j-j-jimmy

Voksing

Hei! Har lest igjennom maaaange tråder her inne, men nå var tiden inne for å registrere seg og kaste seg med i karusellen :) Vil kalle meg selv nybegynner, men interessen gløder...

Bilen min ble lakkforseglet i mai/juni, og nå syns jeg det er på høy tid med litt voks. Har tenkt å satse på Pinnacle Souveran, det sies at den passer fint til dype og mørkere farger, og det passer bra da bilen er misanorød. Men hva bør jeg gjøre før voks?

Er CG Cream Glaze lurt å bruke mellom vask/clay og voks? Vil glazen fjerne lakkforseglingen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glazen vil nødvendigvis ikke fjerne lakkforseglingen, men den vil garantert svekke den.

Clay derimot fjerner den.

Er lakken ren for ting som asfalt og annet du ikke trenger clay for å fjerne kan du godt legge voks rett på.

Føler du at du trenger clay, er glaze greit å legge på før voksen for bedre heft og litt mer våthet/dybde om ikke lakken er heeelt 100% strøken, som rett etter korrigering/polering.

Rød bil er alltid pent og Souveran gir deg en god wet-look.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At clayen fjerner forseglingen er jo faktisk et veldig godt poeng.. Clayen er forsåvidt ikke nødvendig, ihvertfall ikke over hele bilen.

Som regel har jeg brukt meguiar's bug&tar remover på asfaltflekker etc, denne fungerer jo ganske greit, men hvilken påvirkning har den på forseglingen da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken lakkforsegling har du på bilen?

Om det er noen nupper så kan en flaske med feks Prickbort fjerne mye, at du det på før ht vask, spyler, vasker bilen, sjekker lakken, legger på prickbort igjen og bruker en ren mitt over stedene det er nupper, tar du det meste av nupper og nips på bilen, så er det souveran liquid eller soiuveran voks på bilen.. anbefaler uansett en lakkrens før noe voks, men det kommer nok ann, mht lakkbeskyttelsen du har på bilen din, mye lakkrens kan fjerne den, og den har du sikkert betalt noen kr for om du har hatt den hos en "proff"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå veit jeg ikke hva slags forsegling du har på bilen, men de fleste forseglinger tåler en god del avfetting før de tar kvelden.

Men er jo fort gjort å legge ett ekstra lag med voks på de stedene du må claye, er jo gjerne de stedene en bør ha litt ekstra beskyttelse.

Souveran er som smør å jobbe med så går så fort så.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clayer du først så bruker glaze, er det nok så godt som rent for forsegling.

Inntrykket jeg har, er at voks fester langt dårligere på forsegling enn på underlag beregnet for voks. F.eks DC1 + 2 eller Swissvax CF.

Problemet med forsegling er at den blir utrolig glatt, og voksen har således vanskelig for å feste seg.

Neste vinter skal jeg ta en av bilene mine med forsegling først, så voks. Den andre med CF og voks, så får jeg se om mine antagelser er rett.

Har du mulighet til å stå inne noen timer i løpet av vinteren og legge på et lag til med voks, ser jeg egentlig ikke nødvendigheten med forsegler, da mange vokser holder lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg hadde den hos et bilpleie firma, og ja, den kostet noen kroner. Så det er jo litt surt å fjerne alt.. Men uansett blir jo dette forsåvidt en slags midlertidig løsning, for til våren har jeg tenkt å gå til innkjøp av roterende og gjøre jobben selv. Bare øve på et par andre biler først ;)

Forseglingen er høyst sannsynlig denne: http://www.remitek.no/default.pl?showProduct=346&pageId=191

Da blir det vel til at jeg satser på en runde med avfetting før jeg kjører på med voks. Gleder meg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lahega holder nok en del, 1 år er den nok på lakken vil jeg tippe, ikke noe dårlige saker det...

voks over denne funker nok bra bare du prepper lakken og fjerner nupper ol, voks hefter "på" lakken,. en sealer legger seg "i" lakken, så, Lahega er en sealer type det, så ikke noe anderledes en en Sealer ala Duragloss 111

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg hadde den hos et bilpleie firma, og ja, den kostet noen kroner. Så det er jo litt surt å fjerne alt.. Men uansett blir jo dette forsåvidt en slags midlertidig løsning, for til våren har jeg tenkt å gå til innkjøp av roterende og gjøre jobben selv. Bare øve på et par andre biler først ;)

Forseglingen er høyst sannsynlig denne: http://www.remitek.no/default.pl?showProduct=346&pageId=191

Da blir det vel til at jeg satser på en runde med avfetting før jeg kjører på med voks. Gleder meg!

Du sparer ihvertfall noen kroner på å gjøre det selv neste gang, hvis de har brukt "Sealwax 36" koster denne til ettertanke 380.- litern og vil gi deg ihvertfall 30 gode påføringer ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det blir sagt over her, så kan du fint legge på et par lag med voks om lakken er nuppefri. VIl nok tro at lakkforseglingen er noe svekket de stedene du har brukt bug and tar remover... Og nå som det er vinter tror jeg nok du er nødt til å legge på et par lag med voks regelmessig, mtp salt og annet dritt. Pinnacle voksen er heller ikke den mest holdbare voksen har jeg skjønt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sparer ihvertfall noen kroner på å gjøre det selv neste gang, hvis de har brukt "Sealwax 36" koster denne til ettertanke 380.- litern og vil gi deg ihvertfall 30 gode påføringer ;)

Det er sant, det er endel kroner å spare.. Samt at tilfredsstillelsen må være enorm hvis/når det blir bra!

Som det blir sagt over her, så kan du fint legge på et par lag med voks om lakken er nuppefri. VIl nok tro at lakkforseglingen er noe svekket de stedene du har brukt bug and tar remover... Og nå som det er vinter tror jeg nok du er nødt til å legge på et par lag med voks regelmessig, mtp salt og annet dritt. Pinnacle voksen er heller ikke den mest holdbare voksen har jeg skjønt.

Ja, det er sikkert lurt. Det blir jo "en del" vasking når det er slik føre det har vært nå.. Apropos, hvor mange vask holder egentlig normalt en voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er sikkert lurt. Det blir jo "en del" vasking når det er slik føre det har vært nå.. Apropos, hvor mange vask holder egentlig normalt en voks?

Det kommer helt an på vaskemetoder/intervall og selvfølgelig hvilken voks/sealer du har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har det dukket opp flere spørsmål, gitt :)

Det var denne rekkefølgen.....

Kan noen opplyse meg om hvordan rekkefølgen bør være på disse stegene? Jeg skriver de sånn jeg troor det skal være:

Avfetting

Vask

Clay

Spyl

Tørk

Korringering, PO85RD3.02 (om det trengs) -> PO106FA -> PO85RD (om det trengs)

IPA

(Mer korrigering om det trengs)

(IPA)

Glaze (PB Black Hole et greit valg?)

Voks

Voks

EDIT: Hva er egentlig SV Cleaner Fluid? Kan det erstatte glaze?

Endret av j-j-jimmy
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax Cleaner fluid er en lakkrenser og heft for Swissvax vokser, anbefaler den istedet for black hole, SV CF gir bra heft mht voks og tilfører noe dybde i lakken også

ellers så oppsettet ditt bra ut det, IPA før CF er greit det også, alt er å såpelegge bilen, spyle den og tørke den etter korrigeringa er ferdig

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive