Gå til innhold
truhaa

TEST: Bilt-Hamber Laboratories

Recommended Posts

truhaa    1 520
truhaa

Fikk pakke fra Autobahn med diverse Bilt-Hamber produkter, nærmere forklart:

Bilt-Hamber Surfex HD

Bilt-Hamber Autowash

Bilt-Hamber Auto clay soft og regular

Bilt-Hamber Autofoam

Andre ting som var første gangs bruk for meg var også:

Cookie Monster

Tardis

post-3-1251318965,18_thumb.jpg

Så da bilen var parkert hjemme, og jeg hadde fått meg litt mat så klødde det såpass i fingrene etter å teste at Kangoo ble trillet frem og produktene fisket pent opp av esken. Jeg har hørt mye bra om Bilt-Hamber her på forumet, så hadde da satt meg mine forventninger til disse sakene. Nå skal det sies at Kangoon ikke var så voldsomt møkkete her, men den trengte en avfetting og en runde med clay, så det passet bra med den som test objekt..

Vel det første som da ble gjort var å blande opp Surfex DH i en flaske, da benyttet jeg meg av en forholdsvis sterk 1:4 blanding (1 del Surfex HD og 4 deler vann, tot 1/2 liter ferdig) på lavere paneler og på dekk og felger med en CRC pumpekanne, vel å legge det på er jo ikke så voldsomt mye hokus pokus, denne er bra tyntflytende, men den penetrerer møkk også rimelig fort, Surfex HD skal være bra på alt du egentlig kan få av saker og ting på lakken din, dvs olje relatert møkk og "vanlig" møkk, den er på en måte en type 2 i 1. Vel den var som sagt tyntflytende, har brukt Microl 648 de siste gangene jeg har avfettet og den er tykkere og henger mer på, dette trenger ikke å ha voldsomt mye å si da det er efekten på å løse opp møkk og smuss som er det viktige.

Så etter at Surfex HD var sprayet på så ble Autofoam gjort klar i foam canon, blandet denne 1:5 så den var også forholdsvis sterk (ca 2 1/2 cm i bunn på en 1 liters flaske som jeg fylte helt opp) la da denne over Surfex HD`n, denn skummer greit på, men etter 5 minutter var det ikke mye skum/såpe igjen på bilen, vel som nevnt over så er et stort poeng med slike foam canoner og såpene du benytter i den å løse opp og fjerne møkk, så om den hadde lagt på et 5 cm tykt skum over hele bilen men ikke fjernet en døyt, så hadde vel denne såpa vært verdiløs for oss. Sant å si så fjernet denne mer møkk og lort en de fleste andre såpene jeg har brukt, om det var pga den sterke Surfex HD som hadde jobbet først, eller om det var Autofoam som gjorde det alene kan jeg da ikke si, men magefølelsen sier meg at det var kombinasjonen (damn jeg er smart....ha ha)

post-3-1251319062,91_thumb.jpg

post-3-1251319065,02_thumb.jpg

post-3-1251319067,17_thumb.jpg

Etter 5 minutter

post-3-1251319060,85_thumb.jpg

Høytrykkspyler dratt frem, bilen spylt av etter 5 minutter og voila, det var faktisk veldig så rent og pent etterpå, så stort + til begge to, disse er offisielt en del av rengjørings teamet her hjemme nå, og vil bli brukt igjen utifra inntrykket jeg fikk under testen..

Så var det over til Autowash, denne er drøy, brukte vel 7ml i en bøtte med 16 liter vann, skummet litt når jeg fylte opp bøtta på slutten, men thats it, denne såpa syntes jeg var det samme som å vaske med rent vann, den er ikke glatt, ikke skum.... nada, vel den rengjør nok bra, men den kommer til å bli en såpe jeg bruker i bøtta sammen med en annen såpe med mer glid (poorboys SS&S, Duragloss 901 etc) når jeg skal vaske biler som er over snittet møkkete, denne kommer ikke til å bli benyttet alene igjen, denne vil jeg ikke anbefale til dere som "bare" skal ha en såpe, og ikke har reservelager hjemme med andre såper og ønsker å teste den selv, eneste positive er at den er "drøy" i bruk, og den kan vel bli såpass drøy i bruk også at det ikke minsker på flaska i det heletatt da den vil forbli på hylla ;)

post-3-1251319130,28_thumb.jpg

7 ml er ikke mye ;)

post-3-1251319132,07_thumb.jpg

post-3-1251319133,58_thumb.jpg

Hadde noen polishrester ved skjermene under panseret, på både plast og karroserie var det inntørket polish (fy meg) og dette ville jeg teste Surfex HD på, brukte den ublandet, sprayet på stedene med tørka polish, lot den virke litt og gikk så over med Swissvax sin detail brush, vel den tok det meste da, plastdelene som hadde polishrester på seg ble gullende rene, men det satt litt igjen i noen kroker på karosseriet som var vrient å få fjernet, så det var ikke før jeg dro frem Tardis det virkelig ble fart på de sakene, Tardis lukter sterkt og den ER sterk, hadde den bare på en mikrofiber applicator og den dro av det som satt igjen etter Surfex HD som en lek, vikelig en problemløser av rang på dritt som virkelig sitter, definitivt en sak som imponerte meg... den kommer ikke til å bli en "istedet for" sak ovenfor Surfex HD, men den er gull å bruke på individuelle flekker på bilen som Surfex HD ikke fjernet. Tardis kan også brukes som en ren avfetting, men det har jeg ikke testet enda, at den fjernet mye av olje og fett, det er jeg overbevist om

Skjønner denne er helseskadelig ;) avhengihetskapende, hæ, hæ, hæ?!?

post-3-1251320218,83_thumb.jpg post-3-1251320319,67_thumb.jpg post-3-1251320320,61_thumb.jpg

Etter vask + Tardis runden og før tørk, ble en kladd tatt ut av esken sin, denne vidunderkladden akaBilt-Hamber soft Clay, skulle funke sammen med vann, hørt slikt! bare vann, ja da vil nok lakken se ut etterpå har vel vært det jeg har trodd, og da mener jeg trodd, for denne Clayen er såpass effektiv sammen med vann at jeg tror jeg clayet hele kangoon på 10 minutter (ikke værste lakken i verden med nupper da, så det er sagt) men uansett, bare sammen med vann, rett og slett en WOW opplevelse som det er en stund siden jeg opplevde sist. Hva som gjør at denne clayen kan brukes sammen med bare vann og at dette ikke funker med andre claybarer aner jeg ikke, det kommer ikke Bilt-Hamber til å fortelle meg heller regner jeg med, men det var ikke ett eneste merke etter clayen på bilen (marring) annet en to flekker etter clayen der den ble lagt rett på tørr lakk, det bør ikke gjøres mao, de flekkene der satt godt, men ikke noe problem å fjerne etterpå.

200g clay er faktisk en røslig klump det, knadde hele greia jeg, men denne her kan fint deles opp i 4 stk a 50 g...

post-3-1251319205,41_thumb.jpg

post-3-1251319206,77_thumb.jpg

Så var det en runde med Cobra guzzler, innspeksjon av lakken, den så bra ut (annet en de vaskeripene jeg vet er det etter 1 år uten korrigering) og frem med Meguiars Ultimate Quik Detailer og Cookie monster så ble det så bra så :)

PS: Cookie Monster er det også bare å handle, de er bløte og veldig gode å jobbe med, kan trygt anbefales

Konklusjonen er:

Surfex HD er knall på ikke voldsomt møkkete bil

Autofoam er knall

Auto Clay Soft er knall

Autowash er niks

Tar jeg med Cookie Monster også så er det 4 x knall og 1 x niks mht denne førsteinntrykks testen), må vel da si at Bilt-Hamber produkter generelt er bra nok for oss som har bilpleie interessen "Litt" over snittet :)

Ferdig Kangoo ;) trenger sårt en korrigerings runde nå, men på 1 meters avstand og lenger unna er den blank enda ;)

post-3-1251319816,62_thumb.jpg.JPG]

post-3-1251319818,85_thumb.jpg

Takk for titten og bare spør om det er noe

oppdatering 31 08 2009:

Etter at SAABen ble tatt så fikk jeg nye inntrykk av Bilt-Hamber produktene, det vesentligste var at Surfex HD ikke er voldsomt aggressiv på asfalt rester eller olje rester på felger eller lavere paneler, den er derfor ingen erstattning for avfettinger ala Prickbort, men mer en prewash til biler som er miderat til mindre møkkete og der fungerer den bra, Autofoam, og Clayen har jeg fortsatt samme inntrykk av, de er veldig bra, en flaske med Surfex HD er sendt til Brynjar her for test så han kommer sikkert med en formening om den etterhvert

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar

Fin denne Truls.. Grundig test og write up:-) Likte at du tok hele clay klumpen.. hehe.. brukte du den som hatt med skyggelue etterpå, evt rullet deg en fotball:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Veldig bra skrevet og jeg er helt enig i det med clayen - genialt med bare vann som lube. Er ganske frelst på Surfex også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Hageslange og Clay funka prima, eneste jeg syntes var "negativt" var at clayen blir hardere med tilføring av kaldt vann hele tiden, men det ble ikke merker etter denne uansett, så det var ikke noe problem..... ble kald på henda da.. he he

som nevnt i posten, ikke legg den rett på et panel uten vann, da limer den seg greit fast...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Jeg har lunka vann på ei god sprayflaske jeg - blir litt trykking, men bra trening også da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Brukte lunka/varmtvann jeg også når jeg blanda opp Optimum NoRinse, men var ok å droppe å blande også, gikk styggfort med den og hageslangen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Flott informativ test. Godt skrevet også.

Tardis virker som kraftige saker, ja. Finner ikke den Tardis-kanna på Autobahnsidene. Er det noen hemmelig link? ;) Tardis må da være genial på skikkelig inngrodde felger?

Tenkte egentlig å blande meg en coctail av såpe og avfetting i foamcanon, men det er kanskje ikke så lurt hvis canonen blir ødelagt av kjemikaliene? Du bruker egen trykksprøyte til avfetting, og kun diverse såper i canonen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Flott skrevet og bra forklart framgangs måte. Tusen takkthumbs.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mgreen    0
mgreen

Da blir det nok handling av clay ganske snart. Har hatt lyst til å teste den lenge etter mye positiv omtale på DW.

Takk for en fin review :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HHA    36
HHA

Knall test dette her :) Måtte le litt når jeg så den svææære leireklumpen i hånda di :) Også kjent som Clay. Hvordan figur lagde du av den etterpå? :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ad|oS    337
Ad|oS

Når vi likevel er inne på den store klumpen med clay han brukte. Hvor mye pleier dere å bruke om gangen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Flott informativ test. Godt skrevet også.

Tardis virker som kraftige saker, ja. Finner ikke den Tardis-kanna på Autobahnsidene. Er det noen hemmelig link? ;) Tardis må da være genial på skikkelig inngrodde felger?

Tenkte egentlig å blande meg en coctail av såpe og avfetting i foamcanon, men det er kanskje ikke så lurt hvis canonen blir ødelagt av kjemikaliene? Du bruker egen trykksprøyte til avfetting, og kun diverse såper i canonen?

kommer etterhvert tipper jeg hos Autobahn, han har den inne tror jeg, må bare få lagt den ut, skal teste den på noen felger som ligger i garasjen her som har møkk på seg som jeg ikke har klart å fjerne med andre (prickbort, P21s, Autoglym etc) får et enda bedre inntrykk da tipper jeg...

Kan gjerne ha en dæsj med det meste i foamcanon, ødelegger nok ikke noe, men effekten er nok ikke like bra da du tynner ut voldsomt mye, men feks 1 del Surfex HD, 1 del såpe og 10 deler vann + vannet som kommer mellom ht vaskeren, tror det ikke er så voldsomt mye effekt, men jeg skal uansett teste det ;) he he venter bare på den dagen jeg tar litt av den, litt av den, litt av den, lit.......BANG........kjemisk reaksjon..

men svar på spørsmålet er, ja trykksprøyte på avfetting, såpe i foamcanon... med få untak :)

Knall test dette her :) Måtte le litt når jeg så den svææære leireklumpen i hånda di :) Også kjent som Clay. Hvordan figur lagde du av den etterpå? :rolleyes:

mikke mus funker ;) he he

Når vi likevel er inne på den store klumpen med clay han brukte. Hvor mye pleier dere å bruke om gangen?

Som Essie sier, 3-4 biter får du fint av denne her, men tok sjansen på å bruke hele denne gangen, hadde jeg mista denne i bakken hadde jeg nok ikke kommet til himmelen gitt..he he

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Kjempe test dette ;) Er selv veldig godt fornøyd med Surfex HD i alle fall, har ikke rukket å teste clayen enda. Hvordan synes du Surfexen var på dekksider, om du testet? Synes den tok MYE dritt der altså...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Flott test!

Gleder meg til å prøve "Milk" jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Bra test Truls :)

Min er faring av Surfex HD er at den er fin til "vedlikeholdsvask" og lettere oppgaver men synes ikke den er noen høydare på asfalt,olje etc.,men den trekker bra med møkk ut av dekk i blandingsforhold 1:3.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
arnfinnj    0
arnfinnj

Før vi får Tardis i butikken send mail så fikser vi B)

Bra test Truls..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Bra skrevet!

Testet Surfex HD selv, men kan ikke si jeg ble så imponert. Den er fin til å ta bremsestøv, rense dekksider og ta generell møkk, men til asvalt og "oljebasert" møkk er den ubrukelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Brukte den "ren" sammen med børste og da tok den noe mer, men må nok teste den mer på olje etc for å klare å få noe bedre inntrykk av den.

Dekksidene her hadde akkurat blitt vasket med ARO 2 ganger og børste så det kom ikke voldsomt mye møkk ut av de, men plasten jeg brukte den pga polishrestene ble veldig bra etter en runde med børste..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dennis    534
Dennis

Bra test Truls :thumbup: Jeg ble veldig fornøyd med Bilt-Hamber Autofoam. Fant endelig en såpe som faktisk gjorde bilen ren. Men ser ut som at jeg fikk noe mer skum enn deg eller er bildene tatt mange minutter etter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig