Gå til innhold

Ny bil. Hva bruker jeg?


gjohn

Recommended Posts

Jeg fikk levert min nye bil for 1 uke siden. Ferdig produsert i uke 47 (dvs. 4 uker siden). Vasket den med såpe og høyttrykk i dag. I tillegg vasket jeg den med Meguiars Gold Class shampo (Brukte Megs Wash Mitt og Dodo Juice bøtte med Grit Guard). Skikkelig gøy det her. Men, til min store forskrekkelse var allerede hjulbuene og kanallistene som fint sandpapir å ta på etter vask og tørk (med SS Drying Towel). I morgen er det meldt ca. 3 + grader. Er det for kaldt til å påføre polish/voks? Hva anbefaler dere å bruke på en så ny bil? Har lest at lakken bør herde 6-8 uker før behandling. Har følgende produkter fra Meguiars til rådighet:

Quick Clay detailing system

Deep Crystal Paint Cleaner

Deep Crystal Polish

NXT generatin tech WAX

26 Hi-Tech Yellow Wax paste

(Har jo lest litt i guidene her da :rolleyes: )

Har også en flaske Auto Glym Intensive Tar Remover. Burde vel investert i Prickbort avfetting. Men får vel ikke tak i dette i morgen lørdag (jeg bor i Asker). Hva anbefales for å fjerne "sandpapir møkka"? Beste metode å bruke nå som det er såpass kaldt ute?

Beklager hvis jeg spør dumt men jeg er "rookie" på dette området. Vil jo gjerne at min nye bil skal være strøken. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Nå skal ikke jeg være for skråsikker, men tror du fint kan bruke Meg's Quick Clay detailing system til å fjerne sandpapir møkka selv om det er litt kaldt. Det beste for både deg og clay er nok å prøve prickbort først og så clay (det sparer deg for en del jobb og bruker ikke så mye clay) men om du ikke får tak i det går det fint uten også. Det med at lakken skal herde en god stund etter den er lakkert er riktig, men mener å ha lest at du kan beskytte den med beskyttelse som "puster". Det mener jeg Meg's 26 gjør, så du kan sikkert påføre et par lag av den og så la det herde en stund før du legger på f.eks en sealer. Men som sagt ikke 100% sikker på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for raske svar. Bilen er en BMW 525XDAT (se bilder).

Er det ikke for kaldt å stå ute og vokse nå (mellom 0 og + 3 grader)? :unsure:

Tenker på bilen og voksen da (ikke meg).

Lønner det seg å bruke Auto Glym Intensive Tar Remover før clay? Eller er det noe annet jeg bør bruke?. Vet jeg stiller mange spørmål men håper på forståelse.

post-513-1229713262_thumb.jpg

post-513-1229713279_thumb.jpg

post-513-1229713291_thumb.jpg

post-513-1229713303_thumb.jpg

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg få starte i all beskjedenhet med og si:fy f... for en pen bil du har,hvis du under noen som helst omstendigheter skulle falle for fristelsen og bytte likt med en 99 mod. 520i så har jeg en ;)

Ja,du kan prøve og bruke tar remover før du bruker clay,for og spare clay baren din så den varer lenger.

Angående det med temp så går det bra,men du må regne med lenger tørke og herde tid på voksen.

Ellers er det bare og spørre,det er derfor vi er her,ja for uten og prate shit da :lol: det er vi flik til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg få starte i all beskjedenhet med og si:fy f... for en pen bil du har,hvis du under noen som helst omstendigheter skulle falle for fristelsen og bytte likt med en 99 mod. 520i så har jeg en ;)

Ja,du kan prøve og bruke tar remover før du bruker clay,for og spare clay baren din så den varer lenger.

Angående det med temp så går det bra,men du må regne med lenger tørke og herde tid på voksen.

Ellers er det bare og spørre,det er derfor vi er her,ja for uten og prate shit da :lol: det er vi flik til

Takk for komplimentet. :D Jeg har jo litt i overkant bildilla da. Ser jo flott og velholdt ut bilen din og. Har hatt en 2000 mod. 528i før. Var veldig fornøyd med den. Liker å ta vare på mine biler. Har lenge brukt Ditec på våre biler, men etter at jeg kom over detailesclub.no skjønte jeg at det har skjedd en del de seneste år på bilpleiefronten. Men som sagt jeg har ikke all verdens praktisk erfaring. Det morsomt og lærerikt å lese deres erfaringer her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Hei og velkommen hit, og snadder bil det du har fått deg også....

Mitt tips til deg er:

Vask bilen som vanlig

så tar du en svamp feks og tar på tar remover på den og legger det på sidene på bilen din, lar den virke litt (3-5 min) så tar du såpevann og mitt m såpe og vasker panelene, deretter spyler du bilen din igjen, sjekker om du har fjernet en del av prikkene/sandpapiret du har/hadde der om det er like ille hadde jeg forsikret meg om at det ikke er noe lakkstøv som kan sitte på bilen, alt transport støv fra feks jernbane etc som kan komme på bilene under transport (da kan du jo vurdere om du tar bilen til forhandler å sjekker eller fikser det selv)

Om lakken er like ille etter tar remover vill jeg tatt en runde til med det, vasket, spylt og så clayet. men vær litt obs på at claybaren kan bli litt hard i kaldt vær også da, og det er ofte ikke ideelt syntes i allefall jeg, så om du MÅ clay så legg clayluben i en bøtte med varmt vann så du har varmt vann som lube, da blir clayen noe mykere også. men jeg er veldig forsiktig selv med å claye når det er mindre en 10c ute.

Ang sealer er det ikke noe problem å polere en ny bil, lakken er ofte varmebehandlet på fabrikken og derfor ferdig herdet, om den har vært omlakkert er det en annen sak, men så fremt ikke forhandler har sagt det så skal en vel "regne" med at det ikke er tilfelle. Så jeg hadde nok lagt på NXT jeg om bilen ikke er for skitten i lakken, men mulig det kan være en ide å benytte DC paint cleaner først, det drar ut MYE møkk av porene og renser mye mer effektivt en NXT samt at den gir en bra heft til NXT tech waxen også..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Truhaa. BMW forhandleren mente jeg kunne polere å vokse bilen umiddelbart. Får se an været og tempraturen i morgen.

Skjønte jeg deg rett at du ville rense lakken med DC Paint Cleaner for så å legge på NXT generation tech WAX. Trodde man skulle bruke DC Polish mellom disse stegene. Tror ikke det er lakkstøv eller andre ting fra transporten som gjør lakken matt. Er nok det forbaskede saltet fra veiene. Spylte av bilen på søndag og da var den glatt og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Ja DC cleaner og så NXT wax, men har du tid så benytt gjerne DC polishen som steg 2, bare vær obs på at NXT har litt rens i seg så den kan fjerne noe av polishen. ikke gni hardt med paden når NXTn legges på, legg den på lett og tynt og la den tørke skikkelig før du fjerner den igjen, ha også gjerne bilen innendørs i minst 12 timer etter at NXT er fjernet, da rekker den og herde skikkelig også og holder lengere.

Kjenner ikke så voldsomt til Meguiar's 26 High tech YW men mulig den kan legges over NXT også for enda bedre glans og holdbarhet, men som sagt her er jeg ikke sikker, er den med rens så dropp den om den er uten rens så legg den på etter at NXT har herdet i minst 12 timer (gjerne 24 timer)

NXT

NXT + 26

DC cleaner + NXT

DC cleaner + DC polish + NXT

DC cleaner + DC polish + NXT + 26 (?)

DC cleaner + NXT + 26 (?)

DC cleaner + 26

(?) = 26 uten rens?

Er de komboene du kan gå for om du vil ;) så har du noe å gruble over...

Regner med du kan polere innendørs, kan du det så ta også eventuell clayingen innendørs også, clay luben kan du bare tørke vekk med en tørr eller fuktig Mikrofiberklut

PS: Vask også gjerne bilen med en litt sterkere såpe en gold class før polering, den er veldig mild og fin å benytte i tiden etter at bilen er polert, men før en polering e det ok med noe som er litt sperkere, har du Meguiars i nærheten er NXT såpa noe sterkere..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil du har fått deg!

Vanligvis er det ikke noe problem å legge en sealer på en ny bil, siden det går noen uker fra den lakkeres til den blir levert.

MG26 er jo en såkalt "hybridvoks," (carnauba + syntetisk) og jeg synes den har en fantastisk look.

Forøvrig hyggelig å se flere aktive askerbøringer på forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både NXT såpe og Duragloss 901 car wash til rådighet. Hvem er sterkest av de?

Angrer på at jeg ikke har klart å få tak i Prickbort. :mellow:

Har også skjønt at NXT voks og MG26 kan kombineres i nevnte rekkefølge. Dvs. sealer først (NXT) også voks (MG26). Dette gir kanskje best effekt på mørke biler. Min bil er jo ganske lys (Platina Bronsje).

Ser nå på yr.no at det er meldt regn frem til kl. 14:00. Da rekker jeg jo ikke all verden før det blir mørkt. Neste gang skal jeg passe på å bestille bil med levering om våren. Håper jeg klarer å få bort prikkene uten claying (har aldri gjort det før heller). Hvis det lykkes, tror jeg at jeg går for rådet med kun NXT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er kaldavfetting, du kan bruke hvilen kaldavfetting som helst. Turtle sin Extreme Prewash-T kom jo nest etter prickbort i test. Tror de fleste Statoil stasjoner holder ihvertfall en av disse.

PS! Veldig fin bil! Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Reiser til Statoil og sjekker. Så forresten nå at det er Kazzper som har Godkjemi. Har du mulighet til å levere ut Prickbort i dag? (ikke meningen å være frekk). Jeg har jo hentet varer fra Godkjemi i Asker før.

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Yes det funket. Takk gutter for alle gode råd. Dere er fantastiske.

Fikk kjøpt Turtle Extreme Nano-Tech Prewash-T på Statoil i Slemmestad. Den funket fint. Sprayet rett på. Lot den være på et par minutter. Tok så litt av stoffet på en ren svamp og gikk forsiktig over med svampen. Spylte så av med hageslangen. Kjente med en gang at det ble helt glatt. Spylte av hele bilen og vasket med NXT såpen. Problemet nå er få tørket bilen skikkelig. Det var litt fuktig ute når jeg holdt på. Og da jeg hadde tenkt å begynne å legge på NXT generation tech WAX begynte det å regne. På yr.no skinner solen. Ikke mye å stole på den værsiden. Grrrrr. :blink:

Bilen bør vel være knusk tørr før man legger på voksen eller?

Men igjen takk til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom bare litt regn. Bilen tørket i garasjen. Har stått ute nå og påført NXT generation tech WAX. Tenkte å vente 1 times tid før jeg tørker det av med microfiber håndkle. Har noen helt nye. Bør de vaskes en gang først eller kan jeg bruke helt nye håndkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...