Gå til innhold
ronnyb

Scholl produkter og Biltema DA

Recommended Posts

ronnyb    0
ronnyb

Begynte tidlig i morrest med klargjøring til polering, først vask, så clay, så vask, så maskering. Og endelig klar til å bruke mine ny innkjøpte Scholl produkter ( S40 og S03+ )

Starter med å ta panser, tak og bakluke med S40 og grønne cyclo pads. Denne kombinasjonen tar ikke mye, så jeg taper opp en liten firkant på panser og går over på orange cyclo pads og S03+ kjører en god stund, tørker og gjentar. Så bytter jeg pads og kjører S40 i to operasjoner i firkanten.. Tok litt mer nå, men er langt fra fornøyd eller imponert. Det skal sies at lakken på panseret ikke er bra, den virker "ru" skal prøve å laste opp ett bilde, da det er litt vanskelig å forklare.

Får ikke bort noe særlig med swirls / vaskeriper med S40, så jeg har egentlig to valg nå som bilen er maskert og klar til behandling:

1. Forsøke S03 og orange cyclo pads og DA over hele bilen.

2. Bruke roterende ( Har en Einhell BT-PO 1100 E, som opererer i intervallet 1000 - 3000 omdreininger pr min. har soft start ) med orange Uber pad og S03+, før jeg avslutter med Grønn Uber pad og S40

Regner med at man får et mye bedre resultat med roterende kontra DA?

Problemet er bare at jeg ikke har kjørt noe med roterende før, og er litt usikker på om jeg skal tørre og gå rett på og bruke roterende.

Hvordan skal jeg kjøre med Scholl produktene og roterende for å minske risikoen for å ødelegge noe?

Bilen er en 2005 Volvo S60, med svart lakk ( ikke met.)

Blir veldig glad for innspill :-)

Endret av ronnyb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Altså, S40 er jo en finish polish så den kommer naturlig nok ikke til å ta så mye. I alle fall ikke med DA. Tror nok muligens at du kan ha litt problemer med å utrette så mye med DA maskinen, da Scholl produktene er beregnet på rundt 2000 rpm med roterende, noe som lager en del varme. Så ville nok absolutt prøvd med roterende først som sist. Prøve med S40 og grønn Uber pad først å se hvordan det går for å få litt følelsen med roterende. Scholl produktene skal egentlig bare spres på lavere turtall først, et par runder, og deretter rett opp på ca 2000 rpm til det er igjen en blank hinne på lakken. Deretter ned på litt lavt turtall igjen et par runder og ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar

Tøff bil du har da:-) Fantastisk fin farge er det også når den er ripe og swirl fri.

Selv har jeg fått til å korrigere i denne type lakken med DA, dog med XMT super intensive rubbing, men aldri testet scholl serien på denne lakktypen. Lakken vil jeg beskrive som medium-hard, ut i fra at jeg har gnukket på noen av de bilene etterhvert, samt at jeg har en selv(452 metallic).

Jeg hadde hoppet rett på S03 med orange. Startet med lett press et par pass, opp på 1500-2000 og avsluttet på 1000 et par pass.

Les Truls sin guide for roterende først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnyb    0
ronnyb

Takk for svar, skal "sove på det" men heller nok til at jeg kjører med roterende i morgen...

Her er noen bilder:

Panser ETTER S03+ og S40 med biltema DA:

gallery_962_48_2725378.jpg

Lakken på panser er litt "ru" fikk ikke fjernet det med clay.. Er akkurat som om det er noen "nupper" i lakken, det pleier å feste seg "hår".. vet egentlig ikke hva det er, kan ligne litt på malingsflekker eller steinsprang. ( tror ikke det er steinsprang )

Enda et bilde av panser ETTER:

gallery_962_48_125873.jpg

Enda ett panserbilde:

gallery_962_48_2726508.jpg

50/ 50 shot bakluke etter S40 på grønn cyclo pad med biltema DA:

gallery_962_48_28603.jpg

Enda ett 50 / 50 shot av bakluka:

gallery_962_48_71520.jpg

Som man se så tar den noe.. men er en del vaskeriper der som jeg ikke får bort med DA... Får vel bare kaste meg i det og prøve den roterende i morgen..

Jeg ser at mange anbefaler hastigheter under 1000 rpm for å spre produktene, men den jeg har går ikke under 1000 rpm. Den har riktig nok "soft start" og går noen omdreininger på svært lavt turtall før den går opp til 1000, vil det være et problem?

Skal jeg holde meg rundt 1500 rpm eller er det like stor sjanse for å gjøre skader på 1500 som på 2000?

Når jeg kjører, skal jeg bruke raske eller sakte bevegelser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Kjører du full pupp på DA maskinen?

DA er i forhold til roternede en saktegående sak, den skal du bevege mye roligere en roterende maskiner for å oppnå resultater med den, overlapp forrige pass med 50% og gå over panelet min 5 ganger rolig, både vertikalt og horisontalt overlappende.

Roterende er bedre en en DA, mht tid blandt annet og effekt. ulempa di er vel at du har en sort medium lakk uten metalik, og der kan du få en "¤("¤!&??"("¤¤! ¤"&!(¤=" dag etterpå i sola (hologrammer)

Om du merker du får mye hologrammer med roterende + s03, så kan du gå over med DA maskinen og s40 på grønne pads, fjerner ikke det hologrammer må du på orange og s03 på DA, så over igjen med s40 + grønn på DA.

alternativt er å teste med s40 og bløt pad mht roterende også etter s03 (dvs du bør over med s40 uansett etter s03)

Roterende = rolig men i bevegelse hele tiden, ikke la den stå stille, beveges overlappende, spre på 1000 og gå opp til 2000 noen pass med moderat press og så stopp, innspiser og se hva du har fått vekk, ikke bra så er det samme igjen. sjekk som sagt etter hologrammer også så du ikke svimer av når du får den ut i lyset dagen etter.

pass så ikke panelet blir for varmt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnyb    0
ronnyb

Etter å ha tenkt lenge på dette har jeg bestemt meg for å ikke bruke roterende enda, jeg vil ikke starte med roterende på denne bilen.

Så mine planer for dagen er ut i garasjen og fortsette med DA, jeg får bruke mer tid, roligere bevegelser mindre områder og flere pass, og gjenta om resultatet ikke er bra nok. Dette blir å ta tid, men er den safeste måten å få ett bra resultat på :-)

Vel, ikke noe vits i å sitte her på forumet, når bilen venter ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
porta    18
porta

Jag har fått mycket goda resultat med Biltema cyclokopia tillsammans med S30 och LC green css pads. Är inte säker på om S3 fungerar så bra tillsammans med Biltemamaskinen. S17 fungerar också väldigt bra med cyclomaskiner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Hvis du bor i nærheten av noen folk her så kan det hende hvis du har litt flaks at noen kan vise deg litt tips og triks i en halv times tid, da går det nok opp en del lys ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnyb    0
ronnyb

Etter 12 timer i garasjen i dag er jeg ferdig, med et ganske brukbart resultat.

2k3tsm.jpg

2ebbbec.jpg

wuqaer.jpg

jtbdbq.jpg

287oh6q.jpg

w0154p.jpg

14kw7kh.jpg

oir95l.jpg

2zjmia9.jpg

Ble veldig blankt og fint, fikk fjernet en god del swirls og lette riper, men det er en del igjen, og så er det ett eller annet "feil" med lakken på panser, ser ut som masse små hakk så det kan være små steinsprang, det ble mye bedre etter x antall ganger S03+ og S40, men minner egentlig ikke så mye om steinsprang, så jeg er usikker på hva det er... støv og fibrer setter seg i de hakkene.. men som sagt, det ble mye mye bedre.. men jeg vil jo også ha panser strøkent, så jeg må forsøke å finne ut av det der..

Alt i alt er jeg fornøyd med resultatet etter å ha brukt hele helgen på dette, ble jo veldig svart og blank, masse bedre enn utgangspunktet... Jeg synes denne lakken var mye vanskeligere å jobbe med enn lakken på Subaruen...Samtidig som det er mye "kurver" på S60 og det gjør det litt vanskelig / tidkrevende å komme ordentlig til, noen plasser måtte jeg bare innse at jeg ikke kom til med maskin, og måtte ta de for hånd...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ble fin og blank bil. Kan nok være lettere å komme til i kurver med liten pad og roterende maskin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnyb    0
ronnyb
Ble fin og blank bil. Kan nok være lettere å komme til i kurver med liten pad og roterende maskin.

Skal øve meg med roterende på Subaruen til kjærringa til neste helg :-) Føler at det er greit å starte med roterende på den bilen, gjør jeg noe galt er det ikke så farlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar

Så blank og flott skal en Harstad S60 skal være:-)

Er noen hærlig kurver på denne som krever litt trening som som du sier, men som også nevnt så hjelper det med en liten pad.. Bra jobbet - kommer til å være støl i morgen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil    257
Scandic Shine / Ketil

Veldig bra jobbet Ronnyb. DA er endel mer tidskrevende en roterende. Ble jo VELDIG blankt :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar    1 477
Brynjar

Er vel på tide å endre litt i headingen nå... Er vel ikke akkurat elendig lenger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Så da i alle fall veldig bra ut mtp bildene :) Blankt og svart som det skal være ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 399
Petter

Blankt og Nice!!! Stå på. Øvelse osv osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×