Fr0d3

Motorvask

Jeg er litt skeptisk når det kommer til motorvask. Ser de fleste går gjennom en vask under huven i sine logger og SnS, men har ikke sett noen som har kommentert tildekking. Er det forsvarlig å bare spyle på med HT uten noen form for tildekking? Er vel ikke alle komponenter som er like glad i vann. I dagens nye biler er vel det meste tildekket av plastdeksler, men hva med litt eldre biler som er litt mer nakne? Gjelder det bare å ha litt avstand med sprutern?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de fleste nye biler spyler jeg bare med litt avstand med HT men på gamle biler pleier jeg å dekke til alt som ser ut som om det ikke tåler vann så godt og dusjer bare lett over med hageslange.

Også lar jeg alle biler stå på tomgang 10min etter motorvask bare for å være på den sikker på at alt tørker godt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cellofan (plastfilm) er helt genialt å "maskere" elektronikk med; strammer du godt så klistrer den seg fast og slipper ikke inn vann :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som kazzper sier funker slik plastfilm veldig bra :thumbup: Bruker det selv bare på det ettermonterte luftfilterert. Resten er bare å spyle på, aldri opplevd noe problemer med elektriske deler som dynamo osv. Men på enkelte veldig gamle biler kan det muligens være et problem å spyle direkte på elektriske deler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier bare tette over luftfilter med en pose eller noe slikt.

Hadde riktignok en skummel episode på en 540 der jeg hadde motorvask, og deretter ikke fikk start på den etterpå. Var heldigvis bare tom for strøm hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Cellofan, som i det man får kjøpt på dagligvarebutikken? Får vel teste ut dette når anledningen byr seg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så rett på nye biler med mye plastikk og hvor det fleste elektroniske er i plastbokser.

Verre på gamle biler hvor alt er åpent. Da pleier jeg bruke plastpose, og surre til med litt tape.

Motorvask er jo ikke gøy på gammel bil, da det er mye iring og inngrodd uansett. :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt litt varierte erfaringer med mottorvask egentlig. På den første bilen jeg tok (volvo 460) ville den ikke starte etterpå, enda jeg hadde pakket inn batteri, luftfilter, fordeler og dynamo. Men lot den bare stå i sola å tørke i ca 20 min så startet den igjen, og ingen problem. På min egen (Opel Omega B 98 mod) har jeg ikke hatt problem med at jeg ikke har fått start på den, men har fått mottorlampe etter hver gang. Men den ble borte igjen etter kort tid, så tydeligvis en føler som har oppdaget fukt som etterhvert ble borte. På de andre bilene jeg har tatt, har jeg ikke merket noen ting. Så tror nok du er trygg så lenge du pakker inn dynamo, batteri osv på gamle biler :) På nye er det nok ikke noe problem. Men selfølgelig, alt med måte. Du står jo naturligvis ikke ög spyler med HT spyleren 3 cm unna, på en elektrisk komponent ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker en plastpose over dynamo som regel.

Alle kontakter som er lette å ta ut og inn, bør jo får en liten spray med fuktfjerner evt.

Avstanden du spyler med er jo også avgjørende. Hvis du bruker detailbørste så har jo høytrukkspyleren bare en skylle funksjon.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleide å dekke til det åpne luftfilteret den gang jeg hadde det, spyler heller ikke direkte på dynamo, fordeler eller sikringsboks. På min motor må jeg i tillegg være litt forsiktig med å spyle oppå toppdekslet da det samler seg mye vann rundt pluggene som sitter dypt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor for å blåse vekk vann ved tennplugger i etterkant er ikke dumt ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor for å blåse vekk vann ved tennplugger i etterkant er ikke dumt ;)

Enig. Nesten et must for både motorvask og motorsykkelvask.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor for å blåse vekk vann ved tennplugger i etterkant er ikke dumt ;)

Jeg kjørte en tur med 2-3 sylindere på Corollaen min pga jeg glemte det, fikk litt hjerte i halsen når jeg stod i en bakke med halv kraft fra symaskin motoren.Det var dagen etter motorvasken, hadde og latt bilen gå på tomgang i 15 min etter vask.

Fikset problemet med trykkluft og kontaktrens.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nyere biler med "skjermet" topp pleier jeg som regel ikke dekke til noe, med mindre det er åpent luftfilter.

På eldre biler dekker jeg til fordeler/coil og unngår å bruke HT rett på plugghettene.

Bruker trykkluft i etterkant da.

Har kun en dårlig erfaring med motorvask, en Citroen ZX som aldri helt ble seg selv etter dette:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør hvertfall lsik når jeg vasker motoren:

Lar bilen stå en god time eller gjerne mer, for at det skal være kaldt oppi der, det tar lang tid før en motor er kald!

Deretter dekker jeg åpne luftfilter med plast, og andre deler som ikke tåler vann. Det går greit å bare ta en plastpose og tape rundt.

Deretter dynker jeg motoren med engine degreaser eller noe annet og spyler av. Gjentar degreaser, såpe og mitt til jeg er fornøyd.

Deretter setter jeg inn plast og silikonslanger med div produkter.

Brukte vinyl conditioner forige gang jeg gjorde det, blei veldig bra. Kansje jeg skal prøve sw9000 neste gang. Bare bones burde også være bra på plast i motoren, og sw pneu på silikon kansje.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært veldig skeptisk til motorvask av litt skrekk for å gjøre noe galt. Nå har jeg prøvd ett par ganger og da heller tildekka litt ekstra på utsatte komponenter. Vær også oppmerksom i veldig skitne motorrom at skitt og partikler kan blåse inn i reimhjul og aggregater pga trykket fra spyleren. Dette kan gi ulyder og i verste fall defekte komponenter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive