Gå til innhold
kris1986

Mazda 6

Recommended Posts

kris1986    186
kris1986

Ja folkens, da var det på tide med ferie, og hva gjør man i en ferie? Jo, i god detailer ånd sier man "Ja!" til jobber ;) Bilen nå er som sagt en Mazda 6 som skal ha en full detail, jeg har bilen i to uker, så det er en forandring fra det jeg er vane med, og er det digg? Ja, det er det :)

Begynner først med å forklare litt om lakken til denne bilen, det har det vært litt spekulasjoner om:

- Lakken er nokså myk, da skal den jo være enkel å korrigere, men husk at 99,9% av norges befolkning vasker bilen totalt feil, så dype riper er det masse av. Da må man ofte gå over med en hard kombo først som lager kjørespor fordi ikke lakken og polishen ikke liker hverandre. Dermed må man gå over med en mildere polish etterpå får å få vekk dette. Det som da er problemet er at folk skal gjerne betale for 1 steg, og da blir desverre ikke lakken helt i "mint condition" Lakken på denne bilen, og mange andre Mazdaer er ganske tynn har jeg hørt rykter om, men fortvil ei, den ligger på 100-120 tusendels millimeter de fleste stedene, men den går ofte ned i 90 mikron, noen ganger også 80 mikron enkelte steder, så en lakkdybdemåler kan være greit å ha ;)

Utstyrsliste:

------------------------------

xMotor, felg, clay og vask:

Meguiars Super Degreaser 1:10 med radiatorpensel

Autoglym Vinylshine

Meguiars Wheel Brightener 1:6 med svamp og EZ brush

Meguiars dekkglans

CG clay - den harde

DP No Rinse som lube

Poorboys sjampo

The Shmitt

SS tørkehåndkle og en Miracle Dryer

xLakk

Carnaubawaxshop rondell

Meguiars Soft Buff polishingpad

Menzerna 106FA

(Menzerna PO83RD3.02 "SIP" steder som ikke 106FA ikke klarte seg)

LSP skal legges senere, denne skal få to lag med Meguiars MG21 2.0 på seg

Så kommer noen bilder:

IMG_2252.jpg

IMG_2251.jpg

IMG_2203.jpg

Dermed var jeg klar for å ta en motorvask, brukte Megs SD, den lukter ikke så ille og den er veldig effektiv, selv med 10 deler vann, det gjør den også da økonomisk:

IMG_2213.jpg

IMG_2215.jpg

IMG_2219.jpg

IMG_2221.jpg

IMG_2239.jpg

IMG_2240.jpg

IMG_2242.jpg

Clayen tok meg seg en god del dritt, men bilen hadde verken mye asfalt eller piggstøv. Men clayen laget sykt med merker!

IMG_2255.jpg

IMG_2269.jpg

Så kommer korrigeringen, lakken var ganske myk som sagt og hadde en del merker i seg, så var ikke alle steder 106FA hadde nok krutt i seg, da gikk jeg over med PO83RD3.02 etterfulgt av 106FA, begge på Meguairs polishingpad, mine favorittpads. Lakken svarte godt til en typsik zenith-metode:

Spre på 600 omdr.

Varme opp polish på ca 1200 omdr. - 3 pass

Jobbe på 1600 - 1800 omdr- 12-14 pass (moderat press)

Juvelere på ca 1000 omdr - 2-4 pass (lite press, omtrent bare maskin)

Område er ca 30x30cm

IMG_2274.jpg

IMG_2288.jpg

IMG_2289.jpg

IMG_2299.jpg

IMG_2300.jpg

IMG_2301.jpg

IMG_2302.jpg

IMG_2303.jpg

IMG_2304.jpg

IMG_2310.jpg

IMG_2306.jpg

Da var bilen ferdig, ser jeg har noen rester igjen på bildene som er fjernet nå. MG#21 2.0 er veldig enkel å bruke samt den gir ett veldig pent utseende. Forseglinga fikk hvile på bilen i 30 min og jeg ventet 20 timer før neste lag kom på, vente 30 min og siste laget skal få herde i ca 28 timer. Spesielt kombi-bagasjelokket var ekstremt stygt, og med ganske så lite lakk, så det fikk jeg ikke mer enn 80% korreksjon på, men det ble jo da betraktelig bedre! Er litt redd for kjørespor på denne, MEN tror jeg ikke har noe å være redd for siden jeg har vasket den ned med 3M GPAC og en sterk såpevask.

IMG_2326.jpg

IMG_2334.jpg

IMG_2350.jpg

IMG_2351.jpg

IMG_2352.jpg

IMG_2338.jpg

IMG_2344.jpg

IMG_2347.jpg

IMG_2340.jpg

IMG_2342.jpg

IMG_2327.jpg

IMG_2328.jpg

IMG_2346.jpg

Mvh.

Kristoffer

Endret av kris1986
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 295
ØHN

Dette ser nydelig ut så langt. Flott at du skriver poleringsrutine, hastigheter osv.

Jeg bruker Meguiar's M80 M82 M83 M95 M105 og M205 med Soft buff pader og mindre scholl bakplate scholl ull og diverse cyclopader.

På min Makita 9227 har jeg etter litt prøving og feiling endt opp med å spre på stilling 1 (600 rpm), så noen pass innom stilling 2 (900 rpm før jeg bruker maks rundt stilling 3 (1500 rpm) og avslutter med stilling 2 og kun vekt av maskinen.

Jeg ser at du kjører litt fortere. Er det for å få bedre korrigering? Jeg opplever at polishen tørker litt vel fort over stilling 3 på maskinen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
zHoe    1
zHoe

Ser supert ut :) Ganske tynn lakk da ;)

Har ett spørsmål som er mer generelt :P

Hvordan gjør dere det når dere polerer, merker dere opp hvert område med tape, eller bare lager dere områder etterhvert som dere går fram? ;) Regner med sistnevnte (kun opptaping på testspot), men tenkte å spørre likevel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

ØHN: Jeg synes noenganger at polishen svarer bedre når jeg kjører høyere hastighet, men spørs fra lakk til lakk, 1500omdr er jeg sjeldent nede i under full korrigering, med MG serien (IKKE M) og menzerna ligger jeg på rundt 1800-2000 omdr. men om det er rett eller ikke er vanskelig å si, for vekt kommer også inn her..

zHoe: Jeg teiper ikke, etter jeg har tørket av restene bruker jeg lyset til å se hvor langt jeg kom og så overlapper jeg med en halv pad der jeg var sist. Synes det blir mye taping hvis jeg skal tape hele bilen ;)

takk for hyggelige kommentarer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 228
Hans Marius
Ser supert ut :) Ganske tynn lakk da ;)

Har ett spørsmål som er mer generelt :P

Hvordan gjør dere det når dere polerer, merker dere opp hvert område med tape, eller bare lager dere områder etterhvert som dere går fram? ;) Regner med sistnevnte (kun opptaping på testspot), men tenkte å spørre likevel :)

Er nok bare til testspot ja ;) Greit å teste hva slags kombo som er best, og da ser du veldig godt forskjell hvis du taper opp.

Ellers ser det veldig bra ut Kris. Men fy som den clayen lagde merker... Aldri vært borte i noen så tydelige merker før. Hadde kanskje vært greit å testet en litt mildere clay?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

hehe.. hadde igjen litt fra en pakke jeg skulle bruke opp, men siden jeg skulle polere den så spiller det jo ingen roll, da går jo merkene vekk ;)

takk for hyggelig kommentar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 228
Hans Marius

Heheh sant det ;) Tror eier hadde blitt litt skeptisk om han så hva du holdt på med, og de tydelige merkene :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 521
truhaa

Strøken jobb og en grom writeup dette her, bra med hastigheter også på jobben, lærer mye av det :)

Bløt lakk er greit det, en får ofte jobbene flere ganger også da det blir dass igjen forholdsvis fort desverre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
zHoe    1
zHoe

Ja, kjempebra med hastighetene osv :) Veldig greit å se på.. Kan jo søke opp tråder for forskjellige biltyper hvis man trenger tips da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

takker for hyggelige kommentarer gutter ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar

Kjempebra writeup Kris med antall pass, rpm og beskrivelse av zenith :thumbup: utrolig kult å lese. PTG er kjekt å ha ja, har også vært borti tynn lakk, da spesielt på dører. Gleder meg til å følge denne videre for jeg regner med du tar deg god tid og holder tråden oppdatert.....

MG pads er kanon, hender jeg også skulker litt med de:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Takk takk Brynjar - jeg elsker de pad'ene sammens med Menzerna for SRCC lakk og den gamle MG-serien :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig