MortenM

Glasspolering

Da var det dags å prøve litt av utstyret jeg fikk på torsdag :)

Testbilen er en 2001 Focus, med meget ripete ruter. Faktisk så ripete at alle burde vært byttet for å heve utseende til bilen.

Frontruten er noe av det værste jeg har sett, og må byttes om ikke dette funker. Mer om frontruten lengre ned.

Pakken med glasspolishen ble bestilt fra Bollnäs Bilvård.

Denne ineholder glasspolish, 2 x bakplater og 10 x filtpads.

Bakplatene minner litt om Scholl sine, særlig den store på 125mm. Den lille på 75mm er noe tynnere og fastere i skummet enn Scholl.

Beste setningen i bruksavnvisningen: All polering sker på egen risk! :eek:

De innerste er fra pakken, de ytterste er Scholl sine:

DSCN0284.jpg

Filtpadsen er bare noen mm tykk:

DSCN0245.jpg

Her er alt utstyret som ble brukt:

DSCN0253.jpg

Flexen er klar for jomfruturen :wub:

Slik ser alle rutene på bilen ut. Med unntak av frontruta som er værre :blink:

DSCN0250.jpg

Etter å ha studert bruksanvisningen i like lang tid som guttunga bruker på lørdagsgodtet, kastet jeg meg i det med godt humør og masse pågangsmot B)

Etter å ha polert i ca 45min på bakerste siderute, var det gode humøret borte og pågangsmotet hadde gått ut døra for å ta seg en røyk.

Venstre side polert, høyre upolert.

DSCN0261.jpg

Som dere kanskje kan tyde ut fra bildet, er de mikroskopiske ripene borte. De større kunne jeg bare glemme å gjøre noe med. Noen av disse ripene kjenner du ikke bare med neglen, men du kan gå deg en tur i dem :rolleyes:

Problemet er at du bare rekker 3 pass før ruta blir så varm at den tørker. Da er det bare å sprute på masse vann og danse disco i dampen, til kroppen er løs, ledig og klar for ny innsats. Jeg måtte legge mye press på maskinen for å få noe resultat i det heletatt.

Under har jeg bare et hjørne igjen. Som dere ser sheeter vannet godt der det er polert. Nesten litt NanoLotus effekt B)

DSCN0274.jpg

Når jeg var ferdig hadde det gått nesten halv annen time og ruta var synlig bedre, men langt fra ripefri.

Nå som jeg hadde prøvd på en siderute kom pågangsmotet tilbake, humøret steg, og jeg kastet meg over frontruta :mellow:

Maskerte opp et lite område for å prøve:

DSCN0278.jpg

Etter ca 20sek skjer dette :eek:

DSCN0280.jpg

Grunnen ser jeg i bruksanvisningen ;)

'Om du inte är säker på att glaset är härdat - POLERA INTE i mer enn 20sekunder på ett område. Om glaset blir för varmt kan det spricka!'

Frontruter er som kjent laminert, så hvert glasslag er i tillegg veldig tynt. Jeg tror det skal godt gjøres å fjerne noe sælig mer enn litt visker merker uten at ruta ryker.

Heldigvis for meg, var dette eneste mulighet for å unngå rutebytte. Ingen skade skjedd mao -_-

Kommer jeg til å gjøre dette igjen? Ja! Men ikke på frontruter.

Var det gøy? Nei! Det sugde bra mye, men det er nok glemt i morgen :fun:

Nå skal jeg lage en trøste-liksom-bestilling hos Swissvax.... Kanskje jeg sender den inn denne gangen :blush:

Må benytte sjansen til å takke dere som orker å lage lange poster med mange bilder :thumbup:

Jeg er ingen fotograf, og har heller ikke den store fotointeressen. Kameraet som ble brukt er et Nikon Coolpix :unsure:

Hadde store problemer med å få kameraet til å fange det jeg ville det skulle.

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glass er vrient å polere og samtidig få et bra resultat desverre. Du er ikke den første som har sprekt en rute med tanke på polering, og heller ikke den siste kan jeg tenke meg, hehe.

Moden for rutebytte den bilen der ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for reviewen, jeg var interessert i å lese om akkurat dette :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for supert review, veldig bra skrevet! Bildene var også bra :)

Hvordan likte du den polishen? Var den vanskelig å ta av når den var tørka?

Ettersom du beskriver den, minner den meg veldig om 3m sin, og den er vanskelig å få vekk igjen.. Måtte faktisk til med clay for å få det vekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var lett å få av glasset, med bare vann. Lakken derimot måtte vaskes grudig, men ingen clay.

Vil si dette var grisete å drive med, siden det må brukes mye vann som spruter over alt.... og da mener jeg over ALT :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe write-up Morten. Morsomt at du tar denne helt ut og tester skikkelig. Synd med frontruten da..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flott test og gode tips. Skal holde polering unna frontruta her i gården tenker jeg. Synd med ruta, men et bytte er kanskje ikke så dumt uansett når den var såpass sliten ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test.. skal kjøpe dette selv og teste på min FRONTrute :/

ser ikke ut av den i mot sol uansett, så om den sprekker gjør det ikke noe..

har du link til siden du kjøpte den på?:)

edit: fant den øverst:)

Endret av posan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test.. skal kjøpe dette selv og teste på min FRONTrute :/

ser ikke ut av den i mot sol uansett, så om den sprekker gjør det ikke noe..

har du link til siden du kjøpte den på?:)

edit: fant den øverst:)

Fortell hvordan det går når du prøver :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert at du tok deg tid til denne rewien! Interessent lesing! :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert at du tok deg tid til denne rewien! Interessent lesing! thumbs.gif

X2, er du fornøyd med Flex maskina?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flexen funker utmerket den :)

Veier ca 1 kilo mindre enn BilTema maskinen jeg har brukt til nå, og det merkes.

Lyden hadde også litt mer 'kvalitets' stempel B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja savnet en review av en rutejobb her inne ;) synd med frontruta da, men du får en ny som er ripefri nå da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest mye skryt om Flex maskina, du har nok gjort ett kjempe kjøp der. default_biggrin.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive