Marius

Om polering av myk klarlakk

38 innlegg i emnet

En av Ståle sine dette før han så "lyset" mht UFSE / mye finpolish? :)

Jeg tok meg selv i å håpe at det var en usedvanlig abnormal skyformasjon som gjenspeilet seg i en perfekt lakk, men selv med all godvilje tilstede og plenty med Smurfe-attitude på toppen så endte det med mild hoderysting og et ønske om å sakte skvise iq-cellene ut av topplokket til den som er ansvarlig for denne "voldtekten". Fysjom!

(de som ikke vet hvem Smurfene er må seriøst google dette - en kulturarv av dimensjoner og reddet alle som vokste opp på 70/ tidlig 80-tall fra en evig frykt for Gorgon...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk Saab lakk.. Derfor jeg HATER å polere Saab..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saab-lakk er noe sjit, ja..

Fikk selv hologrammer av AG SRP med DA på Saab-lakk, det sier LITT :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av Ståle sine dette før han så "lyset" mht UFSE / mye finpolish? :)

Dette var stygt

Men jeg skjønner godt at resultatet kan bli slik som dette

Man tar først en polish med rimelig bra cut i combo med dertil hørende pad, som feks en Scholl S03 og Blå Scholl pad

Deretter sier man seg fornøyd - og legger på en voks med masse filler.

Det man burde gjort, var å gå over med DA maskin og Scholl S30 eller S40 etterpå - så hadde dette blitt bra :)

- Jeg har hatt mye helvete med diverse Saab lakk, og årsaken til dette er først og fremst fordi det ikke er "glanspolering" jeg har bedrevet med eksempelvis S30 og Orange Pad...men derimot seriøs korrigering med grovere komboer - det er først når man gjør dette det virkelige hologramhelvetet tar form på myk Saab lakk.

Essie - at du tilskriver meg noen som helst form for å ha funnet løsningen ved hjelp av - eller at jeg på noen slags måte har noen sympati for produktet 3M ultrafina SE får stå for din egen regning. :)

Personlig synes jeg ultrafina var noe forferdelig kliss som oljet ned hele bilen, og ikke nok med det - den fylte igjen hologrammene

i stedet for å fjerne de, slik at man måtte gjøre utallige wipedowns for å se hva man faktisk hadde produsert.

Som et biprodukt av all wipingen dro man på nye mikroriper i klarlakken.

Det skal ikke forundre meg det spøtt om det per i dag kjører rundt mange Ultrafina-entusiaster som ikke har wipet skikkelig og snart ser hologrammene fra forrige korrigeringsjobb blomstre uhemmet.

Trikset med mye produkt, hardt press, høy hastighet og kort kjøretid ble utført med Scholl S30 - ikke ultrafina

Og det fine med å avslutte mens det ligger mye produkt igjen på panelet er at man da bare tar DA maskina og kjører over før man simpelthen bare runder av og tar en skikkelig vask av bilen etterpå......ikke hologrammer, og ikke mikroriper :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg støtter Ståle fullt ut hva gjelder UF, den er det så sykt mye oljer i og at den tar knekken alle hologrammer med roterende er langt unna sannheten.. Den MÅ wipes minst 2 ganger for å fjerne oljene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UF er en veldig fin finishing polish. Men ikke så fin som mange tror. Wipedown med IPA f.eks fjerner ikke halvparten av oljene. Det eneste som duger der er 3M kontrollspray. Jeg trodde også resultatet var hologramfritt helt til jeg begynte å bruke kontrollsprayen. Til gjengjeld ble det da 50 ganger værre med S40 :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går på teknikk det Mighty ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke testet S40, men scholl S30 begynner jeg å ha brukt en del av og den er ihvertfall helt super på det viset.

- i en helt normal polering på grei lakk kjører jeg denne helt ut, og trenger ikke wipedown i det hele tatt etterpå...lite støv og null oljer som skvetter rundt.

Skal vel i ilden med S40 neste uke, og da mener du det er helt påkrevet med 3M controlspray for å sjekke etterpå ?

mvh

Ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl produktene fjerner man greit med IPA, men 3M produktene blir det ikke 100% uten kontrollspray. Erfarte også at voksen satt betydelig lenger når jeg brukte kontrollspray i forhold til IPA. Men da bruker ikke jeg noen "glaze".

"Det går på teknikk det Mighty ;)"

Kan hende det, men den eneste teknikken jeg ikke har prøvd er "sløse med produkt" teknikken ;) Da blir jeg for gjerrig. Og noe helvetes klin blir det også. Da bruker jeg heller DA.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 2 erter på paden, så hvis det er sløs....

Det jeg skulle frem til var at S40 har mye mindre oljer i seg som spruter overalt, så det krever litt mere av brukeren, men når du lærer deg å bruke den så burde det nok gå bra ;)

Endret av Ståle
ryddet bort litt som ikke er relevant for diskusjonen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja S40 har jeg brukt på mange biler, og den er absolutt den som er mest behagelig å bruke. Men med scholl pads skal det godt gjøres å avslutte hologramfritt. Jeg har ikke testet med über pads enda ettersom jeg gikk over til 3M og ikke har rørt Scholl serien siden. Men det er vel på tide å teste litt igjen :)

Endret av Ståle
ryddet bort litt som ikke var relevant for diskusjonen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Det går på teknikk det Mighty ;)"

Kan hende det, men den eneste teknikken jeg ikke har prøvd er "sløse med produkt" teknikken ;) Da blir jeg for gjerrig. Og noe helvetes klin blir det også. Da bruker jeg heller DA.

Nei det er nettopp det det ikke blir, fordi du tilfører ikke noe mere produkt når du kjører over med DA, du bare kjører ut det overskytende etter teknikken som går på å ha produkt vs lakk kontra pad vs lakk.

Det er faktisk en helt konge måte å avslutte en bil på.....jeg har gjort det på en saab 9-5 og delvis på en RAV4 og funker som snus :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det er nettopp det det ikke blir, fordi du tilfører ikke noe mere produkt når du kjører over med DA, du bare kjører ut det overskytende etter teknikken som går på å ha produkt vs lakk kontra pad vs lakk.

Det er faktisk en helt konge måte å avslutte en bil på.....jeg har gjort det på en saab 9-5 og delvis på en RAV4 og funker som snus :)

Nå vet jeg ikke om jeg ble misforstått eller ikke, men jeg mente metoden med å kjøre med MYE finishing polish og roterende uten å bruke DA etterpå :) Det med å gå over med DA rett etter roterende høres faktisk lurt ut, men det har jeg ikke prøvd enda :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang holdninger så kan vi ta det over pm, da det ikke har noe med tråden her i gjøre i utgangspunktet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettop :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte bare på at man ikke bruker noe mere produkt enn normalt siden du kaller det for "sløse med produkt-metoden"

Veldig fin måte å ta seg ut av knipa på, og anbefaler deg å prøve å kjøre ut med DA`en etterpå.....fungerer flott

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg nevnte "sløse med produkt" metoden så mente jeg en metode jeg kun har lest om, der man primer paden grundig og kliner på ekstra mye polish for at paden skal "flyte" på polishen. Har sett det er endel i england som bruker den metoden i allefall :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg nevnte "sløse med produkt" metoden så mente jeg en metode jeg kun har lest om, der man primer paden grundig og kliner på ekstra mye polish for at paden skal "flyte" på polishen. Har sett det er endel i england som bruker den metoden i allefall :)

Ja finnes vel en tråd om den her inne også hvis jeg ikke husker helt feil...eller en link ihvertfall

I mitt tilfelle så var det Bernhard som satte meg på dette sporet pr sms en gang i fjor høst da jeg lå på garasjegulvet og gråt

med en Saab foran meg :D

Vet ikke om den blir brukt som holo-killer i vanskelige situasjoner utenlands, eller om det er til vanlig plain polering ?

- i tilfelle det er bare til ordinær polering så er jeg enig med deg at det er sløsing, men til holo fjerning er det effektivt så sant man stopper tidlig nok. (jeg refererer til kun to biler hvor jeg har prøvd dette) :)

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, da må jeg ha vært heldig allikevel på svigermors røde 06 Saab 9-3. Ikke de grøvste komboene som ble kjørt dog, men plenty med holoer for det (holdt på å svime av når jeg sjekket for hologrammer etter å ha tatt halve bilen..). UFSE med Biltema DA og blå 3M gjorde susen. Og på den "jobben" var det kronisk wipedown. På min egen SteelGrey 01 9-3 så får jeg knapt hologrammer med #105 og ull.

Nå har jeg ikke prøvd S30/S40 men for meg så funker UFSE fjell på alt av hologrammer hittil ihvertfall - og jups, lakken er stankelbein-squeaky etter IPA / Final Inspection - så det er ikke oljer igjen i det hele tatt. Og jeg kjører 2 (kanskje 3) små erter på hver liten 3M blå pad. Med dette så tar jeg halve panseret og kan kjøre 10-15 pass uten problemer - og uten å skvette produkt rundt omkring

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive