virtual

Fotograferingskafèen

136 innlegg i emnet

Tenkte at det kunne ha vært greit med en tråd man kan prate om alt mulig..

Jeg tenkte i første omgang å spørre om hvordan man tar bilder som dette, hvilken linse osv?

3058635197_ffafa01174.jpg

Har ikke fått lekt så altfor mye selv..

Men prøvde her om dagen å sette et kamera mot tv'en.. Satt lukkerhastigheten på 2 sekunder, og blenderen på 22 for å få sånn passelig normalt lysnivå. Men ble fortalt at så liten blender anbefales ikke, pga et visst fenomen som forekommer at lyset "sniker" seg rundt "blenderåpninga" (?) i linsa og skaper et uskarpt bilde.

Ble anbefalt å ikke bruke mindre blender enn 11, med mitt objektiv iallefall..

Jeg har skjønt at man må bruke lang lukkertid.. Men hvordan stiller man da de andre verdiene for å holde lysnivået någenlunde på normalt nivå? Kjempelav iso? Eller slipper man det problemet når man er ute i mørket, og tar bilder av bil-lys? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på det bildet der er det flere minutters lukketid ser det ut til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Canon 450D å anbefale, eller finnes det "mye" bedre andre merker i samme prisklasse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er Canon 450D å anbefale, eller finnes det "mye" bedre andre merker i samme prisklasse?

Om jeg skulle anbefalt et kamera for en kompis ville jeg gått for 450D.

Det er ikke uten grunn at det er verdens mest solgte speilreflekskamera.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den prisklassen ville jeg anbefalt canon 450d eller nikon d40x..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det sto mellom canon 450D og Nikon D80 for min del....

mulig 450D er bedre men gikk for D80èn jeg... synes canon camera virka så "billig" når jeg holdt det i henda...

Så mitt tips er å dra i butikken å prøv å hold det selv.

Jeg var egentlig cannon mann fra før, så skulle ha 450èn men ble Nikon D80 med 18/70 linse..

Ikke angra enda hvertfall.

Ellers så tror jeg D90èn er ganske heftig men koster jo også litt mere da!

Endret av Eldorado
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er HELT enig ang. Canon, holdte et eos350 her om dagen.. Det var bare plastikk, veide ingenting heller.

18-55mm objektivet som sto på, veide under halvparten av det objektivet mitt veier..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg førstes skal kjøpe meg et speilreflekskamera skal det føles som kvalitet også, ikke bare se ut som det. Det er noe jeg absolutt savner på vanlige kompaktkameraer... Rart med det, men det føles uansett som om det er bedre kvalitet hvis det er litt tyngde på kameraet :P Gjelder forøvrig på flere elektriske duppeditter ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til som er med canon 450D er att det er så forbaska lite grep på det, når jeg holdt i kamera hadde jeg liksom ett ledd ekstra til over på fingrene så fikk ikke godt tak på kameraet (vil ikke si jeg har serlig lange fingre heller) Gå for Nikon du... hehe, neida gå for det kamera som passer best i henda dine, det er mitt tips..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er løsningen om du har store hender....

post-384-1228341795_thumb.jpg

....og samtidig ser det bra ut....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom best ut i test på tv2 hjelper deg, i samarbeid med dinside. Gikk akkurat på tv2! Men Nikon D60 på andreplass.

Her er løsningen om du har store hender....

post-384-1228341795_thumb.jpg

....og samtidig ser det bra ut....

Et batterigrep har flere gode funksjoner. Du går stort sett aldri tom for strøm, det øker størrelsen på kamera samtidig som jeg synes det blir bedre å holde i. Litt mer stabilt kanskje? Det ser jo skikkelig tøft ut også, litt proff ;)

Jeg hadde ikke batterigrep på årets Gatebil, men det hadde jeg noen dager etter at jeg kom hjem igjen for å si det sånn. Jeg klarte å gå tom for batteri.. Kipt når jeg ikke hadde mer enn 2 batteri med meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og begrunnelsen var?

For høy pris regner jeg med og brukervennlighet, og bildene blir så mye bedre når alt du trenger å gjøre er å trykke der det står 'trykk her'. :rolleyes:

Når en først skal handle speilrefleks så kjøp noe som du kan vokse med jo mer erfaren du blir.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Og begrunnelsen var?

For høy pris regner jeg med og brukervennlighet, og bildene blir så mye bedre når alt du trenger å gjøre er å trykke der det står 'trykk her'. :rolleyes:

Når en først skal handle speilrefleks så kjøp noe som du kan vokse med jo mer erfaren du blir.

Her kan du lese testen:

DinSide

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Her kan du lese testen:

DinSide

Vil anbefale dinside testene.. Han som har testet og skevet dem er broren til han jeg har www.belys.no med, og han er veldig dyktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funderer veldig på 50mm linse om dagen.

Ser at 1.4 koster ca 3 ganger mer enn 1.8, men ser også at bildekvaliteten er veldig mye bedre. Er 1,4 verdt pengene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte teste om jeg hadde greid å bestille rett linse til pappa. (Julegave)

Fisheye er GØY!

IMG_2106.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at 1.4 koster ca 3 ganger mer enn 1.8, men ser også at bildekvaliteten er veldig mye bedre. Er 1,4 verdt pengene?

Du betaler mye for et godt bygd objektiv. 1.8 er som regel litt mer plast samtidig som det er enklere.

Om du ser forskjell på bilder?? Spørs hvilket bruk du har. Jeg tror du skal være en del mer enn gjennomsnittlig interessert/trent om du skal "se" så mye forskjell.

Har selv Canon sin billige variant (F1.8) Den gir helt ok bilder på min EOS 5D. Brukt den kun 2-3 ganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i det Arne sier.. du vil nok ikke se noen kjempeforskjell på de.. eneste er vel at dof'en/uskarpheten på lav f ser litt penere ut på 1,4 linsa. 50mm 1,8 er et godt kjøp, og spesielt dyr er den heller ikke, så du vil nok ikke angre om du går for den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er på leting etter et par ting..

Hvor får man kjøpt reim til Nikon man kan ta av med hurtiglås?

Hvilken fjernkontroll er å anbefale? Har Nikon d90.. Tenkte i hovedsak å bruke den til HDR bilder, så må ha mulighet å bruke den fra baksiden av kameraet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er på leting etter et par ting..

Hvor får man kjøpt reim til Nikon man kan ta av med hurtiglås?

Hvilken fjernkontroll er å anbefale? Har Nikon d90.. Tenkte i hovedsak å bruke den til HDR bilder, så må ha mulighet å bruke den fra baksiden av kameraet.

Tror ikke du finner original Nikon reim med hurtiglås. Har selv denne Lowepro på et av mine kamera. Fungerer utmerket. Lowepro har flere modeller.

Nikon har denne trådløse fjernkontrollen og denne med ledning.

Lykke til med dine HDR bilder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive