heineoen

Hjelp med matt kanalskjørt

Hei! :)

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få tilbake glansen på kanalskjørta mine?

Rett bak forhjulet er det felt som er matt og litt ruglette.. Resten av lakken på bilen er blank og fin..!

Har prøvd med asfalt fjerner og clay uten noe særlig bedre resultat..

Legger ved ett bilde av det matte kanalskjørtet..

post-972-1245353340_thumb.jpg

Endret av heineoen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike steder er ofte utsatt for veldig mye steinsprut. Har det selv et slikt matt område bak på bilen min, dekka spruter stein rett i lakken, og det blir veldig matt i det området. Har fått opp glansen litt med å polere over men er ikke mye det hjelper siden lakken rett å slett er ødelagt på bilen min der, så eneste som hjelper er omlakkering og skvettlapper så det ikke skjer igjen :P

Men kan hende hvis det ikke hjelper med polering at våtsliping kan hjelpe, dette bare hvis skaden ligger i klarlakken så du får pusset ned til fin lakk igjen :)

Er grov polering kan også fjerne mye defekt lakk men tar lengre tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrens, polish og en sealer/voks gir jo en del tilbak, skal du jobbe hardere med de er det roterenden med feks en mer aggresiv kombo

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skettlapper har jeg montert nå ja :)

Med våtsliping og grovpolering mener dere da rubbing?

Prøvd og bruke MG's Scratch X2.0 og NXT 2.0, men ble ikke noe videre bedre av den grunn..

Kanskje Prikbort og en god rubbing kan gjøre det noe bedre?..

Endret av heineoen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi snakker om grovpolering er det rubbing med roterende maskin vi tenker på her ;) Kommer nok ikke så langt med produkter laget for håndbruk her tror jeg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grovpolering er vel Rubbing ja, maskin og polish med cut ;)

Prickbort tror jeg ikke tar noe vesentlig av dette her, slitt lakk må vel enten slipes ned til "fersk" lakk og så poleres opp igjen, eller event prøve med maskin og som sagt tyngere skytts først

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare en enkel biltema maskin men..

Noen rubbing som kan anbefales og samtidig ikke er lifsfarlig og bruke?..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

her må det heavy stuff til, og jeg tviler på at en biltema-maskin har nok "omph" til å bite seg gjennom dette (selv med ullpads og produkt med mye cut).

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har bare en enkel biltema maskin men..

Noen rubbing som kan anbefales og samtidig ikke er lifsfarlig og bruke?..

Ville prøvd Scholl S03+ på de nye Oransje Uber-padsene som ketil får inn(De tar veldig mye),etterfulgt av S30+ :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner..

Men hvis jeg skulle prøvd ett rubbing produkt, hvilket er og anbefale?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl S03+ er det jeg liker best ihvertfall :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å rette opp samme problemet på min E46, har kjøpt inn meguiers mild ull pad og diverse 3M rubbig/polisher med tilhørende pads.

Filosofien er better safe than sorry, er jo forsåvitt fersking med roterende. :o

Hvis kona ikke blir forlenge vekke med bilen i morgen blir det en test spott. Komer til å bruke 3M fin rubbing med tilhørende pad i flere omganger da jeg ikke lenger hvet hvor mye lakk som er igjenn, eventuelt megs sin mild ull pad.

Har og muligheten til å prøve megs mg 85 men fikk ikke helt roen med megs produktene når vi var på poleringskurset i Stavanger.

Hvis ikke blir det vell omlakering til 5-6 laken. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La meg få vite hvordan dette går i dag da..

Har E46 selv.. :)

Hva mener du med at du ikke fikk helt roen med MG produktene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
La meg få vite hvordan dette går i dag da..

Har E46 selv.. :)

Hva mener du med at du ikke fikk helt roen med MG produktene?

De oppførte seg litt merkelig spesielt når en brukte lite produkt (tørket opp meget fort) som ved eks menzerna som instruktøren (NEDD her på forumet) brukte.

Jeg hvet at mange her på forumet er veldig fornøyd med MG proffserien til megs, så det er sikker bare jeg som må finne ut hvordan man bruker det.

Har i ettertid sett på en hel del video demonstrasjoner fra meguiars og sett at de bruker endel mer produkt på padden enn hva vi gjorde, og dette vill sikkert hjelpe en hel del, har også kjøpt meg megs MG 34 Final Inspection som er anbefalt av megs til å prime padden med før bruk, har brukt MG 34 som padd primer når jeg har testa med 3M produkter og.

Kanal skjørt og støtfangere på E46 er jo av plast så må prøve med litt lite fart, eller fin ull padd for at det ikke skal bli for varmt, og lakken får brenne merker. Ull padden skal gi mindre varme og fjerne mer defekter så den ble valgt for å teste på litt slitt/matt lakk på plast.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt en test spott på støtfangeren bak.

Produkter som ble brukt:

Vask og forbehandling:

Prikkbort

meguiars Gold Class™ Car Wash Shampoo & Conditioner og megs mitt

meguiars Quik Clay Detailing System

Korigering:

Hitachi SP 18VA med 3M perfect it lll bakplate

3M Perfect it lll Fin rubbing med 3M orange pad

3M Perfect it lll maskinpolering med 3M mørkblå pad

3M Perfect it lll Ultrafina SE Polering med 3M lysblå pad for hollogram fjerning

Meguiars MG 34 final inspection til pad priming og wipe down

Slutt behandling og LSP:

meguiars Deep Crystal® System Polish - Step 2

Meguiars Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3

Før korigering men etter vask og clay:

post-306-1245525841_thumb.jpg

Kjørte over panelet 3-4 ganger med 3M fin rubbing

der etter 2 ganger med Maskin polering.

og til slutt 2 ganger med 3M superfina SE for å fjerne hollogrammer.

post-306-1245526092_thumb.jpg

Tilslutt ble det avsluttet med megs DC Step#2 for og gjennopprette dybde og glans og deretter megs DC 3 som LSP

post-306-1245526282_thumb.jpg

post-306-1245526319_thumb.jpg

Slutt konklusjon er at det er mulig å gjennopprette mye av glansen i lakken igjenn selv om den er ganske matt.

Vil anbefale alle som er litt ferske med roterende maskin å bruke 75-100mm pad da 150mm padsa jeg brukte var vell store med tanke på at E46 karosseriet til BMW har mye konturer på nedre del.

Bakgrunnen for dette er at det matte området er ganske konsentrert og krever en del bearbeiding for å bli bra, da slipper man å fjerne klarlakk på områder som er blanke.

Så nå må jeg få kjøpt meg en god bakplate med M14 gjenger som passer pads på 75-100mm før jeg tar resten av bilen.

Er det noen som har tips om den bakplata til 75-100mm padsa så mottas de med takk.

Endret av E46Johnny
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra ut det der..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så bra ut det der..

Ja det ble bedre, men bildene viser ikke resultate ordentlig, ble mye lys og skygge så for meg som ikke er foto ekspert så ble det litt vanskelig.

Litt sår i lakken etter stein sprut er der fortsatt. :(

Blir kansje å prøve ull på de ander plassene som er matte hvis det finnes på små pads, mener å ha hørt at noen her inne snakket om baby ull pads. Eller kansje få tak i litt våtslip utstyr, lakken er jo uansett ikke pen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen! :)

Kjøpte meg en poleringsmaskin til 350kr fra Best Tools 900w..

Og gikk på med Prikk Bort, MG Scratch X2.0 og MG NXT 2.0.. Og nå er det blankt og fint igjen :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive