Gå til innhold

Recommended Posts

Brynjar
Skrevet
hehe da har jeg ikke fått bobleeffekten :P Kun en gang det røk med ull, da hadde jeg kjørt med MYE press og 2000rpm en stund. Men da kunne jeg lett ta på lakken.

Kjørte en runde med blå og s03+ nå, og fikk det temmelig bra:) Øvelse gjør mester.. Skulle nok hatt ull for å ta de dypeste swirlsa, og jeg har nokk laget noen selv med å tørke av for hardt.. når jeg kjørte s30 og orange etterpå ble det blankt og fint, men jeg får noen spor etter kjøremønstret etterpå. Enda da har jeg gjort som i zenith metoden med hastighetene og press..

Noen tips til hvordan jeg ungår disse?

Tusen takk for all hjelpen forresten :)

EDIT: Opplever også at produktet veldig fort blir blangt (etter kanskje 2 pass på 1100 og 1 pass på 1500), kan jeg kjøre lenge etterpå, eller bruker jeg fortsastt for lite produkt? når padden skriker/hopper dusjer jeg litt vann på den.

Hvis pad'en din skriker eller starter å hopper så lager det veldig lett kjøresport. Prøv evt å stoppe litt tidligere...

Det har jeg glemt å nevne, men det er überviktig at pad'en er sentrert på bakplaten.. Hvis ikke så kan du lett lage kjørespor av dette også.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

• zHoe

22

• Brynjar

12

• Hans Marius

7

• offroad

6

Mest aktive i dette emnet

Skrevet

Der besvarte du mitt neste spørsmål brynjard :) Det var litt "kast" i den når jeg prøvde nå.. Veldig vanskelig å få de helt sentrert på bakplaten :P Noen spesielle triks for å få det til? Kanten er helt gjevn, så det spørs om den svarte skiva på padden ikke er sentrert i forhold til skummet...

• Admins
truhaa
Skrevet

Scholl er Non Diminishing produkter, tror ketil ofte avslutter på topp (2000rpm), ut fra det jeg har skjønt oppererer en Non Diminishing polish grovere på laver hastigheter (info fra 3M produkter vedr non diminishing) så det kan være det lønner seg med å stoppe på topp da den er "finest" da, og sjekke.

Om du bruker Scholl sin ullpad er ikke den den groveste sorten ull, husker ikke hvem det var her som byttet til en annen ullpad og fikk en helt annen cut av det.

Prøv å¨vinkle paden littegrann når du kjører, det er ofte litt lettere i starten.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Hans Marius
Skrevet

Hvis Scholl produktene da er non-diminishin gjelder jo egentlig ikke Zenith mettoden lenger. Da er det nok like greit å gå av på 2000 rpm ja. Har ikke testet det enda (har ikke noe scholl enda, men MG105 er også non-diminishing), men tror det skal gå fint. Var vel kris og petter som fant ut det med ull. Var vel Metabos ull som tok en god del mer. Mener det var twistet ull.

Skrevet

ok. Har inntrykk av at ketil også avslutter på topp.

Sliter litt med å finne ut av hvor lenge jeg skal kjøre.. Det sies jo at man er ferdig når "hinna" blir blank, men det er den jo etter 5-6 pass, når jeg legger ut en 3-4cm lang strek med produkt, og jobber på et område på rundt 40x40.

Sliter også med å få den orange pad'en i senter.. Går lett med den blå. Virker som om det er LITT kast i bakplata fra scholl også.. Pad'ene er av størelse medium, og det er skummbakplate.

Nå er MF kastet i vaskemaskina, og pad'ene vasket, og jeg skal se på band of brothers :)

Har holdt på i rundt 5 timer med panseret idag. :o Synes jeg lærer mye, og det begynner å bli rimelig bra (nesten 100% når det gjelder swirls/RDS), men sliter fortsatt med kjørespor etter finishing. Irriterende!

Setter utrolig stor pris på all hjelpen jeg får her! Det beste forumet jeg har vært på så langt ihvertfall :D

Brynjar
Skrevet

Ja, det er sant som du sier Truls, men som flere andre produkter som er av typen ny teknologi, så synest jeg at produktene i større grad er avhengig av å brukes sammen med riktig type pad, som scholl serien. Ta S40 i kombo med sort som er en hologram-maker uten like, men med orange så er det suveren.

SIP og 106FF er diminishing og er i større grad avhengig av at det blir brutt ned på riktig måte som Zenith, kanskje aller viktigst at det blir avsluttet på riktig måte. Dog mer jobb og er avhengig av riktig bruk av trykk og ikke minst fart som nevnt tidligere.

Bruker du Zenith som et utgangspunkt på scholl serien og for den del MG#85, 105, 205 som også er non-deminishing så er det et godt utgangspunkt. På myk lakk så ser jeg problemet med at du fort ender opp med hologrammer hvis du avslutter på 1000..

På roterende har jeg blitt forelsket i scholl s03 etterfulgt av MG#205 på 1500 rpm som siste polishlag, istedenfor å kjøre f.eks SIP og 106FF. Da drar jeg heller over to kjappe runder med 205'en.

Det beste eksemplet på diminishing VS non er jo Scholl S0 som er våtslipe grov for hånd men på langt nær så grov på litt turtall med maskin. Hadde scholl S0 vært diminsihing og hatt samme cut i seg så hadde du vært gjennom lakken på no-time med en maskin.

PS! Tror det var Petter og Kris som gjorde Scholl VS Metabo ull testen.

• Admins
truhaa
Skrevet

Ja pad + produkt er nok viktig meg feks Scholl, følger skalaen deres slavisk. samme gjelder nok 3M.

106 har konge jobbetid, den er en god sak om du skal kose deg med polering og kan ta pass på pass på pass ;)

Scholl er nok laget litt mer i ånden av 2010, dvs det skal gå fort, spre lav på hastighet, opp på tempo noen pass, og så stopp. fikk også intrykk av dette mht 3M på kurset, der var det lite produkt, full fart og ferdig, var litt uvant for meg da jeg har brukt mye mye mer tid på polering, sikkert pga at det er mer kos for oss her en en som gjør dette daglig og som en jobb. mht korrigeringspolisher så er det ofte ikke noe kjempe poeng å "prøve" å gjøre flaten lsp klar med grov pad eller ull, du MÅ over med noe annet uansett etterpå for rett finish (selv om det er nettopp hva jeg driver med hver gang jeg polerer selv)

Grov rubbing/polish brytes fortere ned, sistestegs polish (finishing) har ofte lengere jobbetid (Scholl s40, Menzerna 106, Meguiars MG82(?) )

s0 fra Scholl har jeg ikke testet, men den virker hinnsides grov, har du testet den på roterende Brynjar?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Brynjar
Skrevet
Ja pad + produkt er nok viktig meg feks Scholl, følger skalaen deres slavisk. samme gjelder nok 3M.

106 har konge jobbetid, den er en god sak om du skal kose deg med polering og kan ta pass på pass på pass ;)

Scholl er nok laget litt mer i ånden av 2010, dvs det skal gå fort, spre lav på hastighet, opp på tempo noen pass, og så stopp. fikk også intrykk av dette mht 3M på kurset, der var det lite produkt, full fart og ferdig, var litt uvant for meg da jeg har brukt mye mye mer tid på polering, sikkert pga at det er mer kos for oss her en en som gjør dette daglig og som en jobb. mht korrigeringspolisher så er det ofte ikke noe kjempe poeng å "prøve" å gjøre flaten lsp klar med grov pad eller ull, du MÅ over med noe annet uansett etterpå for rett finish (selv om det er nettopp hva jeg driver med hver gang jeg polerer selv)

Grov rubbing/polish brytes fortere ned, sistestegs polish (finishing) har ofte lengere jobbetid (Scholl s40, Menzerna 106, Meguiars MG82(?) )

s0 fra Scholl har jeg ikke testet, men den virker hinnsides grov, har du testet den på roterende Brynjar?

Ja, har testet den på et testpanser med MG Medium gul ull og den kutter bra, men er helt vill hvis du bruker den med en MF pad for hånd - så ut som jeg hadde gått over 6-8 pass med 3000korn papir etter bare en tre fire drag med S0. (Du får stikke innom en dag, så kan du få deg en 100ml test skvett på ny Sunvita flaske. Er ikke akkurat som at jeg bruker mye av denne her. Kan bytte mot en skvett med A15 - den har jeg hatt lyst til å teste og den har vel du)

Det du beskriver mtp finish selv med ull er noe jeg kjenner meg igjen i, men har blitt flinkere og flinkere til å se bort i fra dette da jeg ofte bruker ull på jobbene...

Skrevet

I dag er det sol, og jeg trillet bilen ut for å se litt. Det er hologrammer/kjørespor fra en annen verden på hele panseret!! :o Samme hva jeg gjør, får jeg ikke den orange pad'en i senter. når den står nøyaktig midt på den sorte delen på pad'en, så er det kast i den.. Veldig vanskelig. Den sorte får jeg ganske i senter, kun bittelitt kast på den, men den lager også kjørespor med s17 (er vel for fin kombo kanskje?)

Hva skal jeg gjøre? Er desperat nå :( Beggyner å miste motet!

Brynjar
Skrevet (endret)
I dag er det sol, og jeg trillet bilen ut for å se litt. Det er hologrammer/kjørespor fra en annen verden på hele panseret!! :o Samme hva jeg gjør, får jeg ikke den orange pad'en i senter. når den står nøyaktig midt på den sorte delen på pad'en, så er det kast i den.. Veldig vanskelig. Den sorte får jeg ganske i senter, kun bittelitt kast på den, men den lager også kjørespor med s17 (er vel for fin kombo kanskje?)

Hva skal jeg gjøre? Er desperat nå :( Beggyner å miste motet!

Hvilken bakplate er det du bruker? S17 er mer en kraftig nok til å ta kjørespor normalt sett, i alle fall på blå eller orange. Petter og Kris har også veldig gode erfaringer med S17 i kombinasjon med sort pad.

Jeg opplevde med den første scholl orange pad'en at den ikke ville sitte fast i bakplate og at når jeg startet å kjøre så flyttet den seg på bakplaten - har kastet den for å si det slik.. Var bare sinnsykt irriterende å holde på. Det var bedre på batch nr 2 av pads jeg mottok fra Ketil. Sterkere "borrelås."

Edit: ser du har scholl bakplaten.. Denne har jeg selv ikke testet ennå, ikke før til uka for da kommer den.

Har du andre bakplater du kan teste med?

Endret av Brynjar
Skrevet

Takk for at du ikke gir opp å hjelpe meg Brynjar ;)

Borrelåsen på den orange er ganske elendig ja.. Slipper veldig lett, så kan ha noe med det å gjøre ja, men tror faktisk borrelåsen er festet litt skjevt på pad'en også.. synes også det er bittelitt kast i bakplata. Har desvere bare 1 av alt, og scholl bakplata er den eneste jeg har.

Det som jeg synes er merkelig, er at det er ikke å fjerne kjørespor fra de grovere rundene som er problemet. Problemet er at jeg lager nye med finishing komboene :S Hvis jeg kjøre panelet fra side til side, blir kjøresporene fra side til side.. Kjører jeg opp og ned, så blir kjøresporene opp og ned.

Panseret så helt forjævlig ut for å være ærlig!

Brynjar
Skrevet

Da har jeg desverre ikke flere råd å by på en at du bør få lånt deg en DA maskin. Det fikser som regel trøblete kjørespor i 95% av tilfellene.

Veldig synd at du ikke var så heldig å få deg en "lett" lakk for førsterunden med roterende. Er skikkelig frustrerende å stampe i kranglete lakk :blink:

Jeg tok en Subaru Forrester i juni som hadde skikkelig sticky lakk.. Det jeg testet var følgende:

- Pinnacle paint cleaner to runder

- S17 på blå

- S17 på ull

- S17 på sort

- S30 på orange

- MG#105 på orange og hvit CSS

- MG#105 på ull

- MG#205 på hvit

Når ingenting av ovenevnte fungerte fant jeg fram DA maskinen UDM og gikk på med Megs Ultimate Compound på orange CSS pad, og det fungerte perfekt.

Skrevet

har testa litt mer nå, og lest litt mer på div forum. Forstår det sånn at s17 og s30 bare fungerer i noen få pass (5 til sammen kanskje), og testa det i praksis, og det virker som det er riktig.

Når det gjelder ubalanse i pad'en (kast), så testa jeg å kjøre maskina med kun bakplata, og da var det helt tydelig kast i den. Det virker som dette forsterkes når jeg setter på pad'en, men jeg greier ikke å få noen av pad'ene helt fri for kast. Ser også på kjøresporene jeg lager at de er "hakkete", slik kastet er, og regner med at det faktisk er kastet som gjør at jeg får kjørespor. Har jo testa alle kombinasjoner nå, og alle lager kjørespor.

Ganske oppgitt nå, da jeg ikke tror det er noen i nærområdet som driver med detailing, og det er søndag. Den eneste bakplata som er å få kjøpt her er AG sin (tror jeg, kanskje TW), men det er jo bare en "plast disk". Hvordan er slike bakplater å jobbe med da?

Veldig kjipt dette, da panseret faktisk ser så jævlig ut at jeg ikke vil bruke bilen :P

Ok, takk for all hjelpen brynjar :) Jeg tror faktisk ikke det er lakken som er problemet, begynner å tro det er kastet i platene (det rister i maskina). Mest sannsynlig er det bakplaten som gjør det.

Tror egentlig jeg burde sjekke om noen med erfaring med scholl i trondheimsområdet har lyst på besøk en dag, og kanskje gi meg ett lite kurs og demonstrasjon :P

Hvis det er noen som er intresert, så hyl ut :) det vil selvsagt bli en kompensasjon for brukt tid på meg :P

Brynjar
Skrevet

Angående plast bakplater så er de MYE vanskeligere å bruke enn en med masse skum. Selv har jeg i flere år brukt harde plater, og det eneste positive med det er at du lærer deg veldig godt maskinen å kjenne, samt at de minste "feile" bevegelsene gir seg utslag i pad'en. Selv har jeg i ganske lang tid brukt MG's W-66 plate(tror det er det den heter) og den er ganske så mye fastere en scholl sine bakplater(har den lille fra scholl). Fordelen med myke plater er at selv om du tilter maskinen, så vil pad'en ligge flatt og du vil få en jevnt fordelt trykk. Selv liker jeg å bruke harde bakplater i kriker og kroger hvor jeg er nødt til å være mer presis med pad'en. Der synest jeg det er enklest med en hard plate.

Tror et lite besøk innom Ketil ville gjort mye for teknikken. Tror nok han kunne lært bort noen ninja-triks for å få dette på stell. Kanskje også noen andre i området har muligheten. Kan jo ikke kjøre rundt med et panser du ikke er fornøyd med.

• Admins
truhaa
Skrevet

Om du bor i Trondheim er jo ikke Scandicshine så langt unna da (times tid) kan jo høre om du kan bytte inn schollbakplata å få en ny en, skal jo ikke være kast i denne..

-Thomas A Edison

Skrevet

Nei, bruker ikke IPA. Hadde tenkt å prøve, men har ikke funnet noen som selger kondensfjerner, unntatt bensinstasjonene.. Også vet jeg ikke reglene for hva som skal være i dem osv... Noen tips?

Regner forresten med du lurer på det, ettersom du hadde problemer med det på din lakk?

Tenkte å prøve pussemaskin, som du nevnte :P Men min er 11000RPM, mens scholl er laget for 10000RPM :(

Jeg bor hovedsaklig på brekstad, omkring 1,5 timers kjøring til verdal :) Tenkte å høre med ketil, men han har jo ferie denne uka, og den skal han få ha i fred :P å neste uke er jeg i Riga, så må vel stå parkert på flyplassen med hologramhelvette :( Skal få kjøpt meg den stive bakplata i morgen hvis den er riktig størelse, og prøve den da.. Føler meg temmelig sikker på at det er bakplata sin feil at det blir merker, men det kan jo selvfølgelig være meg også!! :P

Skrevet

Har også hatt litt problemer med at scholl padsene rister, men etter en kjapp vask med en dråpe zalo og masse rennende vann under springen pleier de å oppføre seg pent igjen en stund! Blir vel ujevnt metta med produkt tror jeg.. :)

Skrevet

ja, de ble lettere å jobbe med etter en vask ja :) Men er fortsatt kast i de. Skal få kjøpt flat bakplate i morgen å teste :) Spørsmålet etter noen som vil lære bort litt i trondheim står fortsatt ;)

• Forhandlere
Scandicshine.no
Skrevet

MYe spennende problemer for en nybegynner her, hehe.

Er ikke bare enkelt i startfasen, vært igjennom en del hår rivende biler selv.

Bakplaten skal du selvfølgelig få byttet. Ang hjelp i Trondheim, så hør med bjorke her på forumet.

Men virker som lakken på panseret ditt er veldig myk, skal litt til for å få kjørespor slik.

Ellers masse gode tips fra Brynjar her,

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Skrevet

Ja det er merkelige problemer :P Glad jeg ikke har langt hår, ellers hadde det nok vert borte ja!! :P

Må få sjekka om det virkelig er bakplaten, så vi får se :)

Får vel sende en PM til Bjorke :)

Skrevet

Jepp :) Det er jo også en mulighet :) Kjøpte en ny bakplate i dag med veldig stivt skum (ca 2 cm skum) så å si helt hard.. Har ikke fått testa den, da jeg har støpt gulv til garasje hos mine foreldre, og betongen stivna i sola kan man si.. Når halve gulvet var ferdig glattet, kunne man gå på det som ikke var ferdig :S men vi fikk det til!! Så er rimelig sliten nå kan man si :P

• 4 weeks later...
Skrevet (endret)

Låner denne tråden litt jeg. Syns det var snakk om at man kunne kjøre så himla mange pass på en påføring? Hvor mange er vanlig? Jeg har liksom ikke fått til mer enn et par pass, før jeg må fram med vannspruten. Og dette varer heller ikke så lenge, hvis jeg skal unngå at det spruter. Og man skal vel kunne unngå å påføre produkt mer enn én gang for hvert område man jobber på? eller?

Endret av Talker
Skrevet

Pirex har vel sagt at 2 -3 pass er nok :P Jeg bruker å kjøre 2-3 og det funker for meg :) Kjører vanligvis 1-2 med hardt press, og ett med ca 0 press jeg

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår