eplesjekk

Mazda 323

Ok, her bærer det avgårde. Dette er en bil vi har overtatt etter min avdøde morfar, og den har omtrent aldri blitt polert. Lakken var helt forferdelig, som dere kan se på bildene. Dette er da første polering med maskin, og det ble endel prøving og feiling. Lærte om ikke annet temmelig mye. Så tar jeg alle de tips og triksene jeg kan få.

Dette brukte jeg:

Megs bilvask

Svamp!

Watertowel

Megs clay (utrolig artig å bruke, men jeg synes den tar skuffende lite asfalt)

Megs steg 1-2-3

Biltemas tohodete maskin

Cyclopads gul og oransj (steg 1 og 2, steg 3 tok jeg for hånd)

Megs plast-sak på all plasten

Her låner man et fiffig EOS-kamera, og noe er tydeligvis feil, fordi bildene ble dårligere enn med mitt lille kompaktkamera. Jaja, er man nybegynner så er man. Det er bare å beklage.

Bilde001.jpg

Taket var full av riper og striper i andre farger

Bilde006.jpg

Dette må da være noe feil med lakken? Det er helt vanvittig fargeforskjell

Bilde007.jpg

Bilde008.jpg

Bilde010.jpg

Dette aner jeg ikke hva er, og ikke aner jeg hvordan jeg skal få det bort. Polerte bare over, og det ser fremdeles slik ut :)

Bilde011.jpg

Men forskjell ble det, jeg klarer dessverre ikke få frem blankheten. Ikke at det ble så blankt som dere er vant med

Bilde014.jpg

Bilde015.jpg

Men alle i familien ble fornøyd med resultatet, da jeg akkurat ble ferdig unner et familiebesøk. Så jeg er familiens poleringskonge om ikke annet. Mormor var lykkelig.

Bilde021.jpg

De stripene og saker forsvant i alle fall

Bilde023.jpg

Her ser man at jeg ikke var helt flink, men men

Bilde025.jpg

Sånn, det var det, kjør på med alt av negative og positive kommentarer.

Endret av eplesjekk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ihvertfall ikke klage på forandringen :) Ble jo en vanvittig forbedring. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette ble et voldsomt bra løft av utseende på bilen. Den så kraftig oksidert ut i lakken på utsatte steder. Kanskje en roterende maskin hadde fjernet litt mer oksidering og fått frem "nybilglansen" enda bedre, men ingen grunn til å skjemmes over dette resultatet. Jeg er fersk med poleringsmaskin jeg og. Vi får bare stå på og øve og øve ;) Litt kreativ etterbehandling av kontrast hjelper på for å få frem blanke bilder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kommentarer. Ja det kan godt tenkes at en roterende hadde blitt bedre. Det får bli etter hvert. Men jeg må si en ting. Biltema-maskinen bråker noe så vanvittig. Jeg har ikke prøvet dyre maskiner, men jeg håper de er mer stillegående. Jeg vurderer å bruke ørepropper fremover, fordi jeg blir i ganske dårlig forfatning med poleringsdrit i øynene og øresus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ALLTID øreplugger, men nå får jeg høre HMS-mase hele tiden på jobb og i studiet da... :P

Uansett så kan du gi deg et godt klapp på skulderen etter denne jobben, moro å se den store forandringen når en jobber med oksiderte biler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra det her altså! :D  den flekken som ikke ble borte.. Fugel som har bæsja en dæsj klarlakk? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut!!!! kult å holde på en bil som er oksidert... :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja ble jo overasket over resultatet, men følte det var på grensen håpløst å starte med for en nybegynner. På en annen side perfekt utgangspunkt å trene med, jeg ser mye bedre forskjeller med produkt/pads etc enn på min egen.

Og swirls-bilen til pappa får jeg ikke trene på før jeg er dyktig nok. Det tror jeg er like greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponert her.... ikke rart du blir poleringskongen i familien etter den jobben.

hvor fant du røde cyclo pads ? ;) he he

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha....stående applaus for vanvittig forskjell.

Dette ble et virkelig løft, godt jobbet :)

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra turnaround dette ;) Vil nok tro at proff maskiner generelt bråker mindre, i alle fall synes jeg ikke min makita bråker noe særlig... Vil nok tro det er en fugl som har skylden i det på taket ja! Uansett, en veldig bra utført jobb ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk og takk. Jeg fant vel ut at jeg brukte ca. dobbelt så mye produkt som jeg trengte. Men da lærte jeg det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo en knakende forbedring ihvertfall, stå på :)

Roterende og "proff" produkter er en helt annen verden ja ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut :D

Får håpe den holder seg rød en stund da hvertfall ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette ble veldig bra jeg! Håper å få tatt et par "jøssenam, har jeg rød bil"-prosjekter til helga. Blir litt kjedelig å bare gnukke på min egen sprett nye bil...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive