rogersolmyr

Audi RS4 - Solmyr Autodetailing

27 innlegg i emnet

Denne gangen var det en lekker 2007 modell Audi RS4 Avant som fikk seg en tur til Askim. Oppdraget på denne var en oppfrisking av lakk, litt steinsprutfylling og lett interiør detailing med rens av skinnseter.

Fikk æren av å kjøre den fabelaktig spreke krutt-tønna fra Oslo til Askim. Grom lyd fra V8 med over 460 hk. Vel hjemme i gården var det av med skil og i gang med vask.

DSC09346_zpsaagvseoq.jpg

DSC09349_zpsxi0inhoq.jpg

DSC09350_zps2yvkdwm5.jpg

DSC09352_zpse5hh1vqc.jpg

Utgangspunktet så jo ganske bra ut, men det skulle raskt vise seg å være mere jobb enn først antatt på denne, slik det ofte er...

I bagasjerommet lå det nye gulvmatter i blå plastikk. Eieren hadde ikke åpnet pakken og ville at jeg skulle legge på disse.

DSC09353_zpsabwbrqk9.jpg

Skulle ikke vaske motorrom, men måtte jo ta et bilde av herligheten.

DSC09356_zpsdm5qhgjd.jpg

Vaskeprosessen var den vanlige.

Espuma Evolution 1:10 på felger og Surfex HD 1:5 på dekksider.

DSC09357_zpsgdlxkxe6.jpg

På lakken la jeg først Prickbort, etterfulgt av et lett skumlag (Autofoam)

DSC09359_zpsdbnk1yox.jpg

DSC09360_zpsuvx6uchk.jpg

Spylte godt av og lot vannet renne litt av før Korrosol.

DSC09362_zpsrsmhvvun.jpg

DSC09364_zps5heqqevu.jpg

Etter nok en avspyling var det håndvask. Spesialsvamp ble ført lett over lakken i nokså rette linjer.

DSC09366_zpskz59yaqe.jpg

Swissvax detailing-brush ble brukt der det var hensiktsmessig.

DSC09367_zps3qxtlfat.jpg

Bilen ble spylt grundig av og kjørt inn i garasjen. Tid for clay og tørk.

DSC09368_zps8tvzczl4.jpg

Fant overhodet ingenting med leirklumpen, så vasken hadde vært vellykket :-)

Det var som nevnt noen små sår etter steinsprut som måtte fylles.

DSC09369_zpscwbjteuk.jpg

Kjøpte utbedringslakk hos Møller bil. Blandet litt klarlakk sammen med baselakk og fyllte i med en tannpirer.

DSC09370_zpsxahlz21z.jpg

DSC09372_zpsh6xgvypo.jpg

Begynte så med å rengjøre felger og dekk. Tok to hjul av bilen og tok de ut.

DSC09379_zpsrxelufrv.jpg

Korrosol fant mye å jobbe med her.

DSC09381_zpschbehvhs.jpg

DSC09382_zpso6gbpnit.jpg

Gjorde også rent i hjulhusene mens hjulene var av bilen.

DSC09384_zpspbiamc6i.jpg

Brukte damp på bremsekaliperne.

DSC09388_zpsvxmk40z7.jpg

Polerte kalipere med Menzerna 2100 og en medium pute på Rupes Mini.

DSC09390_zpsnkjvmgl1.jpg

Og la på litt Sissvax Autobahn til slutt.

DSC09392_zpsnwdqjvp3.jpg

Dekksidene fikk Swissvax Pneu og felgene Autobahn.

DSC09394_zpsk487rvcx.jpg

Hjulene ble dekket til med plast for å beskytte disse mens jeg tok resten av bilen. Som ventet var det knallhard lakk på denne. Og det var en del swirls og småriper som måtte fjernes eller dempes.

Etter litt testing kom jeg frem til at Menzerna FG300 på blå Rupes pute, eller blå Rupes mikrofiber var løsningen.

DSC09398_zpstdgqx0cz.jpg

Men før jeg gikk løs på hele bilen måtte lakkdyben måles.

DSC09405_zpskjfwcuie.jpg

DSC09412_zps0tpocpvc.jpg

DSC09412_zps0tpocpvc.jpg

DSC09416_zps1et6xoaq.jpg

DSC09419_zpsekvsqz1x.jpg

Litt ujevne verdier, og jeg mistenker at høyre side er omlakkert.

Før jeg startet ordentlig med poleringen fjernet jeg toppene på lakkfyllingene med en Mirka Lakkrasp.

DSC09402_zpsr3zxizee.jpg

Våtslipte med 2000 papir og polerte over.

DSC09403_zpsfg199zzq.jpg

Flere fyllinger som er våtslipt.

DSC09430_zpsdiu58e7p.jpg

Et lite forsøk på 50/50. Ikke helt lett, men dere ser forskjellen.

DSC09433_zps5jnjedtu.jpg

Og selv Menzerna 300 avlutter fint på denne lakken, altså knall hard.

Det var et par rare etseskader som var vanskelige å få fjernet helt.

DSC09440_zps4b8h8r8o.jpg

Selv med våtsliping.

DSC09447_zpshdbqxrn0.jpg

DSC09452_zpsfh2qpaa6.jpg

Turte ikke å sjanse på å gå gjennom lakken heller....

Men ulykken skjedde likevel... I forsøk på å fjerne etsemerket brukte jeg roterende maskin, og var litt for nærme beskyttelseslista på førerdøra... Med dette som resultat...

DSC09504_zps05kxpvux.jpg

Her har jeg riktignok fyllt i litt lakk, men dette må lakkes av proffesjonelle.  Surt, og kun min egen feil, men man lærer kanskje... Uhell kan dessverre skje, og det værste man kan gjøre i et slikt tilfelle er vel å forsøke å skjule ting for eier.... Så avtale er gjort med eier om at han får ordnet dette på min regning.

Uansett, bilen måtte fullføres, så nokså deprimert gikk jeg videre rundt bilen.

Kanalene var nokså ripete, og her var det ikke mulig å få bort alt av defekter, men blankere ble det.

DSC09454_zpsai5nqhmc.jpg

DSC09480_zps9a7jyvkm.jpg

Litt småriper her og der som ble våtslipt også.

DSC09465_zpshzuqrb1l.jpg

Forsøk på 50/50 på bakdør.

DSC09473_zpsnmrg2kkw.jpg

Etter grovkorrigeringen gikk jeg over lakken en runde med Swissvax Cleaner Fluid Pro Regular på gul Rupes Pute for å få opp glansen, og være sikker på at det ikke var noen hologrammer. Jeg må si at selv FG300 avluttet fint på denne lakken, men så jo at metalic poppet frem og det ble en flott glød i lakken etter finsteget.

Så over til vinduene. Vanlig prosedyre med polering med Nanolex Glass polish, rens med Nanolex Glass Cleaner og påføring av Nanolex Glass Ultra.

DSC09482_zpswwjplezb.jpg

Så fikk lakken et lag med Swissvax Utopia.

DSC09483_zpsqytjfffb.jpg

Da var vi ferdig utvendig, og over til interiør.

DSC09486_zpsthciovpm.jpg

Lett vask med Green Clean 1:10 for å få bort det værste.

DSC09488_zpsyxjbdknc.jpg

DSC09491_zpseootv9xq.jpg

Gikk over en runde med Swissvax Quick Interior Finish etterpå.

DSC09493_zpsgvjpddqr.jpg

Det var sølt litt Cola på gulvet på passasjersiden, så her måtte jeg frem med rensemaskinen også, resten av gulvene ble støvsugd på vanlig måte.

Skinnsetene ble renset med Swissvax Leather Cleaner.

DSC09494_zps3lmnlecb.jpg

DSC09495_zpsqxwf47do.jpg

Lot setene få tørke litt, mens jeg tok en pause.

Eier hadde kommentert at sidestøttene på setene var slitt mer slitt enn resten av setene, noe som ofte er tilfelle.

DSC09496_zpsgtwope6w.jpg

Her påførte jeg litt elefant-fett som en ekstra behandling.

DSC09498_zpsgn8fns0w.jpg

Det blir veldig mykt og fint, men ser litt blankt ut til å begynne med.

DSC09499_zpselpvr7h8.jpg

Resten av setene (og ratt og gearspak) fikk Swissvax Leather Milk. De nye mattene ble lagt på plass.

DSC09500_zpsdsuogydl.jpg

Eksosstussen må man ikke glemme. Det var jo et utrolig gromt anlegg på denne.

DSC09501_zpsz4x8iueo.jpg

Gikk lett over med Swissvax Metal Polish her.

DSC09502_zpsqpma37iu.jpg

Og da var vi ferdig.

DSC09505_zpso10eiq4w.jpg

DSC09506_zpskcuykbq9.jpg

DSC09520_zpsgpmeubux.jpg

DSC09522_zpslu50l5mq.jpg

DSC09527_zpsxylpxi0q.jpg

DSC09508_zpshis58dyy.jpg

DSC09509_zpsegcg7xc8.jpg

DSC09510_zpsfhqvcmvv.jpg

DSC09512_zps825kwa54.jpg

DSC09513_zpsjfbx1xnk.jpg

DSC09517_zpsfdkkdnc6.jpg

DSC09518_zpsa39px30w.jpg

Kjempefin bil og i sola så var denne lakken utrolig fin.

57

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempemessig resultat!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, Roger. Synd med dørlista.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en bil  :wub:  dette hadde vert noe å bytta ut min gammle S8 med hehe Grundig jobb utført her Roger med kjempe flott sluttresultat, kjenner til den følelsen der når uhellet er ute! jækla hard å forsette jobben, for man blir jo ødelagt der å da, men trøsten er jo at den listen der kan man ta av mener eg på, så da blir det lettere å få den lakka så det skjedde jo på en het ok plasss når det først skjedde. Takk for du deler, det er slik vi alle kan lære av,at uhell kan skje en gang!

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra som vanlig. Shit happens, det som er viktig er å ta ansvar som du gjorde. Det er det som skiller de proffe fra amatørene

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grom bil igjen ;)

Velgjort som vanlig. Synd med lista, godt å se at du ikke er redd for å vise at du er menneskelig Roger :)

Hvor lang tid brukte du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner igjen den følelsen av å komme litt for mye borti plastlister :/  Men sånt kan skje i kampens hete.Kred for kjempejobb på ei veldig grom skute :)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid, synd med dørlisten ja.

Setter pris på at du legger ut S&S tidlig på morgenkvisten, ekstra kos til kaffen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig godt jobbet på en toppers bil. Dette kan du Roger. Liker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS4 B7 avant er konge bil MEN det er så mange faktisk som ikke vet at disse går tett som fy (innsuget) og da ytter kanskje knapt 350Hk.. Veldig kjent problem :(

Mange som ikke vet også hvordan en RS4 B7 som har motor i orden skal kjennes på veien da 350hk også er mye ;)

Husker da jeg polerte en slik i Polen for 3år siden. Lakken var steinhard og måtte ned på ull på roterende ellers var det bare massasje for RDSene.. Det tok også sin tid.. LAAAAANG tid.

Kjipt med listene, shit happends :( Fin jobb ellers! Interiøret i disse er bare nydelig.

Nypolert RS4 er snadder :)

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent som vanlig Roger :) kjipt med uhellet på lista 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo knallfint resultat  :thumbup: Virker som om eier allerede er godt opptatt av å ta vare på bilen sin. Motor så jo ganske strøken ut, og digg med helt nye matter!

Utrolig kjipt med lista da, men tommel opp for ærlighet, i stedet for å dekke over i stillhet. Ærlighet og god service varer lengst og gjør at kunder kommer tilbake år etter år etter år... etter år... :)

Hvor kjøpte du forresten den Mirka lakkraspen og hvordan syns du den fungerer rent praktisk i motsetning til bare våtslipepapir dersom toppene er litt høye? Jeg har selv lagt lakk i titallsvis steinsprang på panser, men ikke hatt tid til å pusse ned og polere. Er litt topper noen steder og jeg mistenker at å slipe ned forsiktig nok vil ta evigheter. Med en lakkrasp derimot...  :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt med den blemma, ellers en topp jobb levert på ny!  Takk for at du deler :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott jobb!

Synd med lista. Uhell kan skje dei aller beste og:-)

Viktigste er å få ordne opp etter på:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb på fårete ulvetralle :)

Synd med listen, men samtidig er det godt å se at rutinerte detailere også kan være uheldige iblant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanon jobb som alltid Roger! Ære være deg for å vise "tabber" også her på DCN forum. Vi har nok mange vært der, men ikke alle har karakter til å vise det! Det respekterer jeg veldig!  :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! Som sagt, ærlighet varer lengst :) Du vil nok uansett få tilbake denne kunden igjen, da jobben var utmerket :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempemessig resultat!

Tusen takk

Flott jobb, Roger. Synd med dørlista.

Takk for det.

For en bil  :wub:  dette hadde vert noe å bytta ut min gammle S8 med hehe Grundig jobb utført her Roger med kjempe flott sluttresultat, kjenner til den følelsen der når uhellet er ute! jækla hard å forsette jobben, for man blir jo ødelagt der å da, men trøsten er jo at den listen der kan man ta av mener eg på, så da blir det lettere å få den lakka så det skjedde jo på en het ok plasss når det først skjedde. Takk for du deler, det er slik vi alle kan lære av,at uhell kan skje en gang!

Cred!

S8 din er jo grom den også :-) Takk for tilbakemelding.

Dette ble bra som vanlig. Shit happens, det som er viktig er å ta ansvar som du gjorde. Det er det som skiller de proffe fra amatørene

Det værste man kan gjøre er vel å ikke si ifra og bli konfrontert med det etterpå. Tusen takk.

Grom bil igjen ;)

Velgjort som vanlig. Synd med lista, godt å se at du ikke er redd for å vise at du er menneskelig Roger :)

Hvor lang tid brukte du?

Tusen takk. Håper ikke jeg har fremstått som umenneskelig tidligere :-) Tror det gikk med ca 35-40 timer på denne, men jeg teller som regel ikke timer.

Kjenner igjen den følelsen av å komme litt for mye borti plastlister :/  Men sånt kan skje i kampens hete.Kred for kjempejobb på ei veldig grom skute :)

Takk for tilbakemelding.

Flott arbeid, synd med dørlisten ja.

Setter pris på at du legger ut S&S tidlig på morgenkvisten, ekstra kos til kaffen ;)

Tusen takk. Av en eller annen grunn er jeg mest effektiv på S&S'er mens jeg selv tar morgenkaffen :-)

Veldig godt jobbet på en toppers bil. Dette kan du Roger. Liker :)

Takk.

RS4 B7 avant er konge bil MEN det er så mange faktisk som ikke vet at disse går tett som fy (innsuget) og da ytter kanskje knapt 350Hk.. Veldig kjent problem :(

Mange som ikke vet også hvordan en RS4 B7 som har motor i orden skal kjennes på veien da 350hk også er mye ;)

Husker da jeg polerte en slik i Polen for 3år siden. Lakken var steinhard og måtte ned på ull på roterende ellers var det bare massasje for RDSene.. Det tok også sin tid.. LAAAAANG tid.

Kjipt med listene, shit happends :( Fin jobb ellers! Interiøret i disse er bare nydelig.

Nypolert RS4 er snadder :)

Tja, om det var 350 eller 465 hk vet jeg ikke, men kjapp var den :-) Steinhard lakk er ordet her ja. Men FG300 på mikrofiber var ganske effektivt. Takk for tilbakemelding.

Strøkent som vanlig Roger :) kjipt med uhellet på lista 

takk

Ble jo knallfint resultat  :thumbup: Virker som om eier allerede er godt opptatt av å ta vare på bilen sin. Motor så jo ganske strøken ut, og digg med helt nye matter!

Utrolig kjipt med lista da, men tommel opp for ærlighet, i stedet for å dekke over i stillhet. Ærlighet og god service varer lengst og gjør at kunder kommer tilbake år etter år etter år... etter år... :)

Hvor kjøpte du forresten den Mirka lakkraspen og hvordan syns du den fungerer rent praktisk i motsetning til bare våtslipepapir dersom toppene er litt høye? Jeg har selv lagt lakk i titallsvis steinsprang på panser, men ikke hatt tid til å pusse ned og polere. Er litt topper noen steder og jeg mistenker at å slipe ned forsiktig nok vil ta evigheter. Med en lakkrasp derimot...  :wub:

Ja, eieren er veldig opptatt av at bilen skal være fin. Og det var veldig kjipt å fortelle om skaden, men det er utenkelig å ikke si ifra. Håper ikke det er veldig utbredt her inne.

Mirka raspen kjøpte jeg på Billakkspesialisten på St Hans Haugen her i Oslo. Genial greie.

Kjipt med den blemma, ellers en topp jobb levert på ny!  Takk for at du deler :)

Takk

Meget flott jobb!

Synd med lista. Uhell kan skje dei aller beste og:-)

Viktigste er å få ordne opp etter på:-)

Takk for tilbakemelding

Knalljobb på fårete ulvetralle :)

Synd med listen, men samtidig er det godt å se at rutinerte detailere også kan være uheldige iblant.

Uheldige kan alle være, men man lærer av sine feil. Aldri, aldri roterende maskin i nærheten av lister uten maskering. Kan egentlig ikke maskere for mye.

Kanon jobb som alltid Roger! Ære være deg for å vise "tabber" også her på DCN forum. Vi har nok mange vært der, men ikke alle har karakter til å vise det! Det respekterer jeg veldig!  :thumbs:

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

Flott! Som sagt, ærlighet varer lengst :) Du vil nok uansett få tilbake denne kunden igjen, da jobben var utmerket :)

Får håpe jeg ikke skremte kunden bort, men uansett har du rett. Takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb for ei rå skute! :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb! Synd med lista på døra, ble den maskert? Fort gjort

Vi har vel alle vært der.. Tøft av deg å legge det ut på dcn

Endret av Terje / Swissvax
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive