Brynjar

MINI 2004 modell

27 innlegg i emnet

MINI 2004 modell

DSC_0143.jpg

Da har jeg fått inn en søt liten bil med samme eier som Passaten, rettere sagt konebilen.. Eier ønsket samme runde som med Passaten, foruten steinsprut fylling.. Bilen ser helt grei ut i lakken, men har heavy vaskestriper og tykkelsen på lakken varierer 101MY på laveste og 160MY på det meste. Lakken på denne er medium-hard.

Planen for tirsdag var vask, clay, innvendig shining og maskering..

Onsdag er det maskin polering av begge kvadratmeterne og LSP.

Lovte jo også å teste om det lar seg gjøre å polere opp våtslipte overflater, så da ble det en halvtime ekstra i dag:-) Kommer lenger ned.

Fikk en forespørsel i går om å ta en Porsche GT3. Lakken var blå metallic.. Var å tittet på den mens jeg holdt på med Mini'en, og den hadde mildt sagt helt ville vaskestriper og småriper.. Bilen skal vist nok piskes rundt på bane i følge eier og han ønsket bare å få den shinet litt.. Når jeg sa at jeg kom til å trenge 12-16 timer for å få den skikkelig bra, så var ikke det så aktuelt lenger, og da beregnet jeg 2/3 steg... Da skulle han heller ta seg en runde med Autoglym selv.. Fikk heller komme tilbake til det når han skulle selge, noe jeg selvsagt håper på.. Gromme biler, men jeg jobber ikke dugnad. Man får det man ikke betaler for......

Litt senere kom det en kollega innom som ønsket å få fikset sin ML 320, noe jeg selvsagt sa ja til:-)

Utstyrsliste:

Washi-washi:

GritGuard

Mothers ullhanske og wash pudel fra SV.

Såpe mix med CG Citrus Wash and gloss, Maxi Suds II og snow and foam.

Prickbort

Bilberry

Guzzler Waffle

HT

Motorrom:

GR 1:3

Interiør/Innvendig:

FOMA Microvac

MG APC med børste

Scholl purple 9000

A/C rens

Div børster

MF

Diverse

Clay:

SS Blå NN.

Dekk:

Megs

Makita 9227 roterende

PC

Plastdeler:

Black wow

Lakkbehandling:

3M Fast Cut Plus

Scholl S03

MG Ultimate Compound

SV Blau-Weiss selvsagt:-)

Felger:

Bilberry 1:0 og div koster

SV Autobahn

Våtslip:

MG 2500 korning.

Ruter:

Nanolotus PRO rund baut

Cab:

Kommer - 3M Scotchguard

Tidsbruk:

Tirsdag: 4,5 timer

Onsdag: 5 timer

DAG 1

Etter litt konsultasjon med Ketil og Dag ble det GR 1:5 på Cab'en og myk børste.. Skal imprigneres med 3M Scotchguard når den kommer med ilpost fra Dag:-)

DSC_0012.jpg

Bilberry 1:1 og div koster:

DSC_0015.jpg

Dirty motor.. Avfettet med GR 1:3:

DSC_0021.jpg

SV Wheel kost i alle dørkarmer:

DSC_0024.jpg

Her får du plass til........... et kasse øl kanskje:

DSC_0027.jpg

Liten bil, liten clay. Prickbort tok veldig mye syntes jeg:

DSC_0028.jpg

Støvsugde Cab'en med Combivac'en.. Nesten helt tørr etterpå.. For en flott maskin sier jeg bare:

DSC_0029.jpg

Skitten førerplass:

DSC_0031-1.jpg

MG APC 1:4 og en flott torsov børste med skikkelig håndtak:

DSC_0032.jpg

Renset med Combivac'en og Taski rensemiddel:

DSC_0036-1.jpg

Matter med APC og Combivac:

DSC_0039-1.jpg

Har blitt veldig glad i denne Combivac'en og den klarer å dra opp mer skit enn noen annen maskin jeg har prøvd. Har tidligere brukt Taski maskin som er nesten dobbelt pris, men gammel og slitt gjør sitt til at den ikke klarer jobben like bra.. Har 3 minus med Combivac'en så langt.. 1. Litt for kort kabel når den brukes som rensemaskin, 2. Spylerkoblingen ved munnstykket kobler seg av og til av hvis jeg jobber på litt trange plasser, 3. Hjulene ruller litt for godt og i kombinasjon med kort slange så må man passe litt på hvor denne R2D2'en ruller :)

Liten tvil om at Combivac'en fungerer:

DSC_0053-1.jpg

Etter vask fikk interiøret seg litt scholl-love:

DSC_0043.jpg

Så var det A/C-rens..... nei, vent...... kanskje smart å ta opp cab'en:

DSC_0046.jpg

Tømmings.. Digger denne rensen:

DSC_0051.jpg

Så var det jakten på vaskestripe inferno:

DSC_0056-1.jpg

DSC_0057.jpg

DSC_0059-2.jpg

DSC_0064.jpg

DSC_0065.jpg

DSC_0066.jpg

DSC_0067.jpg

DSC_0069-1.jpg

DSC_0070.jpg

DSC_0071-2.jpg

Da var jeg egentlig ferdig for DAG 1, men jeg hadde lovet noen å teste om man klarer å fjerne slipemerker fra våtslip med DA..

Utvidet testen noe til å teste 3M opp mot scholl også... Kastet også inn en outsider fra Meguiars :rolleyes:

DSC_0093.jpg

Her er midlene fra venstre, Meguiars Ultimate Compound - blå scholl og PC DA, Midten Scholl S03 - blå scholl og Makita, Høyre 3M Fast Cut Plus - grønn 3M og Makita:

DSC_0076-1.jpg

3M FCP før:

DSC_0079.jpg

Scholl S03 før:

DSC_0081-1.jpg

MG UC før:

DSC_0082.jpg

Scholl venstre og MG høyre før:

DSC_0084-1.jpg

Først en liten måling:

DSC_0112.jpg

Våtslipte et lite område hvor det var litt riper med MG 2500 grit.. 7-8 rette drag, lite til medium press og masse smøring:

DSC_0113-1.jpg

DSC_0114.jpg

Startet med 3M, som ga et veldig bra resultat.. Ny tørr pad og brukte litt lite FCP og kjørte litt tørt etter bare 6 pass på 2100rpm. La igjen litt hologrammer:

DSC_0124.jpg

Så var det S03, som også ga et veldig bra resultat, og nesten helt hologramfritt. Brukte litt mer produkt her og kjørte 6 pass på 2100rpm. La ikke igjen hologrammer.

Så var det MG, ultimate compound som ga et godt resultat, men fortsatt litt vaskestriper kvar.. Brukte rikelig med produkt for denne så den ikke skulle komme alt for kort.. Kjørte lenge og på speed 6 på PC'en.. Bråkte godt men resultatet er bra.. Ingen hologrammer:

DSC_0125.jpg

La på en god klædd med MG da jeg virkelig skulle kjøre på her:

DSC_0104-1.jpg

Så til våtslip området hvor jeg brukte MG Ultimate compound og blå scholl. Først etter en runde på ca 1 minutt og bra med press. PC på speed 6:

DSC_0116-1.jpg

Etter runde to, fikk jeg slipemerkene bort og overflaten var flat og fin. Kjørte lenge på runde to og UC var nesten helt borte når jeg stoppet. Konklusjonen er at du kan fjerne våtslipemerker med DA, bare at det tar veldig mye lengre tid. Nå ville jeg nok ikke gått lavere på grit'en på papiret, før JEG tror at du sliter med å ta merkene med DA uten å måtte gå over veldig mange ganger.:

DSC_0118-1.jpg

Så fra en annen vinkel. 3M FCP:

DSC_0130-2.jpg

Scholl S03:

DSC_0129-1.jpg

MG UC og DA:

DSC_0128-2.jpg

Så våtslipområdet og DA:

DSC_0127.jpg

Vinneren mellom scholl og 3M er umulig å kåre, da begge tok tilnærmet like mye og overflaten var nokså like.. Litt mer hologrammer på 3M, men det skyldes nok mere han som stod bak spakene...

1.plass: Scholl/3M

2.plass: Scholl/3M

3.plass: MG UC

I morgen skal jeg kun bruke denne:

DSC_0137.jpg

Neida, blir nok Scholl S03 og blå med makitaen :D

TBC!!

_________________________________________________________________________________________________________

DAG 2

Tenkte at dette skulle gå fort unna, men der tok jeg skammelig feil... igjen :blink:

Når tittet nærmere på lakken fant jeg ekstreme vaskestriper som måtte gås over et par ganger for å få det 98% bra...

Rakk desverre ikke noe solnedgang i dag, så det ble bare innebilder da jeg hadde lovet eier kunne komme å hente bilen kl 22..

Fant ut at jeg hadde lyst til å stifte ennå nærmere bekjentskap med 3M Perfect-it serien, så da ble det Fast Cut Plus og grønn 3M pad. Det etterlot greit med hologrammer:

DSC_0144.jpg

Hologrammene vises godt på blitzen:

DSC_0145.jpg

Etter panser og skjermer beveget jeg meg raskt videre til dørene og tenkte jeg måtte lage litt 50/50-porno:

DSC_0147-1.jpg

Flott med hologrammer altså:-):

DSC_0148.jpg

Her har jeg brukt FCP på 2100rpm med moderat med press. Ca 5 pass:

DSC_0148.jpg

Ble litt nervøs av alle disse hologrammene, så jeg fant frem 3M ultrafine og blå pad.. Voila:

DSC_0150.jpg

DSC_0151.jpg

Kontroll av overflaten:

DSC_0153-1.jpg

Hele døren tatt:

DSC_0154-1.jpg

DSC_0156-1.jpg

Så var det andre siden av bilen:

DSC_0168-5.jpg

Syntes komboen jeg kjørte la igjen mer enn normalt med hologrammer, så da jeg gikk jeg å vasket pad'en skikkelig..

Tenkte også jeg skulle prøve å kjøre kortere og heller gå over to runder, og begge deler hjalp veldig.. Samme rpm og samme pass:

DSC_0174.jpg

DSC_0176-2.jpg

DSC_0178.jpg

DSC_0179-1.jpg

DSC_0183.jpg

Fant også ut at det var best å jobbe på så her store områder, sånn cirka pluss litt til kanskje:

DSC_0185-2.jpg

Fikk frem metalicen veldig fint:

DSC_0190-1.jpg

Etter runden med FCP gikk over med 3M Gul med gul pad og så to runder ultrafine og blå bare for å være sikker på å få vekk alle hologrammene:

DSC_0195-1.jpg

DSC_0202-2.jpg

DSC_0204.jpg

DSC_0219-2.jpg

DSC_0221.jpg

Hadde frem 3M sola også:

DSC_0227.jpg

LSP klar:

DSC_0228.jpg

Ble en blank kombo:

DSC_0211.jpg

3M maskering:

DSC_0216.jpg

Tok IPA wipedown og brukte vel 1,5liter på trøykksprøyte. Lot det stå på i et par minutt og spylte av med HT. Synes HT avspylingen gjør at alt polish i kriker og kroker blir nesten helt borte.. Slipper ekstra arbeidet å gå over listene så sinnsykt etterpå. Tørke bilen må du uansett gjøre etter IPA. Etter IPA ble det CF Pro..

Så var det voksing.. Måtte jo bare bli SV Blau-Weiss da dette er bygd på BMW deler:

DSC_0232-1.jpg

DSC_0236.jpg

Mens voksen fikk stå å godgjøre seg gikk jeg kjapt over motorrommet med litt Black-wow:

DSC_0238.jpg

Mens jeg ventet på voksen la jeg på litt Megs tire shine:

DSC_0249-1.jpg

DSC_0244.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0247.jpg

Måtte spraye litt Bare bones i hjulbuene før de fikk kjøre ut:-)

DSC_0253-1.jpg

DSC_0250-1.jpg

DSC_0243.jpg

Eier var henrykt og mest fornøyd med interiøret.. Luktet jo så godt:-) Kvinner og menn ser etter litt forskjellig ting kan man trygt si:-)

Så var det betalingen for denne og Passaten:

DSC_0278-1.jpg

Har ikke fått 3M scotchguard, men den ligger på omlastningssentralen i Oslo og blir overlevert eier i morgen ettermiddag..

Takk for titten!!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digger disse postene dine :) Du stopper hvertfall ikke å imponere med tekst, dokumentasjon i form av bilder ++ :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interiøret ble vel og bra det :D Må kanskje prøve meg med A/C rensen selv på min egen bil. Har den noe mer effekt enn at den fjerne eventuell vond lukt?

Om jeg ikke ser helt feil, er det en "MG foaming sprayer du bruker i interiøret sammen med APC. Min erfaring med denne sprayeren er at den gir ok med skum til å være en håndsprayer, men bruker ekstremt mye væske for hver gang du klemmer til. Prøvde meg først med denne sammen med Bilberry, men gikk jo 3-4dl bare for å dekke felgene. Ble byttet ut til neste gang for å si det sånn hehe

Fint du tester ut DA og våtsliping som lovet ;) Greit å se at det går an å få det vekk, men kan vel nesten regne det slik som at de fleste som våger seg ut på våtsliping også har en roterende :)

Gleder meg til å lese fortsettelsen

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert.. dette blir spennede som vanlig å følge med....

Brynjar du e herved min nye helt :rolleyes:

:thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HHA: Kommer flere bilder i kveld når beistet er ferdig:-) Har også en liten morsom ide som skal testes i kveld, bare følge med:-)

Ad|oS: A/C-rensen sies jo å løsne skit som ligger i kanalene på anlegget og det er ikke tvil om at det gjør luften friskere i bilen.. Tror dette er perfekt for de som evt er allergikere også. Jeg digger den i alle fall.

Stemmer at det er MG foaming sprayer ja.. Jeg synest den må sprute såpass som den gjør da jeg alltid går over med børste etterpå. Skummet er ikke råimponerende men det er heller ikke så nødvendig. Jeg bruker APC'en utblandet i 1:4 og 1:10, så en gallon flaske holder til maaaaaange biler.

Amazoch: Hyggelig å høre.. Skal kjøpe meg poleringskappe senere :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digger jobbene dine Brynjar ;) Gleder meg tikl update!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

X3 :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

X4.default_biggrin.png

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fungerer denne Nano A/C sprayen, setter du den bare inni bilen med klima anlegget på? eller

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vell tenkes det er som alle andre ac renser,, Sett AC på full guffe (vifta) og sett den på resirk luft, (a) så trykk ned toppen på nano flaska lukk døra :) og seff motorn i gang ;)

Noen rett meg vist feil...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det Amzoch :)

Strålende start på denne posten her, gleder meg til oppfølginga :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Truhaa; ja va jeg ikke flink nu :)

Ja man kan ikke si noe annet enn att man gleder seg til oppfølginga.. når man ser slikt som brynjar gjør att man får mer og mer lyst å styre med dette,,, (skaffe roterende og 3m før min del)

Igjen.. Takk brynjar du orker ta deg tid å legge bilder og beskrivelse på det du gjør.,, setter meget stor pris på det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut :D Gleder meg til fortsettelsen ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utrolig motiverende tilbakemeldinger.. Har oppdatert tråden med DAG 2 nå.. Hadde planer om å få testet litt PTG målinger med bygglaser for å få et "fixed" punkt, men det glemte jeg desverre i farten. Fikk det travelt uansett, så det får heller komme neste gang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du leverer varene igjen! Nydelig resultat :) Var det deilig å slippe polering av taket? :rolleyes:

Endret av HHA
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, var faktisk utrolig deilig å slippe taket i dag B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bruker gode produkter, men det er bare halve jobben. Resten er topp ferdigheter, kunnskap og talent for maskinpolering og detailing. Det har du i bøtter og spann. The threads, keep 'em comin'

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for meget informativ og god writeup. Sluttresultatet ble ikke så verst det heller ;)

:thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra Brynjar :D .

Dette gir nok inspirasjon til deg og oss andre.

Mao. knall arbeid (og gode produkter) ! B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive