Gå til innhold
MikaelJortveit

White spirit og parafin

Recommended Posts

MikaelJortveit    4
MikaelJortveit

Noen venner av meg benytter white spirit og parafin i bilpleie.

Hvilken effekt har parafin på lakkforseglere fra f.eks. Autoglym, Meguiars?

Kan det ødelegge lakken om man tørker over en bil (som først er avfettet og vasket) med whitepsirit ? (Ser at bilbladet MOTOR anbefaler dette før polering)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

White Spirit og parafin tørker jo ut lakken hvis man bruker det mye...

Bladet Bil har vel ikke så mye fagkompetanse hva gjelder bilpleie spør du meg... Hvert år er det noen latterlige tester av bilpleimidler der...

Skal du bruke det til å fjerne asfalt og nupper osv bruk heller en god clay og claylube...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MikaelJortveit    4
MikaelJortveit

Takk for svar!

Hva vil det si at lakken tørker ut?

Bruker Megs clay sett, funker det bra? Anfre forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Prickbort etc er bedre... koster noe mer men funker bra og er laget/ment til bil..

10 liter er vel 400 kr ca og det har du en god stund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MikaelJortveit    4
MikaelJortveit
Prickbort etc er bedre... koster noe mer men funker bra og er laget/ment til bil..

10 liter er vel 400 kr ca og det har du en god stund

Hvor får man tak i Prickbort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Grime Reaper fra Scandicshine er også ett veldig godt eksempel, og rimeligere også... Blandes 1/5 og da har du jo drøye 24liter ferdig produkt til ca 400kr...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind
Takk for svar!

Hva vil det si at lakken tørker ut?

Bruker Megs clay sett, funker det bra? Anfre forslag?

Lakk inneholder en god del naturlige oljer, disse fortrenger du hvis du bruker for sterk kjemi.

Prickbort selges på en og annen Statoil og BilXtra, samt på godkjemi.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

og du får 10% på godkjemi også som medlem i DCN ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MikaelJortveit    4
MikaelJortveit
Lakk inneholder en god del naturlige oljer, disse fortrenger du hvis du bruker for sterk kjemi.

Prickbort selges på en og annen Statoil og BilXtra, samt på godkjemi.com

Hvis disse oljene i lakken forsvinner, hvordan vil man kunne se det?

Er det mulig å polere/våtslipe bort det øverste laget av klarlakken for å få frem "frisk" lakk igjen? Eller finnes det andre metoder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Marius    1 227
Hans Marius

Eller så kan det til nød gå ann å bruke white spirit FØR pollering, men selv ville jeg brukt noe som er laget for bil ja... Hvis du polerer etterpå med f.eks Megs Meguiar's#80 vil den tilføre oljer til lakken igjen... Du ser den har tørket ut ved at den mister noe av glansen sin! Megs clay funker fint den :) Min favoritt er nå Riccardo clay da!

Endret av gomega

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Skal man absolutt bruke noe billig som er lett å få tak i er det bedre å bruke lampeolje..

Klarlakken kan man som regel få relativt bra igjen, men den er betydelig svekket mot steinsprut o.l i og med at en kjemisk skadet lakk har lettere for å sprekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Lakken di oksiderer om du har på for mye strke middler på den, det og miljø matter lakken, verst er dette på biler uten klarlakk, men det skjer jo også på biler med klarlakk bare at da blir den matt på en annen måte en vanlig tettl akk uten klarlakk.

Polering fresher opp igjen den, du trenge rikke å våtslipe for å få frem glans igjen, en lakkrens fjerner end el, en polish gir tilbake oljer og en sealer holder det der det skal være. for best resultat trenger du ofte en noe kraftigere kombinasjon for å fjerne mer død lakk.. (roterende + ull + cut feks)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 219
NeDD

Når man først snakker om "ulovlige" midler her... Har hørt om flere som bruker lampeolje for å fjerne fugledritt merker.. Noen andre som har positive eller negative erfaringer fra det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind
Når man først snakker om "ulovlige" midler her... Har hørt om flere som bruker lampeolje for å fjerne fugledritt merker.. Noen andre som har positive eller negative erfaringer fra det?

Hvis fugledritten har ligget for lenge på funker det ikke, hvis den ikke har ligget lenge funker QD+Microfiber. Ingen vits å "angripe" LSP'en når man ikke trenger det ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chrisjs    1
Chrisjs

Siden jeg har 4 fat med parafin så måtte jeg bare prøve å vaske noen gammle vinterfelger. skuffende resultat. Den tok hverken bremsestøv eller asfalt, så da skjønner jeg ikke hvorfor noen sverger til det? Jeg sprayet på lot det virke noen minutter og spylte av med HT.

Man finner jo parafin i veldig mange produkter som feks. hårvoks, det betyr jo ikke det funker like bra å tømme en halvliter parafin over hodet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig