Gå til innhold

Hans Marius sin Audi A4 B7 sedan (vinterbilen)

Recommended Posts

Hans Marius
Skrevet

Fikk henta meg nye dekk til de nye sommerfelgene her om dagen. Hadde egentlig fått tilslag på noen brukte Vredstein Ultrac Vorti som hadde stått på lager i 4 år men var nesten ubrukte til 3600 kr. Når jeg så skulle hente dem hadde selgeren tydeligvis klart å selge de videre til noen andre... Så endte opp med å få noen helt nye Westlake dekk. Dette er jo en helt annen type dekk, men siden de var nye og hadde kostet en del mer så får det gå greit.  jEUjP5f.jpgxDNlW2C.jpg

Tok også en runde med test av de to felgsettene jeg har liggende med og uten 5 mm spacer for å se hvilke jeg skal gå for fremover. 

Startet med 20" RS6 felgene, her med 5 mm spacer da de ikke gikk klar av spindelen uten:

ZoeFnFP.jpg

q4QMbhF.jpg

94QPUYQ.jpg

ao0eUx9.jpg

IVsywhm.jpg

QIOttbF.jpg

jQ8qI9t.jpg

Selv om jeg fikk på dette settet med spacer så subber dekkene  med spindelen. Dekkene som sitter på nå er 245 så mye bredere enn jeg ville valgt, så det burde gå med 225/35. Jeg er allikevel veldig usikker på om jeg syntes de passet så bra. I alle fall så bra som jeg hadde håpet og trodd. Hjelper nok sikkert å slippe den ned enda litt mer foran etter jeg får godkjent coiloverne og med litt mindre gummi, men fortsatt veldig usikker. Hva synes folket? 

Så testet jeg Zito felgene igjen, denne gangen med "riktig" høyde og med spacer for test. 

Her uten spacer:

CXGy5yC.jpg

HTxVSEs.jpg

yFRM26c.jpg

pGXjAZE.jpg

wbfOatj.jpg

WvA7zUD.jpg

Her med 5 mm spacer:

G71Hfhh.jpg

H6ZuZcL.jpg

9KFnkOj.jpg

NO9eiqR.jpg

EHrmVZG.jpg

cpUeLdl.jpg

Ser at det ble perfekt med 5 mm spacer bak, men foran ser det faktisk ut som de nye skjermene enten har forskjellig passform ellers har jeg klart å feste de med forskjellig bredde da de ser ut til å stikke ut like mye med og uten spacer 🤔 Må si jeg fortsatt liker Zito felgene best og gull passer egentlig bilen bra. Evt om jeg går for en litt mørkere bronse når de uansett skal lakkeres. Noen tanker?

• Liker 1
Hans Marius
Skrevet
3.9.2024 - 11.12, pejourdan skrev:

Zito-felgene passet godt til den bilen! 🤩

5mm spacer gjør seg godt

Takk, synes egentlig det også så med en litt mørkere kobberfarge må det bli bra :) 5 mm spacer var i alle fall perfekt bak også må jeg nok se litt mer på justering av skjermene foran slik at det blir likt på begge sider i alle fall. 

Hans Marius
Skrevet

Litt småtteri som har skjedd siden sist. Hadde time til godkjenning av senkesettet forrige uke. Siden bilen kun er godkjent i vognkortet med 16" felger stressa jeg med å få lånt meg noen 16 tommere for å være sikker på at ikke det var noe som fikk den til å ikke gå igjennom godkjenninga. Skuffelsen var derfor stor når den ikke gikk igjennom fordi den var for høy foran :ph34r: Det viste seg at jeg hadde klart å misforstå TuV papirene på hvor jeg skulle måle mellom på demperen. Jeg trodde det skulle måles mellom den nedre bolten på demperen og til undersiden på justeringsmutteren, mens det egentlig skulle være underkant av fjæra : mad :Godkjent avstand var mellom 310 og 355 mm, mens det ble målt til 380 mm. Da var det tilbake på bukken for justering og ny firhjulskontroll før nytt forsøk :|

Et lite knips av bilen utenfor SVV med klovnehjul:

4rtrPao.jpg

Hadde også bilen på EU kontroll som egentlig gikk bedre enn jeg hadde trodd. Var i alle fall sikker på at jeg skulle få mangel på senkesettet, men siden den er godkjent med justerbart senkesett tidligere lot de den tydeligvis gå igjennom på det. Fikk 3 stk toerfeil totalt. Dugg i høyre spreder også satt bremsene på begge sider foran. Fikk litt tid til å ha bilen på bukken og prøve å utbedre dette. Siden jeg uansett skulle bytte til sline fanger så gjorde jeg det i samme slengen når jeg byttet spreder. Fikk også flyttet over justeringsskruene til frontfangeren fra delebilen. De var i betydelig bedre stand enn de som satt på min, selv om de var litt rustne. Så de fikk bade i Bilthamber Deox i noen døgn før de ble smurt inn i kobberpasta. Hadde dessverre ikke store nok popnagler for å feste dem, så måtte bruke skruer. 

tklMuGM.jpg

f1MLjsM.jpg

rc5pqjy.jpg

QdsDwQr.jpg

BtVlreG.jpg

iF2dDVE.jpg

Har også slitt med dugg i den ene frontlykta. Etter jeg fikk demontert fangeren så jeg at den ene motstanden til LED pæra hadde klart å svi seg igjennom plastikken... Ikke rart det var dugg i lykta :P Gjorde et forsøk på å tette med tech 7 og flyttet motstanden ut fra lykta, så får vi se om det ble tett nok.

Flyttet også over cupra leppa til den nye fangeren. Må si det ble et løft da jeg synes det ble for nakent uten audi ringene. Må få polert bilen snart, inkludert den nye fangeren. Nå er det tross alt tre grader av riper så ser ikke helt bra ut 9_9

jgc9pi5.jpg

uKKuSIZ.jpg

BZ8kgRc.jpg

Gikk også over bremsecaliperne på begge sider. De var relativt rustne, så ikke så rart de hang på. Gjorde en litt kjapp jobb siden jeg uansett skal bytte dem til de større jeg har liggende, så ble bare stålbørste  på stempelet mens de var montert i caliperen, smøre godt med bremsevæske rundt stempelet og kjøre det ut og inn noen ganger. Kjente de gikk betydelig lettere, så litt har det nok gjort i alle fall. Pusset litt på glideboltene og dynket boltene og gummien med silikonspray også så de gikk en del lettere. 

qtNkC6R.jpg

zzrkXBl.jpg

DY6L4Y9.jpg

Glemte etterbilder, men det ble litt bedre og det virker ikke som bremsene sitter på nå lenger. Det holder nok ikke alt for lenge, men så lenge de kommer igjennom etterkontrollen på mandag så er jeg happy. Så får jeg bytte til de større bremsene til våren : rock : 

• Liker 3
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Da var det gjennomført to stk etterkontroller som begge gikk veldig bra, en for EU og en på SVV :) 

IBUykWh.jpg

8hCcpr4.jpg

Så da er i alle fall bilen godkjent med coiloverne og godkjent for 2 nye år på veien. 

Godfølelsen av at bilen ble godkjent varte allikevel ikke så lenge. Idet jeg rygget av bukken kjente jeg at noe tok godt nedi og når jeg var ute av kontrollhallen hørte jeg det var betydelig mer lyd fra eksosen enn vanlig 😬 Vel hjemme fikk jeg den opp på egen bukk og inspisert skaden. Som forventet var det eksosen som hadde fått en smell og fleksirøret som hadde gått opp i sveisen. Har vært klar over at denne har vært litt i grenseland fra før, så var forberedt på at det kunne skje. Hadde bare håpet det var andre deler av eksosen som uansett skulle byttes. Så da blir det enda en ting som må byttes på eksosen. Hadde uansett tenkt til å bytte til Magnaflow anlegget ved anledning etter godkjenningen på SVV, men det ser ut til at dette blir litt raskere enn forventet. 

gySaMUg.jpg

LiRSav2.jpg

Det jeg lurer litt på er hva andre med tilsvarende motor har gjort med flexirøret Denne er jo i samme dimensjon som resten av originalanlegget, så når jeg bytter til Magnaflow anlegget som har større rørdim fra etter flexirøret og ut er det fortsatt en nedstruping i flexirøret. Siden jeg også skal bytte downpipe etter hvert som har større rørdim enn originalt blir flexirøret en unaturlig innsnevring mellom de to. Har søkt litt rundt på nettet og har ikke funnet flexirør i større dimensjon, samt at alle effektanlegg jeg har sett til denne bilen er som MF anlegget som avsluttes før flexirøret. Er det sveise eget rør som er tingen her, eller er det ikke så nøye med innssnevringen? 

Hans Marius
Skrevet

Ble en økt i garasjen igjen i dag. Fikk satt på Magnaflow anlegget fra flexirøret og bakover. Prøvde med en før og etter video, men pga eksoslekkasjen fra flexirøret så ble det ikke den beste sammenligningen. Det ble ingen testtur, så får se hva jeg synes om forskjellen i daglig drift fremover :) Ble litt finjustering for å få stussene til å stikke like langt ut på begge sider, i lik vinkel. Ikke helt sikker på om de stikker så langt ut som jeg vil eller ikke, så får se litt fremover om jeg justerer litt mer.

VayJ3GN.jpg

7L52LRn.jpg

T91thb7.jpg

evJpOXE.jpg

4tAuhD7.jpg

njMUdc5.jpg

tQyBVrf.jpg

B6lVkMZ.jpg

Før:

https://i.imgur.com/HbR4O39.mp4

Etter:

https://i.imgur.com/lTmmbHZ.mp4

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Fikk gitt bilen en etterlengtet vask i dag, så nå skal den være klar for vinteren. Ser at jeg må få byttet mansjetten på venstre side foran ganske snart da den midlertidige fixen med tech7 bare holdt igjennom EU kontrollen. Ser det spruter litt fett med jevne mellomrom. Bråker også greit med eksoslekasjen, så vanskelig å si hvor mye ekstra lyd MF anlegget gir. Så må få byttet flexirøret litt kjapt... Ser at ECS selger downpipe med flexirør i 2.5", både for originalanlegg og for anlegg i 2,5". Bør fungere med begge deler da 2,5" går utenpå innstrupingen på MF anlegget med 6 mm klaring. Evt lage noen kutt og sette på en eksosklemme så bør det gå greit tror jeg. Så spørs om det blir en større bestilling fra ECS til black friday om ikke før 🤔

Uansett, noen bilder etter vasken :) Den blir litt og litt bedre for hver dag som går og ja, jeg vet det er greit med marring i lakken. Slik det blir etter clay uten korrigering etterpå :P 

sP4x6co.jpg

enr205b.jpg

xtVWgsY.jpg

nXES9VN.jpg

• 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Fant ut at det var på tide å få byttet drivakselmansjetten siden det til stadighet sprutet fett fra sprekken i den gamle. Tok sjansen på at jeg ikke hadde kjørt så lenge med rift at det hadde trengt inn vann og dritt så selve endeleddet var gåent og kjøpte derfor kun selve mansjetten. Har ikke byttet mansjett før, men det gikk egentlig overraskende greit. Fikk ut bolten til akslingen og trengte kun å løsne nedre bakre bærebru for å få demontert akslingen fra hjullageret. 

Q3TZayr.jpg

Etter akslingen var ute satte jeg inn bolten igjen og skrudde til endeleddet løsnet fra akslingen. Demonterte så hele endeleddet og tørket bort alt det gamle fettet og byttet med ny for å være sikker på at det ikke var vann og annet dritt igjen som gjorde ugang i endeleddet. 

H1PPOjt.jpg

Det så ut som det var slitemerker på deler av endeleddet, men siden det er helt likt på hele hjulet lurer jeg litt på om det skal være slik 🤔 Har ikke hørt noe særlig til knepping i leddet så håper det er ok.  

4CLuN7v.jpg

Monterte så alt sammen igjen og klemte til klemmene. 

tRscHfz.jpg

sSyC4hZ.jpg

kRD8mLF.jpg

Så da får vi håpe dette blir tett :) 

• Liker 3
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Fikk en god økt i garasjen i dag så fikk gjort flere ting med bilen. En liten oversikt over dagens planer:

YGnTL2f.jpg

Startet med det jeg antok ville ta mest tid, konvertering fra 1-din til 2-din og montere RNS-E spilleren. For å gjøre dette måtte ramma byttes, noe som medførte at hele midtkonsollen måtte ut. Fikk demontert denne relativt greit.

Underveis i demonteringa

ypVDPGL.jpg

De to rammene side om side

aw413nN.jpg

Ny ramme inne

d10qyYS.jpg

Ventilasjonskontrollene side om side (byttet over denne også siden det var litt annerledes ramme)

6LtlQhl.jpg

Men så dukket problemet opp... Her hadde jeg rett og slett ikke gjort forberedelsene godt nok, da jeg ikke var klar over at selve midtkonsollen også måtte byttes, i tillegg til askebegeret 🙈 1-din midtkonsollen har en plastramme helt rundt i toppen som ikke den andre har, og denne blir i veien med 2-din ramma. Jeg har jo midtkonsollen fra demebilen, men den hadde jeg like greit klippet opp i et lite raserianfall for å få ut RNS-E spilleren 😓 I tillegg lå den fortsatt i delebilen hos foreldrene mine 45 min unna. Så da var det bare å kaste seg i en delvis demontert bil og hente den oppklippede midtkonsollen og starte å lime. Fikk limt i sammen det meste, men det er på ingen måte pent. Så må nok forsøke å finne en ny midtkonsoll på sikt. 

dub8ZEp.jpg

3yoSPVw.jpg

Mens limet tørket satte jeg i gang med litt andre småjobber. Den ene effektmotstanden til parklyset hadde klart å slite seg fra kabelen på den ene siden, så denne ble loddet på nytt og festet. Har også slitt med at setebeltet på passasjersiden fremme ikke har villet trekke seg tilbake ordentlig. Byttet dermed denne med den fra delebilen. Dette ble en del bedre men ikke helt bra denne heller. Har sett det er flere som får de bra ved å vaske beltet og der beltet går inn i "veggen" da det blir mye friksjon av møkk og fett. Rakk ikke å gjøre dette, så det får bli senere. 

cIIdEcm.jpg

la9y2NA.jpg

MoXzQ3G.jpg

oNGTkni.jpg

Når jeg var ferdig med dette hadde limet tørket nok til at jeg kunne fortsette den opprinnelige jobben.

FOEXb90.jpg

Fikk så montert den nye midtkonsollen og skrudd sammen alt det andre. Koblet så på overgangen fra ISO til quadlock som jeg hadde kjøpt og koblet til RNS-E spilleren. Kode til spilleren fikk jeg tak i på Ebay til 130,-, som var en hel del mindre enn jeg regner med Møller skulle ha. De måtte vistnok ha bilen inn hos seg og kode inn spilleren, så det hadde sikkert blitt 2000,- minst 😬  Med CD veksler emulatoren jeg hadde kjøpt til den forrige spilleren kunne jeg både bruke AUX til DAB radioen og bluetooth til mobilen, men problemet var at bluetooth overstyrte alt, så jeg måtte skru av bluetooth på mobilen for å kunne høre på radio. Planen var derfor nå å la denne enheten være tilkoblet som emulator for cd veksler for bluetooth streaming, samt koble til AUX som en egen inngang som RNS-E spillerne har mulighet til. På denne måten kan jeg veksle mellom kildene på spilleren. Men det blir litt ledning av denne løsningen bak spilleren :P 

rI0NTCE.jpg

Koblet opp og testet og bluetooth fungerte som tiltenkt ved å velge en cd i cd veksleren. AUX var ikke aktivert som standard, så denne måtte jeg inn i VCDS å aktivere. Når jeg forsøkte å få tilgang med VAGCOM fikk jeg beskjed om at den ikke klarte å få kontakt. Her hadde jeg heldigvis lest på et par andre forum at disse ledningsnettene ikke nødvendigvis var helt riktige ved bytte fra Syphony spillere til RNS-E, så det trengtes å bytte om på et par pinner. Fulgte ut disse og det stemte gangske bra. Lednignen som på Symphony spilleren går til K-line (kommunikasjon til VCDC++) gikk på det nye ledningsnettet rett til jord. I tillegg er det en pin som går til BOSE forsterkeren på Syphony spillerne som gikk inn på K-line pinnen på RNS-E spilleren med det nye ledningsnettet (siden jeg ikke har BOSE var ikke denne koblet til noe i bilens ledningsnett). Siden jeg ikke hadde den type kabelsko som Quadlock kontakta bruker valgte jeg å lodde om den som egentlig går til BOSE pinnen som på min ikke er i bruk mot K-line. Til info senere byttet jeg B5 til B7 og C7 til B5 (kilde).

IOMCXcf.jpg

quqNq5V.jpg

Da ble det kontakt :)

sL1pAb2.jpg

Kodet så inn analog input inne på navigasjon og kjørte en hardrestart på spilleren og da var AUX alternativet aktivert og lyden fra DAB adapteren var på plass som den skulle :D 

l7HBwTB.jpg

YTxQxHa.jpgS

Skrudde så sammen alt sammen og resultatet ble som følger. Det er som sagt ikke veldig pent, men det fungerer inntil videre. 

Gf2XAuy.jpg

Har også sett meg litt lei av handleposer som velter rundt i bagasjerommet etter å ha blitt bortskjemt med knagger i både RS6'en og konebilen, så fant ut at jeg skulle ettermotnere det her også. Det finnes originale hengere til bilen, men kjøpte på Aliexpress som så tilsvarende ut. Dessverre så det ut til at de originale hullene som er tiltenkt til disse ble borte når jeg skjærte i hattehylla for å få plass til høyttalerne, så måtte bare finne et nytt egnet sted om jeg boret hull til festene.

8GkvFfM.jpg

9aISnh5.jpg

A2Kqr6b.jpg

n6FroL0.jpg

Funka fett :)

I samme moment som mansjetten venstre femme tok kvelden oppdaget jeg at slangeklemmene på begge sider bak på ytre mansjett inn mot diffen hadde falt av. Som provløsning satte jeg på vanlige slangeklemmer, men dette er ikke helt heldig på sikt mtp at det kan bli vibrasjoner i akslingen har jeg skjønt. Så fikk handlet meg nye klemmer tilpasset mansjetter og byttet på begge sider. 

Før

AI6gFqc.jpg

Etter:

D0FMJBm.jpg

hOVEdIb.jpg

Så langt kom jeg denne helga. Hadde egentlig tenkt til å prøve å bytte opphengs "gummien" til eksosanlegget i håp om å få løftet det litt så det ikke subber på fartshumper, men dette rakk jeg ikke. Har kjøpt inn noen fra biltema som er litt kortere, men det så ut som de hadde litt små hull til festehakene så spørs om jeg må se om jeg finner noen andre. Men det får bli neste gang :) 

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Etter litt mer research fant jeg ut at det var mulig å bruke den gamle midtkonsollen med litt modifikasjoner. Tok derfor en liten økt i dag og fikk demontert den delvis defekte og sammenlignet de to for å finne ut hva som måtte skjæres bort. 

9scjW02.jpg

Bort med ramma på toppen.

h04om9U.jpg

Så litt som måtte fjernes rundt askebegeret for å få plass til det. 

zrrY0S6.jpg

eKZwHCB.jpg

H4IL2vG.jpg

iSml9kc.jpg

Etter disse modifikasjonene passet alt som det skulle :D 

KAvuvHh.jpg

fV248Dt.jpg

WlHws6L.jpg

• Liker 3
Hans Marius
Skrevet

Har så smått begynt å få på plass deler til de oppgraderte bremsene foran. Siden de nye caliperne ikke har gjenger i godset som de originale trengte jeg nye bolter og låsemuttere. I tillegg er det forskjellig størrelse på hullet i calipper og i spindelen, så trengte også en spacer til calipperen som har størst hull for å kunne bruke bolt med en størrelse. Det er noen aktører som selger ferdige kit med det som trengs til dette, men de tar selvsagt blodpris for det. Så litt på å få tak i tilsvarende bolter her i Norge, men klarte ikke å finne noen steder de kun solgte pr stk og ikke i 50 pakninger eller større, så da ble heller ikke det et spesielt billig alternativ. Derfor endte jeg opp med å bestille fra det fjerne østen (aka Alixpress). 

vp5GHOT.jpg

Endte opp på ca 350,- inkl frakt og moms for alt sammen, som er 1/3 av prisen for de ferdige kittene. Her med M14 bolter i 10.9 styrke, M14 rustfrie låsemutre, M16 til M14 spacere og M14 rustfrie skiver. 

For prøvemontering satte jeg en av spindlene fra delebilen i skrustikka

1hEgazn.jpgf

Banka inn spacerne som passet perfekt i calipperne

AI6yDg1.jpg

Så montert med skive på hver side av godset til caliperen. Med 50 mm bolt passet dette perfekt. 

dq23V81.jpg

C0iBIez.jpg

Da vet jeg i alle fall at jeg får montert calipperne. Satser på å få handlet skiver, bremseslange og den ene bremseklossensoren som jeg mangler rundt black friday, så bør jeg ha alt av deler klart. Har fortsatt lyst til å få pulverlakkert calipperne igjen siden de ikke har den beste finishen i dag, så får prøve å få gjort det ila vinteren.

En annen grunn til at jeg ville prøvemontere calipperne nå var for å se om BBS felgene jeg fikk tak i fra delebilen kom til å gå på med dette oppsettet. De er 8.5" brede med ET43, så har mine tvil om at de går på uten spacer i alle fall selv om det var vanskelig å se uten bremseskive på plass. Må nok uansett avvente til jeg får de for å få det bekreftet, men om de ikke passer blir nok BBS felgene lagt ut på Finn.   

• Liker 1
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet (endret)

Har slitt litt med at midtre delen av eksosen skraper nedi når jeg kjører over fartshumper selv om jeg har hevet coiloverne en del. Jeg oppdaget at det egentlig skulle følge med egne gummioppheng til Magnaflow anlegget, men dette fikk ikke jeg med når jeg kjøpte det brukt. Forsøkte derfor å finne en som passet og siden Biltema har et utvalg av slike prøvde jeg meg frem. Fant et sett som hadde tilsvarende dimmensjon på hullene til opphengsfestene, men var noe kortere. 

Originale: 

pOSW7UA.jpg

DAcIB0L.jpg

Trangt og jævelig selvsagt å få de gamle ut og enda verre å få festene inn i de nye siden de var kortere. Måtte derfor ty til et par jekkestropper for å få dratt festene langt nok ned til å få få de på plass, men det gikk til slutt.

R6IDzx6.jpg

opKiyOg.jpg

eJw2hnV.jpg

zGdsnwe.jpg

Håper anlegget er en cm høyere nå så kanskje jeg slipper skrapingen uten å heve coilene enda mer :) 

Endret av Hans Marius
  • Liker 4
  • 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Etter å ha kjørt en stund så kan jeg bekrefte at teori og praksis stemmer denne gangen. Null subbing etter jeg byttet gummiopphenget xD

Så kom black friday og jeg endte opp med å trykke kjøp på en del greier til vinterbilen. Kom over et grisebillig Miltek downpipe (fra katt til starten på Magnaflow anlegget). Dette var egentlig en reservedel for fulle 2,5" Miltekanlegg, men tok sjansen på at det passer i mitt tilfelle evt med litt tilpassninger siden det var så billig. 

Ble også en relativt stor bestilling fra ECS, men flere av delene var på fjernlager så den pakka dukker nok ikke opp før i februar en gang. Godt jeg uansett ikke har mulighet til å montere noe av det før til våren 9_9

Så ble det også til slutt så jeg bestilte det jeg manglet til konverteringen av bremser foran og bak. Her ble det økning til 288 mm skiver bak med tilhørende klosser, samt 330 mm skiver foran fra Volvo V70 for å passe sammen med Touareg caliperne. 

blG0BYP.jpg

Klarte ikke å dy meg så måtte prøvemontere i "jiggen" min : rock :

qAGPHsW.jpg

kkxS4QH.jpg

dhY6g0d.jpg

Ser ut til at det passer som hånd i hanske. Ifølge Audizine og andre forum må det egentlig slipe litt av på "ørene" på caliperen for å få den litt lenger ut, men klarte ikke å se at det går borti noe sted så tror det går greit uten. Blir ikke montering av dette før til våren heller, men greit å ha det klart. Må borre opp hullene til hjulboltene for å få skiva til å passe med navet, men det skal være en relativt enkel sak :)

• Liker 4
  • 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Godt nyttår folkens :) Var hjemme hos fattern i jula og benyttet meg av muligheten til å få borret opp hullene til hjulmutterne på Volvo bremseskivene. Han har søyleborrmaskin, så det gikk lett som en plett. Økte diameteren på hullene fra 16,5 mm til 19 mm da det visstnok skal være tilstrekkelig for å få sentrert skiva. Etter jeg borret opp hullet med 19 mm bor lagde jeg en liten kon med 21 mm også så hullene har ca samme profil som originalt bare med større diameter. Har ikke rukket å prøvemontere enda, men krysser fingrene for at det passer 9_9

KZieBVZ.jpg

pNZPuAu.jpg

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Det har vært litt snøkaos på Lillehammer i dag også, men det var i utgangspunktet ikke noe problem for min del med Quattro. Dro i vei på tur til jobb men kjente ganske kjapt at det var noe rart for bilen dro en del mot høyre. Tenkte det kunne være at det hadde pakket seg en del snø i hjulene så kjørte rolig videre. Med det tempoet resten av trafikken hadde så gikk det vel ikke mer enn i 15-20 km/t. Skulle fylle bensin og når jeg stoppet oppdaget jeg at høyre fremhjul var flatt og delvis vrengt av. Fikk lurket meg ned på jobb for å gi det et forsøk på å fylle på luft, men det var dessverre ikke noe hjelp i det. Felgen hadde gnagd hull på dekksiden : bh :

5uthyv3.jpg

kMvsaoK.jpg

Så da ble det plutselig 4 nye vinterdekk ¬¬ Ikke helt med i beregningen nå, men det var nok på tide. Dekkene hadde fortsatt greit med spor (ca 6 mm), men de er gamle siden bilen var brukt så lite i forrige eiers eie. Så nå står bilen på jobb i påvente av at nye dekk kommer i posten.

Dette gjorde også at jeg fikk litt blod på tann for å få funnet ut om BBS felgene vil passe med de nye bremsene foran eller ikke, da de i så fall blir fremtidige vinterfelger. Fikk montert skivene på nytt i testjiggen, nå med større hull til hjulmuttrene og selv om det var litt vanskelig å få det sentrert så passet det som det skulle :) Som jeg regnet med måtte jeg ha spacer for å få felgene langt nok ut fra kalipperne. Testet både med 5 og 10 mm men det må nok opp på 10 for at det skulle bli nok. Hadde kanskje klart meg med 7-8 mtp klaringen som ble med 10, men siden jeg har 10 liggende blir det nok det. Felgene har ET43, så vil tippe ET35 er grensa for å få plass, så da bør det gå klar med sommerfelgene og 5 mm spacer også. 

Aeoa23D.jpg

wCCDUSp.jpg

9cQge4n.jpg

jycj7oK.jpg

Prøvde denne gangen testmontering med bremseskjold montert også. Var klar over at disse må modifiseres, da de ikke går klar av skivene. Det var to steder den ikke gikk klar, helt på toppen, samt en liten bul i metallet foran ABS sensoren.

SqPxhjp.jpg

3iKls9L.jpg

Endte opp med å kappe bort den delen i midten, samt banke inn bulen så den ble jevn med resten av skjoldet.

BkIP1xk.jpg

4uOlHEc.jpg

Etter ny montering var det ingenting som subbet B|

E2KcGbT.jpg

iya0z35.jpg

Et lite klipp under

https://imgur.com/Ih7YHWS

Så da vet jeg at alt passer og at BBS felgene vil passe med bremsene. Tror det blir disse som blir brukt fremover, men ikke bestemt meg helt enda. Noen som har noen tanker? :)

Fikk også demontert bremsekaliperne og klavene jeg kjøpte for å sette på bak og tømt dem for bremsevæske. Må få renset de med bremserens så de er helt rene så er de klare til å sendes til pulverlakkering. Blir nok demontering av kaliperne fremme også så jeg sender de med i samme slengen. 

7plOIjO.jpg

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet

Fikk demontert nesten alt så caliperne er klare til lakkering i går. Fant ut at jeg må ha en segeringstang med langt nebb for å få ut låseringen inne i caliperen bak for igjen å kunne demontere håndbrekkmekanismen. Greit å få ut den også så jeg slipper å risikere at noe blir ødelagt av enten sandblåsingen eller ovnen etter lakkering. Så tang er bestilt, så får jeg gjøre ferdig demontering når den har kommet.

vYpXJri.jpg

Fikk også ut alle stemplene på de store caliperne og jeg må si jeg er glad jeg tok valget om å lakkere de på nytt. Oppdaget at et stempel i hver caliper mer eller mindre satt bom fast. De rikket seg i alle fall ikke ved å sette trykk på systemet med luft for å blåse de ut, så måtte bruke skrytrekker og bryte. Tror det har vært lakkert litt for nærme kanten både på caliper og stempel så det ble i trangeste laget. 

I tillegg var det to stempler jeg er litt usikker på. Det ser ut som belegget rundt stempelet har sluppet på et par steder, i tillegg til at det er slipt litt rundt kanten. Er det noen som har en formening om dette har noe å si, eller om det går greit? Nå som jeg først har det demontert er det greit å bytte stemplene om det er behov, men usikker på om det har noe å si når det er så lite.

LwtYkFy.jpg

UrHR3Cx.jpg

Sørget i alle fall for å få renset alle deler med bremserens både innvendig og utvendig og deretter blåst godt rent med trykkluft. Tipper problemet ved forrige lakkering var at det lå igjen rester av bremsevæske inne i systemet som har dryppet ut og gjort at lakken ikke har blitt helt pen. Så satser på at det ikke blir et problem nå :)

VqzYNEZ.jpg

vUUKogl.jpg

gFOX8Ke.jpg

• Liker 1
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Fikk segeringstanga med langt nebb i posten på lørdag, så da ble det en kort seanse i garasjen i går for å få demontert det siste på caliperen. Gikk som en lek med rett verktøy :) 

Pq1QmWC.jpg

Jr5HxM2.jpg

WTtP9LP.jpg

Så da var håndbrekkmekanismen ute og alt som ikke skal lakkeres demontert. Skal etter planen levere delene på pulverlakkering på onsdag, så blir godt å få de strøkne :) 

Hans Marius
Skrevet

Bremsedelene er levert på pulverlakk og ferdig om ca 2 uker. Ble også enig med lakkereren om at han skulle lage en fargeprøve til meg på bronse som kan være aktuell på sommerfelgene. Blir spennende å komme tilbake å se :D

I mellomtiden har endelig de nye vinterdekkene ankommet og fikk lagt om på to av dem denne uka. Rakk å sette de på foran for å se hvordan det ble seende ut med BBS CH felgene og jeg må si jeg ble positivt overasket. Trodde de skulle bygge mye mindre ut i buen mtp at de er ET43, men de var egentlig ganske passe som de var. Så spørs det hvor langt de faktisk kommer til å stikke ut med 10 mm spacer som kreves for å komme klar av de nye bremsene :P Dekk bak kommer på rett over helga, så da er endelig bilen klar igjen, etter 3 uker med dildobil fra jobben...

SinRXhf.jpg

kMivcIt.jpg

4EI9Qvs.jpg

7Vw1B1s.jpg

LNZs3MS.jpg

• Liker 1
Hans Marius
Skrevet

Et par bilder til av bilen med de nye felgene bak også B| Ble rent så kledelig, men skjønner hvorfor det satt 10 mm spacer kun bak på delebilen, for de stakk godt inn i hjulbuene der kontra fremme. Spent på hvordan det blir med 10 mm både fremme og bak :ph34r: Var godt å kjøre quattro igjen da :D

l4VKF4t.jpg

l3bPFGe.jpg

p4AO3K7.jpg

• 4 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Da var bremsedelene tilbake fra lakkering. Dessverre ble de ikke helt 100% strøkne som jeg hadde håpet, men for prisen for jobben så er det godkjent. Det var fortsatt litt "hull" i lakken som de var opprinnelig, men betydelig mindre og kun på innsiden av caliperen der klossene skal sitte, så du ser det ikke uansett. Ifølge lakkerer skyldes det gasser i lakken som det noen ganger er vanskelig å unngå. Har hatt noen kvelder med pirkejobb nå for å fjerne taperester og smergle alle stemplene slik at det ikke er en kant fra lakken som hindrer stemplene i å gå fritt inn og ut. Fikk montert alle 8 stemplene og de ser ut til å gå greit inn og ut nå. Problemet ser ut til å være at det er igjen rester av sand fra sandblåsingen inne i caliperen... Det er nok ikke helt heldig, så må nok demontere alt igjen og forsøke å få det helt rent. Sliter også med å få til å montere støvpakningen rundt stemplene. Den består av en metallring med gummi rundt og den skal smette ned i sporet rundt caliperen, men jeg har ikke sjans til å få klemt den ned i sporet 🤬 Har forsøkt med stempelpresse, meg endte bare opp med å lage hull i pakningen 😒 Noen som har forslag til hvordan å få de på plass? begynte å lure litt på om det er for trangt fordi det er lakk i sporet, men ser av bilder at sporet var lakkert forrige gang også og da fikk de plass...

qV8btAb.jpg

Uansett så ble caliperne og klavene bak veldig bra, så tror det vil se bra ut når jeg får byttet alt sammen :) 

Fikk også endelig pakken fra ECS som jeg bestilte på black friday. Det har vært en del som har vært i manko, så pakken ble ikke sendt før den 17, men når den først ble sendt tok det bare 10 dager over dammen. Morro med harde pakker 😎

anTaNNP.jpg

RS4 motorfester, ECS snub mount, CTS tårnbenslager forran, ECS tårnbenslager bak, 034 motorsport end links, ECS stålomsluttede bremseslanger forran til RS4 for at de skal passe til de nye caliperne og sist men ikke minst CTS sportskatalysator. Nærmer meg ferdig med å hamstre deler til pappapermen nå :P 

• Liker 3
  • 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Fikk endelig over delskinn og alcantara interiøret jeg kjøpte i fjor :D Helt og pent, men trengs en god rens alt sammen. Så det blir enda en kosejobb å holde på med i permen ;) 

BxzPH5v.jpg

cSQrZhp.jpg

Går ellers smått med bremsene, men fikk gjort helt ferdig de bak i dag. Fikk byttet alle pakninger og gummi ellers til nytt og montert sammen igjen caliperne.

5eOCSCG.jpg

y9fJGh2.jpg

Hadde bestilt nye ventilhetter samt Audi sport klistremerker for syns skyld som ble montert, før de fikk seg et lag med Gyeon Rim coating :) Ble en liten runde med Ibriden for litt spotkorrigering på noen merker som ble ved montering, men hovedsakelig kun den delen som er synlig med hjulet på. Det er da bare en bruksbil 😅 Ble happy med resultatet, så da gjenstår bare de foran.

wRPcz2t.jpg

tIuvvcT.jpg

GDf4GpK.jpg

• Liker 2
  • 3 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Har startet så smått på jobben med å få setene bra igjen. I tillegg har jeg fått montert en ekstra oppbevaringsskuff under førersetet som jeg demonterte fra delebilen. Hadde samme skuff i den forrige B7'en min og har egentlig savnet den da det passer ypperlig til å ha solbriller :) Ganske greit å få flyttet over, men måtte skjære litt i metallplata under stolen for å få inn gjengene til festeskruene bakerst. 

T7IHSfm.jpg

PooUWgi.jpg

eLiDSDV.jpg

ptHTdyU.jpg

Førersetet var det verste av alle naturlig nok og selv om alcantara egentlig bør reses med egen rens gikk jeg rett på harde skyts med Koch Chemie sin interiørrens blandet 1:10 på tornador og sprayflaske og deretter suge det opp igjen med Foma MIMO. Måtte gå over 4 runder for å få det bra og deretter gikk jeg over 5 runder med vann før det ikke kom svart vann når jeg sugde det ut igjen🤢 Skinnet ble renset med Fenice Power wash blandet ca 1:10 og Feniche strong cleaner litt om hverandre i flere runder ettersom hvor det var verst. Naturlig nok var det mest møkk og slitasje på sidestøtte og sittepute på venstre side, så her måtte jeg også kjøre tre runder med skinnfarge for å få det bra igjen etter rensen. Til slutt ble det en runde med Swissvax Alcantara cleaner sammen med en myk kost noen dager etterpå når det var helt tørt for å få en litt penere struktur. Har ikke rukket å gjøre det ferdig enda, så har ingen ferdigbilder. Skal få gitt skinnet et par runder med skinnmelk og deretter elefantfett, samt at alcantaraen skal inpregneres. Satser på at jeg rekker dette til uka også blir det en god runde på resten av interiøret i påska :) 

Før rens

GLAxOWm.jpg

Etter rens alcantara

rnobD2c.jpg

GUU4VtL.jpg

eX9R2Jk.jpg

Etter skinnrens

ZLlYAtS.jpg

XUOAkNq.jpg

XCMDgYR.jpge

Etter 3 strøk farge (hodestøtte fikk også et par strøk farge)

fjThd24.jpg

aLUqTn2.jpg

mcvtVyk.jpg

dLmnVGZ.jpg

SB8SEp6.jpg

• DCN Poeng 1
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Skrevet

Grei fremdrift i påska så nå er alle seter renset, beskyttet og satt inn i bilen. I tillegg er gulvteppet og stoffmattene renset samt mattene beskyttet.

Alle setene fikk samme behandling, med Fenice power cleaner blandet 1:10 og/eller Fenice strong på skinn, etterfulgt av Leather master skinnmelk og utsatte steder fikk en runde med elefantfett. Alcantara ble renset med Koch interiørrens blandet 1:10 før det ble kjørt igjennom 3-4 runder med rent vann og til slutt en liten runde med Swissvax Alcantara cleaner og pensel/MF klut. Deretter ble det beskyttet med Fenice Alcantara protector. Stoffmatter og gulvteppe ble renset med samme blanding av interiørrensen i en eller flere runder avhengig av hvor møkkete det var og deretter noen runder med vann. Mattene ble beskyttet med Chemical Guys fabric guard.

Meget fornøyd med resultatet og stolene er betydelig bedre å sitte i enn de i helskinn etter min mening :) Sitter mer fast i svingene selv om det er samme fasong på dem.

Litt etterbilder:

fnt74NC.jpg

w3SIjqF.jpg

J3MvxiJ.jpg

TqaqEiS.jpg

xk92De1.jpg

w0nFZnW.jpg

LZqdWpY.jpg

dRorxT2.jpg

pYz4WjS.jpg

9SjPlAp.jpg

RTuRYem.jpg

Litt demontering og montering:

tehI1tk.jpg

aZn7Tfe.jpg

dsSnCTk.jpg

tkpLQTC.jpg

ML6QtkC.jpg

DAVUWof.jpg

oT6Mpva.jpg

dGLilj4.jpg

Har hatten litt bryter på setebeltet på førerstolen, så har fått varsel i dash om at belte ikke er festet selv om det er i bruk. Dette ble heldigvis borte ved bytte av stol. Alle funksjoner på setene fungerer også, men på passasjerstolen så jeg at det manglet en kontakt sammenlignet med den gamle. Fikk også airbag varsel i dash etter bytte som jeg kanskje hadde forventet, men det forble der etter sletting av feilkoder med Vagcom. Begynte så å undersøke litt hva den kontakten var til. Det er den svarte kontakten helt i enden som mangler og utfra hva jeg har skjønt er denne både til en sensor i sete som registrerer om det sitter noen i stolen eller ikke, samt til selen som registrerer om den er i bruk. Uten denne ville tydeligvis ikke airbagen i bilen min være med på leken...

Etter litt surfing kom jeg over guiden til Nick som beskrev mer eller mindre samme problem jeg hadde. Siden jeg har en delebil stående med denne kontakta fant jeg ut at jeg skulle gi det et forsøk og i alle fall demontere den. Forskjellen er at stolene jeg har satt inn nå også kommer fra B7, så de skulle egentlig hatt dette(?), samt at stolene han bytter over sensoren fra ikke har støttepute. Dette skulle vise seg å ha litt å si... Så med en gang jeg begynte demonteringen at ikke alt så likt ut som i guiden hans, men med litt knot fikk jeg til slutt demontert nok (mer eller mindre hele sitteputa) slik at jeg kom frem til sensoren. Denne var til sammenligning helt forskjellig fra den i guiden, men vil tro det er samme greia. Endte også opp med å demontere hele ledningsnettet under stolen, i stedet for å dele opp ledningsnettet for å ta ut kun kontakten og ledningen som manglet. Så da har jeg i alle fall sensoren liggende, så får vi se om jeg gir det et forsøk på å montere den. Noe må jeg gjøre siden airbagen pr nå er deaktivert pga dette, men en skulle kanskskje tro det var mulig å kode bort denne siden ikke alle B7 seter har denne sensoren heller? Må forske litt mer på dette, men om noen har erfaring eller tips så mottas det med takk :) 

Uansett, litt bilder av seansen og resultatet:

SOH5Vmo.jpg

OCLHU4F.jpg

hS4jnPm.jpg

0MEqmuu.jpg

fxAeSu5.jpg

biDXf95.jpg

yL2ffIS.jpg

gTB8DGz.jpg

Til slutt var det på tide å bytte til sommersko. I samme slengen ble coiloverne fremme senket ca 1 cm også skulle jeg gjøre et nytt forsøk på å heve de bak for å få det mer likt rundt hele bilen. Har gjort forsøk på dette flere ganger uten hell, da justeringsmutteren er helt jæ..... å få skrudd rundt. Nå tror jeg at jeg vet grunnen til dette.... Fant ut at fjæra har gnagd på gjengene på den ene siden til de har blitt slitt helt bort 🤬 Så da må jeg nok rett og slett slå meg til ro med at dette blir høyden bak, om jeg ikke kjøper meg nye "justeringsmoduler" ellet evt nytt coiloversett :( 

CtLjxAB.jpg

• Liker 2
Hans Marius
Skrevet (endret)

Det plutselig en uventet produktiv dag på bilen i dag da eksosen fra flexirøret og et stykke bak plutselig lå bak bilen når jeg skulle kjøre fra foreldrene mine i går... Flexirøret ble jo revet opp når jeg kjørte av bukken på biltilsynet i fjor sommer, men det har holdt selv om det har vært en grei eksoslekasje siden da. Jeg har hatt liggende downpipe siden black friday, men har ikke hatt tid til å bytte. Målet var egentlig å kunne drøye det til etter 1. Mai når jeg skal ut i pappaperm, men den gang ei... Så da måtte jeg bare hoppe på jobben i dag, siden det ikke fristet å sitte med hørselvern i bilen frem til mai :P

noQYOzh.jpg

Her var det tomt...

TbAEnvS.jpg

Siden jeg uansett skulle bytte catalysator etter hvert så fant jeg ut at jeg like gjerne kunne gjøre det nå. Den avgjørelsen er jeg nå glad for at jeg gjorde nå. Mutterne som festet catalysatoren til turboen satt faktisk ikke så veldig og var ikke rustet så de løsnet greit, men de som festet catalysator til downpipe var _veldig_ rustet, så de hadde jeg kommet til å jobbe mer med. Så etter 3 timers skruing var faktisk gammel cat og restene av dp ute og ny sportscat og dp på plass :) 

Gammel ut:

10Ks5Gy.jpg

Satte catten i skrustikka for å feste studs 

YLJHd1X.jpg

Gammel og ny:

PPMG12I.jpg

Testmontert:

nQ7uuoj.jpg

Downpipe er egentlig en reservedel til Miltek anlegg, så jeg har vært veldig spent på om det passet med Magnaflow anlegget, men heldigvis så passet det som hånd i hanske. Det eneste som måtte modifiseres var muligheten til å klemme rørenden på DP men eksosklemme for å få det tett, siden innerdiameter på enden på DP er litt større enn ytterdiameter på enden på Magnaflow anlegget. Gjorde derfor fire snitt på 3 cm med vinkelsliper.

8tcypi4.jpg

7yyZFX0.jpg

FBHGWaU.jpg

Så var alt permanent montert med riktig moment på alle skruer.

gkfghra.jpg

Siden det gikk så raskt å bytte og jeg egentlig hadde satt av hele dagen og bilen stod på bukk uansett ente jeg med å gjøre litt til :) Først ble "snub mount" byttet til ECS sin.

KNeZ0dG.jpg

8wdGSnl.jpg

2ghh6K8.jpg

GmLfLaT.jpg

Parallelt med dette byttet jeg motorfestene med nye fra RS4. Ekstremt nyttig med løfter til slike jobber :) 

hDjkpB7.jpg

Gammelt og nytt. Så ut som det ene festet var byttet på et tidspunkt, men det andre var nok fra bilen var ny.

GSjio3h.jpg

M9qVnK1.jpg

QIQ31Vr.jpg

Til slutt ble stabilisatorstagene byttet med nye fra 034 motorsport. Jeg har hatt en slags "gnukkelyd" som høres hver gang jeg kjører over fartshumper og har egentlig trodd det var fjærbenslagrene, da det kom etter jeg byttet til coilovere, men den lyden ble faktisk borte etter bytte av disse :) Så da var det det eneste som manglet å bytte i forstillingen som forårsaket det :P Tydelig mer robuste disse kontra oem.

YPzrpJc.jpg

Alt i alt fikk jeg gjort mye i dag synes jeg :) Tok en testtur og ingen spesiell vibrering i motor, så alt ser ut lit å være ok der. Litt ekstra lyd fra eksosen er det fordi jeg mangler en eksosklemme for å stramme inn enden på DP over røret videre. Siden alt av butikker er stengt i dag så må dette vente til lørdag. Så satser på at alt blir i orden da. Skal se om jeg får lagt ut et lite klipp av lyden da.

Fikk også sett litt rundt i Vagcom ifm. airbag varslet etter bytte av stolene. Fant etter hvert ut at det var så enkelt som jeg hadde håpet og bare velge at det kun var beltevarsler og setesensor på førerstol, så var varselet borte :) Så får vi se om jeg gidder å flytte over sensoren til den nye stolen senere eller ikke.

Endret av Hans Marius
  • Liker 3
  • DCN Poeng 1
Hans Marius
Skrevet

Fikk jammen gjort litt i dag også :) Fikk renset alle dørtrekkene og byttet de med de i helskinn som satt i bilen fra før. Alcantara ble kun renset med Swissvax Alcantara cleaner, mens plast ble renset med Koch interiørrens og behandlet med Scholl Neo. Mens jeg hadde dørtrekkene av passet jeg på å bytte ut de originale symphony høyttalerne med BOSE høyttalerne jeg hadde demontert fra delebilen. Har lest at det var forskjelling impedans på elementene på de to, men sjekket og begge to var 4 ohms elementer så da tok jeg sjansen :) Mulig det blir litt svak forsterker siden den ikke er byttet ut, men ved sammenligning så var vokal om mellomtone betydelig klarere. Noe mindre basstunge faktisk de elementene fra BOSE, men ved å justere opp bassen litt på equalizeren så ble lyden meget bra. Godt fornøyd mtp at det er en "gratis" oppgradering ;) 

Dempefilten på baksider av BOSE elementene var morkne og falt delvis av når jeg demonterte dem, så den ble fjernet i sin helhet og plasten ble avfettet før jeg la på en stripe med dobbeltsidig tape jeg har hatt liggende. Denne er ganske tykk og myk og fungerer nok bra som vibrasjonsdempning mot karosseriet. 

K28KTm6.jpg

Grei forskjell på høyde på de to elementene

C29UmFx.jpg

Ved bytte av dørtrekk var det noen av delene som var penere på de jeg hadde fra før, blant annet armlene på førerdøra, så denne ble byttet over. I tillegg byttet jeg over vindusheisbryter på passasjerdør bak og låseknappen på førerdør da de ikke virket på de nye dørtrekkene.

ZeT7Gli.jpg

Ble rett så pent når de kom på plass :) 

0oiIf6K.jpg

4Sq6yae.jpg

Som en bonus så hadde de nye dørtrekkene belysning både under og bak, så da slipper jeg å ettermontere det senere slik jeg gjorde på gamlebilen :D Bare bytte til LED eller evt projektorer etter hvert.

nkUkjoq.jpg

3Vy7Dde.jpg

Så da er vel interiøret på denne mer eller mindre ferdig i mine øyne. Skal etter hvert få ettermontert original handsfree og ryggesensor bak som i og for seg er en del av interiøret, men ellers har det begynt å bli et meget pent og trivelig sted å være :) 

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår