hanso

Fjerning av poleringsrester

Bør bilen vaskes godt etter polering, for å få fjernet alt av poleringsrester, før evt Ventura bond og voks? Evt hvor sterk såpe, og hvordan??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bør bilen vaskes godt etter polering, for å få fjernet alt av poleringsrester, før evt Ventura bond og voks? Evt hvor sterk såpe, og hvordan??

Ja, enten at den vaskes eller at du tar en IPA Wipedown(Isopropanol og deionisert vann) og tørker bilen. Sistnevnte fjerner i alle fall mye av polish oljer og du får bedre heft i lakken før du legger på voks/sealer. Begge deler hjelper mot poleringsstøv også.

Ideelt sett så tar du IPA wipedown etter du har polert og så vasker du bilen etter at voksen har fått herdet etterfulgt av en Quick Detailer spraying for å få vekk litt antistatisk effekt som man ofte får på nyvokset biler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, enten at den vaskes eller at du tar en IPA Wipedown(Isopropanol og deionisert vann) og tørker bilen. Sistnevnte fjerner i alle fall mye av polish oljer og du får bedre heft i lakken før du legger på voks/sealer. Begge deler hjelper mot poleringsstøv også.

Ideelt sett så tar du IPA wipedown etter du har polert og så vasker du bilen etter at voksen har fått herdet etterfulgt av en Quick Detailer spraying for å få vekk litt antistatisk effekt som man ofte får på nyvokset biler.

Gode råd, den skal jeg notere meg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt.. Men hvor lenge bør egentlig en voks herde? Par timer or so?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Genialt.. Men hvor lenge bør egentlig en voks herde? Par timer or so?

Hehe, var akkurat innom Truhaa sin guide og leste om det samme, sakset derfra:

Ok det kommer mange spørsmål ang skal vaske el skal polere bilen, hva trenger jeg, hva gjør jeg?

Beskytt med Meguiars NXT generatin tech WAX

Den er er en AIO, dvs den har litt rens i seg, men det er veldig lite. Denne er rosinen i pølsa, og beskytter lakken, samt gjør bilen mye enklere å vaske de neste gangene du svinger mitten.

-påfør hele bilen

-la tørke godt

-fjern med Meguiars Microfiber

Det er samme fremgangsmåten mht alle sealere (siste du legger på) Er Sealeren helt uten rens kan du gjerne legge på flere lag, men noe mer en 2 er ofte uten mening, samt at hvert lag av sealer (step 3) skal herde i minimum 12 timer, anbefalt er 24 timer før du vasker eller legger på neste lag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

12-24 timer gjelder syntetiske sealere ikke nødvendigvis voks, en sealer er syntetisk og skal herde pga polymere osv i den som trenger å binde seg til lakken.

En voks "svetter" ut de stoffene den ikke trenger slik at det beskyttende i voksen er igjen etter at den har svettet ferdig, kan nok varierer noe fra voks til voks, men har skjønt at noen sier 2-4 timer herding på de, andre sier det ikke er noe poeng med noe herdetid på voks, så jeg har ikke noe fasit svar på det, mulig Dag/swissvax har noe info fra Sveits ang dette og hva de anbefaler mht sin voks. Uansett så ligger en voks på lakken, den binder seg ikke til lakken som en sealer gjør, derfor er den wowo (wipe on wipe off) og skal ikke trenge noe herdetid.

Jeg har ikke merket noe spess forskjell mht en voks og holdbarhet på den herdet eller ikke herdet (sett at flaten er ren og renset), mht en sealer feks er det veldig VIKTIG at flaten er ren og oljefri før påføring og at sealeren får tiden den trenger på å binde seg til lakken..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er 4 timer herdetid på SV vokser...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mener det er 4 timer herdetid på SV vokser...

Tror det står minimum 4t på min...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er rutinen på denne? Spraye QD på våt nyvasket bil for så å tørke over med watermagnet, eller tørke bilen og spraye den våt

igjen med QD og tørke med f.eks. MF? Eller...?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil man ha bort antistatisk effekt? Eller er den den statiske effekten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

man vil selvfølgelig ha vekk den statiske effekten....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvordan er rutinen på denne? Spraye QD på våt nyvasket bil for så å tørke over med watermagnet, eller tørke bilen og spraye den våt

igjen med QD og tørke med f.eks. MF? Eller...?

Pleier å spyle av bilen, tørke den for deretter å bruke QD og MF..

Hanso: Skulle selvsagt være den statiske effekten.. Sånn er det når man skrive noen annet en det man tenker... :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for veiledningen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hanso: Skulle selvsagt være den statiske effekten.. Sånn er det når man skrive noen annet en det man tenker... :blink:

du er i godt selskap ;)

Takker ellers for alle svar! Nå vet jeg hva jeg skal gjøre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive