Exposito

trenger ny hageslange.

30 innlegg i emnet

hei, nå begynner bar asfalt og bilvasking på parkeringsplassen å nærme seg for fullt og jeg trenger ny hageslange til høytrykkspyleren.

tidligere hadde jeg en slange som var rundt 30meter og 1\2 tykk. Men denne ble kastet før vinteren på grunn av at den var veldig hullete og underdimensjonert.

i år tenkte jeg og kjøpe en slange på 40meter og 3\4 tykk, tror dere at det vil gjøre at jeg får mere vann ut av høytrykkspyleren eller blir det bare bortkastet penger? jeg skal ikke bare bruke slangen til høytrykkspyleren, en gang i blant hender det at jeg ikke gidder å bruke høytrykkspyleren eller at mamma skal vanne plenen.

jeg tenkte også å kjøpe en trommel til slangen, siden der er mange ganger jeg ikke orker å vaske bilen på grunn av at det er så kjedelig å henge opp en 30m skitten og gjørmete slange. noen som har tips til en billig trommel?

Exposito.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gardena Skintech er helt konge og slitesterk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
i år tenkte jeg og kjøpe en slange på 40meter og 3\4 tykk, tror dere at det vil gjøre at jeg får mere vann ut av høytrykkspyleren eller blir det bare bortkastet penger?Exposito.

Jeg har vurdert å bytte fra 1/2 toms til 3/4 toms slange også, men lurer også på om det har noe for seg. Hvordan er det med slangetilkoplinger. Trengs det overganger fra tykk til tynn kopling?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke mer trykk med mindre man har kraftig underdimmensjonert slange i forhold til lengde, men økt trykk inn til spyleren vil redusere belastningen på pumpa, og dermed øke levetiden til spyleren.

Man bruker samme størrelse på selve koblingene til 3/4 som 1/2, bare at slangetilkoblingen naturligvis er større.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kommer ann på generell tilførsel , jeg er koblet til utekranen som er koblet til en 10mm rør på innsiden , prøvde å gå fra 1/2" til 3/4" slange mellom kranen og høytrykkspyleren men merket ikke noe forbedring , et tpis er om du har koblinger på slangen med "stopp" funksjon inni så reduserer dette vannmengden

edit: skriveleif ;)

Endret av bjørn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hageslangen min er ikke av de største hvertfall, men ga vell tre ganger så mye vann som høytrykken

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du øker diameteren på slangen, så synker trykket faktisk ;) Mengden går derimot opp, det er derfor en HT leverer relativt lite vann.

Om du har lang slange, vil det bli trykkfall i den, og det kan muligens lønne seg å gå opp, men det er nok mest teoretisk.

Og slangen leverer aldri mer enn tilførselen, og de fleste utekraner jeg vet om har 12mm rør, 1/2" er 12,7mm....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så hvis jeg jeg kjøper en 3\4 slange vil jeg i teorien få mer vann ut av høytrykkspyleren? eller har jeg missforstått?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så hvis jeg jeg kjøper en 3\4 slange vil jeg i teorien få mer vann ut av høytrykkspyleren? eller har jeg missforstått?

Du vil i teorien få det ja, om vannkilden din klarer å levere det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, men det forutsetter da at nettet og kranen din kan levere mer, samt at HT har mer å gå på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vil aldri få høyere trykk enn det vann-nettet leverer..uansett tykkelse på slangen.

Om du har skjøter på slangen reduserer også dette mengden.

Merker dere mye forskjell på koblinger med og uten stopp funksjon?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker dere mye forskjell på koblinger med og uten stopp funksjon?

Jeg merket kjempeforskjell. Pirket ut den proppen i koplingen og fikk merkbart mer trykk i slangen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da blir det vell til at jeg kjøper en 3\4 toms slange, eller er det noen som er i mot det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vil aldri få høyere trykk enn det vann-nettet leverer..uansett tykkelse på slangen.

Jo, det kan du, ellers hadde du ikke brukt HT.... Du kan derimot ikke få mer trykk med samme mengde, eller større mengde med samme trykk....

Om du bruker en tynnere slange, øker trykket, det er en naturlov, og de lovene bryter man bare ikke :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, motstanden blir høyere og trykket øker også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket økes ikke av å redusere dimmensjonen (og det reduseres heller ikke av å øke den), det gjør derimot hastigheten på vannet igjennom der dimmensjonen er redusert. Trykket er bestemt av kilden, som er utenfor ens kontroll, altså vannettet. Mengden ut bestemmes av hvor mye trykkfall det er mellom kilden og der vannet slippes ut i friluft. Mer trykkfall => mindre mengde ut på slutten. Alt av trykkfall mellom kilde og utløpet spiller en rolle, så en meter med 1/2" slange vil gi mindre trykk på slutten enn en meter med 3/4" uansett om alt annet er 1/8" f.eks. Det er altså summen av alle trykkfall som bestemmer det faktiske trykket på slutten.

Hvor mye trykk som ligger på det siste trykkfallet (dysa) avhenger veldig av hvor stor vannmengde som kommer ut. Øker man vannmengden ut på slutten øker man trykkfallet i alle hindringer igjennom hele kretsen. Dersom vannmengden ut er 0 vil trykket på slutten være helt likt trykket inn i kretsen.

Pumpa i en høyttrykkspyler er afaik en stempelpumpe som drives av en motor som styres til et bestemt turtall. Vannmengde og trykk ut av disse blir bestemt av pumpa, ikke kilden. Man kan gi dem så lite vann at de ikke klarer å holde turtallet oppe, og isåfall sliter man ut motoren iløpet av veldig kort tid (den jobber på absolutt maks den klarer, og trykket den genererer vil være kraftig redusert). Er man over punktet hvor motoren ikke klarer mer vil trykket være ganske konstant ut.

Endret av gxi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme greia med eksos anlegg, større rør= mere eksos ut, men du sliter med eksos pulsene, hastigheten, og tømming av forbrennings kammer når turtallet er lavt.. selsagt en million andre ting som teller i en motor også.. Men, større rør= hastigheten går ned om megnden som strømmer gjennom er den samme..

Men over til hageslanger, Har selv kvarttoms slange med tilhørende kopling med vann lås og sånn litt avasert pistol dyse sak fra gardena. Kjøpte horzelock(?) slange kit på clasolson til 149kr eller noe. Og den har nå ligget ute i 2 vintre og er fremdeles hull fri. Den enkle ende dysa frøs første vintern :rolleyes: så kjøpte en sånn i stedet fornøyd med den http://www.gardena.com/opencms/opencms/NO/no/index.html?flash=true#/opencms/opencms/NO/no/products/Productlist/../Product/index.html?cat=PK405&scat=PK40512&prod=4078500815703&bls=0

driver og lurer på en sånn en ultra super billig karcher spyler fra obs eller noe. 600kr er de definitivt verdt :)

Endret av LLH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme greia med eksos anlegg, større rør= mere eksos ut, men du sliter med eksos pulsene, hastigheten, og tømming av forbrennings kammer når turtallet er lavt.. selsagt en million andre ting som teller i en motor også.. Men, større rør= hastigheten går ned om megnden som strømmer gjennom er den samme..

Men over til hageslanger, Har selv kvarttoms slange med tilhørende kopling med vann lås og sånn litt avasert pistol dyse sak fra gardena. Kjøpte horzelock(?) slange kit på clasolson til 149kr eller noe. Og den har nå ligget ute i 2 vintre og er fremdeles hull fri. Den enkle ende dysa frøs første vintern :rolleyes: så kjøpte en sånn i stedet fornøyd med den http://www.gardena.com/opencms/opencms/NO/no/index.html?flash=true#/opencms/opencms/NO/no/products/Productlist/../Product/index.html?cat=PK405&scat=PK40512&prod=4078500815703&bls=0

driver og lurer på en sånn en ultra super billig karcher spyler fra obs eller noe. 600kr er de definitivt verdt :)

Har en sånn billig spyler og den funker helt ok, greit med vann og trykk...MEN! Den kommer bare med noen få meter stiv plastslange og 'turbodyse', så når du har handla skikkelig lang slange og andre lanser er du oppe på prisnivået til en bedre spyler som har alt det der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det kan du, ellers hadde du ikke brukt HT.... Du kan derimot ikke få mer trykk med samme mengde, eller større mengde med samme trykk....

Om du bruker en tynnere slange, øker trykket, det er en naturlov, og de lovene bryter man bare ikke :D

Da vil jeg gjerne ha bilder av en trykkmåler koblet på en tynn og tykk slange fra samme uttak...selvfølgelig uten flow. Kun statisk trykk.. Og da vil du se at du fpr det samme trykket!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil jeg gjerne ha bilder av en trykkmåler koblet på en tynn og tykk slange fra samme uttak...selvfølgelig uten flow. Kun statisk trykk.. Og da vil du se at du fpr det samme trykket!

Jeg blandet begrepene litt, jeg mente selvsagt hastighet/flow og ikke trykk :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive