ØrjanA

SS: 96 Seat Cordoba

24 innlegg i emnet

Denne her kommer til å ta tid, ikke for at den er så ille, men for at det blir tatt litt nå og litt da når jeg har tid. Er bilen til dama.

Er en rød Seat Cordoba som er født i 1996. Har ALDRI fått noe særlig pleie og er ikke vasket så lenge jeg har kjent eieren..........

Terget dama litt her på nyttårsaften og polerte opp 1/3 av panseret som hadde samme syken som de fleste røde biler som har rullet ut fra en VAG fabrikk på 90-tallet. Bilen er rød UTEN klarlakk. Hele bilen (mest sannsynlig med untak av panser og frontfanger) ble lakkert for 2-3 år siden. Er noe "krokan" i skjermene bak og neders på kanalene, men tar det til våren.

Fant ut jeg skulle vaske bilen skikkelig idag så pakket utstyret og satte kursen mot nærmeste selvvask. Ikke noe kø så bare å sette igang. Begynte først med en runde Scholl Rapid 9000 blandet 1:3 på bilen utcendig. CG Grime reaper 1:2 i døråpninger og i motorrommet og CG Sticky Gel wheel clean på hjulene. Lot alt virke i 4-5 minutter og spylte av med HT. Hele bilen fikk så en runde med Scholl Crack 9000, lot det virke 3-4 minutter og toppet med skum fra selvvasken. Lot denne miksen virke i ca 5 minutter så ble det igjen spylt med HT. Så var det å vaske over bilen med Swissvax Washpudle dyppet i en bøtte inneholdene CG Citrus Wash. Etter ferdig vask ble bilen igjen spylt med HT før den ble tøket med CG Miracle dryer og kjørt tilbake til lokalene for litt lakkpleie ;) Kjørte først en runde med Scholl S03 på blå Scholl pute. Så en runde med Scholl S30 på orange Scholl pute. Et lag med Vertua Bond så et lag med CG Jet Seal. Gidder ikke legge voks før HELE bilen er ferdig.

Før vask (det synes kanskje???):

DSC_0006.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0009.jpg

Etter vask:

DSC_0010.jpg

Det "røde og blanke" panser:

DSC_0011.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0014.jpg

Etter en runde med S03 og BLÅ Scholl pute:

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0016.jpg

Etter en runde S30 og orange pute, toppet med Vertua Bond og Jet Seal:

DSC_0021.jpg

DSC_0022.jpg

DSC_0024.jpg

DSC_0025.jpg

Fortsettelse følger...................

Og da kom fortsettelsen. fikk aldri gjort noe mere med denne i vinter og etter en hard vinter så MÅTTE det gjøres noe nå. Var kommet endel "krokan" i bakskjermene og på kanalen under dørene på venstre siden som måtte taes. I tillegg var ikke bilen akkurat blitt noe bedre i lakken siden sist. Ble en grundig vask av bilen, motorrommet, hjulhusene og hjulene. Hele bilen ble så clayet før venstresiden ble jekket opp og satt på bukk for å få av bakhjulet. Brukte drill med stålbørste og slipte bort all rusten i skjermbuen, langs kanalen og i døråpningen på førerdøren. Gikk også over bremsetrommelen når bakhjulet først var av. La 2 lag med Brunox og samme prossedyre på høyre siden. Demonterte så hekkspoilerne for å kunne komme skikkelig til over hele bakluka. Emblemene på bakluka ble også fjernet. Kjørte så en prøve på bakskjermen og på bakluka. Begge steder med Scholl S03 Gold på Ull etterfulgt av Scholl S30+ på Orange Scholl pad. Viser seg at de delene som er omlakkert (begge sider + bakluken) har klarlakk, mens panseret og taket som ikke er lakkert om har SS lakk. Ble mere en bra nok med denne kombinasjonen. I morgen fortsetter jeg med retsen av bilen mens rustbeskyttelsen får herde ferdig før det skal lakkes litt.

Før bildet av bakskjermen:

DSC_0408.jpg

DSC_0413.jpg

DSC_0411.jpg

50/50 av baksjermen:

DSC_0418.jpg

DSC_0428.jpg

Bremsetrommel før:

DSC_0419.jpg

Bremsetrommel etter (Skal lakkes i morgen):

DSC_0420.jpg

Hva jeg har i vente i morgen:

DSC_0432.jpg

DSC_0433.jpg

DSC_0434.jpg

Fikk gjort ganske mye idag, men siden ruststoppen/rustbeskyttelsen skulle herde i 24 timer så ble det med lakkpleie + litt småtteri idag.

Begynte på bakluka, kjørte Scholl S03 Gold på ullpad og Scholl S30+ på en ny pad som jeg tester. Er hvit av farge og fåes på Torshov Bilrekvisita til 49.- Baklyktene fikk en grundig runde med Menzerna SIP og ullpute. Tak, panser, forskjermer og frontfanger fikk samme runden som bakluka. Alle emblemene ble lakkert sort og sideblinklysene ble byttet til nye sorte sammtidig som emblemene "SE" på skjermene ble fjernet. Hadde av frontfangeren for å få festet den skikkelig da den hadde løsnet på ene siden, det samme ble gjort med bakfangeren. Grovrettet også en bulk i høyre framskjerm. Blir sparklet, lakket etc for å se noe bedre ut.

Så litt før, etter og 50/50 bilder:

Speil 50/50

DSC_04182.jpg

Baklykt før:

DSC_04142.jpg

Baklykt etter:

DSC_04152.jpg

Noen 50/50 på bakluka:

DSC_04002.jpg

DSC_04032.jpg

DSC_04082.jpg

Div 50/50 bilder:

DSC_04162.jpg

DSC_04222.jpg

DSC_04242.jpg

DSC_04282.jpg

DSC_04272.jpg

Fronten ble demontert for å komem skikkelig til over alt + for å få rettet frontfangeren:

DSC_0437.jpg

DSC_04332.jpg

DSC_0435.jpg

Lyktespylerdysene ble demontert fra frontfangeren for å letter få montert de og for å få polert fangeren skikkelig:

DSC_0436.jpg

Fronten montert igjen:

DSC_0438.jpg

Panser etter "litt" pleie:

DSC_0439.jpg

DSC_0440.jpg

Bakluken før:

DSC_0414.jpg

DSC_0407.jpg

Bakluken etter:

DSC_0441.jpg

DSC_0442.jpg

Var jo endel krokan i skjermbuene bak, begge kanalene og en liten bulk med litt rust neders på høyre forskjerm. Alt dette ble pusset skikkelig ned. La på ruststopp i 2 lag, grunnet, 2-3lag med lakk før det ble toppet med 2 lag klarlakk. Våtslipte med 2000 papir og polerte opp igjeb med Menzerna Power Gloss på ullpute og voila så var bilen rustfri igjen :D Har ikke noe bilder under denne prosessen bortsett fra etter grunning da.

DSC01367.jpg

Utrolig rar bil å jobbe på. Hele bilen med untak av panser og frontfanger har vært lakkert opp, men de forskjellige delene på bilen oppleves svært forskjellig å jobbe med. Noen steder er det holofritt og fritt for kjørespor etter S03 Gold og ull, men andre steder ser det ikke ut... Uansett. Hele bilen er kjørt med Scholl S03Gold/Ull, Scholl S30/Grønn über, Menzerna Power Gloss/Ull, Menzerna PO85RD/Grønn über og til slutt SV CF Pro på sort Scholl pad før det er toppet med 2 lag SV Endurance. Dekk fikk SV Pneu Glossy. Felgene gjorde jeg ikke noe med da de ser helt jæv.... ut selv etter alle mulige felgrenser etc. Vinduene ble tatt med Scholl Ice 9000. Og nå er bilen endelig ferdig :D

Motor før vask:

DSC_0410.jpg

Motor etter vask:

DSC_0615.jpg

Ferdig bil:

DSC_0603.jpg

DSC_0604.jpg

DSC_0606.jpg

DSC_0607.jpg

DSC_0608.jpg

DSC_0609.jpg

DSC_0610.jpg

DSC_0611.jpg

DSC_0612.jpg

DSC_0613.jpg

DSC_0614.jpg

DSC_0616.jpg

DSC_0617.jpg

DSC_0618.jpg

DSC_0619.jpg

Endret av ØrjanA
5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røyk pære i de store lampene når du skulle ta etter bilder?? :P

Rødt ble det. Så panseret sist gang bilen sto i Ås. Greit skille....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røyk pære i de store lampene når du skulle ta etter bilder?? :P

Rødt ble det. Så panseret sist gang bilen sto i Ås. Greit skille....

Røyk ikke noe pære nei, men panseret ble FOR blankt for kameraet, nytt kamera som jeg ikke har lært meg enda........

Ble rødt ja og resten av bilen skal bli like rød ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble jammen forskjell Ørjan :thumbup:

Rett og slett RØDT ! :)

Godt jobbet ! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir jo knallbra. Blir paddene fucka av å korrigere biler uten klarlakk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir veldig bra.default_smile.png Det må være godt og jobbe med en bil uten klarlakk, dette ser ut til og bli en "du tror det ikke før du ser det" jobb. Ser fram til fortsettelsen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig forandring det her. Nydelig!

Hvor ofte måtte du rengjør paden før den ble metta? Padwasher, vann eller holder det med en børste?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble jammen forskjell Ørjan :thumbup:

Rett og slett RØDT ! :)

Godt jobbet ! :D

Takk Takk, ble STOOOR forskjell ja :D

Dette blir jo knallbra. Blir paddene fucka av å korrigere biler uten klarlakk?

De paddsene jeg brukte når jeg bare tok 1/3 av panseret så akkurat lik ut, men vasket de og de ble fine igjen, men valgte likevell å bruke de mest slitte paddsene mine på denne jobben.

Dette blir veldig bra.default_smile.png Det må være godt og jobbe med en bil uten klarlakk, dette ser ut til og bli en "du tror det ikke før du ser det" jobb. Ser fram til fortsettelsen.

Jo`a er greit å jobbe med, men blir så mye farget støv rundt om.......

Utrolig forandring det her. Nydelig!

Hvor ofte måtte du rengjør paden før den ble metta? Padwasher, vann eller holder det med en børste?

Takk takk.

Brukte bare børste når jeg rengjorde paddsen. Gjorde det kun en gang på den blå puta.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble noe forskjell der, er moro å ta røde biler da det er såpass stor forskjell på de når en fjerner oksidert lakk :)

Bruker mest ull her mht oksidert lakk, syntes det tar kjappere og så er det lettere å fjerne rester fra ulla etterpå....

Gleder meg til fortsettelsen her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble noe forskjell der, er moro å ta røde biler da det er såpass stor forskjell på de når en fjerner oksidert lakk :)

Bruker mest ull her mht oksidert lakk, syntes det tar kjappere og så er det lettere å fjerne rester fra ulla etterpå....

Gleder meg til fortsettelsen her :)

x2 på ulla!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne blir nok bra i dine hender Ørjan :thumbs: Greit med en bil som du kan ta litt innimellom, og ikke har noe tidspress på deg ;)

Kjempe bra jobb så langt :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er første innlegget faktisk oppdatert ;) Bedre sent en aldri :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første innlegg er oppdatert etter dagens jobbing :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra..bilen ble jo som ny! Hva brukte du på baklyktene? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra..bilen ble jo som ny! Hva brukte du på baklyktene? :)

Gjenstår fremdeles mange timer før den er ferdig, men på god vei til å bli ekstremt mye bedre ;)

Baklyktene ble polert med Menzerna SIP på Ullpad. Kjørt på høy hastighet (ca 2100 o/min) og mye press.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er FERDIG og første innlegg er oppdatert ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike så bra det ble! Du er flink du!

:thumbs: (og kred seff)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempefin jobb dette Ørjan! Mye flotte røde biler i det siste her nå..hehe. Cred er gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo en mye finere bil dette også!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble seende ut som en ny bil jo, og motorrommet ble veldig bra.Har du lakka det svarte toppdekselet på motoren?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive