Gå til innhold

Toyota Celica 2000 modell


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Fikk da besøk av Dennis i dag, og han har vært mye oppom her etter at foma vv vaskeren kom i hus gitt wink.gif

Vel han spurte da om han kunne komme oppom her å ta vår/sommer shine på bilen sin, vel ikke meg i mot å la andre jobbe mens jeg kan slappe av, så ok, dato avtalt, klokkeslett også, så da var det vare å vente på Dennis søndagen i påsken mellom 12 og 13..

Så dukker han opp kl 13.. mann etter min smak det gitt ....med bagasjen full av bilpleiesaker og UDM`n sin (DA maskin) i godt mot og full av arbeidslyst default_smile.png

så prosessen ble da:

Pre wash:

Prickbort på lavere paneler 3 minutter

P21s power gel på felger

Fomalance med Optimum, snowfoam, AG tar remover på bilen, slafe i 5 min

Høytrykk

Vask

Gritguard

Duragloss rv/båtsåpe

Optimum såpe

2x waschpudel

(hadde en runde til med prickbort på lavere paneler som vi vasket oss over)

Høytrykk

Dennis_cel_09.jpg

Dennis_cel_091.jpg

Dennis_cel_092.jpg

Dennis_cel_093.jpg

Dennis_cel_096.jpg

Dennis_cel_095.jpg

Dennis_cel_0910.jpg

Dennis_cel_0911.jpg

Dennis_cel_0912.jpg

Dennis_cel_0913.jpg

Dennis_cel_0914.jpg

Dennis_cel_0916.jpg

Dennis_cel_0917.jpg

Motor:

Autoglym engine cleaner

Vikan børste

Swissvax kost

Høytrykk

Armor All på all plast, igjen med panser og lot bilen gå i 5-10 min, tørket over rester og voilsa:

Før:

Dennis_cel_0918.jpg

Dennis_cel_0919.jpg

Dennis_cel_0922.jpg

Dennis_cel_0923.jpg

Dennis_cel_0924.jpg

Dennis_cel_0925.jpg

Dennis_cel_0926.jpg

Etter:

Dennis_cel_0927.jpg

Dennis_cel_0928.jpg

Dennis_cel_0929.jpg

Dennis_cel_0930.jpg

Felger:

P21s power gel på felger igjen

Meguiars mitt

Swissvax pensel

Høytrykk

Dennis_cel_094.jpg

Spylte så over bilen igjen, innspiserte panelene og bestemte oss for å claye bilen..

Clay

Optimum NoRinse 3 x kork i 1 liter lunkent vann, x 2 flasker

Torshov sin rosa clay (Niteo?)

spylte over bilen igjen

Tørket bilen med SS sin WW, og the Guzzler, inn i garasjen og bekreftet at jo clay lager sykt mye merker på lakken til Toyota, var ikke så farlig da Dennis skulle polere over bilen uansett og legge på voks..

Så over til polerings jobben...

UDM

Scholl s30

Scholl orange pad

Swissvax Cleaner Fluid

Mikrofiber app pads manuelt

Mikrofiber kluter

Voks

Swissvax Saphir

Mikrofiber app pads manuelt

Mikrofiber kluter

Dette var en 1 stegs korrigeringsjobb, så etter litt frem og tilbake fant vi ut at UDMn med Scholl s30 + orange pad funka veldig bra så lenge pads ble vasket ofte, så det var den komboen som ble kjørt, jeg testet Metabo roterende med S40 finish og oragne og S17 på blå, var ikke mye foskjell vi fikk ut av de komboene mht S30 + orange + UDM.. så for å holde det til en 1 stegs korrigeringsjobb ble det som nevnt den som gjalt, den tok alt av swirls på bilen men noen riper var igjen etterpå. desverre er denne bilen med sine 180k på telleren forholdsvis (snill der Dennis) sella med steinsprut merker, så noe showbil får en desverre ikke av denne uansett hvor avansert en går tilverks annet en lakkering..

Dennis sveiva over med UDMn og jeg bare susa rundt og polerte litt lykter og la på dekkglans (migliore) og P21s felgvoks, samt var fascinert av at han faktisk klarer å ha på seg buksa i den høyden han har den, dvs sagging, proff sagging også... he he

Så Da Dennis var ferdig med å korrigere ble det Swissvax cleaner fluid (CF) over bilen med mikrofiber app pads, og den ble fjernet med Mikrofiberklut etter... en ser tydelig denne gir noe til lakken på bilen, for de panelene jeg fjernet CFn så jeg tydelig forskjell på fargen på bilen, den ble mørker og tettere, så ikke en dum ide å dra over med denne etter en poleringsjobb, bedre heft for voksen blir det også..

Da ver det ferdig, og Dennis ville vel gjerne ha med seg bilen hjem, så han dro da rett over på voksen.. Swissvax Saphir, den var i følge han lett på og VELDIG lett av igjen, jeg kan vel bare bekrefte at den så VELDIG bra ut jeg da, godt luktet den også...

Vel ferdig ble han i allefall... jeg var veeeeeldig avslappa etterpå.. wink.gif han var mer sliten ... ha ha

uansett, jobba vel fra ca 1330 til 2300, så det ble en dag ut av det.. men tror vi begge var fornøyd med det meste annet en at det startet å regne også utpå kvelden.. så turen hjem var vel ikke den mest lystige.. utendørsbilder + 50/50 bilder ble planlagt men glemt wink.gif sorry..

Her er bilder fra korrigering, innendørs default_smile.png

Dennis_cel_0931.jpg

Dennis_cel_0932.jpg

Nøkkel merke av en som sikkert ikke liker blanke biler default_sad.png

Dennis_cel_0936.jpg

Dennis_cel_0937.jpg

Dennis_cel_0938.jpg

Dennis_cel_0939.jpg

Så litt Swissvaxmagi

Dennis_cel_0940.jpg

Dennis_cel_0941.jpg

Saphir på:

Dennis_cel_0942.jpg

Dennis_cel_0943.jpg

Dennis jobber den av igjen;

Dennis_cel_0945.jpg

Dennis_cel_0946.jpg

Ferdig:

Dennis_cel_0947.jpg

Dennis_cel_0948.jpg

Dennis_cel_0949.jpg

Dennis_cel_0950.jpg

Dennis_cel_0951.jpg

Dennis_cel_0953.jpg

Dennis_cel_0954.jpg

Dennis_cel_0955.jpg

Dennis_cel_0956.jpg

Dennis_cel_0957.jpg

Dennis_cel_0959.jpg

Dennis_cel_0961.jpg

Dennis_cel_0977.jpg

Dennis_cel_0978.jpg

Dennis_cel_0975.jpg

Dennis_cel_0974.jpg

Dennis_cel_0965.jpg

Dennis_cel_0935.jpg

tillegs info:

Armour all i hjulbuer

Meguiars NXT Gen glass cleaner og Cobra glass mf

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Regner som bare det her nå, og bilen beader som bare det iallefall :D Men blir nok et ekstra lag med Swissvax Saphir om ikke alt for lenge samt full shine av interiøret.

Steinsprut er nesten umulig å ikke få på en vanlig bruksbil som brukes hele året i Norge, og når denne bilen er snart 10 år gammel + gått snart 180k kan man ikke helt regne med showroom finish, selv om frontfanger + panser er omlakkert for ikke alt for lenge siden  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smooth as silk! Så veldig bra ut det der. Felgene kler bilen veldig bra. :---)

Truls, du får spørre Dennis om han kan lære deg å sagge litt. :P

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Da Dennis var ferdig med å korrigere ble det Swissvax cleaner fluid (CF) over bilen med mikrofiber app pads, og den ble fjernet med Mikrofiberklut etter... en ser tydelig denne gir noe til lakken på bilen, for de panelene jeg fjernet CFn så jeg tydelig forskjell på fargen på bilen, den ble mørker og tettere, så ikke en dum ide å dra over med denne etter en poleringsjobb, bedre heft for voksen blir det også..

Samme erfaringen som jeg gjorde meg i dag dette... Ble veldig imponert.

Så ut til at bilen ble veldig bra. Bra innstats... :D

Synd det nøkkelmerket da, skjønner ikke at folk får seg til å gjøre slikt... Kjenner jeg blir iritert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Kanon jobb det her. :)

Når dere gjør rent i motorrommet. Tar dere av støyisolasjonsmatten under panseret eller kan den sitte på? Det er jo vanskelig å unngå at den blir våt selv om man bare spyler rundt.

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig bra ut gutter :D Virker som myk lakk får steinsprut lettere.

Myk eller hard lakk?

Trodde ekte detailere holdt god avstand til bilen foran for å unngå (så langt som mulig) steinsprut.

Bra jobb forresten!

Endret av Arne Å
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Godt jobbet og flott resultat :)

Trodde ekte detailere holdt god avstand til bilen foran for å unngå (så langt som mulig) steinsprut.

Hjelper ikke mye når du har motgående trafikk og vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa
Forstår jeg det riktig at du blandet AG i foam'en? Hvor mye?

Blandet oppinoe cl (2-3) med tar remover oppi flaska med såpe, hvor mye effekt det har er jeg ikke sikker på, hadde jo på prickbort også så den også tar jo mye, men var verde et forsøk. skule ha en litt sterkere såpeblanding også..

Kanon jobb det her. :)

Når dere gjør rent i motorrommet. Tar dere av støyisolasjonsmatten under panseret eller kan den sitte på? Det er jo vanskelig å unngå at den blir våt selv om man bare spyler rundt.

Denne har ikke noe isolasjonsmatter, enten har Dennis fjernet den eller så er den ikke levert med det, er lite støydemping i den bilen ;

Myk eller hard lakk?

Trodde ekte detailere holdt god avstand til bilen foran for å unngå (så langt som mulig) steinsprut.

Bra jobb forresten!

Ja kommer uansett det desverre, jeg holder i allefall avstand 99% av tida jeg kjører, men holder du for stor avstand kjører bare bilene bak deg forbi og du er like langt, har fått 3 steinsprut på vinduet på evoen og 2 av de har kommet ra møtende trafikk, og siste på motorveien forbi en lastebil...

Lakken her er vel definert som bløt ja... V40n her har 180 t på telleren den også og er 11 år, den har 2-3 steinsprut på panseret..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

De fleste steinsprut jeg har fått kommer fra møtende trafikk, og forbikjøring på motorvei. Men kan beskytte meg med at nesten alt var der når jeg kjøpte bilen :P Frontfangeren er omlakkert med noe helt ræva lakk så den må nok lakkes igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...