Ole Gunnar

Mini detailing: Mazda 323F -96

46 innlegg i emnet

Da er det på tide å komme med en liten writeup av kveldens arbeid. Etter å ha vært medlem her i 1,5 mnd og mottatt mange og dyre pakker fra SS og Pirex takket være alle gode ideer jeg har fått her på forumet, fant jeg tiden moden til å gyve løs på panseret på en 323 F, 96 mod. som Jr. ratter til vanlig. Denne var ganske så full av swirls.

Jeg ville teste ut litt forskjellige kombo av puter og produkter. Det ble mye bedre, men fortsatt ikke perfekt, det må nok grøvre saker til skal en få dette bra + masse trening. Vet ikke hvor mye innsats jeg kommer til å bruke på det, men hele bilen skal minimum få en omgang som dette etterhvert. Så håper jeg at den treningen dette gir kommer til god nytte når det gjelder finishing av lakk som er i bedre stand enn dette, f. eks. min egen A4.

Det er bare å fyre løs med kommentarer og synspunkter for det er det jeg lærer av og jeg blir ikke fornærmet om det kommer litt kommentarer.

Egen erfaring er i hvertfall:

Dekke godt til, f. eks frontrute.

Være sparsom med produkt.

Flex 3403 VRG

Scholl bakplate

Blå Scholl pute

Sort waffle Scholl finishing pute

S17

85RD

A15

CG Vertua Bond

CG JetSeal 109

Swissvax Concorso

Blå MF m / rød kant

DG Rain Repel til frontrute

Blå 3M tape

Tapet først 2 ruter på 30 x 30 cm forran på panseret.

Bestemte meg for følgende komboer:

Høyre/venstre er sett forfra i det etterfølgende:

V: S17 på sort pute

H: S17 på Blå pute

Erfarte at her måtte det blå pute til for å fjerne noe særlig

H: Fortsatte så med S17 på sort pute

V: Testet med A15 på sort pute. A15 overrasket meg så jeg kommer nok til på bruke denne en del på biler som skal ha en kjapp alt-i-ett shine.

Kjørte så hele panseret som følger:

S17 på Blå pute

S17 på sort pute

85 RD på sort pute

Varierte farten med Flexen fra 1 til 2 til 3 og tilbake til 2 og tilbake til 1.

Kjørte 3 pass minst på alle rpm.

Så var det tid for mer kos.

Vertua Bond

Jetseal 109

SV Concorso.

Tilslutt litt frontrute vask og impregnering med DG Rain Repel.

Mens jeg holdt på kom Gjohn innom for å slå av en prat og se hvordan det gikk. Det er ikke umulig at vi skal prøve å korrigere de leveranse ripene i panseret på bimmern etterhvert når jeg får litt mer trening.

post-585-1235511617_thumb.jpg

post-585-1235511638_thumb.jpg

post-585-1235511671_thumb.jpg

post-585-1235511687_thumb.jpg

post-585-1235511758_thumb.jpg

post-585-1235511773_thumb.jpg

post-585-1235511896_thumb.jpg

post-585-1235511921_thumb.jpg

post-585-1235512045_thumb.jpg

post-585-1235512063_thumb.jpg

post-585-1235512103_thumb.jpg

Endret av Ole Gunnar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har gjort noen riktige erfaringer her Ole-gunnar! Hehe.

Du trenger IKKE å kjøre ned S17 f. eks :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive under på at panseret ble skikkelig blankt. Godt jobbet. Ble jo ikke så værst det bildet jeg tok heller da. he he :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så veldig bra ut Ole Gunnar :thumbup:

Jeg fikk langt fra så bra resultat som deg på mine første poleringer hehe..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjalp å få ut bilder ja :)

Flott jobb, skulle ikke tro at det var første gang du kjørte på med maskin...

Keep it up..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Very good :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba Ole Gunnar... og Gjohn for å være støttespiller ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God jobb! Mannen er fornøyd når han tar på voks hvertfall ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba for første gang med rotterende :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle kommentarer.

Dette var morsomt og lærerikt.

Gleder meg til fortsettelsen.

Jeg har sett på bruk av roterende en del ganger samt les en del her og i manualen for rotary polishing.

Har brukt forskjellige DA maskiner før men dette er noe helt annet.

Høres ut som du har gjort noen riktige erfaringer her Ole-gunnar! Hehe.

Du trenger IKKE å kjøre ned S17 f. eks :)

Kan du utdype det litt nærmere, tenker du på turtall eller putevalg ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er måten å lære på, bra jobb Ole Gunnar :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo riktig så bra dette Ole Gunnar... Hva er totalinntrykket ditt av hvor "enkelt" det var å jobbe med disse produktene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb det der! Jr. bør være fornøyd nå :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra førstejobb det her, stå på :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ble jo riktig så bra dette Ole Gunnar... Hva er totalinntrykket ditt av hvor "enkelt" det var å jobbe med disse produktene?

Synes produktene er generelt enkle å jobbe med.

Når jeg kjørte S17 på blå Scholl ble det litt tørt, det begynte å skrike litt og maskinen ristet mer. Så fuktet jeg litt med No Rinse og da ble det nok vel vått igjen men helt 'silke' å jobbe med. Alt i alt meget fornøyd, men for å få denne 12,5 år gamle bilen strøken må det nok S3+ eller tilsvarende til.

Kjempejobb det der! Jr. bør være fornøyd nå :)

Fornøyd med panseret ihvertfall ;) . Han får nok en del spørsmål om hvorfor han har så fint panser når resten av bilen er skitten B)

Dette er måten å lære på, bra jobb Ole Gunnar :)

Takk for alle kommentarer her. Dette gir inspirasjon til å fortsette. Venter bare på våren nå.. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for alle kommentarer.

Dette var morsomt og lærerikt.

Gleder meg til fortsettelsen.

Jeg har sett på bruk av roterende en del ganger samt les en del her og i manualen for rotary polishing.

Har brukt forskjellige DA maskiner før men dette er noe helt annet.

Kan du utdype det litt nærmere, tenker du på turtall eller putevalg ?

Så du skrev du kjørte maskinen opp på ca 3, så ned på 1 igjen. Med S17 kan du fint gå rett av på topp. Ikke nødvendig å kjøre flere runder på lavere turtall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvom du bruker S17 som 1-steg polerjobb med polishpad? Må bare spørre...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med sort i alle fall!

Scholl liker seg best på litt høyere turtall og bryter seg ned fortere. Kan ødelegge mer med å begynne å kjøre ned farten i flere runder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snyggt jobbat! När jag kör med S17 så brukar jag börja med lammull och höga varvtal, när jag får önskat resultat så byter jag till en mjuk pad och polerar på samma yta. Detta gör jag ibland och det fungerar mkt bra.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo bra dette!

Ser ut som dere hygget dere også, aldri feil med god stemmning! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive