Stein86

Porsche Siemens vannkoker

Heisann,

og til alle dere som lurte... Kontakten står i så er ikke der feilen ligger... :lol:

Tilbake til spørsmålet, broren min har klart å søle plumbo på den nye vannkokeren sin. Dette har ført til noen stygge hvite merker..

Den er laget i børstet aluminum tror jeg og han spurte om dette var mulig å fikse og jeg lovet han gull og grønne skoger.. :D

Slik ser den altså ut for de som lurte:

post-361-1228502217_thumb.jpg

Jeg tenkte på å teste om nanosvampen klarer å fjerne noe og ellers prøve med autosol.

Høres dette helt feil ut for dere som har peiling på hvordan alumunium reagerer med forskjellige produkter?

Har nå lært at aluminum ikke liker en sterk base. ;)

Så håper noen har noe å bidra med.

Alle tips, triks og kjerringråd blir mottatt med åpne armer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en slik selv hehe :D Ville prøvd nanosvampen ja. Trur ikke den skal ta skade av det, men kan ikke garantere det :P

Kan også prøve å polere det bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert også funke med f.eks grime reaper, men ville vært litt forsiktig! Helte over en blanding med GR og vann (1/6 tror jeg den var utblandet) i ei aluminiums bøtte, siden jeg ikke fikk brukt den opp på motorvasken jeg drev med, og siden den hadde etset igjennom plasten på flaska sist gang jeg prøvde det. Da jeg så på den en uke etter var det ganske stor forskjell på der det hadde vært GR og ikke :P Er ikke sikker på om det var gammelt belegg i bøtta som hadde etset bort eller om det var noe annet, men sterkt var det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plumbo er syre. Aluminiumen har oksidert. Det må pusses bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Plumbo er syre. Aluminiumen har oksidert. Det må pusses bort.

Sorry mac, plumbo er base, hehe :rolleyes: Eller bare tørka NaOH + noe bruse middel av noe slag... :D

Men har nok hvertfall etsa seg godt på metallet dette så kan bli spennende å få denne like fin som ny igjen..

Men lykke til, hold oss oppdatert om resultatet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plumbo er vel oppgitt til å ha PH 14, og burde vel da være et sterkt alkalisk middel.

Stål begynner ihvertfall å ruste bare det er i nærheten av noe med så høy PH, hva som skjer med alu aner jeg ikke.

HMS Datablad http://logichem.netpower.no/datasheet.aspx...32&iDepId=7

Sorry for OT :wacko:

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All info er god info i denne tråden. :)

Var inne og leste på databladet til Plumbo tidligere idag jeg og, men ble ikke så mye klokere.

Reaksjonen for det som skjer er sånn cirka dette,

mer er visst nok mange forskjellige reaksjoner som kan skje avhengig av omstendighetene.

2 Al + 2 NaOH + 2 H2O --> 2 NaAlO2 + 3 H2

Så nå må jeg bare finne ut hva som klarer å løse opp dette natriumaluminiumdioksyd-saltet som har blitt dannet.

Det aner meg at det har relativt lav løselighet, ingen kjemikere her inne som har noen gode svar?

Sorry dersom det ble litt inviklet dette her, jeg syns ihvertfall det er moro å finne ut hva som skjer.

Men det viktigste er strengt tatt å finne en måte å fikse kanna på. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fight fire with fire.

Q-tips med Plumbo, så skyller du godt med vann og vasker med noe annet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, var rimelig sikker på at det var syre, siden noen hadde brukt avløpsåpner og fått sterk reaksjon med med vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive