Gå til innhold

S&S - 2005 Renault Laguna


Kenneth Nilsen

Recommended Posts

Kenneth Nilsen

Bilen denne tråden omhandler er en 2005 Renault Laguna med 180.000 km på telleren. 

Dette er en bil som er i daglig drift, så kundens ønske var å få opp glansen i lakken igjen. 

 

Jobben ble da en en-stegs variant med noe spotkorrigering. Lakken ble i all hovedsak behandlet med Rupes Quarz Gloss (grønn) med grønn Rupes poleringspad. 

Denne kombinasjonen ryddet greit opp i det meste og la igjen en fint resultat. 

 

Videre så er avtalen på denne bilen kun lakk - så her er det ikke noe interiør, plast/gummi, glass, etc. 

 

Maskiner brukt:

  • Rupes Duetto (LHR12E)
  • Rupes Mini (LHR75E)
  • Rupes Bigfoot (LHR15ES MK2)

 

Bilen var ferdig vasket når jeg fikk den, så det var rett på inspeksjonsrunde først. Da kjører vi! ^_^

 

Edit: Ble mange bilder, på godt og vondt. :wacko:

 

 

IMG_2196.jpg

Bilde: Mye riper rundt dørhåndtakene, og mengder på mengder med swirls

 

IMG_2197.jpg

Bilde: RDS på bakdør, venstre side. Slik var mer eller mindre hele bilen.

 

IMG_2198.jpg

Bilde: Grove skader på lakken. Kan se ut til at noen har forsøkt å fjerne noe med vanlig papir eller lignende. 

 

IMG_2199.jpg

Bilde: Grove skader på lakken. Kan se ut til at noen har forsøkt å fjerne noe med vanlig papir eller lignende. 

 

IMG_2200.jpg

Bilde: Samme som over fra en annen vinkel.

 

IMG_2202.jpg

Bilde: Swirls, swirls, swirls.

 

IMG_2203.jpg

Bilde: Swirls, swirls, swirls.

 

IMG_2204.jpg

Bilde: Mye dype riper under knekken på karosseriet. Legg merke til etseskader til høyre på bildet.

 

IMG_2205.jpg

Bilde: Begynner å innse at denne bilen trenger mye mer enn et steg. Men, kostnader er vurdert fra kunden, og kan forstå det.

 

IMG_2206.jpg

Bilde: Veldig matt på de nedre panelene. Mye sår og hakk generelt. 

 

IMG_2208.jpg

Bilde: Denne var ikke så ille med tanke på skader i lakken.

 

IMG_2209.jpg

Bilde: Når man har tatt noen biler, så skjønner man at når man fjerner oksidasjon og swirls her, så kommer mye RDS til syne!

 

IMG_2210.jpg

Bilde: Spoiler bak bar preg av mye grov snøfjerning (grov kost, kanskje en med litt smågrus osv. i). 

 

IMG_2211.jpg

Bilde: Bakluken var ikke så ille. Noe fingermerker og swirls.

 

IMG_2214.jpg

Bilde: Denne bakskjermen hadde fått litt mer medfart. 

 

IMG_2215.jpg

Bilde: En stegs, sa du? Lakken hadde mye defekter rundt hele bilen. Men samtidig er det mulig å hente inn mye her. 

 

IMG_2216.jpg

Bilde: Bilens mest brukte dørhåndtak, naturligvis.  Dyp ripe fra bakdøren mot førerdør. 

 

IMG_2217.jpg

Bilde: Etter inspeksjonen kjente jeg på lakken, og jeg lærer stadig nye ting: Vask bilen selv!

 

IMG_2218.jpg,

Bilde: 3M clay måtte jobbe litt. Og fant en hel del. Kjørte på med Optimum No Rinse og MF for å vaske over etterpå.

 

IMG_2221.jpg

Bilde: Testet lakken etter dette. Ny pad, teipet opp, primet med Rupes Quarz Gloss.

 

IMG_2222.jpg

Bilde: Det hjelper på i det minste. Her har jeg kun kjørt 4 pass i kryss.

 

IMG_2223.jpg

Bilde: En liten før og etter.

 

IMG_2224.jpg

Bilde: En liten før og etter. Fullførte med ytterligere 4 pass. Så løsningen ble 4x2 pass (kjørte to omganger).

 

IMG_2225.jpg

Bilde: Gyeon Eraser (kontroll spray)

 

IMG_2226.jpg

Bilde: 50-50

 

IMG_2230.jpg

Bilde: 50-50

 

IMG_2235.jpg

Bilde: Før 

 

IMG_2234.jpg

Bilde: Etter. Noen riper og sår blir igjen. Men det er helt normalt på en en-stegs jobb. De blir derimot godt skjult når kantene blir avrundt litt.

 

IMG_2237.jpg

Bilde: Tenkte å sjekke hvor mye mer jeg kunne hente på gul Rupes ull og Rupes Quarz Gloss.

 

IMG_2238.jpg

Bilde: Frihånds 50-50. Det var overraskende lite å hente med det tidsperspektivet jeg hadde tilgjengelig. 

 

IMG_2241.jpg

Bilde: Kjørte derfor videre med Rupes grønn pad på hele bilen. Ble ikke så halvgalt. 

 

IMG_2242.jpg

Bilde: Kjørte derfor videre med Rupes grønn pad på hele bilen. Ble ikke så halvgalt. PS! Det er ikke haze på toppen, men takvifta som går.

 

IMG_2244.jpg

Bilde: Brukte Rupes Mini på typiske plasser hvor den egnet seg best. Rundt emblemer, støtfangere, rundt rails, osv. 

 

IMG_2247.jpg

Bilde: Jeg forsatte rundt, og var litt spent på denne. Den er grovere enn antatt, og skjermene er av plast, så tok det rolig. 

 

IMG_2248.jpg

Bilde: Det er liten tvil om at det blir bedre i alle fall. 

 

IMG_2249.jpg

Bilde: Rupes Quarz Gloss og grønn pad ryddet bra opp syns jeg!

 

IMG_2250.jpg

Bilde: Hvis vi kommer litt innpå, så ser vi at skaden er grov, og dyp.

 

IMG_2255.jpg

Bilde: 50-50

 

IMG_2256.jpg

Bilde: Henter opp mye glans igjen. Forholdsvis fin farge også. 

 

IMG_2260.jpg

Bilde: Hadde ingen før-bilder av framdøra, men dere kan jo tenke dere. 

 

IMG_2261.jpg

Bilde: Førerdør

 

IMG_2263.jpg

Bilde: Øverste del ferdig. Her er det brukt Gyeon Eraser for å sjekke at det ikke ligger igjen oljer.

 

IMG_2265.jpg

Bilde: Nederste del er ikke ferdig...

 

IMG_2266.jpg

Bilde: Riper etter at noe har subbet borti.

 

IMG_2267.jpg

Bilde: Forholdsvis matte kanaler ved innstegene.

 

IMG_2268.jpg

Bilde: Får hentet opp igjen en del, men her blir det også en del igjen. Mye dyptliggende riper.

 

IMG_2269.jpg

Bilde: Far from nice, but nice from far!

 

IMG_2270.jpg

Bilde: Kjørte på videre med døren.

 

IMG_2273.jpg

Bilde: Bakfør før.

 

IMG_2277.jpg

Bilde: Bakdør etter (øvre del). Rundt håndtakene ble kjørt til slutt med Rupes Mini.

 

IMG_2297.jpg

Bilde: Rupes Mini på blå Rupes pad (coarse) med Rupes Quarz Gloss.

 

IMG_2278.jpg

Bilde: Bakskjerm før.

 

IMG_2290.jpg

Bilde: Bakskjerm etter.

 

IMG_2279.jpg

Bilde: Bakskjerm før.

 

IMG_2281.jpg

Bilde: Bakskjerm før.

 

IMG_2284.jpg

Bilde: Bakskjerm etter.

 

IMG_2283.jpg

Bilde: Bakskjerm før.

 

IMG_2288.jpg

Bilde: Bakskjerm etter.

 

IMG_2291.jpg

Bilde: Taket sto for tur, og det er ikke mulig å få 100%. Det var veldig mye etseskader både etter trær og avføring fra fugl. 

 

IMG_2294.jpg

Bilde: Etter. Her må det våtslipes en del for å hente opp igjen noe mer. Kunde skal ta stilling til om det skal gjøres senere.

 

IMG_2292.jpg

Bilde: Mye rettgående riper. Nesten så jeg mistenker gulvskost.

 

IMG_2293.jpg

Bilde: Etter. Her må det våtslipes en del for å hente opp igjen noe mer. Kunde skal ta stilling til om det skal gjøres senere.

 

IMG_2295.jpg

Bilde: Flere steder hvor lakken hadde krakilert. Dette blir ikke så mye bedre enn dette, og kan fort bli værre om man prøver for mye.

 

IMG_2320.jpg

Bilde: 50-50 av tak.

 

IMG_2321.jpg

Bilde: Igjen, vask bilen selv. På taket lå det mye seig guffe, trolig sevje eller lignende fra trær.

 

IMG_2323.jpg

Bilde: Det gikk som det måtte gå. Taket skapte mye friksjon, og padden måtte gi tapt. Den endte siden dager her i frykt for at den skulle revne.

 

IMG_2303.jpg

Bilde: Obligatorisk, men ingen målestokk. Speil er noe av det som slites mest på en bil hva gjelder lakk. Morsomt å se forskjellen. 

 

IMG_2304.jpg

Bilde: Samme som over.

 

IMG_2306.jpg

Bilde: Passasjerdør foran, før.

 

IMG_2313.jpg

Bilde: Passasjerdør foran, etter. 

 

IMG_2307.jpg

Bilde: Passasjerdør foran, før.

 

IMG_2315.jpg

Bilde: Passasjerdør foran, etter.

 

IMG_2308.jpg

Bilde: Nedre del av passasjerdør foran og kanal, før.

 

IMG_2317.jpg

Bilde: Nedre del av passasjerdør foran og kanal, etter.

 

IMG_2309.jpg

Bilde: Kanal før

 

IMG_2319.jpg

Bilde: Kanal etter. Ganske imponerende av kun et steg syns jeg. 

 

IMG_2324.jpg

Bilde: Bakluke, før.

 

IMG_2331.jpg

Bilde: Bakluke, etter. 

 

IMG_2327.jpg

Bilde: Fikk hentet mye glans. Til venstre for emblemet er urørt. Høyre side er ferdig. 

 

IMG_2328.jpg

Bilde: Samme som over. 50-50-ish.

 

IMG_2336.jpg

Bilde: Maskeringen kommer av. Fordelen med å teipe alt samme vei er at det er forholdsvis fort gjort å ta den av. 

 

IMG_2338.jpg

Bilde: Mye støv, så tok en vask før jeg la på WAXD Surface som beskyttelse. Har erfaring på at denne holder i 8-12 måneder.

 

Jeg har dessverre ikke bilder av at jeg la på WAXD Surface. Men det ble gjort med hvit Rupes pad på Rupes Duetto.

 

 

Ferdigbilder følger:

 

IMG_2355.jpeg

 

IMG_2339.jpg

 

IMG_2341.jpg

 

IMG_2343.jpg

 

IMG_2345.jpg

 

IMG_2346.jpg

 

IMG_2349.jpg

 

IMG_2350.jpg

 

IMG_2351.jpg

 

IMG_2352.jpg

 

IMG_2353.jpg

 

IMG_2354.jpg

 

 

Bilen ble ikke så aller verst med tanke på alder, kilometerstand, bruksmønster og tilstanden den var i. Jeg kunne hentet ut mer, men da hadde det vært en annen prisklasse for kunden, og han ønsket i utgangspunktet så rimelig jobb som mulig - bare det ble litt mer glans. Jeg har ikke rørt gummi, plast, lykter, glass, felger eller interiør. Kun lakkerte flater på eksteriøret. 

 

Tidsbruk 16 timer over to dager. 

 

Takk for titten! :)

Endret av Kenneth Nilsen
  • Liker 7
  • DCN Poeng 16

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en flott opprydning med bare 1-steg. Jeg vasker alltid bilene selv, fordi om kundene sier de kan vaske den før de leverer.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar

Flott jobb til tross for begrensningene. Blåste nytt liv i en sliten fransk tralle.

Som Tommy sier, jeg kjører alltid full vask selv om kunden har vasket bilen selv. Da slipper man evt overraskelser underveis.

Max Protect Certified Detailer - Carpro Certified Detailer - Swissvax Certified Detailer - Kamikaze Certified Detailer

Talset Autocare (web)
Talset Autocare (facebook)
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenneth Nilsen
51 minutter siden, Tommy skrev:

Dette var en flott opprydning med bare 1-steg. Jeg vasker alltid bilene selv, fordi om kundene sier de kan vaske den før de leverer.

 

43 minutter siden, Reidar skrev:

Flott jobb til tross for begrensningene. Blåste nytt liv i en sliten fransk tralle.

Som Tommy sier, jeg kjører alltid full vask selv om kunden har vasket bilen selv. Da slipper man evt overraskelser underveis.

 

Ja, det gjør normalt sett jeg også. Men nå levner jeg ingen tvil lenger. 

 

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. 

Ble et løft for en daglig traver med to runder på seg i det minste. 

 

Jeg gjør sjeldent et steg, så klødde greit i fingra. 

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Herlig med S&S på en godt brukt bil, her ble det forskjell!

Har vært inne på tanken å prøve waxd Surface selv, perfekt for slike jobber :-)

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenneth Nilsen
20.8.2019 - 23.48, einarhelge skrev:

Herlig med S&S på en godt brukt bil, her ble det forskjell!

Har vært inne på tanken å prøve waxd Surface selv, perfekt for slike jobber :-)

Kan anbefale den. Forholdsvis rimelig, og veldig enkel å bruke. Drøy i bruk! :)

 

21.8.2019 - 2.39, D.Mikalsen skrev:

Solid oppfriskning med kun 1-steg for å si det sånn, masse gode bilder og flott å se igjennom. Tommel opp :thumbup:

Takk for det. Var imponert over cutten på 1-steg med Rupes. ^_^

 

21.8.2019 - 7.37, Woopzy skrev:

Flott jobb :) Alltid morro å se en gammel traver få nytt liv :)

:thumbup:

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...