Ad|oS

Hvor myk er myk lakk?

23 innlegg i emnet

Gikk over hele bilen min med 106ff og DA maskin for ca 1mnd siden, og mente da på at jeg fikk fjernet stort sett det som var av swirls på de delene av bilen som er omlakkert (er en 93 modell BMW, antar da med hard lakk). Fikk ikke vekk alt på den orginale lakken med den tiden jeg hadde til rådighet, men var godt fornøyd med resultatet likevel. Tok en wipedown også, og det så jo ut som at jeg fikk vekk alt av swirls på f.eks. panser. Som LSP brukte jeg MG #16

Bilen har etter dette blitt vasket ca 3 ganger i uka med microfiber-/ull-mitt, altså 10-15 ganger siden poleringa. Har også gått over en del ganger med MG #135 med CG microfiber. Likevel ser jeg nå at panseret er fullt av swirls igjen (dog ikke like kraftig angrepet som før poleringa). Er det mest naturlige forklaringen at det fremdeles var en del oljer og slikt igjen etter wipedown, og at de nå har forsvunnet slik at jeg ser en del swirls igjen, eller er det bare slik at lakken faktisk er ekstremt myk etter omlakkeringen og at det er kommet nye swirls?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro det er oljene som ikke har blitt fjernet skikkelig etter IPA'n så lenge riktige vaskemetoder er fulgt, noe jeg regner med. Menz er jo kjent for av å til kreve 2 til 3 IPA før du får alt vekk. At 106'ern skal klare å fjerne alle swirls i kombo med DA på en tyskerlakk høres litt svakt ut. Det er klart at det kan jo være at lakken er myk, men ved å ta et par ekstra wipedowns på f.eks panser neste gang, så vil du jo ha svaret B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem med lakken på bilen min, blir masse swirls etter noen vask da lakken er veldig myk. spesielt når bilen har vært veldig skitten er det så å si nesten umulig å få den ren uten at det blir swirls :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det var på de delene som er omlakkerte som det var mye swirls på ville jeg egentlig tro at den lakken er veldig myk. Har egentlig følelsen av at generelt deler som blir lakkert opp igjen i dag blir ganske myk i lakken. Har i alle fall sett en god del tilfeller av det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten oppdatering på dette nå. Har lagt merke til at vaskeripene omtrent bare går i en retning, og denne retningen stemmer 100% med hvordan jeg vasker og tørker bilen. Har nok bare ekstremt myk lakk, særlig på panseret, her det er verst...

Hvor kraftig skyts må til for å få vekk disse igjen vil dere tro? Finishing pad og 106?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får teste på eit lite område, so veit du til neste gang kva som hjelper.

Bruker du 2 bøtter ved vask?

Bruker du avfetting? Kan være ein fordel viss du ikkje får av all dritten med høgtrykk. (kan blandes mildt, sia du vasker ofte)

Og so er det greit å være forsiktigt ved vask og tørk.

Lykke til med å få ein swirlsfri bil. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker som regel to bøtter ja, men bilen er så å si aldri skitten heller egentlig. Ved vask går jeg først over med HT, deretter skumlegging og lar det virke en stund før jeg går over med HT en gang til. Kan jo egentlig ikke være igjen mye dritt da. Ser jo både på mitten og vannet at det nesten ikke er skittent en gang...

Er jo forsiktig ved vasking ja, men kanskje ikke nok

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva som er best.. Men prøv å legg skum først, la virke litt, spyl av grundig, spyl på skum på halve bilen, og begyn å vaske den delen, spyl av sånn at det ikke tørker, og gjenta prosessen på andre siden. Hvertfall sånn jeg vasker.

Prøver også alltid å holde HT'n i vinkel sånn at jeg ikke spryter rett mot dritten. Så spryter jeg ikke smuss osv "inn" i lakken. Vet ikke om det har noe å si, men liker å tro det hvertfall ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om du er nøye nok med vasken ja!

Er kanskje umuligt å ikkje få swirls på lakken din. So du må antagligt leva med det. Er jo sånne ting som me bilpleietullingane legger merke til! ;)

Og du har vel svart bil? Er jo lett å sjå sånne ting på den fargen! (eg er på bimmers og)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er lakkert svart, så man ser det som er veldig fort desverre...

Er ull-mitt mildere mot lakken enn microfiber?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får mange eller mye vaskeriper etter kun få vaskinger ville jeg tenkt over hva jeg gjorde me møkka før jeg begynte med washmitten.

Skum eller noe for å løsne så mye møkk som mulig, samt gå for høytrykkspyler. Vannslangen er ofte ikke god nok.

Husk at bilen, hvert panel, skal spyyyyles. Det er plene man vanner, ikke bilen.

Men om lakken fortsatt er så myk, så skulle en finishingpad og et produkt med mye gloss og minimalt med cut klare å fjerne dette uten noe press.

Har selv klart dette på en myk japse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får mange eller mye vaskeriper etter kun få vaskinger ville jeg tenkt over hva jeg gjorde me møkka før jeg begynte med washmitten.

Skum eller noe for å løsne så mye møkk som mulig, samt gå for høytrykkspyler. Vannslangen er ofte ikke god nok.

Husk at bilen, hvert panel, skal spyyyyles. Det er plene man vanner, ikke bilen.

Men om lakken fortsatt er så myk, så skulle en finishingpad og et produkt med mye gloss og minimalt med cut klare å fjerne dette uten noe press.

Har selv klart dette på en myk japse.

Men gjør jo som du sier. Får vekk det første med HT, deretter å såpelegging for å løsne dritten og så spyle av igjen. Deretter på med håndvask for å få vekk det siste.

Får prøve i morgen eller fredag å se hvordan det blir :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er ull-mitt mildere mot lakken enn microfiber?

X2

Lurer litt på det samme selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er mildere mot lakken, men jeg syns ihvertfall at det glir lettere med ullmitt.

Bruker forøvrig kun ullmitt og SV-puddelen nå, MF-mitt blir bare brukt i hjulbuer hos meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent så holder en ullmitt bedre på vannet enn en microfibermitt. Vil tro den glir hakket bedre også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at ull glir dårligere enn MF, men mulig det har noe med hva man bruker!? Har Meguiars, både MF og ull...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen er noe møkkete forvask bilen med et alkatisk vaskemiddel også......for eks Autosafe i svak blanding. Så bilen er så ren som mulig før du har kontakt med lakken. Bruker lammeullhanske selv...helt toppers den :)

Endret av Odd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten oppdatering på dette nå. Har lagt merke til at vaskeripene omtrent bare går i en retning, og denne retningen stemmer 100% med hvordan jeg vasker og tørker bilen. Har nok bare ekstremt myk lakk, særlig på panseret, her det er verst...

Hvor kraftig skyts må til for å få vekk disse igjen vil dere tro? Finishing pad og 106?

Har samme problem som deg på hele bilen min, er helvete å vaske den hehe..

Når man vasker myk single stage lakk er det viktig å bruke foam cannon med en god såpe først. Bilt Hamber Auto Foam skal jeg selv kjøpe nå, da jeg ikke er fornøyd men noen av såpene jeg har prøvd hittil. Kan se noen som bruker den her og her

En god såpe og ikke minst bruke nok såpe så man får bra glid og en god ullmitt eller mitt. Er viktig å bruke mye vann og ikke legge press på når man vasker, da blir det stygge swirls med en gang. At bilen er vokset eller har sealer er også viktig for at den skal kunne bli ren uten swirls. Anbefaler også en quick spray wax, som feks Duragloss Aquawax ca hver 3 gang du vasker bilen, denne skjuler også litt swirls. Den taes fort på mens du tørker av bilen. For å hindre riper når du tørker kan du også tørke bilen med å bare bruke slangen med rennende vann for å få bilen nesten helt tørr (Hvis bilen har voks/sealer)

På min bil fjerner/skjuler jeg 99% av swirls for hånd med Swissvax sin Cleaner fluid, har gitt opp å polere bort vaskeriper hver gang det kommer, siden de kommer så lett igjen. Så bedre å gå over med cleaner fluid oftere synes jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg oppdaga at jeg har samme problem på min Vectra C 2006. Tydeligvis myk lakk ja.

Blir superfort vaskeriper, selv om jeg spyler av bilen bra før vask med MG-mitt og 2 bøtter.

Spørs om ikke må igang med foam-canon'en min for pre-vask ja. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare jeg som tenker at dette kan komme ETTER vask?

Har lignende problem på min 93 model BMW med orginallakk, men jeg er litt usikker på om det kanskje kan være morgenfuglen av en far jeg har som er ute og lufter pusseskinnet på morgendugget før jeg står opp søndag formiddag, selv om bilen er full av støv. Har tatt han i det en gang og to før, og han gjør det i hvertfall på sin egen bil fortsatt.

Finner det mer sannsynlig at det er tørkehåndkleet enn at det er vasken som lager riper, i og med at dette dras over uten "lube".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive