Brage

Sort 2004 Mercedes E 270 CDI.

23 innlegg i emnet

Paster bare direkte over fra VACN, da jeg ikke gidder å skrive alt på nytt...

Det hele startet med at en kar fra Otta kontaktet meg på mail. Han kunne fortelle at bilen hadde vært inne hos to forskjellige bilpleiefirma, men kommet ut igjen fra begge med kraftige kjørespor. Jeg fikk inspisert bilen på nært hold i sollys, og det stemte da vitterlig. Jeg gidder ikke svartmale andre bedrifter, men et slikt resultat holder bare ikke mål...

Jeg fikk enkel melding: få den så blank som mulig!

Vel, jeg fikk jo selvsagt prøve så godt jeg kunne, og tok utfordringen. Det angret jeg på underveis...

Skal vi se om jeg husker alt som ble brukt da... :

Utvendig:

Rengjøring:

-Kärcher HT

-Chemical Guys Grime Reaper (avfetting og motorvask)

-Foam Cannon (brukte Optimum Car Wash + Chemical Guys Citrus Wash & Gloss i denne)

-Bilberry felgrens

-To bøtter m/ Grit Guard (CG CW&G + CG Bug Bugger & Tar Remover i den ene, rent vann i den andre)

-Swissvax Waschpudel ("svamp")

-Div børster til motor og hjul

-Riccardo clay

Korrigering:

Her prøvde jeg mye rart, for denne lakken viste seg å være sinnsykt myk, men valget falt til slutt på:

-Menzerna SIP m/Scholl orange pad

-Menzerna 106FA m/Scholl sort pad

Voksvalget var allerede bestemt: den dyreste jeg har Zymöl Concours

Interiør:

-Støvsuging/støvtørking

-Vasket skinnsetene med CG Total Interior Cleaner

-Behandlet skinn med Einzett leather conditioner (tror jeg den heter...)

-Vasket vinduer og døråpninger

På forhånd, beklager for en del uklare bilder... Ble litt for lang lukkertid...

Utgangspunkt:

LomBilpleie200-1.jpg

LomBilpleie201-1.jpg

LomBilpleie199-1.jpg

LomBilpleie202.jpg

Ser da vitterlig ikke verst ut. Så til vasken, her har jeg allerede spylt av avfetting og felgrens:

LomBilpleie204-1.jpg

LomBilpleie205-1.jpg

LomBilpleie206-1.jpg

Ferdig vasket, klar for inspisering, ser da fortsatt ikke ille ut?:

LomBilpleie207-1.jpg

LomBilpleie208.jpg

LomBilpleie209-1.jpg

LomBilpleie210-1.jpg

WRONG!

LomBilpleie211-1.jpg

LomBilpleie212-1.jpg

LomBilpleie213-1.jpg

LomBilpleie214-1.jpg

LomBilpleie215-1.jpg

LomBilpleie216-1.jpg

LomBilpleie217-1.jpg

LomBilpleie238-1.jpg

LomBilpleie240-1.jpg

LomBilpleie241-1.jpg

LomBilpleie242-1.jpg

LomBilpleie245-1.jpg

LomBilpleie250-1.jpg

LomBilpleie251-1.jpg

Denne bilen er tydeligvis blitt meget velholdt, og det syntes godt på claybaren:

LomBilpleie252-1.jpg

Grunnen fant jeg i bagasjerommet:

LomBilpleie223-1.jpg

Ellers var interiøret greit, bare litt møkkete, samt noen klissete flekker etter barn i baksetet:

LomBilpleie218-1.jpg

LomBilpleie219-1.jpg

LomBilpleie220-1.jpg

LomBilpleie222-1.jpg

LomBilpleie224-1.jpg

Dette fikset en støsuging, lett vask og skinnbehandling:

LomBilpleie221-1.jpg

LomBilpleie226-1.jpg

LomBilpleie227-1.jpg

LomBilpleie231-1.jpg

LomBilpleie232-1.jpg

LomBilpleie233-1.jpg

LomBilpleie234-1.jpg

LomBilpleie235-1.jpg

LomBilpleie236-1.jpg

Motoren ble også grei (har dessverre ingen før-bilder av denne, men den var ikke ren...):

LomBilpleie228-1.jpg

LomBilpleie230-1.jpg

Og så begynte helvetet... Man starter som kjent med finest mulig kombinasjon, hvilket jeg gjorde på panseret. Scholl S40 med sort finishing pad. Finere combo har jeg ikke... Litt vanskelig å se resultatet på bildene, men dette skremte meg litt... Seriøst? Går det an å ha så myk lakk? Denne kombinasjonen skal ikke være i stand til å korrigere!

Kjørt noen få pass på venstre side:

LomBilpleie253-1.jpg

Her på høyre side:

LomBilpleie254-1.jpg

Prøvde på skjermen også... :P :

LomBilpleie255-1.jpg

Hva pokker??? Begynte å skjønne hvorfor bilen hadde kjørespor når den kom tilbake fra andre bilpleiere...

Men som man kan se på skjermen, er denne verre. Dette gjaldt også resten av bilen, så jeg måtte (enn hvor skummelt det virket) ty til kraftigere skyts...

Problemet med S40 var at den ble brutt ned alt for fort på denne lakken, så den klumpet seg på overflaten. Liker ikke å bruke for mye vann som løsning, så jeg måtte prøve noe annet. Prøvde derfor Menzerna 106FA, med umiddelbar positiv virkning.

Panseret ble ikke strøkent, men det blir de sjelden, da det jo er den karrosseridelen som utsettes for mest slitasje i form av grus, støv, steinsprang osv...

LomBilpleie259-1.jpg

Prøvde meg videre frem med Scholl S17 m/ orange pad, men dette viste seg å funke meget dårlig, da lakken ikke bare var myk, den var også meget sticky... Puta ville bare grave seg ned i lakken, uansett hvor lite eller mye produkt jeg brukte...

Bestemte meg da for å gå for Menzerna SIP med samme pad, hvilket også viste seg å fungere meget bra.

Her kun etter SIP på høyre fremdør:

LomBilpleie260-1.jpg

LomBilpleie261-1.jpg

LomBilpleie262-1.jpg

LomBilpleie263-1.jpg

LomBilpleie264-1.jpg

Fortsatt naturligvis med denne comboen bakover

LomBilpleie265-1.jpg

LomBilpleie266-1.jpg

Men uansett hvor fint det ser ut med halogenlamper, skjuler disse MYE. Dette er ikke spesielt grov polish, men etterlater fortsatt kjørespor:

LomBilpleie267-1.jpg

LomBilpleie269-1.jpg

Mye kan skjules med "riktig" bildetaking...:

LomBilpleie273-1.jpg

LomBilpleie274-1.jpg

For øvrig greit kant på disse felgene

LomBilpleie277-1.jpg

Fortsetter naturlig nok rundt bilen...

LomBilpleie279-1.jpg

LomBilpleie280-1.jpg

Har man ikke sol, bruker man ting man har kjøpt!

LomBilpleie281-1.jpg

LomBilpleie282.jpg

LomBilpleie283.jpg

LomBilpleie284.jpg

LomBilpleie285.jpg

LomBilpleie286.jpg

LomBilpleie287.jpg

Ser fint ut, sant?

LomBilpleie290.jpg

Wrong again...

LomBilpleie289.jpg

Så begynner vi på steg to, Menzerna 106FA m/Scholl sort finishing pad:

LomBilpleie292.jpg

Joda, såpass bør det være...:

LomBilpleie293.jpg

LomBilpleie294.jpg

LomBilpleie296.jpg

Og resten:

LomBilpleie297.jpg

LomBilpleie298.jpg

LomBilpleie299.jpg

LomBilpleie302.jpg

Her er det lang lukkertid som lager slikt lys:

LomBilpleie303.jpg

LomBilpleie304.jpg

"Problemet" med 106FA er at den inneholder sykt mye oljer, så jeg fikk ikke tørket av skikkelig, og det så ut som det fortsatt var kjørespor... Men det løser vi etterpå, med denne

LomBilpleie305.jpg

Påføring av Zymöl Concours:

LomBilpleie310.jpg

LomBilpleie312.jpg

LomBilpleie315.jpg

Så er det kun bilder av ferdig resultat. Dessverre var det fortsatt ingen sol, men jeg liker refleksjonsbilder også jeg ;)

LomBilpleie306.jpg

LomBilpleie308.jpg

LomBilpleie307.jpg

LomBilpleie309.jpg

LomBilpleie317.jpg

LomBilpleie318.jpg

LomBilpleie319.jpg

LomBilpleie322.jpg

LomBilpleie323.jpg

LomBilpleie324.jpg

LomBilpleie325.jpg

LomBilpleie326.jpg

LomBilpleie327.jpg

LomBilpleie328.jpg

LomBilpleie329.jpg

LomBilpleie330.jpg

LomBilpleie331.jpg

LomBilpleie333.jpg

LomBilpleie334.jpg

LomBilpleie335.jpg

LomBilpleie336.jpg

LomBilpleie337.jpg

LomBilpleie338.jpg

LomBilpleie342.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
:thumbup:
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kooongejobb :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knakende bra, og ikke minst artig vinklet writeup.

Skikkelig interessant å se hvordan du fikset opp i problemene og flott at du deler dine

vurderinger og konklusjoner for hvordan ting blir som de blir.

Jeg har av egen erfaring sett at det å ha flere slutt-polerings produkter tilgjengelig ofte kan få deg ut av knipa, og

blir ikke mindre overbevist av denne tråden.

Takk for et lærerikt innlegg på en tricky jobb som endte med et veldig flott resultat !

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobb og writeup ;)

Ble blank den bilen der gitt! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm... Var av den oppfattning av MB hadde ganske så hard lakk på sine biler jeg... Det jeg leste her gjør at jeg gruer meg til å ta min 07 MB......

Vil jo ikke ende opp med et hav av kjørespor på den heller...

Produktene jeg har er Scholl 03+ og 30+... hmmmm.. kanskje jeg bør ha noe annet til MBn da..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

redningsjobb dette her ;)

ble blankt og strøkent

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo ut som du klarte å få det bra strøkent allikevel :):thumbs: fra meg ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, alle sammen! :)

Absolutt greit å ha to komplette produktlinjer ja, så man har noe i bakhånd, i slike tilfeller som dette.

Ang. Mercedeslakk blir jeg ikke klok, for hvis dere leser tråden min her inne om en R 320 CDI, var det ikke slike problemer i det hele tatt, den var derimot meget hard. Mens en tilsvarende E-klasse som denne, bare i sølv, var akkurat like ekkel som denne...

Er det rart man blir frustrert...?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig resultat. Og ikke minst mange bra bilder. :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken jobb :thumbs:

Bare synd at eg ikke kom på at dere hadde lokaler der når eg likevel var i Lom på fredag :wacko: DOH! Ellers hadde eg nok tatt turen innom... men men eg får ta det igjen en annen gang eg er der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å stikke innom, vettu ;) Nummeret mitt står på plakaten på døra. Det er tross alt bi-næring, så jeg er ikke der hver dag... Bare nesten :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent!! Lekkert med strøken svart Merce!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er god :) neste gang skal eg huske det :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sinnsykt bra jobbet, bruker forresten samme lommelykten til å se etter defekter i lakken og syns den funker fint, men har ennå ikke fattet hvordan jeg skal få tatt noen bilder av swirlsene jeg ser.

Jaja, finner nok ut av det etter litt prøving og feiling med kameraet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er faktisk nesten for sterk til å se swirls... Halogen passer perfekt til å se kraftige swirls, men de avslører ikke kjørespor.

Som du ser av mine bilder, er det kjøresporene jeg prioriterer å få frem ved bruk av T7 lykta.

Har du speilrefleks, bruk manuell fokus, så du kan fokusere på lakkoverflaten, ikke lysene i refleksjonen. Da forsvinner de...

Er også en fin liten balansegang med hvilken lukkertid og blender man bruker, men det finner man ut etter mange nok bilder :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og flotte bilder :)

Meeeen, skal si at ett beading-shot hadde vært kanon for å se hvordan den voksen oppfører seg :D Igjen, en vel utført jobb ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hinsides blank og flott 211. Skjønner ikke helt hvorfor lakken er så myk. I 2004 ble det utover i året innført ripebestandig lakk på E-klasse. Hvis det er en C i fargekoden har bilen slik lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb! :) Gode bilder og bra writeup.

Slike jobber som dette, der proffe må hive inn håndklede, liker vi. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er for dårlig at 2 bilpleiefirma ikke har klart å konkludere med at bilen har myk lakk og behandlet den deretter....

Nydelig resultat og knallbra writeup :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive