challenger

1992 Ford Mustang 5.0 GT

Jeg lovte å hjelpe en kompis å fine til hans 1992 Ford Mustang før 4. juli cruisinga i Lillestrøm. Bilen går som dagligbil sommerstid uten garasje. Jeg fikk sortert ut det meste av vaskeriper, men en del RDS hang igjen. Muligens brukte jeg for forsiktig kombo, muligens er jeg for lite tøff med maskin enda. Ett før-bilde

aIMG_2346.jpg

Materialliste:

Vask:

Biltema bioavfetting (2 l trykkpumpe)

Bilberry felgrens

HT

To bøtter u/grit guard

Meguiars NXT Car Wash

Meguiars Wash Mitt

Hageslange

Meguiars Water Magnet

Polering:

Meguiars Clay og QD som lube

Meguiars Supreme Shine Microfiber

Meguiars DC1 Paint Cleaner med BT tohoders DA og grønne Cyclo pads

Optimum Hyper Compound med Ferm roterende med Scholl bakplate til 5 og 6,5" pads og Scholl blå pad

Optimum Polish med BT tohoders DA og grønne Cyclo pads

Vertua Bond med BT tohoders DA og Scholl oransje pads

Meguiars PlastX

Voks:

Meguiars Foam Applicator Pad

Pinnacle Liquid Souverän voks

Meguiars Supreme Shine Microfiber

Diverse:

3M blå tape

Meguiars NXT Glass Cleaner med MF

Wolfgang Black Diamond Tire Gel med BT påføringssvamp

Black Wow med Meguiars Foam Applicator Pad.

Clayet alle lakkerte flater og tok felgene med egen claybar. Utgangspunktet var jevnt over slik

aIMG_2352.jpg

Lakkrens er jeg usikker om er nødvendig når man likevel skal på med roterende etterpå, men det er hvertfall interessante utslag fra Megs DC1. Her er nærmeste seksjon av panseret behandlet

aIMG_2366.jpg

Lagde ett testområde på bakskjermen

aIMG_2369.jpg

Prøvde først med roterende og Optimum Polish på Scholl blå pad, men det var ingenting som gav utslag på bilde. Dette er derfor etter Scholl S30 på blå pad

aIMG_2371.jpg

Og etter Optimum Hyper Compound først på blå pad og deretter på ullpad

aIMG_2374.jpg

Var ikke fornøyd med mengden RDS som ble igjen og valgte å teste også på framskjermen (venstre del i bildet). Før:

aIMG_2375.jpg

Etter å gått på direkte med Optimum Hyper Compound på ullpad

aIMG_2376.jpg

Ble litt i villrede over RDSene her og valgte å gå på med blå pad (snilleste) da jeg syntes denne og ullpad gav tilnærmet likt resultat. Dette støvet for øvrig mye mindre enn da jeg nylig tok egen bil med Optimum Hyper Compound og ullpad.

Black wowet diverse plast og gummi

aIMG_2390.jpg

aIMG_2392.jpgaIMG_2391.jpg

aIMG_2393.jpg

Tok også speilhusene selv om dette antagelig er lakkerte flater. Varsku eier om at de hvite flekkene antagelig vil være tilbake før høsten (men bilen så godt ut til 4. juli)

aIMG_2359.jpg

aIMG_2396.jpg

Baklampene ble gått over med Meguiars PlastX uten at dette hadde synlig effekt på ripene som var. Frontlampene var nylig byttet med nye.

aIMG_2402.jpg

Døråpninger ble behandlet med Megs DC1 og lagt på Pinnacle voks.

Felger ble clayet og behandlet med Vertua Bond og Pinnacle voks.

Dekkene fikk en runde Wolfgang Black Diamond Tire Gel.

Vinduer utvendig, samt innvendig frontrute og sideruter i dør, Megs NXT glass

Motorrom og interiør urørt denne gang.

Siste solskinnsdag for denne gang, 4. juli:

aIMG_2400.jpg

aIMG_2405.jpg

Blåfargen kom seg veldig, men den nedre delen av karosseriet forble urørt. Alt dette er noe slags grått plastmateriale som har tendens til å flasse fargen tilsvarende Chrysler Voyager fra 90-tallet. Det finnes også noe svarte ”renner” etter vann enkelte plasser. Jeg mottar veldig gjerne tips om behandling av dette før evt. voks legges på her.

Endret av challenger
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jo bra ut dette her, svart renner på lakken ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så jo bra ut dette her, svart renner på lakken ?

Regnvann som har rent av bilen har satt igjen skittfarge i det grå. Disse grå flatene er veldig rue, kan det gås over med f.eks. lakkrens for hånd? Andre forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den grå plasten nederst?

om den er lakkert kan du sjekke med lakkrens ja, er det farga plast tror jeg ikke det er noe ide... har ikke vært borti svarte renner annet en på lakken som fjernes med avfetting eller lakkrens...solly

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er usikker om dette er lakkert eller farget på annen måte. Det er veldig likt som støtfangerne på f.eks. Chrysler Voyager som ofte er sett med gule flekker som på dette bildet.

77_1327618791.jpg

Vil gjerne vedlikeholde og forebygge det verste der.... :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der kan jeg ikke hjelpe deg, virker som de er behandlet med noe de der, lakkert er de nok..

teste med feks autoglym tar remover og en mikrofiber, sitter det på fangeren (lakken) kan det være asfalt og bøss som har satt seg godt fast etter noen sessonger, liten test spot først ... samme gjelder vel lakkrens, men ta test spotten et sted det ikke er så synlig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takker for tipsene. Skal sjekke ut neste gang han er i nærheten med bilen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en klar forbedring det der. Cruiset rundt Lillestrøm utallige ganger 4. juli for noen år siden i Suburban. Mye folk og fin stemning. Eier av den Mustangen fik nok noen beundrende blikk med den finishen. :)

Jeg fikk fjernet noe fastgrodd bremstøv på plasthjulkapselene på en eldre bil med Autoglym Paint Renovator. De var neppe lakkerte. 2 runder med Prick Bort og børste funket ikke. Det ble fint med AG PR, de så nærmest ut som nye. Så en lakkrens på det grå kan være løsningen enten det er lakk eller ikke. AG Super Resin Polish renser fint på plast også, og er snillere mot underlaget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for det :)

De to Autoglymproduktene dere refererer til har jeg faktisk liggende uprøvd. Kanskje dette kan bli en fin anledning å teste ut disse B)

Apropos Lillestrøm så gikk jeg vel og kikket og studerte lakkfinish og vaskeprestasjoner mer enn bilene denne gangen :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takker for det :)

De to Autoglymproduktene dere refererer til har jeg faktisk liggende uprøvd. Kanskje dette kan bli en fin anledning å teste ut disse B)

Apropos Lillestrøm så gikk jeg vel og kikket og studerte lakkfinish og vaskeprestasjoner mer enn bilene denne gangen :lol:

Heheh akkurat det samme gjorde jeg på sist biltreff jeg var på :P Onkelen min var også på Lillestrøm med Trans Amen sin, om du så den ;)

Endret av gomega
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heheh akkurat det samme gjorde jeg på sist biltreff jeg var på :P Onkelen min var også på Lillestrøm med Trans Amen sin, om du så den ;)

Den svarte det var tråd om her på forumet tidligere i sommer? Tenkte ikke på å holde øyene oppe spesielt etter den, det var en del Trans Amer på Lilestrøm ;) Klassiker av en bil i alle fall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp den svarte ;) Ikke så veldig rart det var flere av dem der igrun ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb det her, ble jo både våt og blank B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive