Gå til innhold
Mighty

Lakk på felger

Recommended Posts

Mighty    271
Mighty

Tenkte jeg skulle prøve litt håndpolering på felgene mine i går for å få opp glansen litt. Tok litt 3M fcp på en skumpad og gnikka i noen sekunder. Plutselig ser jeg dette:

post-843-1254262867,41_thumb.jpg

Har felgene virkelig SÅ tynn/myk lakk? Felgene er av type "mega futura" 18" og har holdt ganske bra i 3 år som vinterfelger uten noe flassing eller problemer annet enn steinsprut skader. Ser jo ut som jeg er igjennom lakken her, noe som overrasket meg etter 15 sek gnikking for hånd :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Snodig....er dette "billig" felger eller..?

Jeg har brukt roterende og MG#83 + polishing pad på flere felger uten at jeg har sett noe tilsvarende, FCP er jo en del grovere men likevel....ser ihvertfall ut som lakken er snart borte.

Har du prøvd forsiktig med noe finere for å se om det evt. blir blankt igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Er ikke "dyre" felger nei, men de har holdt seg imponerende bra i de årene jeg har hatt dem. Ikke noe flassing eller missfarging som jeg har sett på mange andre. Har prøvt å gjort rent med mf og litt IPA ja, men ser ikke noen forskjell. Ser ut som jeg kom rett ned på grunninga der. Blir vel å lakke opp igjen disse felgene i løpet av vinteren tenker jeg. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Ser at du har prøvd på "innsiden" av eikene, kan det være at det er litt mindre/tynnere lakk der enn det er på "utsiden" hvis du skjønner hva jeg mener?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Innsiden og innsiden. Eikene er 4kantede så det er jo 3 flater som er like godt synlige, og baksiden som ikke er synlig. Det er "sidene" på eikene som er mest slitt, derfor prøvde jeg å polere der først. Baksiden er annerledes, men der gidder jeg ikke å polere, for den er ikke synlig uansett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HHA    36
HHA

Må være utrolig tynn og myk lakk på de felgene der :huh: Enten det, eller så overgår dine krefter alt som heter grov rubbing og roterende maskin :lol:

Kan egentlig se ut som du har begynt å våtslipe felgene. Mulig du finner en farge som er identisk som du kan spraye over med. Sprayboks lakk trenger ikke å bli dårlig. Bare å gjøre litt godt arbeid før, under og etter lakkering B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
iumentum    21
iumentum

Jeg opplevde akkurat det samme på noen Ronal-felger jeg har. De er dog meget gamle, så det er jo helt umulig å vite hva som har blitt gjort med de tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Husk at mye kan virke grovere for hånd en med maskin, på 3M kurset vi var på så nevnte han (Tom) at det kutter mer på lavere hastighet en høy, så kan ha noe å si det også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Ja, er klar over at disse "non-diminishing" polishene kutter litt grovere på lavere hastighet, men det får da være grenser :P Burde jo ikke bli sandpapir fordi man bruker det for hånd. Har brukt den for hånd inne i dørhåndtaker osv uten noe prob, og har alltid måtte gnikke 2-3 runder for å få bort det meste. Må nok være felgene som har tynn lakk. Bakfelgene er det såpass mye steinsprut på (bare grusveier rundt her) at jeg nok må lakkere de opp igjen snart uansett. Jeg har heldigvis aldri vært borti noen kant med dem elns, så det skulle ikke være så alt for mye arbeid. Håper jeg... :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
E46Johnny    6
E46Johnny

Innsiden og innsiden. Eikene er 4kantede så det er jo 3 flater som er like godt synlige, og baksiden som ikke er synlig. Det er "sidene" på eikene som er mest slitt, derfor prøvde jeg å polere der først. Baksiden er annerledes, men der gidder jeg ikke å polere, for den er ikke synlig uansett :)

Ved robot lakering er det nokk siden av eikene som får det tynneste lakk laget, dette blir jo som oftest bedre på pulverlakerte felger.

Litt dumt spørsmålkansje, men var det nødvendig å bruke såpass grov rubbing som FCP.

Jeg er så prega av truhaa sine ord om test minst aggresive kombo først, men det er meg, og jeg er definnitift ikke proff i dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HHA    36
HHA

Hvis du skal bruke noen kroner på å sende felgene dine til lakk, så få de pulverlakkert. Da har du solide felger en stund! :D Eller så går det fint å lakkere felger med sprayboks selv som jeg skrev tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd-M    25
Odd-M

Jeg har sett lignende fenomen på en rekke billigfelger. Elendig lakkvalitet, i tillegg til at det holder å kjøre over en flatklemt tyggis for at de skal bli skjeve. Er disse kjøpt hos Megahjul eller lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Kjøpte de nedi moss et sted, husker ikke hva de het, men er av typen mega. Jeg synes kvaliteten er god sånn generellt. De har gått som vinterhjul 2 år og sommerhjul ett år uten flasse eller få andre skader, selv om det har blitt skrapt is og snø ut av felgene på daglig basis. Snø i 18" felger rister fælt! :blink: Har også kjørt i utallige stygge hull og dumper med dem. Var uheldig for et par år siden og smellte hardt nedi et hull der asfalten hadde falt ut. Ødela et par deler i forstillinga, men felgen er like rund. Er godt fornøyd med disse sånn utenom lakktykkelsen :P

Skal jeg lakkere dem så blir det nok til at jeg pusser dem ned og lakkerer selv. Har lakksprøyte osv, men har ikke fått øvd meg noe særlig enda. Skal skaffe meg noe karosserideler og øve meg på dem før jeg gyver på noe som skal brukes.

Endret av mighty82

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mad_K    20
Mad_K

FCP går rett igjennom for hånd ja, uten tvil (har prøvd det) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Fæle greier. Tok jo ikke SÅ mye på vanlig lakk. Skal ikke prøve fcp noe mer på felger i allefall :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig