Torby

TEST: Chemical Guys Wheel guard

Chemical Guys Wheel Guard

Her kommer en mini review av Chemical Guys Wheel Guard, heretter omtalt som "CGWG".

CGWG er en rimelig felgvoks. Den er lett å påføre, og lett å buffe av.

Jeg la ett lag på sommerhjula mine i vinter, dog uten noe prepp med Vertua Bond eller liknende.

Hjula har sittet på hele sommersesongen, og har ikke blitt vasket på baksiden siden de ble satt på.

Bildene er tatt av samme hjul, som har sittet foran på bilen, der bremsestøvet pleier å være verst.

Slik så det ut når hjulet var tatt av:

DSC_0517.JPG

Dusjet på Billberry Safe Wheel Cleaner, blandet 1:1 med vann, og lot det virke et par minutter:

DSC_0518.JPG

Deretter høyttrykksvasket jeg. Trykk ca 140 bar. Da så det slik ut.

DSC_0519.JPG

Ikke helt bra enda, så jeg dusjet Billberry på nytt, og gikk lett over med en børste:

DSC_0520.JPG

Spylte av til slutt, og da ble det slik:

DSC_0521.JPG

Er et par asvaltflekker som sitter igjen, men ellers ble det veldig rent.

Konklusjon:

CGWG er en rimelig felgvoks, som er lett å jobbe med. Den beskytter felgene godt, så bremsestøv og møkk slipper lett, og er absolutt en felgvoks å regne med. Anbefales!

Til sammenlikning (dessverre uten bilder) så vasket jeg vinterhjula mine nylig, og de hadde så vidt meg bekjent ikke vært vokset på baksida. Der måtte jeg bruke ren Billberry og hard skrubbing i 4 - 5 omganger for å få de rene.

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette. Jeg vurderte CG wheelguard selv, men etter å ha lest en haug med reviews rundtom på nettet så bestemte jeg meg for å gå for en vanlig sealer og litt collinite voks el.l istedenfor. Etter det jeg har sett i andre tester skulle jetseal holde lenger enn wheelguard. Slett ikke verst om CGWG fortsatt har virkning etter hele sommeren. Ifølge andre reviews skal det holde 4-6 uker :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker også denne, og tenkte jeg også kunne dele mine erfaringer om hvordan den er.

De første ukene etter vask kan man bare spyle av det som måtte være på felgene, men etterhvert må man over med noe fysisk på felgene. Jeg satte inn mine felger med CGWG for 2mnd siden da jeg fikk dem og satte dem på bilen. Merker at effekten har avtatt en del, men det er ikke så vanskelig å få vekk det som sitter igjen akkurat. Drar man lett over med em washmitt får man vekk alt, bortsett fra et par asfaltflekker jeg måtte bruke neglen på for å få vekk.

Det skal nevnes at jeg vasker bilen min 2-4ganger i uka (avtatt litt nå i høst), og felgene blir naturligvis vasket hver gang. Altså får ikke møkken så lang tid på seg til å feste seg.

Alt i alt er jeg ganske bra fornøyd med effekten, men den effekten man har til å begynne med skulle jeg gjerne hatt litt lengre...

Dette er riktignok mine erfaringer, og alle har sine egne meninger om et produkt ;)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukt den mye, og den er veldig god, hvertfall når man tenker på prisen :) Varer ganske bra også ;)

Pluss at den lukter naaaais!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal koeksistensen være på denne voksen? Min boks inneholder en voks som er bløt som majones.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp, sånn gele-majones-stil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på en felgvoks og en hvilken som helst annen voks eller sealer? Virker ikke som holdbarheten er særlig annerledes etter det jeg har lest i tester rundtom på nettet. Hvorfor ikke bare bruke en av de voksene/sealerene på markedet som er kjent for lang holdbarhet? Har felgvoksen en spesiell egenskap som ikke andre vokser har? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med megs MG 21 2.0 på felgene i sommer og de har vært veldig greie og holde rene, har ikke brukt noe form for felgrens kun såpe (megs NXT eller goldclass) samt litt prikkbort på et par asfalt flekker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet i alle fall at SV Autobahn inneholder teflon som gjør den veldig holdbar og tåler godt litt sterke felgrenser! Tror en vanlig sealer/voks kan slite litt med det utåver vinteren...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel flere av svisswax voksene som inneholder teflon. Shield i allefall. Men det finnes jo likevel vokser som holder lenger enn den. Nå synes jeg teflon hører hjemme i stekepanner og ikke på lakken. Er mulig det gir visse fordeler også på lakk, men jeg vet at det er en omstendig prosess å feste dette til stekepanner. Det skal blandt annet til spesiell bearbeiding av flaten på forhånd samt voldsomt trykk og varme. Teflon i bilpleie produkter tror jeg er mer en gimmick enn noe annet. Etter det jeg leser rundt omkring så finnes det sealere som holder betydelig lenger enn disse felgvoksene. Fk1000p f.eks er en sealer som har blitt populær på felger (og lakk) og skal holde mye lenger enn alle kjente felgvokser. Felgvoks er nok delvis en unnskyldning for å få solgt flere produkter. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ingen tvil om at felgvoks er laget for å få solgt litt mer, for man kan jo fint bruke en hvilken som helst voks eller sealer. På vinterfelgene mine har jeg lagt Meguiars 21 2.0, så får vi se til våren hvordan den har virket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, nå har jeg både MG #21 2.0 og Autobahn her - kanskje jeg skal kjøre Autobahn på venstre-siden og MG #21 på høyre-siden for sammenligning i vinter? Dekka skal på i morgen ettermiddag

edit: Bra og informativ test - glemte rent å gi tilbakemelding på den...

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive