Ad|oS

Ad|oS: Bmw E39 540i

28 innlegg i emnet

Denne jobben ble tatt veldig på sparket, og hadde ikke sett bilen før jeg sa ja til jobben. Var hovedsaklig for å få mer erfaring med roterende jeg tok oppdraget, så tidsaspektet med jobben var egentlig ikke noe viktig. Brukte rundt 20 timer tilsammen, men er rimelig fornøyd med resultatet. Fjernet 95% av riper, men var en del RDS som jeg ikke klarte å få vekk med polering. Kjørte opp til 6-7 runder med S03 enkelte steder, men da begynte jeg å bli redd for å ta for mye. Tok også laaang tid, så derfor kommer utstyr til våtslip til å bli bestilt :D I følge eier var bare et område av bilen omlakkert, men merket stor forskjell på lakken ulike steder. Antar det har vært lakkert opp igjen andre steder som ikke eieren har vært klar over. En del av det som var lakkert opp igjen hadde også ekstremt hard lakk...

Utstyret som ble brukt

Vask

MG Super degreaser på lakk i foamcannon

CG Grime reaper på lister, hjulbuer, dekk og motor

Bilberry til felg/dekk

Duragloss #901, CG Maxi Suds II og CG Citrus Wash Daily i foramcannon

Optimum Car Wash + CG Citrus Wash Clear i bøtte

MG Wash Mitt

CG Miracle Dryer

MG felgbørste + div småkoster til felg/lister

Polering

Bilt Hamber Normal clay + Optimum No Rinse / Vann

Scholl svart, orange, blå og ull

Scholl S03, S17 og S30

MG ScratchX

Diverse skumpads

Maskin

Flex 3403 VRG

Scholl bakplater

Wipedown

Isopropanol

CG Grime Reaper

Voks

Victoria Concours Wax

Diverse

CG New Look Trim Gel på dekk, plastlister og motorrom

CG Bare Bones i hjulbuer

CG Wheel Guard

MG All Season Dressing i motorrom

MG Even Applicator

3M og Scotch maskeringstape

Dag 1:

Før man skal ut i kamp er det jo viktig å blande opp litt nødvendige godsaker. Her også med hjemmelaget trakt og målebeger fra Biltema

post-844-1253918320,13_thumb.jpg

Lineup før start. Da jeg ikke visste for mye om bilen på forhånd tok jeg med meg både DAS DA og Flex roterende

post-844-1253918361,07_thumb.jpg

Microfiber stablet fint sammen, noenlunde etter rekkefølgen de ville bli brukt. Orden skal det være ;)

post-844-1253918385,29_thumb.jpg

Pga regn da jeg kom til bilen får man ikke skikkelig sett hvor ille bilen var, men her er den hvertfall

post-844-1253918463,76_thumb.jpg

post-844-1253918423,27_thumb.jpg

post-844-1253918434,97_thumb.jpg

post-844-1253918445,01_thumb.jpg

post-844-1253918488,21_thumb.jpg

Bilen blir skumlagt med en blanding av Valet Pro Snowfoam og MG Super Degreaser (ca 1,5dl SD og 1dl Snowfoam med 4dlvann). Dette holdt til skumlegging to ganger.

post-844-1253918502,6_thumb.jpg

Mens dette fikk godgjøre seg ble det sprayet Bilberry på felg/dekk og CG GR på dekk, hjulbuer, lister og i tanklokk.

post-844-1253918493,22_thumb.jpg

post-844-1253918508,39_thumb.jpg

post-844-1253918516,73_thumb.jpg

Blir jobbet inn etter alle kunstens regler

post-844-1253918512,57_thumb.jpg

post-844-1253918622,15_thumb.jpg

Meget takknemmelige felger. Er vant med å slite livet av meg for å få vaske bak eikene på egen bil, men her kom jeg jo greit til med vaskehanske (Europris sin billighanske, passer godt til felger, hjulbuer og under kanaler)

post-844-1253920119,19_thumb.jpg

Etter avfetting fikk bilen to lag med såpeskum, før jeg gikk over med washmitt.

Valg av clay falt i dag på Bilt Hamber normal. Hadde ikke testet denne før, bare den milde utgaven. Veldig greit med vann som lube, men måtte frem med ONR av og til, fordi lakken var veldig ille og fikk ca null glid.

post-844-1253918627,91_thumb.jpg

Min erfaring er at clayen som regel får mest utfordring bak hjulene, og bakfanger/bakluka. Denne bilen var stikk motsatt. Så å si ingenting på de "normale" stedene, men vanvittig mye dritt på panser og tak. Her er et bilde etter

post-844-1253918633,03_thumb.jpg

Klarte å plukke opp litt farge også i prosessen

post-844-1253918638,38_thumb.jpg

Etter dette ble bilen spylt (pga ONR), og deretter tørket. Så var det tid for inspeksjon.

post-844-1253918718,39_thumb.jpg

Det var MYE verre enn hva det så ut som. Nok å ta for seg skjønte jeg

post-844-1253918651,31_thumb.jpg

post-844-1253918665,11_thumb.jpg

post-844-1253918673,69_thumb.jpg

post-844-1253918679,01_thumb.jpg

post-844-1253918685,59_thumb.jpg

post-844-1253918700,59_thumb.jpg

post-844-1253918706,38_thumb.jpg

post-844-1253918712,42_thumb.jpg

Tok en liten prøverute på panseret for å se hva jeg hadde å gjøre. Startet med S30 og orange. Nada... Gikk opp til S17 og blå, og det var litt endring. Prøvde meg på S03 og blå, og her skjedde det hvertfall litt. Fikk ikke til så mange pass før paden begynte å hoppe, men nå visst jeg hvertfall noenlunde hva jeg hadde å se frem til neste dag. Hard lakk og omlakkert panser. Ikke hva jeg er vant med, men greit med litt utfordring.

post-844-1253921037,61_thumb.jpg

Da jeg kom hjem etter endt økt var det boller i ovnen :P Utrolig hvor nyttig en Grit Guard er når det kommer til matlaging forresten...

post-844-1253918728,03_thumb.jpg

Dag 2:

Startet dag 2 med å gå over en del av bilen og ta de verste ripene med liten orange Scholl pad og S03. Har desverre hverken blå eller ull i liten pad, men det kommer vel snart det også.

post-844-1253918733,95_thumb.jpg

post-844-1253918740,56_thumb.jpg

Her gikk jeg over veldig mange ganger, men fikk det desverre ikke bedre enn dette. Akkurat dette området er noe av grunnen til at jeg vil ha meg utstyr så jeg kan drive våtslip. Må vel også skaffe meg PTG da i samme slengen B)

post-844-1253918778_thumb.jpg

post-844-1253918790,67_thumb.jpg

Dagens valg av verktøy

post-844-1253918746,44_thumb.jpg

Litt 50/50 av arbeidet (jada, det er ekstremt med hologrammer, men mer om det kommer senere :( )

post-844-1253918752,49_thumb.jpg

post-844-1253918758,3_thumb.jpg

post-844-1253918764,57_thumb.jpg

post-844-1253918771,1_thumb.jpg

post-844-1253918797,16_thumb.jpg

Og så dere ikke tror jeg har gjort halvdårlig arbeid, jeg fjerner som regel tapen etter et par runder når jeg ser bra forskjell, tar et par bilder og fortsetter så å jobbe uten tapen. Derfor ikke så helt ekstreme 50/50 bilder.

Den ene siden av bilen var forresten veldig hard å korrigere, og da jeg prøvde meg under listene begynte paden å spytte tyggigummi av en annen verden. Gjorde et par forsøk videre med S03 og blå men fungerte ikke helt bra. Ble bedre når jeg kjørte litt hastighet (2000-2200 rpm) i forhold til lav hastighet, men var ikke noe greit å jobbe med. Gikk etterhvert over til S17 i stedetfor S03, og det hjalp veldig.

Andre siden av bilen var omlakkert, men der var lakken mye mykere enn panseret. Vil karakterisere det som middels hard lakk. Her fjernet jeg mye med et par runder med blå pad og S17.

I løpet av 7timer hadde jeg bare igjen bakfanger, frontfanger og halve taket igjen. Men da var kvelden kommet, og jeg måtte avslutte arbeidet. Hjemme var det mat igjen, og gritguarden måtte frem igjen :D

post-844-1253921635,85_thumb.jpg

Dag 3

I dag "måtte" jeg bli ferdig med bilen, så det var bare å gyve løs på oppgaven. Var litt uheldig med forrige bil jeg tok med roterende, og brant bittelitt lakk på en plastfanger. Visste jo at jeg måtte klare dette også, så jeg valgte å møte frykten allerede som første oppgave. Frem med ull, S30 og Flex. Ja, har fått litt inspirasjon til stickers av truhaa ( ;) )

post-844-1253918802,53_thumb.jpg

Maskerte opp en liten strek, og startet forsiktig med 3-4 pass med relativt lav hastighet (ca 1500), og så hvordan det ble

post-844-1253918808,01_thumb.jpg

Var veldig fint å jobbe med egentlig, så ull ble brukt videre på fangeren, og senere også taket. Her etter 2 runder med S30 og ull (ja, veldig svak polish, men ville teste hvordan det virket.

post-844-1253918828,99_thumb.jpg

Skaffet meg definitivt en ny venn der :rolleyes:

Gikk over til litt blå Scholl og S03 på taket, men av spyttet noe veldig, som i går.

post-844-1253918840,56_thumb.jpg

Etter noe av lesinga i går på forumet fikk jeg med meg at det kan hjelpe å blande inn litt polish med mer oljer, så blandet inn litt S30, og det ble med en gang lettere å jobbe med. Vekslet litt mellom ull og blå pad på resten av taket.

Frontfanger fikk også smake ull. Her med S30 og 4-5pass med litt trykk i første omgang.

post-844-1253918849,45_thumb.jpg

post-844-1253918860,87_thumb.jpg

Da var bilen ferdig korrigert, og jakten på hologrammer var i gang. Startet (selvsagt) med panseret, og her var det ille! Kamera ble brukt for å lete opp ulumskhetene, og det var nok til alle her.

post-844-1253918874,64_thumb.jpg

post-844-1253918889,88_thumb.jpg

Hadde på forhånd rådslått litt med truhaa, og startet med S30 og orange for å se om de ble vekke. Gikk over en 4-5 pass, og kontrollerte igjen. Ingen endring, fremdeles masse kjørespor. Hmmm, vi prøver med S17 og blå for å se om lakken faktisk er så hard at dette må til for å få dem vekk. Heller ingen effekt... Dette var jo rart. Har aldri vært borti slikt før, men kunne det hende at jeg bare lagde nye hologrammer med blå pad? Scholl selv sier jo at S17 og svart skal være en hologramdödare, så jeg gav det også et forsøk. Fremdeles ingen effekt. Jeg begynte å se for meg en lang lang dag uten å komme noen særlig vei, så det var på tide å gå gjennom hva jeg hadde sett av bilder.

Etter å ha kikket lenge på bildene jeg hadde tatt syntes jeg å se at noen av hologrammene faktisk var på samme sted hver gang. Aha, logisk tenking tilsier da at det fremdeles er spor fra S03 som er her. Jeg gyver på med blå og S17 igjen, denne gangen med veldig hardt press. Etter en runde her ser jeg at kjøresporene er nesten vekke, men ikke samme mønster som tidligere. Vi prøver igjen, denne gangen med vanlig fart og mye press et par pass, deretter mindre og mindre press før jeg avsluttet med null press og 1100rpm. Voila, null hologrammer :D

post-844-1253918907,06_thumb.jpg

Fortsetter bakover på den harde siden av bilen, og hologrammene forsvinner med S17. Ved bakdøra går et skille hvor det er nok med orange og S30.

post-844-1253918914,21_thumb.jpg

post-844-1253918933,81_thumb.jpg

post-844-1253918945,32_thumb.jpg

post-844-1253918955,28_thumb.jpg

Fremdeles litt hologrammer på "etterbildene", men fikk det vekk etter en runde til.

Sier meg så ferdig med høyre siden av bilen, men sjekker igjen for sikkerhets skyld. Fant litt på et sted der jeg brukte S17, men tok ikke noen sjanser så gikk over hele siden igjen med S30. Vil ikke etterlate meg masse hologrammer, det er hvertfall sikkert...

Taket var et kapittel for seg selv, men ble greit her også etter ganske mange runder. Ja, er amatørmessig å etterlate seg så mye hologrammer etter korrigeringa, men nå har jeg hvertfall lært meg viktigheten med å slippe opp presset mot slutten når jeg korrigerer.

Venstre siden av bilen var egentlig veldig rar. Her gikk jeg over med S17 og blå da lakken var mykere her, men likevel klarte jeg ikke å finne hologrammer i det hele tatt. Hverken med blits fra kamera, sterk LED lykt eller sollys. Tok likevel ikke noen sjanser, så gikk over med S30 og orange, bare for å være 110% sikker. Får jo også opp glansen litt med en finere kombo...

Ute å sjekker hologrammer. Bilen ser jo bra ut med sminke :D

post-844-1253918965,6_thumb.jpg

Da jeg ikke fant flere hologrammer var det bare å fjerne maskeringstapen. Bilen ble førsk skumlagt med CG GR mens jeg gikk over lister, tanklokk, dørterskler osv med CG GR og kost for å fjerne støv. Det var nok å ta av ;)

post-844-1253919027,25_thumb.jpg

post-844-1253919036,13_thumb.jpg

Fant ut at når jeg likevel hadde oppe panseret kunne jeg jo shine opp motoren litt. Skumla her også med CG GR

post-844-1253919044,5_thumb.jpg

post-844-1253919052,64_thumb.jpg

Deretter ble det vasket med div koster for å komme til over alt, og til slutt spylt rent. Tok ikke sjansen på HT i motorrommet da eieren ikke var der og fikk dekke til eventuelle ønskelige steder, så holdt meg til vanlig flommende vann. Fikk hvertfall fjernet mye dritt ut fra vannet som rant vekk

post-844-1253919063,28_thumb.jpg

Deretter ble bilen skumlagt (igjen) med Maxi Suds II og deretter vasket med washmitt. Skal ikke etterlate meg noe polishrester eller støv!

Bilen ble deretter tørket og voks ble påført. Havnet i den berømmelige tidsklemma, og prioriterte å bli ferdig i dag i stedet for å ta for mye bilder. Dessuten blir det jo desverre mørkt på kveldene...

Uansett, CG New Look Trim Gel ble påført gummi og plast på eksteriør og motorrom, CG Bare Bones i hjulbuer og MG All Season Dressing i motorrom. CG Wheel Guard ble påført felgene.

Skal muligens tilbake til bilen om et par dager å legge på et lag til med voks, samt gå over plast/gummi på nytt for litt bedre holdbarhet og legge på ruteforsegling og litt andre småting: Satser på å få tatt noen flere bilder da.

Tror eieren ble godt fornøyd med jobben, hvertfall med tanke på hva han betalte. Denne jobben ble hovedsakelig tatt for å få mer trening med roterende maskin, samt skaffe meg fremtidige jobber ved å vise hva jeg kunne klare å få til. Har fått meg MANGE nye oppdrag etter at folk i nærheten der har kommet å kikket litt på. Synes absolutt at det var verdt 20 timer hehe

Min første skikkelige Show'n Shine tråd, så dere får bare bære over med at det er dårlig skrevet og lite bilder :mellow:

post-844-1253918644,82_thumb.jpg

post-844-1253918921,95_thumb.jpg

post-844-1253918979,27_thumb.jpg

post-844-1253918996,24_thumb.jpg

post-844-1253919003,5_thumb.jpg

post-844-1253919015,6_thumb.jpg

Endret av Ad|oS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skjønt det er slemt gjort å legge ut teasere, så derfor må jo det gjøres.

Skulle egentlig tatt en Ditec behandlet E36 de følgende dagene, men pga diverse uforutsette hendelser ble det forandring i planene. Endt i stedet opp med bilen til en kamerat av han med E36'n. Hadde sett bilen på forhånd, og det så ikke så ille ut. Så heller ikke så galt ut da jeg stod å kikket på bilen før jeg begynte, men våt bil og mye dritt skjulte elendigheten...

Bilen har HARD lakk, så må nok over på ull på denne jobben. Skumpads og S03 er ikke nok for å ta tilstrekkelig etter min mening, så må vel bare ta sjansen på å prøve her.

En smakebit av hva en rute på ca 50x50cm på taket kan gi i utfordring

Oh... det der så kos ut! Gleder meg til fortsettelsen HALVARD ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halvard?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Truls? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips til neste gang :ph34r: 50% ubehandlet - 50% behandlet. DET er teaser'n sin det tenker jeg! hehe :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne ikke dy meg når Chis skrev HALVARD der bare fordi han skrev feil navn sist... he he

men, men..... teaser fra deg også da min sønn brutus.... ? skamme seg, vel gleder meg til full oppsving av denne her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips til neste gang :ph34r: 50% ubehandlet - 50% behandlet. DET er teaser'n sin det tenker jeg! hehe :fun:

Var ikke tid til noe skikkelig, og panseret gav ikke nok "wow-effekt" til at jeg ville legge det ut... Men blir jeg ikke ferdig før fredag så kanskje :P

Kunne ikke dy meg når Chis skrev HALVARD der bare fordi han skrev feil navn sist... he he

men, men..... teaser fra deg også da min sønn brutus.... ? skamme seg, vel gleder meg til full oppsving av denne her :)

Det er jo du som har spurt etter en dokumentert jobb, så da må jeg jo vise at jeg er på vei

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min E39 måtte jeg kjøre mange pass med 3M FCP og tilhørende skumpad, med mye trykk og høy hastighet. Den skal etter hva jeg forstår være hakket grovere enn S03. Prøvde også med Mirka ullpad uten at jeg synes det gjorde noen forskjell. Fikk bort så og si alt av swirls, men RDS var det verre med.

Det skal nevnes at jeg er nybegynner i dette faget og har nok litt innkjøringstid igjen før teknikkene sitter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd at s03+ på grov pad som regel tar med enn s03+ på ull. Er mange ganger jeg har prøvd med med ull, men gått tilbake til foam ettersom det tar mye bedre. Særlig på hard lakk som må "bløtes opp" med litt skikkelig varme. Ullapad produserer jo nesten ikke varme. På plast bruker jeg som oftest ull nettop for å unngå varme da jeg har en tendens til å kjøre med mye press og fart for å få vei i vellinga, noe lakkert plast ikke liker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant jeg fant... Sticky paint!

7timer korrigering i dag, men i morgen MÅ jeg bli ferdig :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobben er nå ferdig utført, men da det var for mørkt da jeg var ferdig fikk jeg ikke tatt noen bilder av ferdig utført jobb. Er det da noen vits i å legge ut bilder av resten av prosessen?

Endret av Ad|oS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner det ofte i Bergen? hehe

vel sikker ok med full post i morgen da, gleder oss :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lineup av utstyret:

Nice utstyr! B) Har hørt at den maskinen er sinnsykt kraftig, men trekker dog mye strøm så er fordel med flere batterier :rolleyes: Cleaner - Wax fra Sonax :thumbup: Er det spesialhånkle for fjerning av polish produsert av NASA jeg ser der?! Også har vi jo den gode gamle wipedown helt til høyre ser jeg. Boblene trekker ut oljer og dritt i lakken. VELDIG effektivt.

Hvor lenge varer et sånt batteri? Regner med at du jobber som mobil detailer. Kjapt, trygt og billig.. Ad|os Ad|os :eek:

Forventer noen bilder av ferdig utført arbeid, ikke bare prosessen og utstyr :P

EDiT: Jøss nå kom det opp flere bilder. Nice! Hvem i huleste er det som har rævkjørt den bilen der a? Den var seriøst STYGG i lakken :blink: Ble mye, MYE, __MYE__ bedre etter at du fikk brukt litt produkter og kunnskap. Way to go! :thumbs: Det er sånn vi liker det. Noen bilder av hele bilen forventes :wub:

Endret av HHA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

wicked :)

Det var et stk dass lakk det der, og et stk utsøkt arbeid.....

hva endte du opp med for å fjerne hologrammer? s30 + orange?

Prima jobb Adjos, og finish bildene ser jeg frem til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oh... suverent! Enig med Truls - blir digg med finish bilder B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, bildene kommer sikkert inn i tråden her med en gang man laster dem inn, mens teksten ikke kommer før jeg trykker på at jeg er ferdig, altså å lagre endringene hehe

@Truhaa

Hologrammene ble fjernet med S17 og blå (!!!) og S30 og orange.

Grunnen til at taket var så ille var fordi eieren (+++) hadde prøvd seg med Turtle Wax rubbing. De hadde lagt det på, latt det stå en time ("skal det ikke det da???"), og hadde hatt et rent h****** med å få det av igjen. Ikke særlig effektivt etter min mening hehe

@HHA

Noen av de andre i verkstedet der jeg stod skulle bevise at de også kunne polere hehe Hvor vellykket det var kan jo diskuteres... Det ble også forsøkt å bruke tørr svamp for å få vekk restene av det de hadde lagt på, men ble jo ikke akkurat så bra.

Og ja, jeg jobber faktisk som mobil detailer. Kjørte 4-5mil hver vei for denne jobben, og brukte 3 dager på jobben. Blir ganske mange km egentlig :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice! Ble som natt og dag dette her :) Mobil detailer kan være kjekt for kundene det vettu. Har selv stappa bilen full av utstyr EN gang. Angrer på at jeg ikke tok bilde av det. Var ganske stappa.. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blei jo knall bra.

Godt jobba.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb dette da :) Bra du fikk skikk på lakken, for den var virkelig ikke pen. Utrolig hvor mye som gjemmer seg under asfalt og møkk gitt :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott writeup og fine bilder. Spent på bilder av det endelige resultatet. Meget bra jobbet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive