Gå til innhold
Ståle

hardhet på lakk

Recommended Posts

Ståle    306
Ståle

Hei :)

Som nevnt i en annen tråd så skal jeg igang å trene med roterende i kombinasjon med

div puter fra scholl og sonus (3 grader av hver + scholl wool) middelet jeg skal bruke er optimum hypercompound pluss

optimum polish som toppes med en eller annen form for voks.

(har lest guidene til både DA og roterende som dette forumet linker til)

treningsbilen er en 96 vw polo i grønn metallic som jeg har herja stygt med fra før, og som jeg nå skal se om jeg klarer å korrigere.

Bilen er dønn sliten så jeg skal prøve alt fra grov korrigering til lett fjerning av swirls.

De bilene jeg skal ta etterpå er de "ordentlige" bilene mine - En Volvo xc70 samt en Saab 9-3 Cabriolet.

Slik jeg forstår det så er det betydelig forskjell i hardhet på lakken fra merke til merke, og at tyske biler har hardere klarlakk enn andre

merker.

Betyr dette at jeg vil oppleve stor forskjell i produkt/pad/hastighet/kjøretid fra den tyske lille grønne poloen og over på de to blå svenskene på feks swirls ?

Noen som vet forskjellen i lakk-hardhet på de respektive merkene ?

Når dette er sagt så forventer jeg ikke at det skal være en standard oppskrift - men kan være greit å vite om det er mykere lakk som møter meg når jeg skal igang på svenskene...

Jeg kan tilføye at jeg sitter i tenkeboksen på 3 forskjellige "step" enten med scholl eller menzerna poleringsprodukter - men avventer bestilling til jeg har sett hva jeg oppnår med optimum - synspunkter på dette ?

mvh ståle :)

Endret av smellycat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

XC70 korrigerte jeg helt strøken med Menzerna Super Intensive Polish (navn i USA), Menzerna Intensive Polish (PO85RD 3.02) som den ofte heter i Europa, det er oppgradert Intensive Polish.

Jeg syntes XC70 var omtrent lik som Ford Mondeo, og den er jo tysk.. Også forksjell fra bil til bil! Med Optimum kommer du nok til å slite litt mer.. Har ikke prøvd Optimum, men regner mer at Hyper Compound ikke er som Power Gloss, M105, S03+ osv...

Kjøretid og hastighet er det du ikke kommer til å merke noe forskjell på mener jeg, det er hva slags defekter som er på bilen som vil bestemme hvilken pad og produkt du vil bruke. Si at du bruker Menzena SIP på veldig fin pute, vil den kansje ikke fungere så bra, da prøver du med polishpad, og da kan det hende at defektene glir bort :)

(Regner med at VW du har er hvertfall like hard som Volvoen og SAAB)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Et tips er jo alltid å lage deg en test spot på panser eller bagasje lokk og teste hvor grov combo du må bruke for å fjerne defektene! Begynne med en lite grov combo, og øke grovhet om du ikke klarer å fjerne alt med den du bruker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil    257
Scandic Shine / Ketil

Hei Ståle,

Du vil nok finne poloen mye hardere å korrigere en volvoen og saaben.

hardest til mykest:

1: Polo

2: Volvo

3: Saab.

Saaben er nok medium minus, volvoen er medium +.

Ang produkter, skal du kjøpe, så kjøp Scholl!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

VAG er hardt (stort sett) volvo kommer vel også noe ann på, saab har jeg ikke vært borti annet en at jeg hørte en sa lakken på de kunne være litt trikky å polere (vet ikke)

Men er du ikke redd for Polon så kjør på med ull og en medium cut polish som fung\ker sammen med ull, da skal du se at du tar mye fort, så er det bare å dra over med en bløtere pad og mindre aggresiv polish for å få det strøkent.

Normalt sies det "prøv det minst aggresive først" men i og med du skal teste litt så ville jeg tatt en runde med ull på panseret og sett, går mer stabilt, ikke mye varme, men som sagt kutter det lakk fort, så kjør litt, innspiser og så kjør videre om det trengs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil

Nyere vw er dessverre veldig myk i klarlakken :(

Polert noen saaber, aldri vært noe problem. Alle over 2000 modell->

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

OK, var nok en nyere saab jeg hørte om, så da får en skylde på han og ikke bilen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986
Nyere vw er dessverre veldig myk i klarlakken :(

Polert noen saaber, aldri vært noe problem. Alle over 2000 modell->

Har polert litt på en nyere golf, den var IKKE myk.. 2007 tror jeg den var.. Er touranen myk altså?

Har også hørt det om SAAB...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RawKuz    0
RawKuz

Finnes det en guide noe sted som viser hvor tykt/tynn klarlakken er på de forskjellige bilmerkene?

Hadde vært greit med en PTG uansett, men synes prisene er veldig høye på disse produktenne. Blir nok billigere å investere i en PTG enn å måtte omlakkere bilen, men en generell guide på tykkelsen fra de forskjellige bilmerkene hadde vært meget reit å ha..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Jeg vil si at det spriker veldig. Du vet heller ikke om bilen er omlakkert eller ikke! Skal den poleres med SIP/MG83/S17 osv. med polishpad mener jeg at det ikke er viktig siden det tar omtrent null, men må det en del pass med ull / våtsliping, da er det veldig greit å ha!

Mazda har f.eks ganske hard lakk OG veldig tynn lakk, da blir det brått litt skummelt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Varierer såpass at det er en stor jobb å få til, samt at det er omlakkerte flater også på en del nye biler som spiller inn.

Desverre bare å kjøpe seg PTG.... kremt.. :)

Damn Kris..... fast

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

hehe :)

Noen her som har målt før og etter polish? Skiller noe my?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil

Touranen er veldig myk ja ;)

Ang tynn lakk osv, er det umulig å lage noe fasit på. Kan variere veldig.

Samme som kris sier mazda er hard og har tynn lakk. Så har de jeg har tatt vært medium og normal tykkelse på lakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Kjipt å måtte bruke grov compound med ull når det er 60-70 my ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil

Klarer ikke å se noe forskjell etter normal rubbing og polish btw.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ståle    306
Ståle

Vasket Saaben i dag slik at cab får tørke å bli klar til impregnering mens vi er på vinterferie- og midt mellom to vestlandske regnbyger

kom sola frem og varmet slik at jeg først måtte ut å teste motorsykkelen - noe som gjorde meg såpass våryr og utålmodig at til tross for at jeg visste resultatet ikke ville bli tilfredsstillende begynte jeg med DA på de verste ripene på den nyvaskede svensken.

Hadde følgende tilgjengelig :

Biltema 2 hode DA

orange cyclopads

grønne cyclopads

Optimum Hypercompound

Optimum polish

Meguiars carnubawwax lagt på for hånd etterpå

Siden alle sier man ikke kan gjøre noe galt med en DA, og jeg tvilte på at jeg fikk til noe som helst laddet jeg den groveste kanonen jeg hadde allerede fra første stund....det betyr i dette tilfellet Orange Cyclo med hypercompound.

defekten jeg testet på var grove riper som jeg antar var helt på grensen til at jeg kunne kjenne de med negelen, i tillegg var det en del fine småstriper på det samme panelet. (typisk sand i svamp-striper)

Etter 2 runder med hypercompound på temmelig høyt turtall var defekten fortsatt synlig men på langt nær så fremtredende som den var i utgangspunktet. Jeg turte ikke mere og kjørte noen runder med grønn pad og optimum polish etterpå, og da var faktisk de fineste stripene helt borte og panelet hadde en glans som tydelig skilte seg ut fra resten av bilen - etter at jeg la på voks ble det riktig så bra og den grove defekten var svært dempet.

Men! det at defekten og de fine stripene så å si forsvant kan ikke det like godt skyldes at hypercompunden ikke ble skikkelig nedbrutt fordi jeg brukte DA og at den dermed fungerte som en filler ? :unsure:

Gleder meg virkelig til å få kloa i den roterende som er på veg, og den store pakken med pads som forhåpentligvis skumper i vei med en postbil fra Scandicshine...da skal det poleres så klarlakken fyker...hehe :D

Endret av smellycat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil

Optimum bruker ikke å fylle igjen, så tror nok du har fått fjernet det ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ståle    306
Ståle

Really :o

Da skal det bli moro med roterende.....

Hekkan asså, dette er ikke sundt for en gamling som meg :D

Hvis jeg skal ha tre step med scholl fra ordentlig korrigering og helt opp til fin polish, hvilke må jeg i tilfelle bestille da?

- tenker på produkt, ikke pads

mvh

ståle :D

Endret av smellycat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig