Ole Gunnar

Honda Accord 2008 Utvendig Detailing

28 innlegg i emnet

Detailing av Honda Accord 2008

Eieren har hatt denne fra den var ny, ca 1 år.

Planen er en grundig vask og rens av lakk, etterfulgt av polering og lakkforsegling.

Oppsummering fra Dag 1:

Nedre karosserideler: Prickbort

Felger: Bilberry 1:5 og Sticky Wheel Gel 1:5

Dekksider: Grime Reaper

Døråpninger: Grime Reaper

Div. børster.

Lot dette virke en stund og foamet med egen blanding av Orange Prewash, Snowfoam og Meg Nxt Shampo.

Spylte med varm HT.

Vask med bøtte med Gritguard og washmitt.

IMG_3051.jpg

IMG_3052.jpg

IMG_3053.jpg

IMG_3054.jpg

IMG_3055.jpg

IMG_3056.jpg

IMG_3057.jpg

Så var det tid for litt Clay. Brukte Meg Clay og No Rinse.

IMG_3058.jpg

Hjulbuer fikk en omgang med BareBones og dekksider CRC Tire Shine.

Hadde tenkt å vente med polering til dag 2 men bestemte meg for å ta venstre siden.

Føler at jeg traff med riktig kombo på første forsøk.

S40 på Orange Scholl.

Brukte Scratch-X 2.0 inni dørhåndtak.

Så ble det Vertua Bond etterfulgt av Meg #21.

Bestemte meg for å legge Vertua med DA maskin så jeg fant fram min gamle Waxmaster med Autoglym finishing pad.

Jeg synes det gikk fortere å legge på og fikk en tynn og jevn hinne som var lett å buffe av.

Så et lag Meg #21 for hånd som tørket noen minutter før det ble buffet av.

IMG_3059.jpg

IMG_3060.jpg

IMG_3061.jpg

IMG_3062.jpg

IMG_3063.jpg

IMG_3064.jpg

IMG_3065.jpg

IMG_3066.jpg

IMG_3067.jpg

Ny 3M tape fra Kazzper - Kan anbefales. Mye mer solid enn de jeg har brukt før.

IMG_3068.jpg

IMG_3069.jpg

IMG_3070.jpg

Etter:

IMG_3071.jpg

IMG_3072.jpg

IMG_3073.jpg

IMG_3074.jpg

IMG_3075.jpg

IMG_3076.jpg

Jeg vil karakterisere lakken som middels hard på denne bilen. Nå er jeg vant med hard tyskerlakk så denne var takknemlig å jobbe med.

I morgen blir det en rask vask før resten av bilen skal poleres og forsegles.

Ny oppdatering følger fredag kveld eller lørdag.

Edit: Rettet skrivefeil

Endret av Ole Gunnar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

knall det der Ole Gunnar, fikk litt samme følelse med vertua bond jeg også, fikk tynnere lag på og var lettere å fjerne da, bare en ikke kjørte for fort så var det vakkert :)

gleder meg til oppdatering av tråden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for spennende lesning og gode bilder så langt.

Likeså takker jeg for tips angående påføring av Vertuabond......dette skal prøves

ståle :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mmm dette så da virkelig bra ut Ole Gunnar....

(Nååå er endelig en travel sommer over, og jeg får tid til litt bilkos igjen :) )

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig bra ut dette Ole Gunnar! Litt skeptisk til den DA maskina der, men det ser da ut til at det gikk bra :P Så litt shabby ut ;) Ellers ble den veldig pen i lakken!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle positive kommentarer så langt. :D

Den DA maskinen har ligget i boden noen år og nesten vært i containeren. Grunnen til at den ser litt lurvete ut er at jeg har skjært av bakplaten og limt på borrelås for å kunne feste PADs på den i stedet for de frotté trekkene som fulgte med. Kanskje neste "må ha" produkt blir en DA av proff kvalitet ? (Flex el Meguiars) B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb som vanlig Ole Gunnar. :thumbs:

Det var jo mye riper og merker på den (merker etter claying ?). Ser ut til at du fikk bort dette. Blir nok en super fornøyd eier det her.

Hva med å prøve og legge på Meg #21 med DA maskin?

Endret av gjohn
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ripene var nok der før Claying desverre. Eier ville gjerne bli kvitt dem. S40 tok bra med riper rundt håndtak og langs kanten så det rekker trolig med det på denne bilen.

Meg #21 på DA er en mulighet. Men nå skal det sies at denne var en fryd å legge på og ta av for hånd når lakken var preppet med VB :D .

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo kjempebra ut dette! :)

Tok du wipedown etter poleringen?

Et tips fra meg er å være forsiktig med å bruke en så mild polish som 1-step, for oljene i alle polishene har en tendens til å skjule mye.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som dette ble veldig bra :)

Hva synes du om Tire Shine?

Har brukt en del bokser av den og er forsåvidt veldig fornøyd, synes den gir en "kraftig" matt finish og har ganske bra holdbarhet.

Også koster den ca 70.- boksen :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser ut til og bli meget bra.default_biggrin.png Hvor mange timer har du brukt hittil?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser meget bra ut ja :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 2:

Bilen har vært i buk i dag. Ikke mange Km men den måtte vaskes uansett.

Foamet, spylt og tørket med Water Magnet. Bare støv.

Det var mest riper på høyre siden og den stod for tur i dag.

Litt mer utfordrene enn v. side som ble tatt i går mao.

Brukte i hovedsak 3 forskjellige komboer:

1. S40 på Orange der hvor flate var nesten greie

2. Gul 3M på Gul pad på mellomdype riper.

3. Grønn 3M på grønn Pad på de dypeste ripene. Etterfulgt av pkt. 2.

Hadde også en plan om å teste ut:

1. 50% IPA (helt greit)

2. 3M Control Spray (Veldig bra)

Etter at hele bilen (untatt arbeid fra Dag 1) var korrigert ble det CG VB på DA etterfulgt av Meg #21.

Nå står bilen inne i garasjen og herder. #21 vil da få 14 t herdetid og jeg regner med det holder for å jeg kan toppe den med et lag premium voks.

Valget av voks blir foretatt i morgen tidlig og står mellom

1. Concorso

2- e-zyme

3. Sheild

4. CG Butter wet vax

Time will show :-)

Før korrigering

IMG_3077.jpg

Ferdig korrigert menfør IPA wipedown

IMG_3078.jpg

Etter wipedown:

Venstre: Ingen WD

Midten: IPA 50%

Høyre: 3M Control Spray

IMG_3079.jpg

Slitasje:

IMG_3080.jpg

Måtte ty til Fast Cut her:

IMG_3081.jpg

Noen usorterte bilder underveis:

IMG_3082.jpg

IMG_3083.jpg

LSP klar h. side :-)

IMG_3084.jpg

Etter #21:

IMG_3085-1.jpg

IMG_3086.jpg

IMG_3087.jpg

Så jo kjempebra ut dette! :)

Tok du wipedown etter poleringen?

Et tips fra meg er å være forsiktig med å bruke en så mild polish som 1-step, for oljene i alle polishene har en tendens til å skjule mye.

Brukte control spray der hvor det var riper.

Så ut som dette ble veldig bra :)

Hva synes du om Tire Shine?

Har brukt en del bokser av den og er forsåvidt veldig fornøyd, synes den gir en "kraftig" matt finish og har ganske bra holdbarhet.

Også koster den ca 70.- boksen :D

Takk for kommentar :D

Tire Shine er jeg veldig godt fornøyd med. Kjøper den på Bauhaus som har grei pris på den.

Dette ser ut til og bli meget bra.default_biggrin.png Hvor mange timer har du brukt hittil?

er oppi 9 timer til nå + 2-3 timer i morgen. Har hatt inspeksjon av eier som er strålende fornøyd.

Ser meget bra ut ja :D

Mange takk - er meget fornøyd selv også.

Dette er litt mer utfordring enn å bare vokse egen bil B)

edit: bildereferanse

Endret av Ole Gunnar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jommy....

mye kjørespor etter grønn 3M ?

Tror jeg har den control sprayen stående hos kazzper også... må få den hjem her skjønner jeg ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jommy....

mye kjørespor etter grønn 3M ?

Tror jeg har den control sprayen stående hos kazzper også... må få den hjem her skjønner jeg ;)

Ja den er relativt grov. Men den gule fixer det. Behøver ikke blå på så lys lakk, men på sort regner jeg med å måtte kjøre alle 3 stepene.

Control Spray'en må du nok få i hus. Den ble jeg venn med underveis. Kanskje jeg kan ta den med til deg på søndag om du avtaler det med Kazzper.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært en god ide det OPle Gunnar, treffer du Kazzper før søndagen så kan du bare få de av han, om han stusser og ikke stoler på ditt ærlige ansikt så kan han sende meg sms eller ringe meg ;) husker ikke antallet, men det gjør sikkert han :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette Ole Gunnar. Bra Jobba og resultat ;)

Jeg skulle også gjerne hatt den 3M control sprayen så om du har mulighet ta med noen flere :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette Ole Gunnar. Bra Jobba og resultat ;)

Jeg skulle også gjerne hatt den 3M control sprayen så om du har mulighet ta med noen flere :)

Control Spray er genialt på polishsprutflekker som kommer dit det ikke skal og :D

Har IPA og control spray, men ender alltid med cs uanz....

Og ang Grønn 3M, man trenger ikke gul heller om man bruker blå(gjelder de fleste lakker men dog ingen regel uten unntak...) På myke lakker får man spor etter gul, men ikke av blå, på relativt harde lakker holder det som regel med blå etter grønn uanz... :D

Nice jobb :D

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen for både hyggelige og konstruktive kommentarer :D .

Dag 3.

#21 har herdet i 14t.

Valget av voks falt på CG e-Zyme.

Et lag på hele bilen + fjerning av støv i sprekker.

CG Metal Shine på eksosstuss.

Her er noen bilder av ferdig bil.

IMG_3088.jpg

IMG_3089.jpg

IMG_3090.jpg

IMG_3091.jpg

IMG_3092.jpg

IMG_3093.jpg

Endret av Ole Gunnar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra utført arbeid dette Ole Gunnar ;) Metallicen popper veldig bra ser det ut som :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive