Mizuno

Tips til nybegynner?

24 innlegg i emnet

Hei,

Ny mann på forumet her. Har lest side opp og side ned inkl. de fleste guidene og nå begynner jeg å få litt mer konkret behov for tips. Er fortsatt helt nybegynner etter å ha startet litt i fjor. Trinn 1 var å kaste alle svamper og pusseskinn :D

Jeg har to egne biler som skal vårshines. En sølv 2004 BMW 5’er og en 1999 svart (ikke metallic) Porsche Boxster.

BMW’en er dessverre litt forsømt de siste årene og behandlet med “dårlige” produkter og feil fremgangsmåte. Brukte clay på den i fjor, men ble aldri helt fornøyd med resultatet. Det ble bedre, men synes fortsatt den kjennes nuppete ut i lakken. Mye swirls og vaskestriper er det også.

Porschen er mye bedre, men også den trenger litt ekstra behandling for å fjerne swirls og vaskestriper.

Når jeg leser på forumet virker det å være svært forskjellige lakk på disse to bilene. Kanskje ikke de enkleste å få pene heller?

Har følgende greier fra fjor:

2 store bøtter m/grit guard

Meguiars Wash mitt

Div Meguiars mikrofiber, gule pads og water magnet

Meguiars All Wheel Cleaner + felgbørste

Chem. Guys Silk Shine Dressing

Chem. Guys Maxi Suds II

Meguiars Quick Clay kit

Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner

Meguiars Deep Crystal Polish

Meguiars Gold Class Liquid Wax

Nå vurderer jeg å kjøpe en Biltema DA m/Cyclo eller Sonax pads pluss ScratchX for å gå litt grundigere til verks. Prickbort står også på listen. Kanskje også en foam cannon til Kärcheren.

Er det noen som har tips til mer passende produkter på disse to bilene, eller er det tut og kjør med de jeg allerede har? Er kanskje clayen jeg har litt for svak og risikerer jeg mer striper med en kraftigere clay? Er det ok å bruke DA på Deep Crystal produktene?

Alle tips for å sette meg på rett spor mottas med takk. Gjerne med teskje :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen hit :)

Du kan nok fint bunkre opp med Prickbort, da det er en veldig god avfetting som sparer clayen din i lengden. Og ja om du bruker en for aggressiv clay, kan det gjøre at du får merker i lakken. Men disse går som regel bort ved polering :) Har selv god erfaring med Megs clay kit når det kommer til clay som ikke lager merker, men den er heller ikke den som tar mest naturlig nok. 

Når det kommer til poleringen, så er det nok egentlig tut og kjør ja med de produktene du har, om du ikke vil ta steget opp for å virkelig fjerne riper og swirls, og ikke bare skjule dem. Og DA maskinen fra biltema er nok å anbefale ja for å få et bedre resultat enn for hånd. 

Du bruker da DA maskin med step 1 og 2, og legger på step 3 for hånd. 

Forøvrig så skal Duragloss gjøre sølvfargede biler veldig bling etter hva jeg har hort ;)

Lykke til, og husk bilder når du skal til med jobben :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit ja!

Hvis du skal gå for DA maskin, så kan du også vurdere å se på proff produkter (rubbing / polish), der har du mye å velge i; Menzerna, Scholl, Meguiars, 3M m.fl.

Hvis det er de "generiske" hvite mikrofiberene fra Meguiars du har, så anbefaler jeg å kjøpe inn noen gode fluffy mf (CG fluffers, Green Monster e.l), da Megs sine lett lager riper (hvis du kjenner på de, så kjennes de "skarpe").

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler også en vaskehanske i saueull eller lammeull, disse er helt villt myke og holder masse vann, den meguiars vaskehansken har jeg nedgradert til felgvask og kjøpt me den i lammeull fra ScandicShine, ble merkbart mye bedre å vaske bil, pluss at naboene glor enda mer når jeg holder på ;) hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for velkomst og tips!.

Vedr. mikrofiber jeg har så er det en gul Meguiars Supreme Shine, ikke hvit.

Jeg ønsker vel egentlig å fjerne riper og swirls, ikke bare dekke det til. Da må jeg kanskje til med litt andre produkter enn jeg har i dag. Antar at det fortsatt er ok med en DA maskin? Ikke sikker på om jeg er helt klar for noe roterende greier med fare for å skade lakken.

Alternativt kan jeg jo sette bort jobben og ta vedlikeholdet fremover selv, men jeg vil jo helst lære å gjøre dette selv ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Flex DA på en av gruppekjøpene her på forumet for 3750,-, finnes selvfølgelig billigere alternativer også. Men hoppa på ett kurs hos ScandicShine i samme slengen, så har solgt maskina og kjøpt meg en roterende istedet.

Fikk kjempemye ut av kurset, anbefalt å bli med på om du kommer over ett slikt kurs på forumet..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke rakettforskning så starter du med fin polish og snill pad på roterende skal det litt til før du driter deg ut. Dessuten kjenner du sikkert noen som har en fæl bil du kan øve på eller så stikker du innom en hogger og spør om å få en skjerm eller lignende. Men vil du bruke DA så er Meguiars #83 fin, den er laget for DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode tips her :) Men få tak i Meguiars D151 - en såkalt All in One som potensielt er like kraftig som #83, og avslutter like fint som #205 (og det sier ganske mye). Jeg har brukt snart en gallon med D151 jeg, og må få tak i litt mer utpå sommeren her. Fint å begynne med et produkt som er såpass allsidig - da produktet er veldig kombinasjonsvennlig med hvilke type pads du har på maskinen din. Og ja - D151 er også DA-vennlig så det holder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips!

Tror jeg starter med å bruke 299,- på en Biltema maskin. Skulle det vise seg å ikke være tilstrekkelig får jeg heller hive meg på en roterende. De 299,- er jo en liten investering i detailing sammenheng :lol:

Skal lese mer på forumet/guider og kommer sikkert tilbake med flere spørsmål etter hvert. Må utnytte godværet på østlandet til å få satt i gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil du bruke DA så er Meguiars #83 fin, den er laget for DA.

Dette er bare en myte som oppsto pga navnet (dual action polish), vi sendte til og med mail til meguiars for å få det bekreftet.

En helt vanlig diminishing polish som fikk et litt snodig navn men som selvfølgelig funker sammen med DA som så mye annet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag gikk jeg igang med BMW'en. Hadde faktisk ikke trodd det var såååå mye jobb, men nå har jeg hittil brukt 8 timer på avfetting, spyling, håndvask, tørk, clay, spyling, tørk, maskering og lakkrens m/Biltema DA'en :blink:

Er jeg litt treg, kanskje?? Skal sies at den clayen tok evigheter for å få bort piggstøv og annen skit etter vinteren. Neste gang starter jeg med

de tyngste panelene først :rolleyes:

I morgen blir det litt ScratchX. Ikke lett å se swirls på en sølvfarget bil, men selv om lakken nå ser ganske pen ut, er jeg sikker på at de er der.

Nå skal ryggen hvile over en kald en...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med BMW'en, men ble ikke helt fornøyd :(

Det er fortsatt små swirls/striper igjen i lakken. Ligner litt på de som er vist i DA guiden fra Detailingworld av en Lotus Elan (side 46). Micromarring?

Kan ikke helt tro at jeg skulle få det av Biltema DA m/Sonax orange og ScratchX 2.0. Er ikke den kombinasjonen rimelig idiotsikker?

Beklager mangelen på bilder, men jeg har problemer med å få tatt et bilde som viser dette. Kan gjøre et nytt forsøk i morgen.

Hele operasjonen gikk rimelig greit, men fikk store problemer med Megs DC polish. La den på med Biltema DA og orange Sonax , men ga opp ganske fort. Helt håpløst å få tørket av med MF. Akkurat som den satte seg fast. Mulig jeg hadde for lite på pad'en. La på resten for hånd.

Hva gjør jeg nå? Begynne på nytt med andre produkter og pads? Kjipt etter 15 timers jobb, men man lærer jo noe.....

Rekkefølgen jeg gjorde etter forrige post var ScratchX, DC polish og Megs Liquid Wax.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ScratchX`n kjørte du til den var helt klar/nesten borte?

DC Polish skal ikke legges på med for mye fart, hvilken fart brukte du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ScratchX'en kjørte jeg til den var nesten borte. Bare en tynn tynn hinne igjen egentlig.

DC polish mener jeg at jeg startet på 1 for å fordele ut polishen , men justerte den opp til nesten 4 når jeg kjørte den ut. Mulig det var problemet da?. Ga meg etter bagasjelokk og tak og tok resten for hånd.

Det var en god del swirls og vaskestriper i utgangspunktet og BMW sølv er som jeg skjønner en hard lakk. Kan det rett og slett være at jeg ikke fikk tatt mer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke usansynlig. Min sorte E39 har hard lakk. Gnikka i evigheter for hånd på et punkt med ScratchX 1.0 uten at den tok nevneverdig. 2.0 tar mer men tror ikke det er nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ScratchX 1 har kun kjemikalier i seg. Det er v2 som har abrasives (SMAT) i seg. Og gnikke for hånd på hard bmw-lakk er uansett ikke noen god idé tror jeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det var en god idè eller ikke vet ikke jeg, men det ble full runde med 3M-serien og maskin i fjor høst... B)

EDIT:

Benytter 1.0 under dørhåndtak og på vanskelig tilgjengelig steder. Om den ikke sliper så fyller den iallefall noe i ripene. Det blir definitivt bedre.

Endret av omrognan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det ja - er fillers i v1. v2 "is the real deal" og fjerner (etter en del jobbing) ripene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ikke fillere i v1 heller... Den derimot bryter ned kantene på ripene kjemisk, slik at de ikke lenger er så synlige!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I stand corrected :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive