truhaa

Spacere...

48 innlegg i emnet

Vuderer noen spacere på bilen for å presse felgene noe lengere ut (5-8mm) men mener jeg har hørt at det er en minimumskrav ang spacere på bil, eller var det at spacerene måtte skrues fast for at det var godkjent? eller er spacere på bil ren skjær idioti å sette på...

Er det noe problem å benytte feks 5mm front og 8mm bak på en 4wd bil? vet rullediameter bør/skal være lik, men er det det samme med bredde/innpress også?

Noen som kjenner til TUV papirer på Øhlins coilovers til evo 9? de jeg har er godkjente mht tuv til både evo 7 og 8 men ikke til nr 9....de er jo primært like i understell osv i allefall 8 og 9 mener jeg, men finner ikke tuv på de til bilen.

takker for svar

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på lengden på boltene dine men 5-8mm spacere er som regel ikke noe problem.

Mener at spacere skal være TUV godkjente, noe jeg trur bare skrudde spacere er. Man kan heller ikke endre sporvidde mer en 15mm på hver aksel uten at det er spesielt godkjent.

Det er det som jeg har hørt, og er vell ikke noe problem å ha litt annen sporvidde bak selv om det er 4wd. Men det får noen andre svare på for det vet jeg ikke :P

Har kjørt lenge med 5mm spacere bak på min og hjula har enda ikke rulla av :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H&R leverer godkjente spacere som du bare kan trille innom biltrangsynet og få stemplet i vognkortet :)

Koster mellom 2000 og 3000 per par :) og ja de skrus i navet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke jeg legge meg noe borti det,men jeg fikk beskjed sist jeg var på EU at biler som ikke kommer med coilovere IKKE kan få det godkjent med mindre det blir tatt opp på biltilsynet. Mange biler får heller aldri godkjent coilovere enda du har tuv papirer på de.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere ER idioti med mindre de er skrudd direkte i navet, du kan jo tenke dek den ekstra påkjenningen boltene blir utsatt for om du hadde skrudd de litt løsere. Er jo samme prinsipp, men selvfølgelig får de jo mer anleggsflate og stabilitet av enkeltvirkende spacere enn om du bare skulle løsne boltene hehe.

Med dobbeltvirkende spacere skrus spaceren fast i navet og felgen fast i spaceren noe som gjør den MYE mer stabil og gir mindre påkjenninger på boltene.

Men det visste nok de fleste her inne fra før av... Følte bare an trang for å skrive det, selvom folket her inne har langt over gjennomsnittet peil på bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en skrur spacere direkte i navet fester man jo felgene til spaceren som nevnt, men da kan ikke 5 mm spacere holde, er ikke kravet da mye høyere mm på spaceren?

vedr Coilovers har jeg ikke hørt at ikke godkjennes, men mulig det stemmer også, vet kw har coilovere til evo 9 som er godkjent mht tuv, men da ikke sikkert det holder på biltilsynet, nå skal jeg ikke til biltilsynet med bilen, men greit å ikke ha for mye ball når det er tid for bla eu kont, gidder ikke bytte over til org bilstein ved eu....

takker for svar

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he ikke dra på biltilsynet:) du har jo relativt grom bil dra på et "ikke" merkeverksted å ta Eu. de merker nok ikke forskjell. Det med coilovere sier jeg fra egen erfaring og div jeg kjenner. De er HELT tullete på coilovere. Får 2er feil hvis de ser du har det på og det ikke står i vognkorte

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å kjøpe coilovere som ikke er rød, grønn blå osv. men som ser "std" ut. så ser de det mest sannsynlig ikke.

Har ikke sett mine senkefjærer på EU kontroll enda, da de ser standard ut, men er fjærene feks helt rød begynner de fort å sjekke nærmere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huff, huff...... vet senkesett er greit, men skjønner ikke hvorfor det skal være så vrient med coilovers på bilen, men de har sikkert en grunn da....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei,du vet alt som er bedre for bilen er en fare for sammfunnet......coilovere er jo "MYE" dårligere enn standar orginale dempere. kan godt skjønne at det kan være ulovelig bak på visse biler pga du kan få for stor påkjenning på selve støtdemper tårnet

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er også forbudt i Norge uansett om de er skrudd i nav, TUV el hva som helst....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVA??? Merkelig at det står oppført i diverse norske vognkort då... Jaja då har eg tydeligvis misforstått regelverket eg då, sånt hender jo.

Tenkte bare at hvis TUV, som forøvrig er "Ze Big Boss" for så å si alt motorisert i Europa, sier ja. At då må biltrangsynet bare bøye seg i støvet så lenge det er typegodkjent til den aktuelle bilen.

Men skal ikke påstå at det er sånn det virker i dette landet

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører flere har det godkjent på bilen fra biltilsynet, men mulig det er noen modeller fra bla Volvo som har det...

men ser den med hjullagre/bolter, så den drepte på en måte hele spacer drømmen her... snufs ;) men godt en finner ut slikt da før en får ødelagt noe....

bredere felger er et alternativ, men til en noe større kost også..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spacere er også forbudt i Norge uansett om de er skrudd i nav, TUV el hva som helst....

Uansett om du ikke overskrider tillatt sporviddeendring?

Kun innpress på felger som kan lekes litt med da, med andre ord?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre lever vi i et land der disse bildiktatorene har bestemt seg for at det er noe som heter maks og min innpress... Men du er innenfor max/min om det bare er snakk om 0,5-0,8mm om eg ikke tar helt feil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dessverre lever vi i et land der disse bildiktatorene har bestemt seg for at det er noe som heter maks og min innpress... Men du er innenfor max/min om det bare er snakk om 0,5-0,8mm om eg ikke tar helt feil.

Det er nevnt tidligere i tråden. Alt opp til +- 15mm pr aksel er tillatt, og trenger ingen godkjenning.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er nevnt tidligere i tråden. Alt opp til +- 15mm pr aksel er tillatt, og trenger ingen godkjenning.

Så det no.

Ser ut som eg må lære meg å lese mer nøye :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og det er enten mht større felger/dekk og spacer vil jeg tro, bredere felger spiser jo opp sporvidde det også..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok så om eg har forstått det riktig kan du gå ned fra feks ET 45 til ET 37,5 uten problemer. Det skal jo tilsvare 7,5mm per side. Det utgjør jo litt då.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var på kurs dekk og felg kurs i regi av STRO(Scandinavian Tire & Rim Organisation), som jobber sammen med flere tekniske etater var spacer forbudt.. TUV er kun den tyske godkjenningsnemda og selv om de har godkjent det er det ikke nødvendigvis tillat her hjemme..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive