Gå til innhold
kris1986

3M GPAC

Recommended Posts

kris1986    186
kris1986

Som sagt har jeg (og Petter forøvrig) slitt med noen biler som ikke tåler Isopropanol blandet med destilert vann, ofte kalt IPA-wipe. Jeg har brukt destilert vann som man fyller på "Heavy Duty"-trucker, og IPA som er levert fra Arcus Kjemi, så ikke noe "skvip" her i gården nei. Det jeg har slitt med, på hovedsaklig europeriske biler er at når jeg skal kontrollere korreksjonen jeg har gjort, da har det blitt matte flekker og noen riper som kan minne om kjørespor. Det første jeg tenkte på er da min teknikk, siden jeg ikke følger Zenith-metoden på alle lakktyper. Dermed testet jeg ut dette:

Etter en wipe, ble klarlakk grå, da gjorde jeg dette:

Bakskjerm: Meguiars M205 + Meguiars Finishing pad

Bakdør: Meguiars M105 + Scholl Ull (+) Meguiars M205 med Meguiars Polishing pad

Fremdør: Menzerna PO83 RD3.02 + Menzerna Polishing pad

Fremskjerm: Menzerna 106FA + Menzerna Polishing pad

Disse komboene ble kjørt med en typisk Zentih- metode, og skal ikke gi kjørespor eller "marring" på en hard klarlakk, men det ble en stygg overflate uansett kombo etter IPA. Dermed kjøpte jeg inn 3M GPAC......

Petter og jeg skulle fjerne like "swirls" som han hadde på bilen sin, de er veldig lange og går over hele paneler, og du ser at klarlakken er grå hvis du bruker brinkman, eller enda bedre, en Sun Gun. Fyrte opp min vanlige, og herlige kombinasjon med Meguiars pads og Menzerna polermidler (passer veldig bra overens). Kjørte lett med 106FA og Megs Polishpad, tørket vekk med GPAC, strøkent!

Det har nå skjedd med 2 stk VAG, 2 stk kebabtraller og 1 stk Volvo. Noen andre her som har hatt samme problem? Har brukt IPA på 2-3 amerikanske biler, 2-3 Forder, 2 Opel osv, der er det null stress.. Skal nå legge IPA på hyllen og bare bruke GPAC, det er ett flott produkt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 214
NeDD

Merker du forskjell om du bruker noe til å rense med, kontra ikke gjøre de?

Jeg har aldri brukt noe IPA/GPAC/Top Inspection eller lignende.

Fjerner man ripene og bruker bra typer mf til å buffe av med, så skal det være nok.

Forklar hvorfor jeg tar feil, om noen mener det har så stor forskjell...

Det jeg vil frem til er at om en liten vesentlig ting bare lager problemer, hvorfor ikke bare kutte det ut når det "ikke har noe å si"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Jobber jeg på en overflate synes jeg det kan være litt vanskelig å fjerne oljer etter en polish som etterlater seg mye oljer. Da liker jeg å fjerner alle oljene for å da sjekke hva jeg virkelig har fjernet, også da om det er kjørespor. Det synes jeg kan oljene kan skjule, også da om jeg "buffer" godt med en mf-klut.

Legger man på voksen etter en polish som er rik på oljer så synes jeg ikke den hefter godt, men da kan man jo vaske panelet veldig godt før LSP, men det er inspeksjonen og renhet jeg bruker GPAC til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LAZ    0
LAZ

fikk oppdage at etter jeg hadde polert med SIP på audien min så det veldig bra ut, trodde jeg hadde jobbet lenge nok, tørket over med gpac og da denne fjernet alt kom alt fram, så man kan bli lurt hvis man

ikke får vekk alt, gpac var veldig fint for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Når du sier det så har jeg vært borte i det ja... Så tror nok 3M GPAC kan være en løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig