Ad|oS

Jomfruturen med roterende

Var med en kamerat i dag å skulle gå over en nyere BMW (E46). Vi stilte begge med DA maskiner, og jeg hadde med meg ny bakplate fra SS. Da jeg skulle montere den på la jeg jo merke til at den ikke var laget for å brukes på festet som var på min DA (Kestrel). Ble litt diskusjon frem og tilbake, og kameraten min startet såvidt med den roterende.

Bilen hadde en god del swirls og småriper, men relativt få RDS. Jeg gikk på med friskt mot med DA, polish pad og 203S. Så å si null korreksjon. Gikk over til SIP, og nå kunne jeg hvertfall se at det hadde skjedd litt. Økt opp til cutting pad med 203S, og det ble enda litt bedre, men endte til slutt med SIP. Gikk likevel utrolig tregt, og etter litt om og men ble jeg satt til å bruke den roterende.

Skikkelig redd i starten, for har jo hørt alle "skrekkhistoriene" om folk som har vært litt uheldig. Likevel tok jeg så å si hele bilen med cutting pad (Menzerna) og SIP. Ble rimelig grei korreksjon, men ikke helt 100%. Desverre ikke så mye tid, så fikk holde med dette. Så ikke noen kjørespor eller noe som helst, og sjekket også med IPA en del steder for å være sikker på at det ikke var noe. Tok likevel ikke helt sjansen på at det skulle være bra nok, så ble gått over med polish pad og veldig fin MG polish for å eventuelt fjerne det som måtte være av spor. Ble toppet med MG Tech Wax 2.0

Ble ingen writeup av denne, men her er hvertfall et bilde som ble tatt etter ferdig utført oppdrag

b61pxg99q62atrnyhuq0.jpg

(Bilde tatt av S.B.O)

Første erfaring med roterende var følgende:

- VANSKELIG å håndtere, fordi den dro litt dit den ville. Ble løst ved å hele tiden "støtte" den opp mot kroppen

- Fæl å jobbe med på nedre paneler da den var enda vanskligere å håndtere her enn lengre opp på sidene. De vannrette panelene (tak, panser, bakluke) gikk veldig greit

- Fikk endelig sett at polishen ble brutt ned slik den skal (polishen ble skikkelig blank etter litt bearbeiding)

- Er veien å gå! Fikk ønsket resultater ekstremt mye raskere enn med en DA, og kontrollen over maskinen økte veldig fra jeg begynte til jeg var ferdig

Var nok litt heldig med at det var hard lakk på denne bilen, og dermed minket sjansen for å gjøre noe feil. Eneste "uhellet" jeg hadde var da jeg kom over noe plast som var lakkert men en eller annen type elendig lakk, og bare det at jeg sneiet den førte til at lakken der ble dratt litt til siden. Kunne se ut som at det var helt nylakkert (noe det ikke var) og at man var borti før det hadde tørket skikkelig.

Et par avsluttende spørsmål:

- Hvor mye sliter en polering på en pad? Cutting paden jeg brukte begynte å slites mye i kantene, og det fløy ørsmå biter av den av og til.

- Støtter dere opp maskinen med kroppen, eller jobber på "frihånd"?

- Fant ut at trisket var å kante paden litt for å lettere styre den. Gjør dere viderekommende også dette, eller klarer dere å styre den med hele flaten nede?

Endret av Ad|oS
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Hvor mye en pad slites avhenger veldig av pad'en.. Scholl og 3M etes opp hvis du kommer borti kanter og også maskeringstape. Da frøser de som regel ganske så godt. Dette har jo også noe med at de er hardere en andre og ikke så fleksible at de bare omslutter panelene du polerer på. MG's pad'er sliter mye mindre, men er også litt dyrere. Selv har jeg erfart at scholl padsa slites mye, men de fungerer fortsatt bra selv om de ser ut som f#". Trenger bare litt mer produkt da.

- Jobber nok med frihånd hvis jeg skjønner hva du mener da det blir noe vanskelig å støtte maskinen opp med kroppen når du jobber midt på taket..Etterhvert klarer du å også kjøre maskinen med en hånd.. Selv bruker jeg, hvis jeg kjører mye rpm/hardt press og slippe med venstre hånden for å kjenne på varmegangen på panelene. Da er det en fordel at du klarer å holde maskinen jevnt..

Generelt sett er det viktig å ikke holde for anstrengt på maskinen, da detter som regel fører til risting og det som følger med det(kjørespor). Prøv evt å gå ned på en medium rpm hvis du får risting, og heller gå opp igjen når du har fått kontrollen tilbake. Myke pads er fint å trene med, da disse som regel er enklere å holde stabilt..

- Å kante paden hjelper for styringen og nedre panel som du skriver er også de vanskeligste. Bevegelsene hvor du skyver og drar maskinen fra kroppen er enklest å få jevne, mens side til side krever litt mer trening.. Etter hvert lærer du deg å "lene" pad'en så går den dit du vil at den skal gå. Etter et par biler så har du det. Er viktig å ikke tvinge pad'en med roterende. Da får som regel litt kjørespor... Bakplater med mykt skum ala scholl sine hjelper også veldig på å styre pad'ene.

Så blankt ut:-)

Lykke til med rotasjonen videre.. Bare å trene MASSE og legge ut enda mer bilder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 3M bakplate med skum. Den er rett og slett fantastisk i forhold til fast bakplate. Det blir ikke så nøye hvordan vinkling man har på maskinen og den styrer ikke maskinen så mye. Dermed kan jeg konsentrere meg om å lede maskinen dit jeg vil ha den. Ingen hopping overhodet foruten der jeg brukte litt for mye produkt. Opplevde at for mye produkt gjorde det litt sticky og da hoppa maskinen som en hoppetusse.

Jeg ødela også to grønne 3M-pads på min jomfrutur. Måtte bruke mye trykk pga hard lakk og da revnet de på sidene. Var uheldig og kjørte litt på en kant med den ene og da frøs det ut masse små grønne biter. Den andre tok jeg på en maskineringstape som løsnet da jeg kom borti. Her trengs det nok mer trening og rutine.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna padsene er også ganske harde, så de forsvant litt når man kom til kanter og sånn ja. MG pads føles utrolig mye ut i forhold til Menzerna, men er vel mer enn bare hvor harde de føles som forteller noe om hvor mye cutting de har ;)

Kjørte jo uten å ha noe støtte på taket, men måtte anstrenge meg veldig mye for å få det til på en grei måte. Vare helt utslitt etter noen få pass hehe

Selv syntes jeg at det var enklere å kjøre høyre/venstre enn fra meg/tilbake. Regner med alt kommer med litt trening.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja - da var den jomfruturen over. Tror nok at det føltes ekstra vanskelig i starten fordi man naturlig nok spenner seg litt ekstra i kroppen og da blir det "jerngrep" i bakkant på maskinen. Løst og ledig skal det visstnok være. Blir jomfrutur med roterende på meg denne uka også - bare været holder seg....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første erfaring med roterende var følgende:

- VANSKELIG å håndtere, fordi den dro litt dit den ville. Ble løst ved å hele tiden "støtte" den opp mot kroppen

Dette går seg til med tiden. Til mer trening, korrigering, så blir du vant med dette. Et lite tips kan være å helle bremse maskinen igjen, isteden for å "skyve" den. Hold den igjen slik at du bestemmer hastighet og retning.

- Fæl å jobbe med på nedre paneler da den var enda vanskligere å håndtere her enn lengre opp på sidene. De vannrette panelene (tak, panser, bakluke) gikk veldig greit

På slike paneler så pleier jeg ofte å polere i "slipeform". Blir som du står med en vinkelsliper og sliper frem og tilbake.

- Fikk endelig sett at polishen ble brutt ned slik den skal (polishen ble skikkelig blank etter litt bearbeiding)

Polishen skal brytes ned når du får fart på maskinen og kjører noen pass. Well done! :)

- Er veien å gå! Fikk ønsket resultater ekstremt mye raskere enn med en DA, og kontrollen over maskinen økte veldig fra jeg begynte til jeg var ferdig

Parker DA´n på hylla, og la den samle støvet bilen ikke skal få på seg. Det er med roterende du får de resultatene du ønsker.

Var nok litt heldig med at det var hard lakk på denne bilen, og dermed minket sjansen for å gjøre noe feil. Eneste "uhellet" jeg hadde var da jeg kom over noe plast som var lakkert men en eller annen type elendig lakk, og bare det at jeg sneiet den førte til at lakken der ble dratt litt til siden. Kunne se ut som at det var helt nylakkert (noe det ikke var) og at man var borti før det hadde tørket skikkelig.

-Synd, men sånt kan skje. Fordèl å tape over lakkerte flater også. Og heller fjerne tape´n når du skal korrigere akkurat denne listen, høyden, kanten o.l.

Et par avsluttende spørsmål:

- Hvor mye sliter en polering på en pad? Cutting paden jeg brukte begynte å slites mye i kantene, og det fløy ørsmå biter av den av og til.

Helt vanlig. Dette skjer med alle skumpads i starten. Roer seg litt og litt etter hvert, men padene sliter. Et tips kan være å kjøre paden til et sandpapir for å slipe ned kanten slik at den blir buet, eller får en rundere overgang.

- Støtter dere opp maskinen med kroppen, eller jobber på "frihånd"?

Stående blir kun på frihånd, gjerne underarm. Sittende så hjelper knærne og lårene til..

- Fant ut at trisket var å kante paden litt for å lettere styre den. Gjør dere viderekommende også dette, eller klarer dere å styre den med hele flaten nede?

Når du kanter, så får du mindre kontakt og korrigeringen vil ta lenger tid. Kan også opplever at du korrigerer forskjellig. At noen områder blir mer (evt. bedre) korrigert enn andre plasser. Kanting kan være bra på A-stolper eller plasser du kommer dårlig til.

Håper det hjalp noe. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes nesten denne tråden burde bli sticky for oss som ikke har knekt hinna med roterende eller er helt fersk mht roterende :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre at du fikk det til. Venter i spenning på Flexen fra SS nå. Har et gammelt panser stående klart for første forsøk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant også ut at det var lettere å holde igjen enn å skyve ja.

Var ekstra ille å måtte bruke roterende på en annen sin bil første gang, særlig når det var en såpass fin bil. Blir nok litt mer øvelseskjøring på en gammel Peugeot om ikke så lenge, der jeg kan prøve å gå enda hardere til verks.

Et lite spørsmål angående ull-pad. Er det lurt å bruke denne på plast i stedet for en cutting pad (hvis man må så grovt til verks) da den utvikler mindre varme? Er ellers huskeregelen slik at man kun bruker ull dersom cutting pad ikke gjør god nok jobb?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrigering på lakkerte plastdeler går som regel mye mye fortere en om underlaget er stål/alu. Jeg pleier å jobbe mye fortere på disse delene for å unngå varmgang. Er også über forsiktig med å kante for mye på slike plasser. Test på et flatt plastområde som eks bakfanger før du beveger deg på listene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke angående ull og plast - men ville nok holdt roterende unna plast på et generelt grunnlag. Roterende utvikler så mye mer varme enn en DA-maskin, så sjansen for å ta plasten er definitivt til stede.

Ellers gjelder vel regelen: begynn med den minst aggressive komboen og jobb nedover derfra til du finner den som gjør jobben slik du ønsker den utført. Ingen vits med rubbing og ull hvis polish og polish-pad gjør jobben... tar bare mere av lakken...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble kjøpt Flex roterende, og første bil med den var noe helt annet enn den først med billigmaskinen. Denne holdt turtall hele tiden, og var fantastisk å jobbe med i forhold. Scholl sine bakplater var også veldig fine å jobbe med, og er helt sikkert noe av grunnen til at det gikk greiere nå, Gøy å se hvordan skummet "jobber" for å holde paden flat til enhver tid.

Har også gått over fra Menzerna til Scholl nå, både med pads og polish. Synes at putene holder bedre, men at polishen ikke tåler å bli jobbet med på samme måten som Menzerna. S17 med blå Scholl vs SIP og hvit Menzerna er overlegen seier til Scholl hvertfall. Mye kortere jobbetid og gir bedre resultater, men utvikler ekstremt mye varme. Både med S30 og S17 klarte jeg som regel bare 3-5pass før det ble for varmt til at jeg turte å fortsette. Kjørte aldri så varmt at jeg ikke kunne ta på lakken, men var varmt likevel. Merket også at paden ble "tyngre" å jobbe med (hoppet også litt) når lakken ble varm, men er vel også fordi polishen er kjørt ferdig.

Etter at paden ble vasken en gang opplevde jeg at det begynte å ryke fra den, selv om hverken pad eller panel var spesielt varmt. Er vel bare vannet som fordamper, så antar ingen fare.

Var også vanskelig å få paden skikkelig tørr. Kjørte den på full pinne (3700rpm) en stund for å få ut det meste fuktighet, men spurtet som bare det når jeg begynte på panelet igjen. Må finne på noe lurt for å unngå dette i fremtiden, for skaper mye ekstra tørkearbeid hehe Gikk midlertidig greit å få vekk søl ved IPA, og lærte meg også til å bruke det på hvert panel jeg tok, i stedet for å ta wipedown helt til slutt over hele bilen.

Plast tåler mye mindre varme enn metall har jeg jo funnet ut, men hvordan er det med glassfiber? Var uheldig å brant litt lakk på plast, så ble bare DA maskin på dette. Må teste litt ut på et prøvepanel før jeg tør gå på med roterende på lakkert plast nå.

Merker også hvor mye raskere det går med roterende i forhold til DA. Gikk totalt ca 9,5timer på jobben, selv om jeg gikk over enkelte panel opp til 5 ganger for å fjerne RDS, selv om det meste av bilen bare fikk en 1-stegs jobb. Fikk riktignok litt hjelp av eier til maskering og claying, men gikk raskere i det hele tatt!

Har funnet ut at jeg må bli litt tøffere å bare gå grovere til verks med en gang i forhold til så mange runder. Gå rett på S03 og ull/blå, evnt S17 og ull i stedet for å bare holde på med S17 diverse runder.

Tok ikke mange nok bilder til å lage en Show'n Shine tråd, men kan jo legge ut et par bilder her. Desverre ingen bilder av ferdig bil pga lite tid og et lite uhell.

post-844-1253232742,7_thumb.jpg

Svampevask og Europris-såpe gjør sitt. For at lakken skal holde seg litt bedre fikk jeg satt igjen en MF washmitt og litt #901 til eieren.

post-844-1253232762,07_thumb.jpg

Her er panser etter bare en runde på 4-5 pass med orange Scholl og S30. Fjernet så å si alt. Var myk lakk som var opplakkert for under et år siden.

post-844-1253232799,01_thumb.jpg

Bakluke etter en runde med S17 og blå Scholl. Mye mye hardere lakk her (orginal tyskerlakk), så trengte en del runder før det ble bra. Var også en del RDS her, så tok litt tid for å få vekk de fleste av dem

post-844-1253232836,04_thumb.jpg

Venstre siden er neste ferdig korrigert her

post-844-1253232856,91_thumb.jpg

Dette var en gratisjobb da jeg bare ville trene på roterende, men føler meg mye tryggere nå etter en del timer med maskinen.

Det var alt for denne gang. Kommer nok en ny oppdatering etter neste gang med roterende, og ser om jeg har fått meg noe ny lærdom til da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble knallbra dette! :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo virkelig ut til at du har fått dreisen på roterende! Stå på, og lag en skikkelig writeup med masse bilder på neste jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode erfaringer dette her, fint oppsummert, og bilen så jo ut til å bli bra den :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er jo bare det at jeg som regel blir så ivrig når jeg først setter i gang, at jeg ikke finner tid til å ta bilder. Men må vel bare skjerpe meg, så får jeg vel gjort det også...

På tide å lyse ut en ny gratisjobb, så blir det kanskje en ny en til uka :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive