Jump to content
Sign in to follow this  
DavidRS

S&S: Ferrari 458

Recommended Posts

DavidRS

Ferrari 458

Følte at det var på tide med en ny S&S her på DCN, har blitt en stund siden sist, men det har vært fryktelig mye Tesla siden sist.
Regner med det er begrenset hvor mange Tesla dere har lyst til å se at jeg jobber på! ;)

 

I hvert fall, denne gangen er stjernen en Ferrari 458 Italia, 2010 modell. 
Bilen er nylig kjøpt hos AutoXO, og detailing var avtalt, før eier i det hele tatt hadde bestemt seg for hva slags bil han skulle kjøpe. Tilslutt endte han opp med en nydelig 458 med de absolutt rette fargekombinasjonene, Rosso Corso rød, med svart skinninteriør og carbonstoler. 

 

Siden mitt kamera er litt redusert, fikk jeg lånt meg et kamera. Dessverre et som var litt utenfor min evne når det gjelder å ta bilder, så endte opp med så sinnsykt mange dårlige bilder, er rett og slett litt skuffet over meg selv. Trodde jeg hadde bedre peiling kamerainstillinger enn jeg har. Canon EOS 1D Mark III er rett og slett en munnfull! :P

Anyways, først litt bilder fra ankomst.


Legg merke til skiltplata foran på det første bildet. Skikkelig innafor i fotobokser.. :P

 

1.jpg?m=1461254527

 

Skilter demontert:

 

2.jpg?m=1461254530

 

3.jpg?m=1461254533

 

Ja. Hva skal man si?

 

4.jpg?m=1461254540

 

5.jpg?m=1461254542

 

Ferraridekal, løs på høyre side:

 

6.jpg?m=1461254545

 

Grei størrelse på disse bakhjula:

 

7.jpg?m=1461254548

 

8.jpg?m=1461254551

 

Bilen har blitt klargjort for salg før den forlot AutoXO. Så bilen så veldig blank ut ved første øyekast, men etterhvert ser det ut til at det har blitt finpolert, uten å gjøre særlig mye cutting. Det var også MYE polishrester i sprekker, kriker og kroker, som dere ser på etterfølgende bilder:

 

9.jpg?m=1461254554

 

10.jpg?m=1461254556

 

11.jpg?m=1461254558

 

12.jpg?m=1461254560

 

13.jpg?m=1461254562

 

14.jpg?m=1461254565

 

Jeg liker ikke å henge ut noen, så nøyer meg med å si at klargjøringen ikke var god nok til en bil i denne prisklassen.

Et par bilder av innvendig før vask:

 

15.jpg?m=1461254568

 

16.jpg?m=1461254571

 

Jøsses, skulle du sett. Mer polishrester..

 

17.jpg?m=1461254579

 

18.jpg?m=1461254581

 

V8 beist. 580hk sugemotor..

 

19.jpg?m=1461254584

 

Møkkete ja..

 

20.jpg?m=1461254587

 

21.jpg?m=1461254590

 

Så var det på tide å vaske litt.

Utstyrslisten i vask er ganske standard, Prickbort, Surfex, Korrosol, Nerta Active Diamond, Foma HT, etc. :)

Først ut, Prickbort

 

22.jpg?m=1461254593

 

23.jpg?m=1461254596

 

24.jpg?m=1461254599

 

Deretter, Surfex, ca 1:5

 

25.jpg?m=1461254602

 

Så toppet jeg Prickbort og Surfex  med Nerta. Ren Nerta AD i kanonen, også justerer jeg skruen til jeg har et fint skum.
Mengden nå er relativt optimal, og den såpa som er igjen i kanonen på dette bildet har jeg skummet 3-4 biler med fra før. Bruker relativt lite.

 

26.jpg?m=1461254604

 

MMMMmmm. Skum

 

27.jpg?m=1461254607

 

Skummet er ganske tynt, men har god hangtime, og drar med mye skitt.

 

28.jpg?m=1461254610

 

29.jpg?m=1461254618

 

30.jpg?m=1461254621

 

Børster alle detaljer i skummet

 

31.jpg?m=1461254624

 

Dette bildet er tatt ca 6 minutter etter at jeg skummet. Fortsatt skum på bilen.

 

32.jpg?m=1461254627

 

Så var det avspyling, og tid for å jobbe med motorrommet.

Hadde på Surfex før skum.

 

33.jpg?m=1461254630

 

Børster alt her også:

 

34.jpg?m=1461254633

 

Ferdig børstet:

 

35.jpg?m=1461254636

 

Avspylt:

 

36.jpg?m=1461254639

 

Favoritten i motorrom, Scholl Boost

 

37.jpg?m=1461254642

 

Sprayet godt over hele motorrommet. Startet deretter opp bilen, og lot den gå  på tomgang en god stund mens jeg fortsatte vaskerutiner.

 

38.jpg?m=1461254645

 

Deretter lot jeg bilen lufttørke litt, før jeg hadde på Korrosol. Forventet ikke å finne mye på en bil med keramiske bremser, og som aldri er vinterkjørt, samt klargjort/polert for ca 5 uker siden.

 

39.jpg?m=1461254648

 

40.jpg?m=1461254657

 

41.jpg?m=1461254659

 

Skummer over Korrosol.

 

42.jpg?m=1461254662

 

Så er det på tide med håndvask. En superdigg såpe i bøtta, Gtechniq G-wash

 

43.jpg?m=1461254665

 

For anledningen, splitter ny Gold Nugget washpad. Definitivt min nye favoritt.

 

44.jpg?m=1461254668

 

45.jpg?m=1461254671

 

Brukte alt vannet ned til gritguard på vask av en så liten bil, så den holder enormt mye vann.

 

Detailer in action:

 

46.jpg?m=1461254674

 

47.jpg?m=1461254683

 

Ferdig vasket og avspylt:

 

48.jpg?m=1461254686

 

Fyller litt mer vann og såpe i bøtta og gyver løs på felger med Wheelwoolies

 

49.jpg?m=1461254694

 

50.jpg?m=1461254696

 

Tilslutt clayer jeg, Bilt Hamber clay, går etter med hageslangen og bruker rent vann som lube.

 

51.jpg?m=1461254699

 

52.jpg?m=1461254702

 

Etter å ha clayet nesten hele bilen ser fortsatt clay helt strøken ut.

 

53.jpg?m=1461254705

 

Tørker tilslutt over med et par av disse, Gtechniq ettellerannet tørkehåndkle..

 

54.jpg?m=1461254708

 

 

På plass innendørs, og her begynte virkelig kamerakunnskapen min å svikte. Det var rett og slett så forbanna dårlig lyssensitivitet på objektivet, og LAV ISO-verdi, så kameraet ville kjøre lukkertider på 0.5 sekunder, minimum. Litt vanskelig med håndholdt kamera. :P Fikk etterhvert justert ISO-verdien opp til 1000, det hjalp jo litt. Men siden jeg ikke kjenner kameraet vet jeg ikke hvor langt opp jeg kan justere ISO før det blir kornete, så tok ikke sjansen på høyere enn 1000.

Lånte både lakkdybdemåler og glossmeter av Truls, takk for lånet.

 

55.jpg?m=1461254711

 

Så, da var det på tide å se hva jeg skulle jobbe med. Lar bildene si sitt.

 

56.jpg?m=1461254714

 

57.jpg?m=1461254716

 

58.jpg?m=1461254719

 

59.jpg?m=1461254722

 

Sliter veldig med at kameraets autofokus vil fokusere et helt annet sted enn meg, eller ikke fokusere i det hele tatt. Ikke har kameraet innebygget blitz heller, så får ikke brukt den heller.

 

60.jpg?m=1461254724

 

61.jpg?m=1461254735

 

Jeg måtte rett og slett skaffe  mer lys. Så fikk låne et par Scangrip(?) eller hva de Danske lampene Scandicshine har salg på nå heter, dere som har bestilt, gled dere!

 

62.jpg?m=1461254738

 

Klarte å bli enig med kameraet om at vi skulle klare å ta noen bilder av lakkdybdemålinger også. De målingene som er er et greit gjennomsnitt av de panelene det er bilder av.

 

63.jpg?m=1461254741

 

64.jpg?m=1461254744

 

65.jpg?m=1461254747

 

66.jpg?m=1461254750

 

Så tester jeg Glossmeter, typiske målinger fra høy 70, til høy 80, noen få steder 91-92.

 

67.jpg?m=1461254753

 

68.jpg?m=1461254756

 

69.jpg?m=1461254759

 

Så var det på tide å begynne. Tenkte å være såpass smart at jeg tok alle de jævlige stedene først, eksempelvis de negative buene på bakskjermen, bak og frontfanger, speiler etc.
I buene på bakskjerm så var små MF-cuttingpad altfor harde, så her blei det Flex roterende med Carpro ull spotpad til cutting. Brukte forlengerstag på Flexen for å ikke slå borti noe.

 

70.jpg?m=1461254762

 

71.jpg?m=1461254772

 

Eier av kameraet er forøvrig innom og hjelper meg å ta noen bilder. Han sleit like mye som meg med uskarpe bilder. :P

 

72.jpg?m=1461254775

 

Inspiserer.

 

73.jpg?m=1461254778

 

Fotografen skulle ta bilder av holoene, han sleit like mye med fokus som meg også.. :P

 

74.jpg?m=1461254781

 

Går over med en gang med Rupes Mini, orange Uber-pad og 3D HDpolish.

 

75.jpg?m=1461254784

 

Konsentrert

 

76.jpg?m=1461254787

 

Inspiserer igjen

 

77.jpg?m=1461254790

 

Her er holoene etter ull på motsatt side:

 

78.jpg?m=1461254793

 

Finpolering:

 

79.jpg?m=1461254796

 

Nesten i fokus, men helt holofritt:

 

80.jpg?m=1461254799

 

Bakre del trengte rett og slett litt god gammeldags TLC. Kjørte først 2 runder med roterende, orange Uber med Etalon 1010, så etterhvert 2 runder med Rupes Duetto med Flexipads MF-cuttingpad og Etalon 1010. 

 

81.jpg?m=1461254802

 

Etter første runde:

 

82.jpg?m=1461254808

 

Før, motsatt side:

 

83.jpg?m=1461254811

 

In action:

 

85.jpg?m=1461254817

 

Etter første runde:

 

84.jpg?m=1461254814

 

Flyttet meg til motsatt ende av bilen, framfanger. Den var også grei å få gjort noe med.

 

86.jpg?m=1461254820

 

Her får dere trådens eneste 5050:

 

87.jpg?m=1461254823

 

Etter runde 1:

 

88.jpg?m=1461254828

 

Resten av bildene fra grovsteget blei så dårlige, at jeg ikke gidder å bruke dem.
Men alle paneler blei korrigert minst 2 ganger med Rupes 21/Duetto/Mini eller Flex roterende.
Deretter var det på tide med et finsteg. Kjørte samme som på bakskjermene, orange Uber på DA med 3D HDpolish.
Totalt tok grovsteget ca 25 timer. Mistet litt tellingen.

 

89.jpg?m=1461254830

 

Relativt slørete enkelte steder etter grovsteget. Derfor var det helt nødvendig med en medium pad til HDpolish.

 

90.jpg?m=1461254833

 

Etter runde 1:

 

91.jpg?m=1461254836

 

Tok ikke så mye bilder under finsteget, og de få jeg tok var preget av å være sliten, og totalt noob på kameraet, så gadd ikke ta de med her. Brukte ca 5-7 timer på steget med HDpolish, utført over 2 dager.

Etter finsteget var ferdig var det på tide å gjøre litt med hjul, hjulbuer, bremsecalliptere og diffusoren bak.
Opp i bukken med seg.

 

92.jpg?m=1461254839

 

93.jpg?m=1461254847

 

Hjulbuer før:

 

94.jpg?m=1461254857

 

Vasker med damp og MF.

 

95.jpg?m=1461254864

 

Etter:

 

96.jpg?m=1461254867

 

Så setter jeg inn plast i hjulbuer med Boost, calliptere blei også renset og vasket med damp, vasket med polert med Rupes Mini, renset med Monopol silikonfjerner og forseglet med Max Protect UNC v3. Her er det rett og slett litt lite bilder, fordi jeg hadde jobbet i ca 12 timer den dagen, og var litt lei! 

 

97.jpg?m=1461254870

 

Felger ettervaskes, vaskes med Monopol og coates med Max Protect UNC v3.

 

98.jpg?m=1461254873

 

99.jpg?m=1461254876

 

Ferdig felg:

 

100.jpg?m=1461254879

 

Ferdig hjulbue:

 

101.jpg?m=1461254887

 

Nede på bakken igjen:

 

102.jpg?m=1461254891

 

Diffusor blei vasket med ONR, deretter Monopol, og coatet med UNC v3.

Så var det på tide å gjøre bilen klar for coating. Gikk over med Monopol, og sjekket hele bilen med 2 forskjellge lykter for å se om jeg måtte gå eventuelle strafferunder.

 

103.jpg?m=1461254893

 

Først fikk hele bilen et lag med Max Protect UNC v1:

 

104.jpg?m=1461254896

 

Så jobbet jeg litt med eksos etter å ha lagt V1 på hele bilen. Jeg hadde dessverre ikke utstyret til å få dette 100% akkurat nå, så får ta det igjen ved en senere anledning.

 

105.jpg?m=1461254899

 

Stålull og vann inni:

 

106.jpg?m=1461254902

 

3D HDmetall utenpå:

 

107.jpg?m=1461254905

 

Trenger litt mer jobb:

 

108.jpg?m=1461254908

 

Så tok jeg jeg rask jobb innvendig. Renset matter og seter, smurte inn skinn med Leather Milk og vasket alt glass. Ellerså var det bra klargjort innvendig ved salg.

 

109.jpg?m=1461254911

 

RG2000 på mattene:

 

110.jpg?m=1461254914

 

En slags 5050:

 

111.jpg?m=1461254917

 

Brukte tekstilimpregnering på mattene. Dessverre ingen bilder av dette da jeg hadde de med hjem for å gjøre det, men slik var de etter rens:

 

113.jpg?m=1461254924

 

Glass får HDglass fra 3D

 

114.jpg?m=1461254926

 

115.jpg?m=1461254929

 

116.jpg?m=1461254932

 

Seter blir renset lett med Rupes skinnrens:

 

117.jpg?m=1461254935

 

118.jpg?m=1461254938

 

Så et lag med Leather Milk som får trekke over natta, før overskytende tørkes vekk.

 

119.jpg?m=1461254941

 

Så var det klart for siste lag med coating, Max Protect UNC R!

 

120.jpg?m=1461254944

 

Igjen, drittlei og sliten, så noen bilder uteblir. Glass fikk Max Protect UGC, og dekksider fikk Max Protect UTC.

 

Så, noen ferdigbilder.

 

121.jpg?m=1461254947

 

122.jpg?m=1461254950

 

Litt heving av glansen, også målbart.

 

123.jpg?m=1461254953

 

Microfiberen etter Max Protect Silkcoat lintet no helt jævlig, og var rett og slett vanskelig å ha med å gjøre, så noen steder er det litt produktrester av Silk Coat på ferdigbildene. 
Siden det var knallvær og sol ute, og eier av bilen er en trivelig fyr, så spant jeg en rask runde og tok litt ferdigbilder. Denne bilen er en fryd å kjøre, og automatkassa er intet annet enn imponerende. 70km/t i oppoverbakke, og kassa holder steady 7. gir. Rått.

 

124.jpg?m=1461254956

 

Nå bestemte kameraet seg nok en gang for å være vanskelig, så veldig mange av ferdigbildene i sola blei så overeksponert at de var ubrukelige, men noen gode bilder blei det.

 

125.jpg?m=1461254962

 

126.jpg?m=1461254964

 

127.jpg?m=1461254967

 

128.jpg?m=1461254970

 

129.jpg?m=1461254973

 

130.jpg?m=1461254976

 

131.jpg?m=1461254979

 

132.jpg?m=1461254982

 

133.jpg?m=1461254986

 

----

Totalt endte tidsforbruket på omtrent 50 timer, litt over tror jeg.
Det hadde vært mulig å hente enda noe mer på cuttingsteget, men det hadde tatt hinsides mye mer tid, men alt i alt er både jeg og eier fornøyd. :)

Takk for at du leste.

David.
 

  • DCN Point 76

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conkey

Enkelt og greit gromt! Både bil og arbeid. Tenker det var slitsomt å ha bilen på tomgang etter motorvasken... Tipp topp tommel opp

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst

Kjempeflott arbeid. Kjipt med kameraet, men kjenner meg igjen der hehe. Ser ut til at resultater ble kanonblankt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
overlay

Knall arbeid :)

Jeg pleier å gremmes av de fleste annonsene til AutoXO, da de ofte er i forferdelig lakk tilstand :lol:.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sigurd

Flott arbeid på kjempestilig bil:-) Du får be 1D eier vise deg med AF punkt og slikt neste gang du låner det. Har aldri hatt fingra borti en. Kun 7D-en min.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

Flott resultat på en lekker råtass.

Ikke at jeg skal utgi meg for å være proff på foto, men det grunnleggende er å lære seg hva iso, blender og lukker er og hvordan det henger sammen. Fokusere kan man i værste fall gjøre manuelt.

På 1D markIII kan du nok kjøre iso til både 3200 og 4000 uten at det blir skjemmende bilder av det.

På min Sony A7II får jeg meget brukbare bilder selv på iso 8000 :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dennis

Super jobb på en nydelig bil :) Tenker meg eier ble like fornøyd nå som på de tidligere du har tatt  for han ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
DavidRS
Knall utført som forventet.

 

Takk skal du ha!

Enkelt og greit gromt! Både bil og arbeid. Tenker det var slitsomt å ha bilen på tomgang etter motorvasken... Tipp topp tommel opp

Takk! Ja, det var skikkelig trist! Kjenner eier godt, så fikk en bra prøvetur også! Knallgrom bil, og sinnsyk lyd når eksosspjeldene åpner.

Rå jobb og rå bil!

Takk!

Kjempeflott arbeid. Kjipt med kameraet, men kjenner meg igjen der hehe. Ser ut til at resultater ble kanonblankt.

Takker!

Knall arbeid

Jeg pleier å gremmes av de fleste annonsene til AutoXO, da de ofte er i forferdelig lakk tilstand :lol:.

Bilene til AutoXO blir først klargjort når salgsavtale er gjort, slik jeg har forstått det! Takk!

Nydelig jobb, og bil :lol:

Takker!

Flott arbeid på kjempestilig bil:-) Du får be 1D eier vise deg med AF punkt og slikt neste gang du låner det. Har aldri hatt fingra borti en. Kun 7D-en min.

Takk! Har det her fortsatt, så har vurdert å leke litt med det, slik at jeg skjønner det neste gang!

Flott resultat på en lekker råtass.

Ikke at jeg skal utgi meg for å være proff på foto, men det grunnleggende er å lære seg hva iso, blender og lukker er og hvordan det henger sammen. Fokusere kan man i værste fall gjøre manuelt.

På 1D markIII kan du nok kjøre iso til både 3200 og 4000 uten at det blir skjemmende bilder av det.

På min Sony A7II får jeg meget brukbare bilder selv på iso 8000  

Takk for det, Reidar!

Har drevet en del med foto før, men det er 10 år siden, så prøvde mest mulig auto denne gangen, men blir kanskje RAW og mer manuelle innstillinger neste gang!

Super jobb på en nydelig bil  Tenker meg eier ble like fornøyd nå som på de tidligere du har tatt  for han  

Takk, Dennis! Ja, er ikke akkurat første! Tror det er bil 6 eller 7 for han!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonlo

Har også reagert hvordan bilene hos AutoXO har sett ut i salgannonsene. Det forklarer jo litt at de klargjøres etter salgsavtale. Burde likevel kanskje hatt litt mer fokus på hvordan bilene ser ut når bildene tas, da med tanke på at AutoXO skal fremstå som såpass eksklusiv som de gjør. 

 

Edit: Glemte å si at det ble lekkert. Flott jobb. :-)

Edited by Jonlo
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
e30 tic

å se FLEX'en med forlenger og spot pad varmer et raoray hjerte :) Kjempejobb utført!

14 timer siden, overlay skrev:

Knall arbeid :)

Jeg pleier å gremmes av de fleste annonsene til AutoXO, da de ofte er i forferdelig lakk tilstand :lol:.

 

Disse er jo ikke inntr i å ha det til å se bra ut. De hadde vel en del bil inne på teppene på OMS i fjor å jeg har sett traktorer med renere hjul for å si det slik...

  • DCN Point 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
DavidRS
Rålekkert, ble strøkent dette!  

Takker!

Har også reagert hvordan bilene hos AutoXO har sett ut i salgannonsene. Det forklarer jo litt at de klargjøres etter salgsavtale. Burde likevel kanskje hatt litt mer fokus på hvordan bilene ser ut når bildene tas, da med tanke på at AutoXO skal fremstå som såpass eksklusiv som de gjør. 

 

Edit: Glemte å si at det ble lekkert. Flott jobb. :-)

Takk!

å se FLEX'en med forlenger og spot pad varmer et raoray hjerte  Kjempejobb utført!

 

Disse er jo ikke inntr i å ha det til å se bra ut. De hadde vel en del bil inne på teppene på OMS i fjor å jeg har sett traktorer med renere hjul for å si det slik...

Takk for det! Flex er digg!

Share this post


Link to post
Share on other sites
maitruckz

Satan for en bil! Nå ble den blank i tillegg :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Robin S

Nydelig! :thumbs: Timene flyr når man holder på med disse her ja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freakshow

Fantastisk S&S! :thumbs:

herregud der har du drømmebil ja! :D og fantastisk god jobb du gjorde ^^
må si jeg fikk hakeslepp når jeg så de hadde borra i bakfangeren! skulle vært skutt og hengt! :mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mantis

WOW! Fantastisk arbeid på en fantastisk bil! :D
En av mine drømmebiler. Rålekkert design og helt korrekt ferrarifarge!

Edited by Mantis

Share this post


Link to post
Share on other sites
DavidRS
22.4.2016 - 20.18, maitruckz skrev:

Satan for en bil! Nå ble den blank i tillegg :D

 

Takk  for det! :) 

 

22.4.2016 - 20.40, Robin S skrev:

Nydelig! :thumbs: Timene flyr når man holder på med disse her ja. 

 

Takk skal du ha! :) Tida går altfor fort! ;) 

 

 

23 timer siden, Freakshow skrev:

Fantastisk S&S! :thumbs:

herregud der har du drømmebil ja! :D og fantastisk god jobb du gjorde ^^
må si jeg fikk hakeslepp når jeg så de hadde borra i bakfangeren! skulle vært skutt og hengt! :mad:

 

Takk så mye! :) 

16 timer siden, Mantis skrev:

WOW! Fantastisk arbeid på en fantastisk bil! :D
En av mine drømmebiler. Rålekkert design og helt korrekt ferrarifarge!

 

Takk for det! :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...