RuneV

ATV som fremkomstmiddel

Noen som har erfaringer med ATV som fremkomstmiddel? Har lekt litt med tanken om å selge BMW'n, og kjøpe en ATV for å kjøre frem og tilbake til jobb, og litt forefallende kjøring her. Og evt. en billig bil til vinterbruk dersom det skulle bli for ubehagelig å kjøre ATV om vinteren.

Må ha en ATV som fint kan tjenestegjøre som "traktor" også, med mulighet for brøyteskjær.

Og hvor fort går en ATV som jeg kan få på hvite skilter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=18087052 400cc eller 800cc (husker ikke helt) på veien med hvite skilt, type bil. Det var med terrengdekk og det ble som å kjøre båt :P Gassen i bånn ut fra kryss osv så kjentes det ut som man kjørte på bakhjula :D Myke dempere og det hjalp ikke akkurat med terrengdekk, hehe.

Moro å kjøre, men kan være litt skummelt i begynnelsen så vær forsiktig i svinger o.l. hvis du kjøper deg ATV. Skulle jeg hatt meg ATV hadde jeg nok satt på bildekk for å øke sikkerheten. Bombardier Outlander er ihvertfall en god arbeidshest. Får snøskuffe osv til å montere foran ++

ATV på jordet om vinteren = :thumbs:

Husker ikke hvor fort jeg kjørte, men den gikk overraskende fort opp til 80km/t.

Yamaha Raptor blir heller aldri feil.

53_-831069737.jpg

53_-753668589.jpg

53_-1079451792.jpg

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=18147753

Endret av HHA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Noen som har erfaringer med ATV som fremkomstmiddel? Har lekt litt med tanken om å selge BMW'n, og kjøpe en ATV for å kjøre frem og tilbake til jobb, og litt forefallende kjøring her. Og evt. en billig bil til vinterbruk dersom det skulle bli for ubehagelig å kjøre ATV om vinteren.

Må ha en ATV som fint kan tjenestegjøre som "traktor" også, med mulighet for brøyteskjær.

Og hvor fort går en ATV som jeg kan få på hvite skilter?

vurderer dette selv men dog til snø rydding..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompis vurderer å selge for rette pris. Varme i håndtak, belter, hjul, skjær, winch med fjernkontroll foran og bak og mye mere.

Snøscooter? Hah, ubrukelig i forhold. Går oppimot 100 på veien med hjul.

DSC_0287.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiv bakaksling er vel ikke noe særlig med tanke på svinger i fart. Har selv kjørt mye atv i min ungdom, på grusveier, med bånn gass, og det er ikke akkurat avslappende å kjøre. Så lenge du har litt fart, må du lene/henge til siden. Jo høyere fart, jo lenger ut må du.

Til leking på jordet, nyttekjøring til hytta osv. er atv helt ypperlig. Men jeg kommer neppe til å kjøre med dette på vei. Værtfall ikke hvis vi snakker om høy fart.

Sjekk forøvrig klippet på fifth gear når han tester atv på veg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... så flott at ATV endelig blir tatt opp her inne :) Selv bruker jeg ATV som fremkomstmiddel nr 1 og suuuuperfornøyd med det. Har en Can-Am Outlander 650 MAX XT. Til det bruket du skal ha vil jeg varmt varmt anbefale en Outlander. Dette er en ATV som kan brukes til alt, både god å kjøre på vei, på langtur og til å bruke hjemme på gården som f.eks brøyting. Den har en topphastighet på ca. 125km/t og man cruiser komfortabelt i 100 i alle fall. 4x4 med diff.sperre på alle hjul og lavgir gjør at man kommer frem overalt også. I tillegg får du utrolig mye morsomt utstyr til disse.

Det er ingenting over og ingenting ved siden av Can-Am. Jeg vil dog anbefale å kjøpe en 650 eller 800. 400 og 500 blir litt for smått på den store ATVen og man mister litt kjørefølelsen. Forskjellen på 650 og 800 er marginal, men forsikringsforskjellen er stor.

Har du mulighet ville jeg også prøvd å få tak i en 2008 modell eller nyere. 2008 modellen har en del oppgraderinger som er verdt å få med, bl.a. en bedre diff.sperre foran, digitale instrumenter osv.

Så vil jeg anbefale deg å svinge innom atvforumet.no - Der er det Norges mest hardbarkede ATV-fans henger :P I tillegg anbefale deg å melde deg inn i en lokal klubb som arrangerer mye morsom kjøring, sikkerhetskurs osv.

Sjekk bl.a. en morsom mod her:

Og til slutt noen bilder jeg har tatt/av meg:

4661_202831295079_875395079_7079082_1241057_n.jpg

3195_191957260079_875395079_6821773_2296092_n.jpg

3195_191957240079_875395079_6821771_6788802_n.jpg

4318_194651440079_875395079_6882934_5635322_n.jpg

4318_194651200079_875395079_6882893_5465502_n.jpg

3195_191953525079_875395079_6821681_4777916_n.jpg

Å kjøre Can-Am Outlander er som å cruise på en motorsykkel... friheten er der, reglene er det samme (fri bom, gratis parkering osv). Fordelen er at du kan bruke den hele året og kjøre overalt (der det er lov).

Pass også på at du sjekke ut Can-Am Spyder som kan kjøres på førerkort klasse B. Lånte en slik for en stund siden, og den er sinnsyk morsom. Men igjen en sommersak som kun fungerer på vei:

n875395079_6766222_2302964.jpg

Hvis du legger meg til på Facebook som venn så har jeg en drøss med ATV-bilder i ulike album der fra turer osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe knall bra skotner,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, tusen takk for god informasjon.

skotner, kan du avkrefte det fifth gear videoen prøver å fortelle? Må man virkelig legge seg så langt over i svingene for å holde seg på veien? Ser jo ut som han skal dette av i rundkjøringen.

Har veldig lite erfaring med ATV, bortsett fra litt jordekjøring med en 250..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oj, tusen takk for god informasjon.

skotner, kan du avkrefte det fifth gear videoen prøver å fortelle? Må man virkelig legge seg så langt over i svingene for å holde seg på veien? Ser jo ut som han skal dette av i rundkjøringen.

Har veldig lite erfaring med ATV, bortsett fra litt jordekjøring med en 250..

Etter min erfaring så vil jeg avkrefte det fra fifth gear.. Bare kjøre som folk flest, så går det bra. Burde jo såklart bruke kroppen litt. Men trenger ikke å henge med en arm helt til siden for å holde deg på veien i en rundkjøring :P Da er det bedre å sakke ned farten litt vil jeg tro :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er ingenting over og ingenting ved siden av Can-Am. Jeg vil dog anbefale å kjøpe en 650 eller 800. 400 og 500 blir litt for smått på den store ATVen og man mister litt kjørefølelsen. Forskjellen på 650 og 800 er marginal, men forsikringsforskjellen er stor.

Hvor smått blir det med 400 og 500 da? :P

Ser for meg at noe større vil by på utfordringer mht til forskring, og at jeg bare er 23 år :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har en Kymco MTU 500, og den er veldig kurrant... RWD og 4WD veksles mellom med el knap. Ellektrisk sperre på 90 km/t. Grei i svinger, men kan bli litt tung på rattet naturlig nok når det ikke er servo...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, det kommer helt ann på hvilken ATV det er snakk om. Typiske ATVer i de første bildene her har stiv bakaksel og vil være noe mer "uhåndterbar" på vei. Can-Am Outlander (og Renegade) har induviduell oppheng av hjulene og blir noe helt annet å kjøre. På vei er det ingen tvil om hva som er best, og selvfølgelig også i terrenget. På bane og i løp er det nok stiv bakaksling som skal gjelde, men det er jo ikke hva du er på jakt etter.

Kjøreteknikk på ATV er det ikke mange som kan, selv ikke etter å ha hatt mange år. Jeg kommer stadig bort i førere som har hatt ATV lenge, men som mangler grunnleggende kunnskap om kjøring. Men ved vanlig kjøring trenger du aldri å tenke på å legge deg i svingene med en ordentlig ATV. Da er det bare å cruise avgårde... kjører du litt hardere vil ATV uten stiv bakaksling jobbe opp innersiden slik at du må kompensere, men dette er en vanesak. Med stiv bakaksling vil den jo rett frem i tillegg, så da har du enda mer å jobbe med å så fall.

Rundkjøring er godt eksempel. En uerfaren sjåfør vil synes det er ekkelt å få G-kreftene utover, men sykkelen/ATVen vil ikke kompensere med å legge seg som en motorsykkel. Ved riktig erfaring og opplæring møter man denne utfordringen uten problemer. Med mye erfaring blir rundkjøringer noe av det mest morsomme du kjører... enten sidelengs ut eller på to hjul :P hehe

Hvor smått blir det med 400 og 500 da? :P

Ser for meg at noe større vil by på utfordringer mht til forskring, og at jeg bare er 23 år :)

Forsikring på ATV er som regel alltid dyrere så lenge man er under 30 år. Men varierer sikkert fra selskap til selskap... 400 er noe smått, men selvfølgelig en morsom sak uansett. Man merker det best i akselerasjon fra fart f.eks. Ved forbikjøring må 400'en ha litt arbeidslengde hvor en 650/800 smetter forbi på et blunk. 400 mangler også litt drakrefter så du merker at sykkelen sliter veldig fort hvis du har passasjer på, eller henger noe etter. På 650/800 er det krefter nok til å laste med ganske mye. Men så er det forskjell på om 400'en er EFI eller ikke også. EFI'en er en del bedre enn den gamle gassermotoren, så går du for 400 så pass i alle fall på at det er en EFI. 500'en er en relativt ny motor fra Can-Am så den kommer kun som EFI. Denne har jeg ikke fått kjørt for mye til å si så mye om, men skal visstnok være noe bedre enn 400'en ja.

Uansett er jo 400'en en fin inngangsport til Can-Am verdenen. Vi er 12 ATVer bare i nabolaget jeg bor og mange der har 400'er... Dem henger jo som regel på over det meste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg nå selv ser på en outlander 500 så føler jeg for å vekke denne gamle tråden igjen. Jeg har bra før en access 250 som jeg er ganske fornøyd med, men føler dor å ha noe litt større og med 4x4. Problemet nå er at ikke greier å finne ut om jeg faktisk kan kjøre denne på billappen.

Mange steder står det at veiregistrert atv må ha en effektsperre på 20 hester eller deromkring for å kunne kjøres på billappen, men "alle" kjører jo rundt med store full-effekt atv'er på billappen? Utrolig forvirrende. Kan noen opplyse meg? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gamle er registrert som traktor hvis jeg ikke husker feil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men t3 registrering blir noe annet igjen. Jeg ser om man kjøper ny mc registrert i dag så er de ofte sperret på 18-19 hester uansett om det er 250, 350, 450 kubikk osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mighty det stemmer med at de fleste nye 250,350,450 er sperret på 18-19 hester. Som jeg har forstått det så er dette fordi at det skal være så lav avgift som mulig på disse atvene. Har selv en Outlander 650 som var sperret på 20hk når den ble levert til norge, det de hadde gjort var å montere en braket på speeden som gjorde at du ikke fikk gitt full gass, det tar deg ca 10-15 min å fjerne. Denne ble fjernet og nå har atven like mye hester som den ble levert med i fra fabrikk ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått sjekket opp med noen som jobber med dette nå, og alle mc-registrerte atv'er må ha effektbegrensning for å kjøre på billappen fikk jeg beskjed om. Men de aller fleste fjerner jo dette ganske kjapt. Ingen kjøper vel 800cc for å kjøre rundt med 18 hester.

Jeg var å testkjørte en outlnder, men jeg synes slett ikke den var noe bedre etter veien enn min quad. Har nå også fått tak i en access 450 til røverpris tror jeg. En som ikke betalte regningene sine, så banken måtte hente den tilbake :) 52 hester på 220kg må jo flytte seg litt i allefall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått sjekket opp med noen som jobber med dette nå, og alle mc-registrerte atv'er må ha effektbegrensning for å kjøre på billappen fikk jeg beskjed om. Men de aller fleste fjerner jo dette ganske kjapt. Ingen kjøper vel 800cc for å kjøre rundt med 18 hester.

Jeg var å testkjørte en outlnder, men jeg synes slett ikke den var noe bedre etter veien enn min quad. Har nå også fått tak i en access 450 til røverpris tror jeg. En som ikke betalte regningene sine, så banken måtte hente den tilbake :) 52 hester på 220kg må jo flytte seg litt i allefall.

De er jo bygd litt bedre for vei, så denne er nok mye bedre på vei enn outlanderen ;) Nesten farlig med så mye hester på så liten vekt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble ATV her på Åsen, rent nyttekjøretøy som er registrert som t3

CAN-AM Outlander 6x6 1000 EFI, går godt.

post-1152-0-30894400-1405552976_thumb.jp

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive