med de andre jobbene jeg hadde gjort for han, var det kanskje greit å gnukke den litt ekstra, det trengte den!

Dette er som sagt en Chevrolet Colorado LS pantherblack (er blitt fortalt), en sprek sak med plan på! Merket det da jeg skulle kjøre rundt lokalet og inn i vaskehallen. Var ikke helt klar over hvor følsom den var på gassen, så den grov seg rett ned i grusen her

Fremgangsmåte:

Vask:

- Avfetting

- Spyl

- Avfetting og mitt (for lakkstøvet sin del)

- spyl

- Såpe

- spyl

- Såpe + mitt

- spyl

- Tørk

I utgangspunktet, er dette kanskje null vits, men jeg kan love at jeg satt igjen med god samvittghet i forhold til vasken!

Korrigering:

- Scholl s17+ skumpad

- wipedown

- Scholl s40

- wipedown før jeg tok en runde til med Scholl s40

Dette er forøvrig første gang jeg bruker scholl sine produkter. Bittelitt uvant i forhold til hvordan man kjører og hvordan rubb'n fungerer. Men, til syvende og sist kryper jeg til korset og innrømmer saken, jeg ELSKER scholl!

Voks:

- SV Insignis

- SV Concorso

- Autobahn felgvoks

Bare fordi SV står meg sinnsykt nært hjertet og i tillegg, det skuffer aldri

Andre:

PNEU

CFpro

et lass av microfiberkluter

glassrens

Aggresive clay fra MG

Last Touch fra MG som lube

Torsdag

Bilen ankom. Fikk kjørt den inn og sett over forholdene. Vasket og claya.

Dukket opp to andre biler som skulle være ferdig til kl 13 på fredagen så måtte gyve på de og jobbe natta over.

Fredag

Fortsatte videre med Coloradoen rundt kl14. Jobbet frem til kl19 før jeg reiste hjemom en tur å bikka en time på øyet. Fortsatte da videre fra kl20:20 og frem til 03:30 før jeg ga meg for dagen.

Mye av dagen gikk på lakk korrigering med s17+. Kjørte over dobbelt med s40 og en runde med CFpro før jeg la Insignis. 15min og en sterk kaffe før jeg tørka Insignis og reiste hjem igjen.

Lørdag

Gikk over bilen en gang til for å være sikker. Kjørte så CF på felger samt autobahn og Concorso på resten av bilen. Lot den så stå i sola i drøye 3t før kunde henta bilen.

SÅ! Til selve jobben. Mange her kommer garantert til å henge meg nå, men siden jeg har litt dårlig tid slik på morran, velger jeg å være skikkelig lørdagskjip! En liten teaser før resten kommer senere idag

Ble faktisk ganske overrasket da jeg rulla inn bilen å begynte og blitze som en gærning.. dæææææven den så ikke ut i lakken. Så jeg begynte å telle timer i hue...

IMG_0109.jpg

IMG_0111.jpg

IMG_0115.jpg

IMG_0116.jpg

IMG_0127.jpg

IMG_0130.jpg

IMG_0132.jpg

IMG_0112.jpg

Ble litt mange før bilder, fikk testa kamera littegran. I tillegg fikk jeg se litt omfanget av hva jeg hadde med å gjør. Dessverre, fikk jeg ekstremt dårlig tid, så har ikke fått knipsa noe særlig bilder av selve vasken og clayinga. Lover å komme sterkere tilbake på den!

Begynte så å maskere opp bilen, sparer mye tid etterpå ved å maskere lister og plast generelt:

IMG_0134.jpg

IMG_0133.jpg

IMG_0140.jpg

Etter maskeringen gikk jeg på med Aggresive clay fra MG og det er av to grunner. 1. fordi det var horribelt mye lakkstøv på denne bilen, fikk faktisk av mye ved vasken, enda satt det igjen masse. 2. rett og slett fordi jeg ikke har noe rikelig utvalg av clays og Aggresive'n har aldri skuffa B)

Brukte omtrent 2-3t med kun kitting. Merket fort at piggstøv og asfalt flekker gikk av med to drag med clay'n. Lakkstøvet trengte 6-7 med intens gnukking. Uansett veldig fornøyd med at jeg brukte såpass tid og energi på clayinga, sparte meg tid senere.

Hele planen var å gjøre skikkelig writeup av denne saken, men det dukket (heldigvis for meg) opp to andre biler på rappen, så måtte sette denne til side. Jobbet derfor torsdagsnatta og halve fredagen for å bli ferdig med de to bilene slik at jeg kunne legge fokus på Coloradoen igjen. Siden tidsplanen sprakk litt, rakk jeg bare 50/50 av panseret. Oh well, here it goes!

IMG_0141.jpg

IMG_0147.jpg

IMG_0149.jpg

Og her stopper selve jobb bildene. Neste writeup lover jeg å komme sterkere tilbake med 50/50 bilder og mer bilder av vask og claying. Bestilt stativ så da blir det sikkert noen bilder av at jeg faktisk jobber også! :lol:

Her er finish bildene. Valgt å knipse alle bildene ute i lys!

IMG_0209.jpg

IMG_0210.jpg

IMG_0218.jpg

IMG_0214.jpg

IMG_0217.jpg

IMG_0216.jpg

IMG_0231.jpg

IMG_0228.jpg

IMG_0224.jpg

IMG_0226.jpg

IMG_0227.jpg

IMG_0219.jpg

IMG_0217.jpg

IMG_0215.jpg

Og der takker jeg for meg! Skal sies at det var godt å være tilbake med litt writeup. Rusten, men det kommer seg :P

Endret av ØyvindBraaten
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lørdagskjip eller ikke. Håper vi får lørdagsgodt til Barnetimen i hvert fall :P:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg skal rekke lørdagsgodt til barnetimen ;) driver å laster opp bilder på fotobøtta nå. Ble 180 bilder totalt, så se om jeg ikke renser ut litt etterpå hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fin lakk og jobbe med de bilene syntes jeg.Blir moro og se når du får opp bildene her.

Men hvorfor måtte du bruke sinte clay på den?Setter vel noe merker den på bilen.Gjorde det når jeg brukte den på samme lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor måtte du bruke sinte clay på den?

Regender med at det enkle svaret er, lakkstøv :) det har en lei tendens til å sitte godt fast, sinteclayen lager spor men å fjerne det tar mindre tid enn etter alternativet: våtslip ;)

Og ja ser frem til bildene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som Lexgtturbo sier samt at jeg faktisk ikke har annet B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja.... søndagen har kommet her ;)

gleder meg til denne Øyvind

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

søndagen har kommet og fotobøtta har lastet ferdig alle bildene så driver å legger ut nå Truls ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ble meget bra!!

Mye jobbing på deg når sommeren står for tur ja, luksusproblem det :)

Enkle felger og komme til på ser det ut som også.. ;)

:thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mycket bra :) Ser topp ut!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kul bil som ble skikkelig blank dette her!

Kjemperesultat :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, pent ;) Stor og tøff bil det der! Hvordan gjorde du det med de merkerne som sitter på siden på bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pent resultat på en kommende klassiker av en bil!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent :) Stor bil med store flater, går endel timer på sånne jobber, men når voks ligger og godgjør seg på lakken er alt styret verdt det, HVER GANG. ;)

Bra jobbet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kjempefint dette...

Men lurer på om du kan fortelle litt hvordan du jobbet på dekalene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekoren var litt tricky. De små, nede på døra og panseret samt bakluka maskerte jeg opp da jeg clay'a og kjørte s17+. Brukte sinnsykt lang tid på panseret ved dekoren der, siden det hadde festa seg greit med lakkstøv der. Clay'et festa seg i alle kantene på dekoren så ble å claye varsomt oppå dekoren og rundt for å få vekk lakkstøvet. Det store merket på sida kjørte jeg rundt. Tok en mye mindre pad for å kjøre inni dekoren. s40 gikk kjempe fint å kjøre over :)

Hadde forøvrig tenkt å være litt freidig og spørre kunden om jeg ikke fikk ta det av, så han kunne feste på nye. Ble glemt i alt kaoset.

Endret av ØyvindBraaten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var den ja.... ble knallbra dette her...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til jeg får bedre tid til en bedre writeup med flere bilder og progressbilder :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barsk bil og flott resultat! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil, bra resultat. :)

Men er ikke Cf Pro noe tilsvarende som s40? Så i realiteten ble det 3 runder med "s40"?

Hvilken gevinst føler du at du får ved først å legge Insignis og så Concorso?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive