ØyvindBraaten

BMW 520D 2006 Detail

24 innlegg i emnet

Hoi! Da legger jeg ut teasern for dagens/kveldens snadder! Bilen er en BMW 520D 2006mod, bruktimport fra Kiel. Den ser tilsynelatende blank og fin ut, meeeen under all "glæmmen" skjuler det seg masse grumsk. Håper på å løfte denne enda ett hakk.

Liker aldri å skrive liste på hva jeg planlegger å bruke, da jeg er så fryktelig impulsiv og endrer retning så fort jeg finner en kombinasjon som funker bedre enn den planlagte, men smekker opp en foreløpig skisse:

- Vask og clay

- Lakkrens med medium cut (sitter igjen ei type salthinne på bilen, etter den har gått i Kiel, havsalt) Vil tippe på 4-5 pass på hvert panel.

- Kjører over med Nano og Cyclomaskin. Nano Protect Wax er veldig fin som AIO (All In One), hvor det er litt cut i den så den fjerner swirls og hologrammer, samtidig som det er en voks og en sealer i ett.

- Lurte faktisk på om jeg skulle legge 2lag med Concorso kun for å bygge meg litt erfaring om Swissvax produktene.

- Felgene blir behandlet med Autobahn fra SV, ikke et spørsmål en gang :P

Her er før bildene:

DSCF1349.jpg

DSCF1354.jpg

DSCF1356.jpg

DSCF1352.jpg

Også kan vi alltids ta en nærmere kikk på hva vi har i vente:

DSCF1350.jpg

DSCF1351.jpg

DSCF1353.jpg

Dette blir slik overtidskos, så skjer ikke noe særlig før nærmere 15:00 tiden og utover B)

kl 15:40

Inn og vaske av litt, forholdsvis pen i lakken! Samme hologrammene som vist på bildene over, bare i bittelitt større skala. Men såpass lite at kamera sliter litt med å se det og 50/50 bare er å glemme, dessverre...

kl 22:30

Bilen er gått over med grov pad og grov cut. Bilen er skikkelig matt i lakken og virker som det ligger ei hinne av ett eller anna på bilen. Glemt å ta bilder.... så kommer noen etter bilder. Kjørt 4 steg med 14 pass hver flate. Tett overlapp, krysskjørt og sjakkformet. Vanskelig å forklare hva som egentlig er med bilen, siden den fremstår som strøken på bildene. Men det kan jeg konstantere med en gang at den ikke er. Sollys så dukker det opp hologrammer og hvis man legger øye enda nærmere og i fokus, kan man se et typisk prikkete slør over hele bilen, akkurat som om det er lakkstøv. Problemet er at det virker som dette "støv" laget/hinna ligger under klarlakken, for alle ripene går vekk som bare rakkern...

kl 00:10

Bilen er ferdig korrigert og påbegynt med Cyclo og nano. Wow opplevelse på bagasjelokket.. MEN, det blei bare enda mer riper og hologrammer på venstre dørene.. Bilen er til å rive seg i håret av! Merkelig oppførsel på lakken. Panser, tak og bagasjelokk går kjempe fint, høyre dørene er ikke så ille, men venstre? Gått av banen.. ene øyeblikket er de grisefine, så er det plutselig ripete som fy igjen. Hoi.. Lang natt!

kl 02:20

Nå føler jeg at jeg har oppnådd et ok resultat. Dog, ikke 100% fornøyd og ikke helt stolt av å levere denne til kunde.... vanskelig å se på bildene, men finnes enda noen små hologrammer. Det som er spesielt med denne, er at etter at jeg hadde drevet på den en stund med lakkrens, og da jeg skulle tørke av, skapte det bare ENDA flere riper.. så mange timer hvor jeg har vært oppgitt. Håper koden er knekt. Gjenstår å se i morgen.

Her er slutt resultatet innendørs i alle fall. Håper like sterkt nå som i Porsche tråden, at noen ser forskjellen.

DSCF1399.jpg

DSCF1408.jpg

DSCF1402.jpg

DSCF1413.jpg

DSCF1415.jpg

DSCF1419.jpg

DSCF1425.jpg

DSCF1429.jpg

DSCF1433.jpg

DSCF1434.jpg

DSCF1442.jpg

DSCF1443.jpg

DSCF1444.jpg

DSCF1445.jpg

DSCF1447.jpg

DSCF1449.jpg

DSCF1452.jpg

DSCF1453.jpg

Da gjenstår kun en ting, riiiiktig riiiktig god natt! :lol:

PS: liten teaser, i morgen er det enda mer snadder!

Her kommer bildene fra bilen utenfor. Dårlig med sollys dessverre.. bilen skal inn igjen og korrigeres en gang til og påføres voks og en sealer i håp om at det løser mysteriet.

DSCF1459.jpg

DSCF1460.jpg

DSCF1462.jpg

DSCF1464.jpg

DSCF1465.jpg

DSCF1467.jpg

Hvis dere ser nøye nøye rundt selve blitzen, så er det noe som ikke heeelt skal være der. Tørket opp og ned i mente, og det finnes ikke i arbeidslys, det finnes heller ikke i sterk lommelykt med led, direkte på.. finner ikke ut av det.. Det skal også sies at dette er bilen til min bestefar, slik at nå har jeg muligheter til å bli kjent med denne type lakk.

3 siste bildet, der ser dere også hologrammer. Disse har jeg enda ikke klart å fjerne..

Tar bilen inn i efta/kveldingen å spyler den med kaldt vann, mest for å få vekk alt polish støvet men også for å "kjøle" ned lakken så den kanskje blir litt hardere.

Myk pad, DA og Maxglans (teflon), å håpe på et mirakel :P

Endret av ØyvindBraaten
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å se hva alle de prikkene er for noe. Vannmerker eller noe feil med lakken ?

Kommer til å følge med videre. Lykke til :D !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut so bare den har stått i regnet med litt støv på seg, blir iallefall slik på min svarte bil.

Kommer også til å følge med på denne her altså.

Hva er planen med den?

Lykke til iallefall:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid gøy med svarte biler, så lenge de ikke har altfor vrang lakk :P Men ser ut som du har fått litt hologrammer å bryne deg på også på denne bilen! Men bare vent til etter vask og claying, det er da du virkelig ser hvor ille det er ;)

Regner med update i kveld på denne! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, her har du hologrammer / kjørespor ja. Mulig vannmerker (water etching) - eller om det bare er "vann på støv"-merker som iDuddits sier - samt swirls over hele fjøla

Svart blir lækkert det - skal anskaffe "bil nr 2" i løpet av vinteren nå, og da blir det svart eller knall rød (uansett merke jeg havner på)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal oppdatere så fort det skjer noe! Den er møkkete og vann-på-støv-merker, men finnes også en hel haug av skumle saker under. Tar den inn og vasker etterpå, så da smeller jeg opp noen bilder av en liten befaring. Så ikveld blir det Peppes og polish! :lol:

Oppdatert med "What to dooo" liste

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Vil tippe på 4-5steg på hvert panel" Tipper du mener 4-5 pass på hvert panel? Blir imponert hvis du tar 5 stegs polering på den og blir ferdig på en dag :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Redigert nå ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatert post

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble utrolig blank i alle fall. Spent på hvordan den ser ut i sola. Myk svart lakk er skikkelig pain å jobbe med. Har en X-trail selv som får riper hvis jeg nyser 3 meter fra lakken. Litt uvøren bruk av mikrofiber etter LSP er nok til at en må ta en korrigeringsrunde til.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig blank og fin ut på bildene i hvertfall. Men det er desverre en fattig trøst om det ikke stemmer med virkeligheten.

Uansett, en skal ikke klage for innsats, pågangsmot og stayervilje hos deg i hvertfall.

Godt jobbet !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser i alle fall utrolig bra ut så langt Øyvind :) Kjenner denne lakken fra egen erfaring og ja - den er hypersensitiv! Blir spennende å se i dagslys da :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette - og ja, svart kan være skikkelig pain (har ikke tatt noen svarte ennå selv, men nok av tråder her inne med samme tilbakemelding)

:thumbs: og kred fra meg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme å si at dette er en bil jeg garantert kommer til å huske. Mareritt å jobbe med! Og som nevnt tidligere her, bittelitt feil tørk med mikrokluten så var det riper og på igjen med korrigeringer.. bilen ble korrigert 3ganger før jeg skjønte hvordan lakken var og hvordan jeg måtte jobbe. 2 nye korrigeringer før jeg rev meg i hue. Siste korrigeringen fant jeg ut at jeg skulle la den stå og begynne på ny giv idag, se etter andre alternativer. Den virker tilsynelatende blank og fin, lite hologrammer i arbeidslampelys men dog, er jeg lite fornøyd. Er fortsatt "feil" ved lakken jeg irriterer meg over. Var ute og tok noen bilder nå, ikke mye dagslys/sollys og skryte av, men man ser litt mer enn inne i hallen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette - og ja, svart kan være skikkelig pain (har ikke tatt noen svarte ennå selv, men nok av tråder her inne med samme tilbakemelding)

:thumbs: og kred fra meg

Tusen takk for det EssieK! Trenger oppløftende motivasjon :P vridd håret et par ganger siste døgnet kan du si!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite spørsmål, er du sikker på at du har klart å fjerne all polisholjer og lignende? Prøvd å fjerne det med IPA, GPAC eller lignende?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite spørsmål, er du sikker på at du har klart å fjerne all polisholjer og lignende? Prøvd å fjerne det med IPA, GPAC eller lignende?

Jeg vet ganske sikkert at det sitter igjen litt polish her og der, derfor jeg skal ha den inn igjen og vaske over den, og begynne på ny giv. Følte det ville ende i katastrofe om jeg skulle drive på noe særlig mer i går da klokka passerte 02:30 :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe skjønner den, been there, done that ;) Men prøv å bruke IPA eller lignende på panelene. Da er du sikker på at du får bort alle oljene, noe det kan være vanskelig å få til med vanlig vask...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips til - i og med at du åpenbart har en meget myk lakk her så _kan_ en IPA wipedown introdusere marring i lakken. Har da hørt gode ord om 3M GPAC (general purpose adhesive cleaner)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd! Kommer til å kjøre som planlagt denne gang siden jeg ikke har noe av de nevnte produktene, men kjøper inn for test på samme bil senere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive