Kenneth Nilsen 372 Skrevet 20 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 20 August, 2019 (endret) Bilen denne tråden omhandler er en 2005 Renault Laguna med 180.000 km på telleren. Dette er en bil som er i daglig drift, så kundens ønske var å få opp glansen i lakken igjen. Jobben ble da en en-stegs variant med noe spotkorrigering. Lakken ble i all hovedsak behandlet med Rupes Quarz Gloss (grønn) med grønn Rupes poleringspad. Denne kombinasjonen ryddet greit opp i det meste og la igjen en fint resultat. Videre så er avtalen på denne bilen kun lakk - så her er det ikke noe interiør, plast/gummi, glass, etc. Maskiner brukt: Rupes Duetto (LHR12E) Rupes Mini (LHR75E) Rupes Bigfoot (LHR15ES MK2) Bilen var ferdig vasket når jeg fikk den, så det var rett på inspeksjonsrunde først. Da kjører vi! Edit: Ble mange bilder, på godt og vondt. Bilde: Mye riper rundt dørhåndtakene, og mengder på mengder med swirls. Bilde: RDS på bakdør, venstre side. Slik var mer eller mindre hele bilen. Bilde: Grove skader på lakken. Kan se ut til at noen har forsøkt å fjerne noe med vanlig papir eller lignende. Bilde: Grove skader på lakken. Kan se ut til at noen har forsøkt å fjerne noe med vanlig papir eller lignende. Bilde: Samme som over fra en annen vinkel. Bilde: Swirls, swirls, swirls. Bilde: Swirls, swirls, swirls. Bilde: Mye dype riper under knekken på karosseriet. Legg merke til etseskader til høyre på bildet. Bilde: Begynner å innse at denne bilen trenger mye mer enn et steg. Men, kostnader er vurdert fra kunden, og kan forstå det. Bilde: Veldig matt på de nedre panelene. Mye sår og hakk generelt. Bilde: Denne var ikke så ille med tanke på skader i lakken. Bilde: Når man har tatt noen biler, så skjønner man at når man fjerner oksidasjon og swirls her, så kommer mye RDS til syne! Bilde: Spoiler bak bar preg av mye grov snøfjerning (grov kost, kanskje en med litt smågrus osv. i). Bilde: Bakluken var ikke så ille. Noe fingermerker og swirls. Bilde: Denne bakskjermen hadde fått litt mer medfart. Bilde: En stegs, sa du? Lakken hadde mye defekter rundt hele bilen. Men samtidig er det mulig å hente inn mye her. Bilde: Bilens mest brukte dørhåndtak, naturligvis. Dyp ripe fra bakdøren mot førerdør. Bilde: Etter inspeksjonen kjente jeg på lakken, og jeg lærer stadig nye ting: Vask bilen selv! , Bilde: 3M clay måtte jobbe litt. Og fant en hel del. Kjørte på med Optimum No Rinse og MF for å vaske over etterpå. Bilde: Testet lakken etter dette. Ny pad, teipet opp, primet med Rupes Quarz Gloss. Bilde: Det hjelper på i det minste. Her har jeg kun kjørt 4 pass i kryss. Bilde: En liten før og etter. Bilde: En liten før og etter. Fullførte med ytterligere 4 pass. Så løsningen ble 4x2 pass (kjørte to omganger). Bilde: Gyeon Eraser (kontroll spray) Bilde: 50-50 Bilde: 50-50 Bilde: Før Bilde: Etter. Noen riper og sår blir igjen. Men det er helt normalt på en en-stegs jobb. De blir derimot godt skjult når kantene blir avrundt litt. Bilde: Tenkte å sjekke hvor mye mer jeg kunne hente på gul Rupes ull og Rupes Quarz Gloss. Bilde: Frihånds 50-50. Det var overraskende lite å hente med det tidsperspektivet jeg hadde tilgjengelig. Bilde: Kjørte derfor videre med Rupes grønn pad på hele bilen. Ble ikke så halvgalt. Bilde: Kjørte derfor videre med Rupes grønn pad på hele bilen. Ble ikke så halvgalt. PS! Det er ikke haze på toppen, men takvifta som går. Bilde: Brukte Rupes Mini på typiske plasser hvor den egnet seg best. Rundt emblemer, støtfangere, rundt rails, osv. Bilde: Jeg forsatte rundt, og var litt spent på denne. Den er grovere enn antatt, og skjermene er av plast, så tok det rolig. Bilde: Det er liten tvil om at det blir bedre i alle fall. Bilde: Rupes Quarz Gloss og grønn pad ryddet bra opp syns jeg! Bilde: Hvis vi kommer litt innpå, så ser vi at skaden er grov, og dyp. Bilde: 50-50 Bilde: Henter opp mye glans igjen. Forholdsvis fin farge også. Bilde: Hadde ingen før-bilder av framdøra, men dere kan jo tenke dere. Bilde: Førerdør Bilde: Øverste del ferdig. Her er det brukt Gyeon Eraser for å sjekke at det ikke ligger igjen oljer. Bilde: Nederste del er ikke ferdig... Bilde: Riper etter at noe har subbet borti. Bilde: Forholdsvis matte kanaler ved innstegene. Bilde: Får hentet opp igjen en del, men her blir det også en del igjen. Mye dyptliggende riper. Bilde: Far from nice, but nice from far! Bilde: Kjørte på videre med døren. Bilde: Bakfør før. Bilde: Bakdør etter (øvre del). Rundt håndtakene ble kjørt til slutt med Rupes Mini. Bilde: Rupes Mini på blå Rupes pad (coarse) med Rupes Quarz Gloss. Bilde: Bakskjerm før. Bilde: Bakskjerm etter. Bilde: Bakskjerm før. Bilde: Bakskjerm før. Bilde: Bakskjerm etter. Bilde: Bakskjerm før. Bilde: Bakskjerm etter. Bilde: Taket sto for tur, og det er ikke mulig å få 100%. Det var veldig mye etseskader både etter trær og avføring fra fugl. Bilde: Etter. Her må det våtslipes en del for å hente opp igjen noe mer. Kunde skal ta stilling til om det skal gjøres senere. Bilde: Mye rettgående riper. Nesten så jeg mistenker gulvskost. Bilde: Etter. Her må det våtslipes en del for å hente opp igjen noe mer. Kunde skal ta stilling til om det skal gjøres senere. Bilde: Flere steder hvor lakken hadde krakilert. Dette blir ikke så mye bedre enn dette, og kan fort bli værre om man prøver for mye. Bilde: 50-50 av tak. Bilde: Igjen, vask bilen selv. På taket lå det mye seig guffe, trolig sevje eller lignende fra trær. Bilde: Det gikk som det måtte gå. Taket skapte mye friksjon, og padden måtte gi tapt. Den endte siden dager her i frykt for at den skulle revne. Bilde: Obligatorisk, men ingen målestokk. Speil er noe av det som slites mest på en bil hva gjelder lakk. Morsomt å se forskjellen. Bilde: Samme som over. Bilde: Passasjerdør foran, før. Bilde: Passasjerdør foran, etter. Bilde: Passasjerdør foran, før. Bilde: Passasjerdør foran, etter. Bilde: Nedre del av passasjerdør foran og kanal, før. Bilde: Nedre del av passasjerdør foran og kanal, etter. Bilde: Kanal før Bilde: Kanal etter. Ganske imponerende av kun et steg syns jeg. Bilde: Bakluke, før. Bilde: Bakluke, etter. Bilde: Fikk hentet mye glans. Til venstre for emblemet er urørt. Høyre side er ferdig. Bilde: Samme som over. 50-50-ish. Bilde: Maskeringen kommer av. Fordelen med å teipe alt samme vei er at det er forholdsvis fort gjort å ta den av. Bilde: Mye støv, så tok en vask før jeg la på WAXD Surface som beskyttelse. Har erfaring på at denne holder i 8-12 måneder. Jeg har dessverre ikke bilder av at jeg la på WAXD Surface. Men det ble gjort med hvit Rupes pad på Rupes Duetto. Ferdigbilder følger: Bilen ble ikke så aller verst med tanke på alder, kilometerstand, bruksmønster og tilstanden den var i. Jeg kunne hentet ut mer, men da hadde det vært en annen prisklasse for kunden, og han ønsket i utgangspunktet så rimelig jobb som mulig - bare det ble litt mer glans. Jeg har ikke rørt gummi, plast, lykter, glass, felger eller interiør. Kun lakkerte flater på eksteriøret. Tidsbruk 16 timer over to dager. Takk for titten! Endret 20 August, 2019 av Kenneth Nilsen 7 16 Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til innlegg Del på andre sider
Tommy 6 600 Skrevet 20 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 20 August, 2019 Dette var en flott opprydning med bare 1-steg. Jeg vasker alltid bilene selv, fordi om kundene sier de kan vaske den før de leverer. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til innlegg Del på andre sider
Reidar 2 333 Skrevet 20 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 20 August, 2019 Flott jobb til tross for begrensningene. Blåste nytt liv i en sliten fransk tralle. Som Tommy sier, jeg kjører alltid full vask selv om kunden har vasket bilen selv. Da slipper man evt overraskelser underveis. Siter Max Protect Certified Detailer - Carpro Certified Detailer - Swissvax Certified Detailer - Kamikaze Certified Detailer Talset Autocare (web)Talset Autocare (facebook) Lenke til innlegg Del på andre sider
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 20 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 August, 2019 51 minutter siden, Tommy skrev: Dette var en flott opprydning med bare 1-steg. Jeg vasker alltid bilene selv, fordi om kundene sier de kan vaske den før de leverer. 43 minutter siden, Reidar skrev: Flott jobb til tross for begrensningene. Blåste nytt liv i en sliten fransk tralle. Som Tommy sier, jeg kjører alltid full vask selv om kunden har vasket bilen selv. Da slipper man evt overraskelser underveis. Ja, det gjør normalt sett jeg også. Men nå levner jeg ingen tvil lenger. Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Ble et løft for en daglig traver med to runder på seg i det minste. Jeg gjør sjeldent et steg, så klødde greit i fingra. Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til innlegg Del på andre sider
einarhelge 490 Skrevet 20 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 20 August, 2019 Herlig med S&S på en godt brukt bil, her ble det forskjell!Har vært inne på tanken å prøve waxd Surface selv, perfekt for slike jobber :-) Siter Min showcase Mine S&S 2017 VW eGolf S&S 2003 Volvo V70 S&S 2019 Tesla Model X S&S 2017 Aprilia RSV4 RF S&S 2012 Mercedes Benz ML S&S 2017 Volvo XC90 S&S 2015 Subaru Outback S&S 2000 Porsche 911 S&S 2017 Tesla Model S Østergren bilpleie på Facebook S&S 2015 Nissan Xtrail Lenke til innlegg Del på andre sider
D.Mikalsen 3 068 Skrevet 21 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 21 August, 2019 Solid oppfriskning med kun 1-steg for å si det sånn, masse gode bilder og flott å se igjennom. Tommel opp Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til innlegg Del på andre sider
Kimak 0 Skrevet 21 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 21 August, 2019 Flott jobb Alltid morro å se en gammel traver få nytt liv Siter Bilpleie ansvarlig merkeforhandler Mitsubishi og Hyundai CarPro Certified Professional Detailer Lenke til innlegg Del på andre sider
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 26 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 August, 2019 20.8.2019 - 23.48, einarhelge skrev: Herlig med S&S på en godt brukt bil, her ble det forskjell! Har vært inne på tanken å prøve waxd Surface selv, perfekt for slike jobber :-) Kan anbefale den. Forholdsvis rimelig, og veldig enkel å bruke. Drøy i bruk! 21.8.2019 - 2.39, D.Mikalsen skrev: Solid oppfriskning med kun 1-steg for å si det sånn, masse gode bilder og flott å se igjennom. Tommel opp Takk for det. Var imponert over cutten på 1-steg med Rupes. 21.8.2019 - 7.37, Woopzy skrev: Flott jobb Alltid morro å se en gammel traver få nytt liv Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til innlegg Del på andre sider
hans k 4 Skrevet 5 September, 2019 Rapporter Share Skrevet 5 September, 2019 meget godt jobba du. fiin dybde. Håper du sa at dei må bytta ut vinterdekken framme til sommer dekk då. så blir den lovlig igjen. Korleis klarte du å ikkje ta litt innvendig..sliter med det eg... Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.