hanso

Amatør-restaurering av frontlykter.

Det kribler litt i fingrene etter å prøve den nyinnkjøpte FlexDA-maskinen, og siden været er som på Røros en stormfull februardag her i Fredrikstad, fant jeg ut at frontlyktene kan være en fin start. Frontlykterne er en svakhet på BMW E-39-modellene etter det jeg kan erfare.

Blanke frontlykter hever helhelsintrykket av en bil betraktelig, og ikke minst bedrer lyseffekten på mørke kvelder og netter.

Jeg velger å demontere lyktene slik at jeg kommer bedre til, og slipper å ta hensyn til det rundt.

Etter vask og rens skal jeg våtslipe lyktene med ulike våtslipepapir og avslutte med 2000 korning. ONR som smøring.

Til slutt polerer jeg med Menzerna 106FA med ulike Überpads.

Jobben skal utføres i dag, mens min 1 årige datter tar sin formiddagslur ;)

Umiddelbare tips og erfaringer kan slenges inn før jeg starter jobben B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til, men du burde nok hatt ett litt grovere middel først ville jeg tro for å fjerne mesteparten av riper.. Jeg kjøpte ett knallfint kit fra 3M av Brynjar til lykter, uten å ha fått prøvd den enda riktignok..

Men jeg tak baklyktene på en E39 for litt siden som hadde blitt typisk matte som ofte er på BMW E39, og de holder seg den dag idag, og det er 3 mnd siden det ble gjort.. Da begynte jeg etter slip med Scholl S03+

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at jeg burde ha noe grovere enn 106FA, men forsøker dette nå og går til innkjøp av noe grovere om ikke lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du kan faa problemer med aa fjerne slipemerkene med bare DA maskin og 106FA ja... Ville nok droppet slipinga, og bare brukt 106FA frem til du faar deg en sterkere kombo. Bare et tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stakkars mann, nå må vi ikke ta livsgleden helt fra han da :)

Jeg har ett par småflasker liggende i Ås med noe grovere produkt om du ønsker det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du kan faa problemer med aa fjerne slipemerkene med bare DA maskin og 106FA ja... Ville nok droppet slipinga, og bare brukt 106FA frem til du faar deg en sterkere kombo. Bare et tips :)

Det er jeg faktisk helt enig med deg i. I dag blir det bare 106FA uten noe sliping. Ser nå når jeg har vasket lyktene at de også er møkkete i hjørnene på innsiden av glasset :( Må se litt på hvordan jeg kan løse det problemet.

Stakkars mann, nå må vi ikke ta livsgleden helt fra han da :)

Jeg har ett par småflasker liggende i Ås med noe grovere produkt om du ønsker det?

Å ta livsgleden fra en mann i pappapermisjon og med ny Flex maskin skal god gjøres :lol: det er jo genialt å få tips og meninger her på forumet. Hva man til slutt gjør er jo opp til en selv uansett B)

Har helt klart brukt for noe grovere Bernhard. Tar gjerne imot tips om hva jeg bør investere i. Hva har du å anbefale? Schollprodukter kanskje?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skille lampene om det er mulig, har hørt om folk som lar de ligge i stekeovnen på rundt 70 grader så limet blir mykt, og deretter skiller de.. For så å vaske innvendig.. Jeg har lyst til å gjøre det samme selv, men har ikke turt enda..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får undersøke litt om hvordan det er å dele lyktene...

Ser nå at scholl har flere alternativer rundt S03+. Hva er det lureste for meg å kjøpe i hovedsak til å bruke på lakke selvfølgelig, med DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at scholl har flere alternativer rundt S03+. Hva er det lureste for meg å kjøpe i hovedsak til å bruke på lakke selvfølgelig, med DA.

Nye S3+ Gold skal være kanon, ville gått for den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

E39 front lykter

edit får ikke lagt inn bilde :( :(

Endret av Reodor
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått kjørt over lyktene litt. Ble helt klart blankere, men det er mange dype steinsprutskader.

Kjørte med Uber blå pad og 106FA. Først på hastighet 1 og opp på hastighet 3 en stund og med på 1 igjen. Detter gjorde jeg tre ganger. Usikker på trykk og hastighet når det gjelder plast, men det var langt fra noe tegn til varmgang.

Skal se om det ble noe av bildene jeg tok. :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmgang trenger du egentlig ikke å engste deg for sålenge du bruker DA maskin, det er minimalt med varme som utvikles av den type maskin, så kjør hardt, kjør stil default_smile.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte meg nesten det. Må bare forsøke å legge bedre til rette neste gang mht feste av lykta mens jeg bruker maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme er ikke ett problem på lykter, blir mye varmere av lysa enn hva du noen gang får til med ei maskin.

Største problemet er steinsprutskader som du sier, som gjerne kan være mange mm dype.

Blankere får en det alltids, men skal en ha bort dype steinsprutskader uten å slipe det altfor tynt er nok nye eneste alternativ.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så mange steinsprut at jeg nok må begynne med 320 eller 400 papir.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville tenkt meg om to ganger før jeg delte lyktene,det går sikkeret fint å dele dem,men du kan få problemer med fukt i lyktene i ettertid,bare ett tips. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig enkelt å dele lykter på e39, kan være lurt å bytte pakn når du setter sammen igjen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dele lyktene er forsåvitd lett, men å rense innsiden kan være pirkete ser det ut som. Nye pakninger kan være lurt ja.

Var ute på en kjøretur i dag og undersøkte resultatet med lysene på. Det var stor forskjell på hvordan lyset spredte seg gjennom glasset. Mye klarere og skarpere på den lykte jag polerte :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilder??? :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive