Eplejus

Nissan 200SX S14a (rød farge)

23 innlegg i emnet

Har en Nissan 200SX S14a som ikke har fått seg en ordentlig shine siden jeg kjøpte bilen for 3 år siden, den ble da satt bort til proff behandling, men siden den tid har glansen begynnt å minske.

Bilen har aldri vært vinterkjørt, hverken av meg eller forrige eier i Tyskland, så lakken er i utrolig bra stand. Men alikevel, det finnes plenty med swirlmarks over hele bilen etter mange vask, og ingen annen pleie.

Denna gangen har jeg bestemt meg for å gjøre jobben sjølv, og har gått til innkjøp av diverse produkter.

Følgende produkter vil bli brukt (ikke nødvendigvis riktig rekkefølge):

-DAS-6 Dual Action Polisher

-Meguiars #00 Hi Tech Wash

-Meguairs #80 Speed Glaze

-Meguiars #83 Cleaner/Polish

-Sonus SFX Ultra-Fine Detailing Clay + lube

-Clearkote Red Moose Glaze

-Clearkote Carnauba Moose Wax

-Chemical Guys - Jet Seal 109

-Victoria Wax - Concours Red Wax

-Chemical Guys Wheel Guard

++ diverse pads, microfiberkluter og mer.

Bilder:

Ser bra ut fra avstand:

IMG_08982.jpg

Men skinnet bedrar, slik ser den stort sett ut over hele bilen:

swirls2.jpg

swirls3.jpg

swirls4.jpg

Oppdatering og flere bilder kommer senere.

Endret av Eplejus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teaser... huff....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen farge og kul bil. Gleder meg til å se forvandlingen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fet bil og grom LSP liste. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff bil dette her!! Gleder meg til updates!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S14 :wub:

Gleder meg til resultater !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig tøff bil, gleder meg til fortsettelsen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft... B)

Blir bra å høre hvordan Clearkote er

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja blir snart forbud mot teasere her ;)

Og bra liste det der også... Victoria er wicked på rødt :)

Kom også gjerne med info om Das 6 maskinen også ...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denna er grom med stor G! Nå savner jeg min gamle S14 skikkelig.. neiognei. Gleder meg til fortsettelsen jeg også, get on with it! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter på fortsettelse :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detta blir spennende å sjå.

To be continued....? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da, det blir oppdateringer. Må bare drøye den denna uka da jeg jobber kveldskift, så er begrenset hva jeg har tid til. Satser også på å få lånt meg et sikkelig speilreflekskamera, så jeg kan legge bort den gamle 7 år gamle Powershoten og heller ta noen ordentlige bilder :D

Endret av Eplejus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en stund tilbake her i våres gikk jeg over motorrommet med en drill med poleringsrondell og grønn/hvitt slipevoks. Resultatet blir tusen ganger bedre enn om man skulle gjort det for hånd med Autosol/Duraglitt e.l produkter.

Topplokket var opprinnelig lakkert i matt svart, men ble dynket i malingsfjerner, for så å bli våtslipt og høyglanspolert.

motorrom1.jpg

motorrom2.jpg

motorrom3.jpg

Ellers skal bilen til pers til uka, har fått alle produktene jeg trenger i første omgang. Diverse microfiber og washmitts har jeg også kjøpt inn :)

Victoria Waxen lukta så nydelig at jeg faktisk måtte ta en smaksprøve av den, ble bra beading på tunga :D

poleringstuff.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy F... Det var et fint motorrom det. :D Jeg regner med at du ikke polerte delene mens de var montert? Hvilke produkter skal man gå for for å polere slikt? Lyst å prøve selv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner alt mann trenger til en slik jobb hos Gasolin.no

Intercooler-rør og diverse deler ble demontert før poleringen ja. Topplokket også selvfølgelig :)

Jeg skal også gå over eksospotta en runde med høyglanspolering. Potta er lagd i 100% titan, så er spent på resultatet her.

Endret av Eplejus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke metaller må man holde seg til for at det skal gå ann å høyglanspolere de? Alu å rustfritt skal vel være topp, men hva med vanlig stål? Alt bør vel egentlig kunne poleres?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvilke metaller må man holde seg til for at det skal gå ann å høyglanspolere de? Alu å rustfritt skal vel være topp, men hva med vanlig stål? Alt bør vel egentlig kunne poleres?

Stål er ikke noe problem, ei heller støpegods. Har tilogmed sett treverk som har blitt høyglanspolert. Men så klart, resultatet varierer på de forskjellige type materialer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg prøvd ut utstyret idag. Jeg brukte mesteparten av dagen med å vaske bilen og demontere felgene for å gi de en grundig vask.

Fikk også prøvd meg litt med claying.

Da jeg ikke hadde noen felgrens for hånden brukte jeg bare vanlig vann med Meguiars NXT shampo i og en extra washmitt som jeg hadde liggendes.

Fikk aldri felgene helt rene på innsiden, så venter derfor med å legge på CG Wheel Guard til jeg får renset felgene sikkelig med ordentlige saker. Blir nok innkjøp av Bilberry.

IMG_0191.JPG

For et par vintere tilbake demontere jeg alt av understell og fikk alt sandblåst og pulverlakkert, alt av foringer er byttet og justerbare lenkarmer med unibolts er montert. Alle bolter og skruer har blitt syredyppet og galvanisert på ny. Ellers ser hjulbuene reine ut. Brukte kun HT her for å spyle ut dekkrester og brent gummi ;)

IMG_0192.JPG

IMG_0193.JPG

Etter vask av bil prøvde jeg med på en runde med claying. Etter å ha prøvd meg på både taket og panseret kunne jeg finne absolutt minimalt med rusk i clayen. Noe jeg regner med er et godt tegn? :)

IMG_0194.JPG

Bakleppa har fått kjørt seg litt etter at det har skjedd....magiske ting med flammer og sånt bak i der. Prøvde meg derfor med clay her for å se om det ville ordne biffen. Jeg har tidligere prøvd å avfette og vaske det vekk, uten resultater.

Og jo da, claying gjorde susen. Jeg skal demontere eksosanlegget så det blir lettere å komme til så jeg får tatt alt.

IMG_0198.JPG

IMG_0199.JPG

Ellers rakk jeg også en prøverunde med DAS-6'en. Jeg prøvde meg på et område hvor lite kunne gå galt, bakvingen på bilen. Jeg velger også å ta bakvingen først da denne skal demonteres for å få tatt hele koffertlokket.

Denne bilen har ganske myk lakk, så vi gikk for en mild combo. Det ble brukt Sonus SFX-2 Polishing Pad og MG #80 Speed Glaze.

50/50 resultat:

IMG_0196.JPG

Håper på å få fortsette i morgen. Skal også se om jeg ikke kan få lånt et EOS-400D kamera ifra en kompis, så jeg får tatt mer detaljerte bilder.

Endret av Eplejus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive