Stein86

Trenger litt IT-support

Heisann.

Jeg har fått i oppdrag om å sette opp et trådløst nettverk hos en bekjent, og i den forbindelse lurer jeg på hva jeg egentlig trenger?

Har prøvd å lest litt om aksesspunkt og trådløs ruter og ble helt surrete i hodet. 

Har hatt den fordelen/ulempen (stryk det som ikke passer) å bo sammen med noen dataingeniører i noen år og da ble alle mine dataproblemer fikset uten at jeg trengte å tenke noe mer over det.

Så derfor ender jeg nå opp med å stå på bar bakke uten å ha peiling.

Slik situasjonen er nå så har de internett ved at de bare kobler kabelen rett i dataen.

Så spørsmålet mitt er da, kan jeg bare kjøpe en trådløs ruter slik som denne og så er alle mine problemer løst?

Og mens jeg har startet en slags teknologi-spørretråd, noen som vet om det går an å kjøpe en Wii-pakke der Fit plus er inkludert? Eller må jeg kjøpe de hver for seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du trenger bare å kjøpe en trådløs router, men ville ikke kjøpt jensen, men Dlink eller Linksys, da jeg personlig mener de har bedre kvalitet. Dlink er dessuten veldig enkel og sette opp. Du tar bare kablen de pleier å putte i pcen og setter i routeren, så setter du opp det trådløse nettet med kryptering.

Har de laptop eller stasjonær uten trådløst kort i så trenger du så klart det også.

Endret av AndreasLie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thanks  man..  :)

Da var det slik jeg håpet, at dette var en enkel ting å fikse..

Og bare for å være sikker, for å sette opp krypteringen så logger jeg meg bare på IP-adressen til ruteren og gjør det der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

japp

skal bli rett det

jeg har en siemens router, var mer glad i den enn d-link, min d-link gjorde ikke annet enn å kødde seg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke programmet som følger med setter kryptering, så logger du bare inn på standard ip adressen ja og finner wireless security. Skift også brukernavn og passord for å logge seg inn på routerns admin panel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg også å koble deg til routeren med kabel da du skal konfigurere den! Om du kobler deg til den trådløst for å konfe den kan det bli trøbbel! Bare et tips :) Og siden du skal kjøpe en router nå, så pass på at du kjøper en med 802.11N standard. Da er du sikret god hastighet og rekkevidde for fremtiden også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips.  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjøp d-link værste møkka som fins. De dyrere versjonene er bra,men de fra 100-600 er bare no dritt. Firma jeg jobber i eide et IT firma før de solgte mest d-link til privatkunder. 90prosent kom inn igjen med feil. Jeg har linksys og det fungerer veldig bra ellers er det veldig kjekt å sørge for at du ikke er på samme kanal som de 200 andre som bor i samme blokka som deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan også gå god for Linksys. Har hatt en Linksys WRT54G2 V1 i vel et år nå, og den har vært 100% stabil hele veien.

Lett å sette opp med kryptering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet mye rart i huset mitt som er over tre etasjer med betong i etasjeskillere.

Jeg sier bare en ting: Apple Airport Extreme. Ingen over, ingen ved siden, alle under... Kjøpes her

Denne befinner seg i en egen klasse mtp styrke og brukervennlighet. Her kan selv en amatør sette opp to nettverk, ett privat og ett gjestenettverk. USB-port på routeren som gjør at man kan lagre ting på ekstern disk, mens man surfer trådløst osv.

Brukes både til mac og pc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vær klar over ath vis du skal koble til pcen via trådløst, kan det hende du trenger et trådløst nettverks kort i pcen også ;) eller er det som beskrevet over ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med routere er at Linksys er lett å sette opp, og meget stabil.

D-Link har bedre hastighet, og rekkevidde, men er litt mer kronglete og sette opp, og krever litt mer vedlikhold for å få den til å fungere optimalt.

Hos foreldrene mine har jeg satt opp en Linksys WRT54GL, og har enda til overs å ha noe problemer med den. Oppetid i 1,5 år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive