Gå til innhold
Reodor

Alt av Lakk spørsmål

Recommended Posts

Reodor    2
Reodor

Som topic sier alt i lakk..

Lurer på følgende

- Hvor tykk er normal lakk? (120ca?)

- Når er det på tide å gi seg med poleringa? min tykkelse (warning)

Post evt erfaringer med bilmerker med harhet/bløt lakk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
arnfinnj    0
arnfinnj

Det varierer endel fra bil til bil hva angår tykkelsen, på biler med klarlakk så er det ca 1/3 grunning, 1/3 lakk og 1/3 klarlakk....Og forskjell fra panel til panel..

Håper det hjalp litt

Endret av Hardstyler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorke    377
bjorke

Vanlige mål er vel rundt 100-200my hvis jeg ikke tar helt feil..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
arnfinnj    0
arnfinnj

På poloen vår er det fra 90-litt over 200, på golfen min er det fra 130-160..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 214
NeDD

Nyerer BMW`er har 300 har jeg hørt? Er dette både lakk og klarlakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
virtual    83
virtual

Det man måler, er fra metallet.. Så det inngår grunning, base og klarlak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 214
NeDD

Bil med klarlakk:

25% grunning

25% lakk

50% klarlakk

Bil uten klarlakk:

50% grunning

50% lakk

Om noen ikke var klar over dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
arnfinnj    0
arnfinnj

Har selv hørt 1/3 av hver...husker ikke hvor jeg hørte det hen men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reodor    2
Reodor
Vanlige mål er vel rundt 100-200my hvis jeg ikke tar helt feil..?

Tror det var 120 vi målte sån ca på fabian.. men 300 da gitt, kan ha det mye morro da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
arnfinnj    0
arnfinnj

Automotive paint systems

Comprise of up to five different layers of paint. The system typically consists of:

1.A galvanized steel substrate with a thin crystalline tri-cation phosphate treatment to enhance adhesion and improve corrosion protection;

2.An E-coat is then added which is the first protective layer. This is electrodeposited and then cured

3.Lower panels have an anti chip layer, which is a thick layer designed to give protection against impact from stones

4.This is then followed by a primer (2.0 Mils) and a basecoat (1 – 2.0 Mils) layer, which is the colour layer

5.And finally polyurethane clear coats 2 – 3.0 Mils. The clear coat provides protection from a hostile environment and an excellent brilliance, but is easily scratched; once it is compromised repairs involve re-painting, as the base colour has no brilliance, shine or depth, start with the least abrasive product to accomplish desired results, and only if necessary move up to the next grade of abrasive.

Hentet fra TOGWT på DB

© TOGWT ™ Ltd Copyright 2002-2008, all rights reserved

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
arnfinnj    0
arnfinnj

nope...1 mil er vel rundt 25my hvis jeg ikke tar helt feil...

her er link til artikkelen btw:

lakk

Endret av Hardstyler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Men er det noen her som vet om det er ca like mye lakk, originalt, på "plastdeler" som "metalldeler"?

Og f.eks en Renault Laguna har jo fremskjermer i plast (?), er lakktykkelsen der lik som på de andre delene? Eller er det "tåle opp til 8km/h krasj"-lakk der også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 214
NeDD

Hentet noen bilder fra detailingsworld.

Vil nå si at dette er 50-50......................................... og dette 60-40

PaintSystems.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha
Hentet noen bilder fra detailingsworld.

Vil nå si at dette er 50-50......................................... og dette 60-40

PaintSystems.jpg

Dette er vel det optimale selv om en del nye biler kan ha relativt store avvik fra den "skalaen" der ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 214
NeDD

Så lenge klarlakken er slitt, så blir det fort 33% av hver ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ståle    306
Ståle

Knabber tråden litt til et annet lakkrelatert spørsmål. :)

Hvis man skal lakke om igjen en bil, vil det lønne seg å få lagt noen ekstra lag (tenker på 3 ekstra) med klarlakk, eller vil dette

kludre til finishen/bling effekten ?

noen som vet/har erfart noe rundt dette?

mvh

ståle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Kjekt med et par tre lag ekstra med klarlakk ja... Tror ikke det gjør noe på glansen eller noe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Våtslip etterpå, så får du den bling effekten.. Er ikke helt sikker på åssen ting fungerer på lakkverksteder om de lakkerer vått på vått eller om klarlakken tørker mellom hvert lag... Hvis den tørker mellom hvert lag så må det jo være best å våtsliåe mllom hvert lag, selvom det er mye jobb..... Sikkert noe du ikke får log til heller...

Jeg tittet på bilen til Whiplash når vi var på kurs og han hadde våtslipt den ene bakskjermen på Vento'n sin og det var vannvittig bra.. Se også på Volvo'n til Virtual, den er hinsides...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×